Met de tentoonstelling 'Drawing - THE BOTTOM LINE' trekt het S.M.A.K. niet zomaar een blik tekenkunst open, maar serveert een gevarieerd menu met tekeningen in de meest uiteenlopende benaderingen, technieken en uitvoeringen.
'THE BOTTOM LINE' verwijst in deze context naar het tekenen als belangrijkste basis (de essentie) van de beeldende kunst, maar legt tegelijk de nadruk op het autonome karakter van deze discipline.
'START WITH A LINE AND SEE WHAT HAPPENS...'
Het kan letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Dat maakt deze tentoonstelling met werk werk van 53 kunstenaars meer dan duidelijk.
'THE BOTTOM LINE' verwijst in deze context naar het tekenen als belangrijkste basis (de essentie) van de beeldende kunst, maar legt tegelijk de nadruk op het autonome karakter van deze discipline.
'START WITH A LINE AND SEE WHAT HAPPENS...'
Het kan letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Dat maakt deze tentoonstelling met werk werk van 53 kunstenaars meer dan duidelijk.
DRAWING - THE BOTTOM LINE @ S.M.A.K.
Philippe Van Cauteren, artistiek directeur en Martin Germann, senior curator zorgden samen voor de selectie. Zij drukken hun benadering als volgt uit:
"Het verband tussen de werken is dat ze ofwel in essentie uit tekenen zijn gegroeid, ofwel de regels en de geschiedenis van tekenen op een veelzeggende manier weerspiegelen."
Als campagnegeld voor deze tentoonstelling fungeert een werk van Michaël BORREMANS: 'The House of Opportunity (The Chance of a Lifetime)' (2003) uit de collectie van het S.M.A.K..
Het is meteen ook het openingswerk van dit overzicht, al hebt u boven de balie ongetwijfeld ook de monumentale, geometrische 'touwtekening' van Julian GÖTHE opgemerkt.
Michaël Borremans, The House of Opportunity
(The Chance of a Lifetime), 2003
Meteen daarna duikt Marc BAUER op met allereerst een enorme muurtekening die elementen uit zijn eigen familiegeschiedenis confronteert met de huidige vluchtelingencrisis. Even verder is zijn tekening van de tempel in Palmyra in het zicht van de recente vernietiging al even doordringend.
Marc Bauer, Muurtekening op basis van zijn serie 'A Viso Aperto'
(Rechts op de foto: Philippe Van Cauteren & Martin Germann)
Deze tentoonstelling bezorgt u een haast onvoorstelbare opeenvolging van uiteenlopende kunstwerken. We plukken hier en daar wat namen en indrukken en sturen u straks het 'sprookjesbos' in met een hoog verwachtingspatroon.
In de linkervleugel staan we zo meteen voor het wandelproject 'The Green Line' dat Francis ALŸS in 2004 op de demarcatielijn tussen Joods en Palestijns Jeruzalem uitvoerde, een lekkend blik groene verf in de hand: symboliek, poëzie en politieke geladenheid in één actie die hier ook in 'real time' (de video) getoond wordt.
(Start with a line and see what happens... is hier zeker op zijn plaats.)
Francis Alÿs, The Green Line, videoregistratie
Let in deze zaal ook op de keramische lijntekening van Thomas SCHÜTTE, een vrouwenhoofd dat u ongetwijfeld aan de lijnvoering van Matisse doet denken.
Van een totaal andere orde zijn de twee grote tekeningen van soldaten door de Algerijnse kunstenaar Adel ABDESSEMED.
Letterlijk centraal in de tentoonstelling ligt de kamer gewijd aan de wereld van Elly STRIK, opgebouwd rond het grote werk 'Freuds Sofa' en badend in een bevreemdende sfeer.
Elly Strik vertegenwoordigt met haar werk de essentie van het menselijk bestaan en fungeert dan ook als metafoor voor de 'bottom line' van de beeldende kunst.
Elly Strik, Freuds Sofa
We ontdekken vitrinetafels met tekenverhalen van Raymond PETTIBON en komen daarna in een typische enscenering van Mark MANDERS terecht. 'Silent Studio' is een momentopname van het kunstenaarsatelier waar de ideeën van de kunstenaar als het ware 'bevroren' liggen. De installatie maakt deel uit van zijn ongoing project 'Zelfportret als gebouw'.
Is Thierry DE CORDIER een God in het diepst van zijn gedachten? De twee grote, geschreven tekeningen zijn alvast een mix van zegswijzen met het woord Dieu in de hoofdrol.
Mocht Michaël BORREMANS de tentoonstelling openen met een wat ouder werk, dan duikt hij hier ook op met een zeer recente schetsenreeks: Sculptural Installation for Abandoned Airport.
Thierry De Cordier, 'Dieu' (detail van tweeluik)
Edith DEKYNDT 'tekent' met het zoute water van de Dode Zee in haar video 'Dead Sea Drawings'.
Noteer in elk geval de installatie 'Der Souffleur des Ichts', waarmee we Ante TIMMERMANS reeds tijdens KRASJ 2014 in Ninove aan het werk zagen.
Maar natuurlijk is er meer, veel meer te zien en te beleven. Op regelmatige tijdstippen zullen kunstenaars (Ante Timmermans en anderen) ter plekke figureren in hun performances. Hou hiervoor de website van de museum in de gaten.
Nog enkele namen uit de selectie: Thomas BOGAERT, Manon DE BOER, Johan DE WILDE, Matt MULLICAN, Bart STOLLE, Erik VAN LIESHOUT, Anne-Mie VAN KERCKHOVEN,...
Voor een volledig overzicht kunt u de catalogus downloaden op de website van het S.M.A.K.
*
Parallel met de tentoonstelling The Bottom Line belicht het CC STROMBEEK tot 13 december 2015 in A line is a line is a line actuele vormen van tekenkunst en toont daarbij zowel jong talent als gevestigde waarden (o.a. Lore Vanelslande, Bart Lodewijks en Kasper Bosmans naast Joseph Beuys, Georges Vantongerloo en Gerhard Richter).
*
In Gent loopt bovendien tot 1 november 2015 (Brabantdam 22 - zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur) de tentoonstelling LINE UP - een selectie hedendaagse Belgische tekenkunst, met o.a. Sara Bomans, Stefan Serneels, Lotte Van Den Audenaeren, Jonas Van Steenkiste, Sara Van Woerden,...
*
Drawing
THE BOTTOM LINE
tot 31 januari 2016
in
S.M.A.K.
Jan Hoetplein 1
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.