zondag 25 september 2016

Tentoonstelling '30 jaar De Ziener' in De Markten (Brussel)





De Markten is het gemeenschapscentrum van de Brusselse vijfhoek en is er zowel voor wie in het stadscentrum woont als voor wie van verder komt. Daarom is zowel de lokale verankering als de grootstedelijke realiteit belangrijk in de werking. 

De Markten is een van de 22 gemeenschapscentra die samen Cultuurcentrum Brussel vormen.



Hier viert een 'kleine' kunstgalerie uit de Brusselse rand haar dertigste verjaardag met een grote tentoonstelling. Galerie DE ZIENER uit Asse is sinds de start in 1986 een begrip geworden in de artistieke wereld. Letterlijk klein begonnen in een minuscuul huurhuisje langs de Stationsstraat, is De Ziener langzaam gegroeid en heeft het toch zijn intieme karakter bewaard onder impuls van zijn stichter en drijvende kracht, Jan DE SMEDT.

De uitbreiding van de galerieruimte met het tuinpaviljoen van architect Jo Crépain en de 'tunneltuin' van Wirtz (waarin zich een gigantische balkensculptuur van Norman Dilworth slingert) zorgden voor een nieuw, verruimend perspectief.

DE ZIENER is één van de galeries die ik al vroeg leerde kennen en waar ik regelmatig de sfeer ging opsnuiven. Vanaf 1990 organiseerde de galerie eveneens de driejaarlijkse manifestatie 'Van Stof tot Asse' i.s.m. de gemeente Asse. In 2014 ging de 9de en wellicht laatste editie door. 

Tussen 2008 en begin 2016 maakte ik met mijn kunstblog WATERSCHOENEN de activiteiten van de galerie als het ware op de eerste rij mee. Meer dan 30 tentoonstellingen passeerden in WATERSCHOENEN de revue, die van met De Ziener verwante kunstenaars op andere plaatsen niet eens meegeteld.
Voor deze verjaardagstentoonstelling trok ik dan ook als ART SPOTTER heel graag nog eens mijn WATERSCHOENEN aan.

Het verwondert me niet dat (op één na) alle in deze jubileumtentoonstelling vertegenwoordigde kunstenaars in onze artikels van die 8 jaar intensieve verslaggeving aan bod komen. Sommigen onder hen draaien al 30 jaar mee in het aanbod van De Ziener, anderen deden in de loop der jaren of zeer recent hun intrede. Maar deze tentoonstelling biedt met 22 namen een staalkaart van de diversiteit en kwaliteit die de galerie vertegenwoordigt.

Ik kan u enkel aanraden zelf een bezoek te brengen om een en ander te ontdekken. Via een aantal foto's maken we nu al een wandeling door de verschillende zalen en in de opduikende namen bezorg ik u graag een aantal LINKS naar enkele van de eerdere artikels in WATERSCHOENEN.


Paul Gees, Steunas, 2016
cortenstaal, hout en steen
240x60x45 cm


Op de binnenkoer worden we begroet door Paul GEES met twee grote sculpturen. Hem volgden we talloze keren in Waterschoenen zoals bijvoorbeeld met 'Voorhangsels' in 2011.



Maurice Wyckaert, Verbrokkeld landschap, 1983
olie op doek
100x120 cm


Bij de balie in de eerste zaal kunt u een lijst met de tentoongestelde werken en een overzicht met omschrijving van de deelnemende kunstenaars oppikken.

De tentoonstelling wordt geopend door Maurice WYCKAERT met een zeer kleurrijk 'Verbrokkeld landschap'. Samen met een video van Alexandra CROUWERS en sculpturen van Sjoerd BUISMAN zorgt hij meteen voor artistiek vuurwerk en een beeld van het gedifferentieerd karakter dat De Ziener uitstraalt.



Stefaan Vermuyten, Home Sweet Home, 2016
acryl op doek
30x40 cm


In de tweede zaal (gelijkvloers rechts) werd een niet zo evident evenwicht gevonden tussen het fotografisch oeuvre van Julien COULOMMIER (+2014), een installatie van John VAN OERS en de steeds verrassende schilderijen van Stefaan VERMUYTEN.



