zondag 6 december 2015

21 EINDEJAARSTIPS van WATERSCHOENEN







expo 
KABINET 

LIES CAEYERS

DO 10.12.2015 18:00 opening
VR 11.12.2015 17:00 > 22:00
ZA 12.12.2015 11:00 > 17:00
ZO 13.12.2015 11:00 > 17:00

Onderstraat 12, 9000 Gent

 Kabinet toont een verzameling artefacten en objets trouvés in een, op het eerste zicht vertrouwelijke, educatieve setting. De nauwkeurig geordende studieobjecten lijken te gelden als een exemplarisch wetenschappelijk experiment. Deformatie en manipulatie, experimentele ingrepen en het schijnbaar systematiseren van onechte kennis: het Kabinet verzamelt een geheel van (valse) waarheden met een vreemde vertrouwdheid, die zowel aantrekt als afstoot. 



°




°

HOPSTREET GALLERY
Brussel

Tinus Vermeersch

'TUSSENSTAAT'

tot 19 december 2015

Sint-Jorisstraat 109
B-1050 Brussels 
Open Do / Vr / Za 13-18h 



zonder titel, 2015, olie op paneel, 47 x 40 cm © Fotorama


°

VERBEKE FOUNDATION
Kemzeke


°





°
Sinds 3 december werkt Remco ROES  aan de tentoonstelling die onderdeel zal zijn van zijn doctoraatsverdediging (op 22 februari 2016).

We leerden het werk van Remco kennen naar aanleiding van een tentoonstelling in de Brusselse B-Gallery. (Waterschoenen, 2013)

Onder de titel 'Waiting Rooms' werkt hij nu gedurende enkele maanden in de bovenruimtes van CIAP te Hasselt.

Hoewel het een tentoonstelling is die zal blijven evolueren, is het wel de bedoeling dat er te allen tijde 'genoeg' te zien is. Op 22 februari is er de vernissage+finissage. 

Begin januari - tijdens de nieuwjaarsreceptie van CIAP - zal een catalogus verschijnen.






°

Bob DAENEN in Leuven


°
Huize St. Bonaventura
stelt tentoon
'Muurpauze'
van

TREES DE MITS






Opening op 20 december 2015 
van 11 tot 16 uur


Verder van 26 december 2015tot 10 januari 2016

zaterdag: 15 - 19 uur
zondag: 11 - 19 uur

Provenierstersstraat 51
9000 GENT


°
Tot 13 december 2015
in
D'APOSTROF
Pastoriestraat 59
9800 MEIGEM-Deinze

vrijdag tot zondag: 15 - 18 uur

www.dapostrof.be



Luc Hoekx '(1964) transparante panelen uit plexiglas zijn aan beide kanten beschilderd met kleurvlakken. Voor- en achterkant zijn tegelijkertijd zichtbaar, maar overlappen elkaar ook op verschillende plaatsen en creëren op die manier obstructies in onze manier van kijken. De transparantie van plexiglas verdwijnt veelal om plaats te maken voor de transparantie van verflagen. Voor- en achterkant worden begrippen die ingeruild kunnen worden. Ze zijn even belangrijk voor het uiteindelijke beeld. Sommige kleurvlakken zijn erg strak geschilderd, terwijl er bij andere vlakken een duidelijke penseelvoering zichtbaar blijft. Voor de toeschouwer ontplooit zich een gelaagd verhaal dat nooit helemaal transparant kan zijn. Het is een verhaal vol overlappingen en poëtische nuances, het verhaal van een beeldtaal die enkel visueel te ontleden is. Bart Geerts http://www.luchoekx.be






Beeldhouwer John Van Oers (1967) (onlangs nog in WATERSCHOENEN) beweegt zich met zijn sculpturen tussen licht en zwaar. Zijn ‘notities’ zijn speels, hebben een variabel karakter en komen voort uit de ervaring van het onmiddellijke. Dagelijkse objecten worden onderworpen aan stillering en hun beeldend potentieel onderzocht. De werken van Van Oers neigen naar abstractie maar worden het nooit. De materiaalkeuze is even eerlijk als de onderwerpen. Ontdaan van alle mogelijke ballast spreken natuurlijke materialen in alle eenvoud. Zo ontwikkelt John Van Oers een persoonlijk vocabularium dat zowel autobiografische als zuiver esthetische aspecten aanreikt. Het ‘spelen’ met vorm, inhoud en materiaal blijft de drijfveer. De scenische sculpturen, waarin architectuur en landschap vaak een centrale rol spelen, nodigen uit tot ingrepen van de kijker die op zijn beurt het ‘spel’ van de maker (imaginair?) voortzet. De uitgelokte dialoog tussen het alledaagse en het esthetische is tegelijkertijd betekenisvol en hartverwarmend. Bert Danckaert http://www.johnvanoers.be/


°





Bij uitgeverij HET BALANSEER



Vincent Geyskens



Vincent Geyskens (1971) woont en werkt in Brussel en is docent aan het KASK in Gent. Hij was achtereenvolgens resident in de Rijksakademie Amsterdam en het HISK Antwerpen. In 1997 werd hij geselecteerd voor de ‘Prijs Jonge Belgische Schilderkunst’ in Bozar. Geyskens stelt tentoon in binnen- en buitenland (o.a. Bij Galerie Annette De Keyser en bij Envoy Gallery, New York). In de zomer van 2013 presenteerde het SMAK een solotentoonstelling van zijn werk.



