Nog voor ik Loods 12 binnenstap, krijg ik op de voorgevel al een portie 'lijnenspel' van Bart LODEWIJKS voorgeschoteld. Ik sta in gedachten meteen in de Gentse Zetternamstraat (Moscouwijk) waar Bart Lodewijks in het kader van het project 'Moscou Bernadette' talrijke huizen van zijn 'streepjescodes' in krijt voorzag. Eén van die gevels en het vervallen spoorhuisje dragen nog steeds zijn lineaire handtekening. Inmiddels heeft hij op verschillende andere plaatsen zijn artistieke dialoog met mensen en buurten verdergezet.
Onlangs was hij nog in Antwerpen te gast met het project 'Boston/Philadelphia' dat hij in de gelijknamige straten uitvoerde. In Loods 12 wacht u overigens het krantje dat naar aanleiding van dit project uitgegeven werd.
Zullen we dan maar naar binnen gaan?
Het is opnieuw Bart LODEWIJKS die u de weg toont met een typisch krijtwerk op de vloer van de galerie. Hij creëert als het ware een zebrapad, een oversteekplaats die u binnenloodst in de wereld van de 'Hollandse Klaarte', de weg van de klare, nuchtere Hollandse kijk... (al wordt het rechtlijnige denken hier ook wel eens via een aantal omleidingen gestuurd).
Alle deelnemers aan deze tentoonstelling zijn Nederlanders, maar sommigen hebben inmiddels ook flink wat Belgische ankerpunten.
Onlangs was hij nog in Antwerpen te gast met het project 'Boston/Philadelphia' dat hij in de gelijknamige straten uitvoerde. In Loods 12 wacht u overigens het krantje dat naar aanleiding van dit project uitgegeven werd.
Zullen we dan maar naar binnen gaan?
Het is opnieuw Bart LODEWIJKS die u de weg toont met een typisch krijtwerk op de vloer van de galerie. Hij creëert als het ware een zebrapad, een oversteekplaats die u binnenloodst in de wereld van de 'Hollandse Klaarte', de weg van de klare, nuchtere Hollandse kijk... (al wordt het rechtlijnige denken hier ook wel eens via een aantal omleidingen gestuurd).
Alle deelnemers aan deze tentoonstelling zijn Nederlanders, maar sommigen hebben inmiddels ook flink wat Belgische ankerpunten.
Bart Lodewijks, vloertekening in situ, krijt, 2015
Henri Jacobs, Detail of a Thought - Journal Drawing 710, 14 aug. 2014
(overdrawing white chalk by Bart Lodewijks)
Henri JACOBS presenteert uittreksels uit zijn 'JOURNAL DRAWINGS', een project waarmee hij sinds 11 december 2003 aan de slag is. Hij toont hier zowel vroeg werk (2004) als zeer recent ('Venuses & Monkeys' met prints uit Journal Drawing 761 van 5 maart 2015, 'Oo').
Via bovenstaande LINK (Journal Drawings) wordt u binnengeleid in de denkwereld en de ontstaansgeschiedenis van dit project.
Charl van Ark, Rheinfall, 2004, olieverf op doek/papier op linnen
Charl VAN ARK is een oude bekende van WATERSCHOENEN. In de voormalige galerie IN SITU introduceerden we hem in januari 2010 samen met Loek Grootjans.
Met zijn installatie op de wanden en de tafel ('Oudt Hollands licht') neemt hij een complete hoek van de grote zaal in.
Bij Charl van Ark staat het werk enerzijds geheel op zich als beeldend element, maar steeds is er de achterliggende oorsprong, de ontstaansgedachte. Neem nu het project 'RHEINFALL'.
Bart Lodewijks, vloertekening in situ met aluminium lat, wit krijt, 2015
De vloertekening van Bart Lodewijks eindigt bij zijn aluminium lat met krijtje. We stelden hem reeds in WATERSCHOENEN voor naar aanleiding van TRACK in Gent (2012).
Meteen rechts in de tweede ruimte toont hij vroege werken op papier.
Jan Van Munster, Een vierkant aan een spijker, krijt, spijker, 1977/2015
Jan VAN MUNSTER bouwt al ruim 50 jaar aan een consistent oeuvre dat mettertijd steeds minimalistischer werd. Het basisbegrip in zijn artistieke visie is ongetwijfeld ENERGIE en de mogelijke spanningen die ze kan opwekken. Hij experimenteert met de tegenstellingen licht en donker, koude en warmte, aantrekken en afstoten, negatief en positief,...
Een technische input is daarbij uiteraard niet onbelangrijk. Ik herinner me bijvoorbeeld zijn 'ijsmachines' waarin het zwart van de constructie streng contrasteert met het wit van de geproduceerde ijslaag. Ook de esthetische waarde is een pertinente factor.
Bij de de losstaande balk 'In Between' zorgt hij voor stabiliteit en een perpetuum mobile door het gebruik van magneten.
Ook voel ik me bijzonder aangetrokken door zijn 'Vierkant aan een spijker', waarin hij het minimalisme doordrijft tot het niveau van een zuivere denkoefening en visuele misleiding.
Arjan Janssen, siberisch krijt & grafiet op papier
Arjan JANSSEN trekt zich terug binnen de grenzen van de drager: doek, papier, muur. Daarbinnen ontplooit hij overzichtelijke, strakke, geometrische en of rastercomposities die meestal sterke contrasten van zwart, wit en grijs vertonen, maar soms ook in subtiele nuances lijken te verdwijnen. Zelfs binnen die laatste groep blijft de strakheid steeds bewaard.
Het lijkt wel of Janssen zoekt naar ordening, naar houvast, als een Mondriaan, een Lissitzky of Malevich, maar dan zonder kleur.
De 'HOLLANDSE KLAARTE' wordt door de dichter Roland JOORIS gekaderd in de al even KLARE TAAL die hem zo eigen is. Met zijn gedicht 'ATELIER' houdt hij de beeldende kunstenaars ook letterlijk gezelschap in Loods 12.
Roland Joris
De tentoonstelling wordt begeleid door een gelimiteerde uitgave met invulling door de kunstenaars en gedichten van Roland Jooris.
HOLLANDSE KLAARTE
tot 28 juni 2015
in
LOODS 12
Koophandelstraat 12
9230 WETTEREN
zaterdag en zondag van 14 - 18 UUR
Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.