dinsdag 27 oktober 2015

Karel Breugelmans: Constructies 1990 - 2015 in Netwerk (Aalst)



Karel BREUGELMANS neemt op 'innemende' wijze de hoogste twee verdiepingen (+2 / +3) van Kunstencentrum NETWERK voor zijn rekening met een serie schilderijen en sculpturen.

De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met Galerie Transit uit Mechelen, die gelijktijdig het werk 'Constructie XXIV' in de galerie toont en tevens een beperkte reeks gouaches en tekeningen van de kunstenaar presenteert.

Het gehele project kadert in het verschijnen van een monografie, die terugblikt op het oeuvre van de kunstenaar tijdens de voorbije twintig jaar.

Het werk van Breugelmans beweegt zich al die tijd 'tussen architectuur, beeldende kunst, reguliere arbeid en utopie'.




'Karel Breugelmans: Constructies 1990 - 2015'

een monografie met een schat aan beeldmateriaal
en teksten van Bart De Baere (voorwoord), Luk Lambrecht en Christoph Tannert

ter inzage en te koop in Netwerk en Galerie Transit



Karel Breugelmans, Z.T., 1993, oil on canvas, 121 x 141 cm


De gebouwen die Karel Breugelmans in zijn schilderijen vanuit het niets opbouwt zijn bijzonder ingewikkeld, maar streng gestructureerd, al tonen ze zich meestal als een soort doolhof, waar de grote leegte heerst. In combinatie met de hangende sculpturen van gekoppelde kubussen winnen ze nog aan 'verwarrende' kracht. Trappen, eindeloze gangen, stellingen, duistere ruimtes waar de menselijke aanwezigheid totaal onbestaande is. Het lijkt erop dat alle gebouwen of constructies in een onafgewerkte staat achtergelaten zijn. De ingenieurs zijn allang verdwenen naar andere oorden en de arbeiders hebben de werven verlaten bij gebrek aan instructies of motivatie. Het hele bouwproces leidt tot niets.

Funderingspalen hangen in het ijle, historische connotaties vertalen zich in zwevende zuilen. De 'machines à habiter' die Le Corbusier en andere internationale hoogbouwers roemrucht verdedigden, zullen nooit bewoond worden.

De menselijke afwezigheid wordt pas echt duidelijk wanneer je helemaal boven op +3 dat schilderij vindt waar achtergebleven arbeiders schijnbaar doelloos rondscharrelen, lange schaduwen achterlatend in een late avondzon.




In de lange zaal op +3 heersen houten constructies als gesloten huizen die zich als in een bergdorp tegen elkaar aanschurken. Hun buitentrappen leiden enkel naar dakterrassen terwijl het veilige cocon van de binnenruimte onbereikbaar blijft.

Ik moet hier onvermijdelijk denken aan de enigszins vergelijkbare betonnen kubussen van Denis Pondruel.

Deze kamer biedt aan één kant uitzicht op het kleurrijke gebouw aan de overkant van de Dender waar binnen kort alle stadsdiensten een plaats moeten krijgen.



Karel Breugelmans, Z.T., 1991, gouache on planpaper glued on
plywood, 122 x 122 cm


MEER INFO over KAREL BREUGELMANS in NETWERK:



Trappen van Netwerk versus trappen van Karel Breugelmans




Kunstencentrum Netwerk, een gebouw tussen industriële
 geschiedenis, artistieke utopie & realiteit



Tot 15 november 2015

in
NETWERK Kunstencentrum
Houtkaai z/n
9300 AALST



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.