Elke Van Kerckvoorde, Logo's series - The Warp Wave Effect
industriële lak op paneel
16x25x30 cm


In de volgende zaal (gelijkvloers links) beheerst Norman DILWORTH in eerste instantie het beeld met zijn grote sculptuur 'Puffball'.  Daarnaast herkennen we Frank VAN HIEL en worden we verrast door de betoverende 'industriële' aanpak van Elke VAN KERCKVOORDE, die overigens op perfecte wijze de dialoog aangaat met haar buurvrouw Caroline VAN DAMME. Het verschil met Philippe VANDENBERG is uiteraard groot. Patrick LEBRET, die we zowel van De Ziener als van een ophefmakende installatie tijdens 'Over the Edges' in Gent kennen, leidt ons de wereld van de spoken binnen.


Eric De Smet, 2x Double bind, 2016, hardhout

Jo De Smedt, Porky's Porky's Revenge, 2015
grafiet op papier
2x 153x250 cm


Op naar de verdieping, waar we meteen bij het bovenkomen oog in oog staan met twee hardhouten vloersculpturen (Double bind)van Eric DE SMET , die werkt vanuit de basisgedachte (Toeval, Noodzaak en Verlangen) en twee gigantische grafiettekeningen van Jo DE SMEDT, twee kunstenaars van verschillende generaties die we in Waterschoenen meermaals belicht hebben.

Hier herontdekken we ook nog Karel DE MEESTER, Philippe VANDENBERG,  nogmaals Frank VAN HIEL en de 'meesterlijke misleiding' van Roeland TWEELINCKX.



Roeland Tweelinckx, Dobbel Beam, 2016
Wood & Paint
244x70x30 cm


De laatste zaal biedt meteen bij het binnenkomen een blik op de achterwand met de ellenlange installatie 'Parallellen' van Werner CUVELIER. Maar de middenruimte is het podium voor de 'lichtvoetige', natuurlijke sculpturen van Jean-Georges MASSART.

Links beginnen we echter bij de strak geregisseerde, toch wat 'duistere' schilderijen van Paul MOREZ, die overigens van zondag 2 oktober tot zondag 6 november 2016 recent werk toont in Galerie De Ziener.

Het boek bij de installatie van Werner CUVELIER vormt de sleutel om binnen te stappen in de strak georganiseerde wereld van deze artistiek-wetenschappelijke 'verzamelaar'.

Met twee grote schilderijen en bijhorende ontwerptekeningen krijgen we inzicht in de wereld van Mario DE BRABANDERE.

Walter SWENNEN mag met twee schilderijtjes en zijn 'Editie 2013 voor De Ziener' de rangen sluiten.



Zaalzicht 1e verdieping zaal 2

Werner Cuvelier, Parallellen 1975-2016, 300 portretten uit diverse disciplines

Mario De brabandere, Zonder titel, acrylverf en olieverf op doek, 2015, 2x 180x80 cm

Jean-Georges Massart, verschilende sculpturen


In het begeleidende boek bij de installatie 'Parallellen' schrijft Werner Cuvelier het volgende:

"Om een bijzonder inzicht te krijgen in duizend jaar Westerse Cultuur heb ik binnen zeven disciplines lijsten aangelegd van, voor mij, onmisbare figuren. Het zijn figuren van wie een werk of wiens volledige oeuvre van groot belang was in de ontwikkeling van onze Westerse Cultuur."

Die disciplines krijgen bij de foto's een kleurencode:
Architectuur (geel), Filosofie (oranje), Letterkunde (blauw),
Muziek (violet), Schilderkunst - Beeldhouwkunst - Film & Fotografie (rood),
Wetenschap (groen)


Detail uit 'Parallellen' van Werner Cuvelier

met Bouslav Martinu, Charlie Chaplin, Fernando Pessoa, 
Giorgio Morandi, Martin Heidegger,
Frans Masereel



Tot 9 oktober 2016
dinsdag tot zondag: 12 - 18 uur
donderdag: 12 - 20 uur
maandag gesloten

in
De Markten
Oude Graanmarkt 5
1000 BRUSSEL




© Art Spotter voor WATERSCHOENEN





donderdag 22 september 2016

BESPREKING Gustaaf Vander Biest 'Notities van een flaneur' in galerie c. de vos (Aalst)



Het woordenboek omschrijft 'flaneren' in essentie als 'wandelen om te kijken en gezien te worden' of nog 'voor zijn genoegen rondslenteren'.

Charles Baudelaire gebruikte het woord 'flaneur' om de kunstenaar te karakteriseren wiens geest onafhankelijk, gepassioneerd en onpartijdig is.

De kunstenaar flaneert om te kijken en te absorberen, niet om zelf gezien te worden, althans niet meteen. Natuurlijk wil hij ooit het resultaat van zijn ontdekkingstochten aan een publiek tonen.

