woensdag 4 november 2015

Mario De Brabandere in het Raveelmuseum (Machelen-aan-de-Leie)


De voorbije jaren kon u via WATERSCHOENEN het werk van Mario DE BRABANDERE zowat op de voet volgen.

Naar aanleiding van zijn tentoonstelling 'Mario De Brabandere met een synthese bij Galerie De Ziener' in april 2015 gaven we u LINKS naar talrijke artikels die we sinds 2008 over hem publiceerden.
Reken daarbij nog zijn passages in de Gentse initiatieven PRESTIGE 1 & PRESTIGE 2 en zijn opgemerkte deelname aan de 'Biënnale van de Schilderkunst 2014'.

Met die laatste vermelding staan we meteen op de plek waar we ook nu weer te gast zijn:
Het Roger Raveelmuseum.



Mario De Brabandere


Het kabinet van de voormalige pastorie in het Raveelmuseum was op zondag 25 oktober veel te klein voor de talrijke vrienden en sympathisanten van Mario DE BRABANDERE. Met zijn allen keken we uit naar de voorstelling van het boek 
'Mario De Brabandere - Works on Paper' 
en de gelijknamige tentoonstelling.

(In 2013 waren we hier ook al eens te gast voor een gelijkaardig initiatief van Posture Editions met  een boek en een tentoonstelling van Carole Vanderlinden.)

Het nieuwe boek over Mario De Brabandere is inmiddels het N° 17 in de reeks van Posture Editions en presenteert zich, mede door zijn omvang, als een buitenbeentje.



Mario De Brabandere


Het initiatief voor het project werd begin dit jaar genomen door Hans MARTENS, (voormalig medewerker van het S.M.A.K., co-curator met Jan Hoet van de tentoonstelling 'St. Jan' in de Sint Baafskathedraal, curator van 'De Zee', voormalig directeur van het HISK -2006/2010- en sinds 2011 directeur van de Mechelse Academie,...) die samen met de kunstenaar de keuze van de werken maakte, de tentoonstelling opbouwde en de teksten in het boek verzorgde.

Hij was dan ook de aangewezen figuur om het geheel in te leiden.

Hans Martens en Mario De Brabandere kennen elkaar al 35 jaar. Ooit zaten ze samen op de schoolbanken van de kunsthumaniora in Gent. 

Voor het project 'Works on Paper' maakten ze samen een 'ambachtelijke' selectie uit vele honderden tekeningen die de kunstenaar zelf nog bezit. De hele collectie werd daartoe opengelegd op ruim 20 meter tafels. Alle tekeningen komen uit de periode van 1985 tot 2015. Er werd met het oog op het boek niet gekozen voor een chronologische opstelling, maar voor een opdeling in clusters.

Met de uiteindelijke oogst van zowat 200 tekeningen trokken ze naar POSTURE EDITIONS voor de realisatie van het boek. Negen maanden later kon met veel liefde de geboorte van een schitterend boek en een intimistische tentoonstelling aangekondigd worden.

De tentoonstelling begint met 3 tekeningetjes uit 1985, bijna academisch beïnvloed door het waarnemingstekenen van Sint-Lucas. Het zijn geometrische objecten die ook in latere fases nog terugkeren. Maar u krijgt een afwisselend menu van vormen en onderwerpen voorgeschoteld.



Mario De Brabandere


En dat is ongetwijfeld één van de kenmerken eigen aan de kunstenaar: zijn vermogen om diverse benaderingen naast elkaar toe te passen, los van tijd, onderwerp of discipline. Tekeningen, schilderijen, sculpturen zijn voor Mario De Brabandere allemaal evenwaardig.

In het verslag over zijn tentoonstelling bij De Ziener (2015) (zie link bovenaan) formuleerde ik een en ander als volgt:

De voorbije 7 jaar hebben we Mario DE BRABANDERE leren kennen als een 'klassieke' kunstenaar (met zin voor experiment) die voor elk werk rekening houdt met de perfecte verhouding tussen vorm, kleur en compositie. Abstract, geënt op de realiteit of objectmatig, het maakt hem niet uit.


Hij tekent of schildert met dezelfde intensiteit een kom, een kan of een zuiver geometrische vorm. Hij beplakt 'arme' materialen met 'banale' plakband. Hij snijdt en plooit papier of ijzerdraad, assembleert vormen in twee of drie dimensies en geeft 'vervlogen' gebruiksvoorwerpen quasi ongemoeid een artistieke toekomst. Dat alles gebeurt met een ongekende intensiteit EN integriteit. 




Mario De Brabandere


In deze tentoonstelling en in het boek gaat de hoofdrol dus naar de TEKENING, in al haar nietigheid of fragiliteit. De tekeningen zijn klein en vragen dus om van dichtbij bekeken te worden. Dat bevordert de intimiteit en laat de toeschouwer toe de soms onooglijke lijnen te 'LEZEN' vanuit zijn eigen achtergrond, maar met verruiming door de aangeboden 'woordenschat' van de kunstenaar. En zo kan een tekening, ook van Mario DB, in de ogen van de kijker méér worden dan wat er eigenlijk te zien is. Dat is de magie van het kunstwerk.

In het Raveelmuseum zijn de tekeningen van Mario De Brabandere perfect op hun plaats. Hun 'eenvoudige' taal dialogeert schitterend met de al even klare lijn in de tekeningen van Raveel. Het tekeningetje van Raveel dat Mario uit de collectie van het museum koos om zijn eigen tentoonstelling mee te openen, is wat dat betreft 'tekenend'.



Mario De Brabandere signeert

*

Oct 2015 / N°17

Mario De Brabandere - Works on Paper

Launched at the Roger Raveelmuseum Machelen-Zulte, Sun. 25.10.2015

With the support of the Flemish Government, Galerie de Ziener and Kristof De Clercq Gallery

184 pages, 21 × 30 cm, hard cover
ISBN 978 94 9126 217 3
€ 38,00


*

Tentoonstelling tot 20 december 2015
woensdag t.e.m. zondag: 11 - 17 uur
in
Roger Raveelmuseum
Gildestraat 2 - 8
9870 MACHELEN - ZULTE



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.