Vincent Geyskens’ werk bestaat uit schilderijen en collages, die steeds balanceren op de grens tussen het abstracte en het figuratieve. Zijn collages worden gekenmerkt door een directheid, door een spel met tekens dat autonoom bestaat naast het schilderwerk. (bron: sintlucasantwerpen)



Van Vincent Geyskens verscheen in 2012 bij het balanseer Motril, Vrucht en Pose (beeldcollages, met tekst van Jan Op de Beeck) 










en in november het literair debuut van Vincent Geyskens:

Op Stijgend Vocht (2015; poëzie, met beeld van Jan Op de Beeck)







°



Nora De Rudder

@

Pont en Plas

Gent










°



Glass-works

group exhibition with Leo Aerts, Warner Berckmans, Karin Borghouts, Maria Dukers, Mariken Dumon, Nick Ervinck, Esther Jiskoot, Sofie Lachaert & Luc D'hanis, Richard Meitner, Baudoin Oosterlynck, Ick Reuvis, Jehoshua Rozenman, Rudi Stoops, Studio Nedda, Marie Cécile Thijs, Monique Thomaes, Sylvie Vandenhoucke, Koen Vanderstukken, Timo van Luijk, Koen Vanmechelen, Ilse Van Roy, Jonas Vansteenkiste, Ann Van Hoey, Karen Vermeren, Kristof Vrancken, Siegfried De Buck, Mieke Groot, Gésine Hackenberg, Maria Hees, Rembrandt Jordan, Octave Landuyt, Hilde Metz, Iris Mondelaers, Christine Vanoppen & more


Karen Vermeren, uit de serie 'Isla ometepe', A3, gebrandschilderd glas


Marie-Cécile Thijs, Enjoying Free Water, 2012


Koen Vanmechelen, The Accident


Baudouin Oosterlynck, Quator Opus


Gallery De Mijlpaal
 Brugstraat 45, Heusden-Zolder
tot 28 februari 2016
vrijdag - zondag: 14 - 18 uur
www.demijlpaal.com


°


°

Carolina FERNANDEZ


© Carolina Fernandez

'The Middle Way'

@
ROSSICONTEMPORARY
Rivoli Building, gelijkvloers #17
Chaussée de Waterloo, 690
Ingang via De Praeterestraat
1180 BRUSSEL

www.rossycontemporary.be

donderdag, vrijdag en zaterdag: 13 tot 18 uur



°


met de fotoserie L'Auberge

Estelle Lagarde, Vénus Barbaque, 
foto uit de serie 'L'Auberge'


tot 19 december 2015
bij
Mathilde Hatzenberger
Rivoli Building / #21b op de verdieping
Chaussée de Waterloo, 690
Ingang via De Praeterestraat
1180 BRUSSEL



°

Jura Shust
&
Matthias Yzebaert

tot 19 december 2015
@
PLAGIARAMA
Galerie Rivoli, C24
Chaussée de Charleroi, 690
ingang via De Praeterestraat
1050 BRUSSEL

donderdag, vrijdag, zaterdag: 14 tot 17 uur


Jura Shust, Spirit Intoxication, 2015


Jura Shust was enkele maanden geleden nog te gast in WATERSCHOENEN n.a.v. 'ENAME  Actueel - RITUALIA'. We hadden hem eerder vermeld in COMING PEOPLE 2014.


Matthias Yzebaert, Digital collages, 2015


Matthias YZEBAERT is een multidisciplinair kunstenaar, die ondermeer ook als promotor van de beeldende kunst optreedt via het Gentse tentoonstellingsproject 'THESE THINGS TAKE TIME'.



°

Perfect Corrida
Antwerpen

°

MdSt
(kunstenaarscollectief Erwin Clauws en Tania De Bruycker)


Raw Edges

in galerie "Shoobil" - Antwerpen

tentoonstelling: 4 december 2015 - 23 januari 2016

Museumstraat 4 - 2000 Antwerpen - tel. 0474 29 33 02

open: wo, do, vrij, zat : 11.00-19.00h en op Leopold zondag 13 december: 14.00-17.00h



°

Eva Steynen Deviations(s)
Antwerpen

6 december 2015 - 31 januari 2016


TOUCH-LINE(S) #2




°


TIM VAN LAERE GALLERY
Antwerpen

TOMASZ KOWALSKI, Bez Tytulu, 2015, 160 x 130 cm,
acrylic and oil on canvas



TOMASZ KOWALSKI
'Djinn'

 tot 23 January 2016

°

DAUWENS & BEERNAERT
Brussel



Estate of Jörgen Voordeckers
From the series suiker-aspartaam en sacharine"
Oil on canvas, 1999, 120 x 90 cm




NICOLAS HOMMELEN
 ...USED...TO...PAINT...

tot 24.12.2015

The Estate of Jörgen Voordeckers

&

Video project @ Coté Cour

'SLAP'

Adam Vackar 




www.dauwensbeernaert.com




°


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.