Gustaaf Vander Biest, Archief Canal Grande, acryl op diverse dragers
in houten ladenkast


Samen met Gustaaf Vander Biest kunt u momenteel in galerie c. de vos flaneren in tijd en ruimte. Hij presenteert er een kleine, intrigerende keuze uit zijn aquarellen en collages en legt met twee object-installaties (Archief Canal Grande - zie foto hierboven - en Venetiaans Archief) de link naar zijn werk van voor 1996, het jaar waarin hij zijn artistieke activiteiten 'on hold' zette. Toch bleef hij sindsdien in stilte doorwerken aan verschillende projecten.

Tijd en ruimte lopen in zijn aquarellen en collages door elkaar. Terwijl elk van zijn kleine aquarellen als momentopname fungeert, geven de collages dikwijls een beeld van met elkaar converserende of botsende tijdsgeesten . Gedurende zijn wandelingen in Venetië, Lissabon, Aalst, Tenerife, ... ontdekt hij plekken 'achter de schermen', waar verval, invloed van de tijd, menselijke ingrepen of toevallige elementen een soort geschiedenis creëren. Die 'petite histoire' registreert hij als een artistiek archeoloog met zin voor sfeer en detail. Hij koestert l'envers du décor.


Gustaaf Vander Biest
The guardian of the rusty door
aquarel


In zijn ambachtelijk gemaakte, papieren collages ontstaan nieuwe werelden in een mix van grote en kleine geschiedenis of een portie nostalgie. Hij projecteert er de menselijke angsten en verlangens in een wereld waar Eros en Thanatos elkaar al talloze eeuwen in wankel evenwicht houden. Soms werkt hij met postkaarten uit de eerste wereldoorlog als basis voor  doordachte toevoegingen, zoals in 'Eterna Seduccion' en 'War of the birds'. Andere werken worden samengesteld met oude bladen (die al een eigen kleine of persoonlijke geschiedenis meedragen) en nieuwe toevoegingen zoals in 'Les verbes défectifs'. En er is meer...



Gustaaf Vander Biest, collages (v.l.n.r)
Come as you are, Avonturen in Bourgondië, Oh baby don't cry


Gustaaf Vander Biest gaat voor kleine formaten met uitgepuurde inhoud. Hij is een verteller van korte verhalen, die zich niettemin feilloos laten bundelen onder de noemer 'Notities van een flaneur'.
In de aquarellen laat zich dat voelen in de gelaagde opbouw met oog voor detail. In de collages zorgt de samensmelting van oude en nieuwe bladen en prenten voor een nieuwe kijk op de geschiedenis.

Neem daarbij ook nog zijn project 'painted pins', draagbare miniatuur-schilderijtjes (acryl op hout) met ondermeer de reeks 'Ceci n'est pas...', waarin hij iconen uit de kunstgeschiedenis reconstrueert. 


Gustaaf Vander Biest
Ceci n'est pas un Munch
Painted pin, 4,5 X 4,5 cm
acryl op hout


tot 15 oktober 2016
in
galerie c. de vos
oude gentiaan 295-297
9300 aalst

vrijdag en zaterdag: 14-18 uur
zondag: 11-15 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


dinsdag 20 september 2016

BESPREKING Walter Schelfhout (1942-2006), een hommage in galerie c. de vos (Aalst)



De benedenverdieping van galerie c. de vos is sinds 10 september het terrein voor de kleurrijke, gestructureerde, constructivistische abstractie van Walter SCHELFHOUT.
Tien jaar na zijn al te vroeg overlijden (Pasen 2006) komt deze hommage als sluitstuk van herdenkingstentoonstellingen (april 2016) in het Cultureel Centrum van zijn woonplaats Berlare en het Museum Oud-Hospitaal in Aalst. 

De kleine, stemmige ruimtes van de galerie bieden de perfect witte achtergrond voor de esthetische kleur- en vormboodschappen van Walter Schelfhout. De uitgebalanceerde, sobere accrochage laat elk werk de noodzakelijke ademruimte.

Schelfhout schilderde over het algemeen heldere, vlakke kleurpartijen naast of over elkaar, soms met gebruikmaking van een zekere transparantie. Hij wilde met zijn kunst geen grote boodschappen verkondigen of theorieën poneren, maar enkel focussen op kleur, vorm en compositie: de kunst om de kunst, l'art pour l'art.

