Waterschoenen ging onlangs op atelierbezoek bij UCAD.
'UCAD' staat voor 'United Couple Action Doll' en is de naam waaronder Véro Bakos & Nicolas Vander Biest als kunstenaarskoppel hun beeldende activiteiten bundelen.
Vanaf zondag 8 maart 2015 gaan ze mee de dialoog aan in VILLA DE OLMEN te Wieze.
'UCAD' staat voor 'United Couple Action Doll' en is de naam waaronder Véro Bakos & Nicolas Vander Biest als kunstenaarskoppel hun beeldende activiteiten bundelen.
Vanaf zondag 8 maart 2015 gaan ze mee de dialoog aan in VILLA DE OLMEN te Wieze.
United Couple Action Doll
Aan de basis van hun artistieke project ligt een voortdurende zoektocht naar bruikbare afbeeldingen en materialen, zowel in de digitale als in de reële wereld. Dat zoeken gebeurt deels gericht, maar dikwijls 'at random'. In de echte wereld kan een simpele wandeling met de hond resulteren in de vondst van schijnbaar banale voorwerpen die misschien vroeg of laat figureren in een of andere installatie.
De zoektocht naar beelden in de virtuele wereld loopt in zekere zin naar analogie met 'fusking', zonder evenwel gebruik te maken van speciale software. Door te zoeken naar simpele, maar evidente benamingen (bvb. '021.jpg') duiken soms onverwachte afbeeldingen op. Al die afbeeldingen worden als puzzelstukjes verzameld in een database, tot ze binnen het gepaste beeldproject kunnen bewerkt, gecombineerd en ingezet worden.
De technieken die ze gebruiken en de voortdurende zoekmethodes zijn voortgevloeid uit hun activiteiten in de film- en televisiewereld. Decorbouw, rekwisieten en setdressing vereisen een onafgebroken alertheid en een constante zoektocht naar het juiste beeld of object voor de juiste plaats.
De specifieke woordenschat, de spelregels van scenario's en opnameprocedures zaten reeds eerder in hun artistieke realisaties vervat. Het werk '1. Everything under control / Int / Day' is hiervan een sprekend voorbeeld.
UCAD, 1. Everything under control / Int / Day, mixed media
Toch staat hun artistieke activiteit los van die andere wereld. Waar ze in hun job als decorbouwers, rekwisteurs en setdressers gebonden zijn door de scenario's van anderen, kunnen ze als kunstenaars hun eigen verhalen creëren. Ze brengen de kijkers in de sfeer van een bepaald scenario, maar dwingen hen nooit in een afgewerkt verhaal. Ze laten ruimte voor interpretatie, stof tot nadenken. De kijkers krijgen een uitgangspunt aangeboden, maar kunnen zelf de verhaallijn verder invullen.
UCAD, Fusk, mixed media
Beelden uit hun database duiken vroeg of laat op in hun artistieke discours. Belangrijk hierbij is de AUTHENTICITEIT van het uiteindelijke resultaat. Elk werk is tenslotte éénmalig, in een mix van print en mixed media. Bovendien is elk werk ook, zowel letterlijk als figuurlijk, MEERLAGIG. Print mag dan de basistechniek zijn, maar door de veelheid aan dragers en lagen binnen dezelfde compositie ontstaat een UNIEK werk.
Dat uit zich zowel in de tweedimensionale werken als op het vlak van de objecten.
Neem nu het werk 'FUSK' hierboven. De titel is uiteraard een verwijzing naar de zoekmethode die we hierboven reeds beschreven. Het woord 'FUSK' laat zich overigens lezen in de doorsnede van het portret, wat tegelijk voor een derde dimensie zorgt. Het landschapje voegt als textielprint een extra laag toe aan de combinatie van elementen die uit de wereld van kitscherige afbeeldingen geplukt zijn. Het geheel wordt een nieuw, authentiek, meerlagig en uniek werk.
UCAD, Historical pool
OBJECTEN of driedimensionale werken kennen bij UCAD verschillende verschijningsvormen.
Hun 'Historical pool' voorziet een poolbiljart letterlijk van een totaal nieuwe historische bekleding. Het object wordt op die manier uit zijn tijdsgewricht teruggeplaatst naar een vroegere periode.
Dit werk komt ongetwijfeld nog ter sprake naar aanleiding van de tentoonstelling in Villa De Olmen.
We kijken ook al uit naar hun 'Crime scenes', waarin voormalige vogelkooien omgebouwd werden tot motel-kamers die het toneel zijn van een misdaad. De kijker krijgt een decor, een scène in miniatuur voorgeschoteld. Wat heeft zich hier precies voorgedaan? Is hier een moord of andere misdaad gepleegd? De kijker krijgt volop de kans om met de geboden aanwijzingen als (artistieke) detective het verhaal te vervolledigen.
Verwacht u bovendien aan hun 'Jachtaferelen', wandobjecten volgens een scenario waarin de kunstenaars als 'jager' en 'prooi' zelf meespelen in een nostalgisch decor met oud behang en boomstructuren, om elkaar tenslotte terug te vinden als UNITED COUPLE ACTION DOLL.
En zo zijn we weer bij het uitgangspunt.
UCAD, I like to row, mixed media
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.