Doorheen de jaren evolueerde hij in zijn werk van één-vlakkige composities naar blauw-rood-wit en monumentale afmetingen. Later werden de vormen zuiver geometrisch en primeerden diagonaal en Y-vorm. Vanaf 1985 werd kleur nog belangrijker en overheersten monochroom blauwe tinten.


Schilderijen © Walter Schelfhout


In het wat meer tegen het licht beschermde tussenkamertje ontdekt u ook enkele van zijn tekeningen die zich bewegen tussen latere (jaren '90) 'vingeroefeningen' en vroege (1963), gestructureerde zoektochten met een sterk autonoom karakter.

Walter Schelfhout was reeds vroeg in zijn artistieke loopbaan aan de slag met zowel abstracte als figuratieve elementen. Maar uiteindelijk werd hij een oprecht beoefenaar van de geometrisch-abstracte kunst, een richting die reeds in de jaren '20 van de vorige eeuw belangrijke Belgische vertegenwoordigers kende. Denk maar aan Jozef Peeters of Victor Servranckx. Maar we mogen hem zeker ook situeren in de geest van de tweede Belgische golf 'geometrisch-abstracten' uit de jaren '50 met o.a. Jo Delahaut.

In zijn laatste werken liet Schelfhout de strakke aflijning en de vlakke kleurinvulling blijkbaar los. Zie o.a. het gele-oranje-blauwe schilderij links in het tuinpaviljoen (2000), dat een uitbarsting van lyrische abstractie lijkt.  Het verschil met de strakke vormen in onderkoeld gekleurde superposities van het schilderij (1999) vlakbij tegen de achterwand (zie foto hierna) is groot, maar toch is ook hier de strengheid van het zuiver geometrische werk al flink getemperd en zoekt het poëtische, het lyrische zich bijna letterlijk een weg naar boven.

In deze tentoonstelling leert u de schilder en tekenaar kennen, maar Walter Schelfhout was zoveel meer op artistiek vlak. Hij beheerste diverse technieken, zoals juweel-ontwerp, mozaïek, etsen of zeefdruk (dat laatste leerde hij o.a. bij Wilhelm Mechnig).
Maar ook taal hanteerde hij vol overgave in zijn poëzie.

Vanaf 1961 stelde hij zijn werk individueel of in groep tentoon, engageerde zich tussen 1966 en 1968 als mede-organisator in Galerij Vertikaal (Stationsstraat - Aalst) van Cyriel Temmerman en opende in 1968 in zijn eigen woonhuis de galerie 'REFORM' aan de Dendermondse Steenweg, een initiatief dat standhield tot 1970 en waar de abstracte kunst een forum kreeg. Nadien startte Roger D'Hondt met de experimentele galerie 'New Reform'.   De basis voor een bloeiend galeriewezen in Aalst was gelegd.



Schilderij © Walter Schelfhout


De noodzaak van de kunst in het leven van Walter Schelfhout kan wellicht niet beter uitgedrukt worden dan in zijn eigen gedicht.


Als ik dan, ten einde raad
geen raad weet met mezelf
mislukt en onvolkomen
met twijfels leeg en radeloos
vragend naar waarom
van wat, waarvoor, ik kunst doe
of leven dat wel waard is
en wel de moeite loont?

Dan kijk ik kunst
dan maak ik kunst
weer opnieuw maak ik mijzelf
om steeds opnieuw de kracht te vinden
kunst te doen omdat het moet.

Walter Schelfhout



tot 15 oktober 2016
in
galerie c. de vos
oude gentiaan 295-297
9300 aalst

vrijdag en zaterdag: 14-18 uur
zondag: 11-15 uur


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

donderdag 15 september 2016

Walter Schelfhout en Gustaaf Vander Biest in galerie c. de vos (Aalst)



Na het voorbije openingsweekend zijn de tentoonstellingen tot 15 oktober 2016 elke vrijdag (14-18 uur),
zaterdag (14-18 uur) en zondag (11-15 uur) te bezoeken.


UITGEBREIDE BESPREKING 
volgende week in 
WATERSCHOENEN


Afgebeelde schilderijen © Walter Schelfhout

WALTER SCHELFHOUT 
(1942 - 2006)
'een hommage'
schilderijen en tekeningen



Afgebeelde aquarellen © Gustaaf Vander Biest

GUSTAAF VANDER BIEST
'notities van een flaneur'
aquarellen, collages en objecten



galerie c. de vos
oude gentbaan 295-297
9300 aalst
galeriecdevos@gmail.com



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN