De Markten is het gemeenschapscentrum van de Brusselse vijfhoek en is er zowel voor wie in het stadscentrum woont als voor wie van verder komt. Daarom is zowel de lokale verankering als de grootstedelijke realiteit belangrijk in de werking.
De Markten is een van de 22 gemeenschapscentra die samen Cultuurcentrum Brussel vormen.
Hier viert een 'kleine' kunstgalerie uit de Brusselse rand haar dertigste verjaardag met een grote tentoonstelling. Galerie DE ZIENER uit Asse is sinds de start in 1986 een begrip geworden in de artistieke wereld. Letterlijk klein begonnen in een minuscuul huurhuisje langs de Stationsstraat, is De Ziener langzaam gegroeid en heeft het toch zijn intieme karakter bewaard onder impuls van zijn stichter en drijvende kracht, Jan DE SMEDT.
De uitbreiding van de galerieruimte met het tuinpaviljoen van architect Jo Crépain en de 'tunneltuin' van Wirtz (waarin zich een gigantische balkensculptuur van Norman Dilworth slingert) zorgden voor een nieuw, verruimend perspectief.
DE ZIENER is één van de galeries die ik al vroeg leerde kennen en waar ik regelmatig de sfeer ging opsnuiven. Vanaf 1990 organiseerde de galerie eveneens de driejaarlijkse manifestatie 'Van Stof tot Asse' i.s.m. de gemeente Asse. In 2014 ging de 9de en wellicht laatste editie door.
Tussen 2008 en begin 2016 maakte ik met mijn kunstblog WATERSCHOENEN de activiteiten van de galerie als het ware op de eerste rij mee. Meer dan 30 tentoonstellingen passeerden in WATERSCHOENEN de revue, die van met De Ziener verwante kunstenaars op andere plaatsen niet eens meegeteld.
Voor deze verjaardagstentoonstelling trok ik dan ook als ART SPOTTER heel graag nog eens mijn WATERSCHOENEN aan.
Het verwondert me niet dat (op één na) alle in deze jubileumtentoonstelling vertegenwoordigde kunstenaars in onze artikels van die 8 jaar intensieve verslaggeving aan bod komen. Sommigen onder hen draaien al 30 jaar mee in het aanbod van De Ziener, anderen deden in de loop der jaren of zeer recent hun intrede. Maar deze tentoonstelling biedt met 22 namen een staalkaart van de diversiteit en kwaliteit die de galerie vertegenwoordigt.
Ik kan u enkel aanraden zelf een bezoek te brengen om een en ander te ontdekken. Via een aantal foto's maken we nu al een wandeling door de verschillende zalen en in de opduikende namen bezorg ik u graag een aantal LINKS naar enkele van de eerdere artikels in WATERSCHOENEN.
Paul Gees, Steunas, 2016
cortenstaal, hout en steen
240x60x45 cm
Op de binnenkoer worden we begroet door Paul GEES met twee grote sculpturen. Hem volgden we talloze keren in Waterschoenen zoals bijvoorbeeld met 'Voorhangsels' in 2011.
Maurice Wyckaert, Verbrokkeld landschap, 1983
olie op doek
100x120 cm
Bij de balie in de eerste zaal kunt u een lijst met de tentoongestelde werken en een overzicht met omschrijving van de deelnemende kunstenaars oppikken.
De tentoonstelling wordt geopend door Maurice WYCKAERT met een zeer kleurrijk 'Verbrokkeld landschap'. Samen met een video van Alexandra CROUWERS en sculpturen van Sjoerd BUISMAN zorgt hij meteen voor artistiek vuurwerk en een beeld van het gedifferentieerd karakter dat De Ziener uitstraalt.
Stefaan Vermuyten, Home Sweet Home, 2016
acryl op doek
30x40 cm
In de tweede zaal (gelijkvloers rechts) werd een niet zo evident evenwicht gevonden tussen het fotografisch oeuvre van Julien COULOMMIER (+2014), een installatie van John VAN OERS en de steeds verrassende schilderijen van Stefaan VERMUYTEN.
Elke Van Kerckvoorde, Logo's series - The Warp Wave Effect
industriële lak op paneel
16x25x30 cm
In de volgende zaal (gelijkvloers links) beheerst Norman DILWORTH in eerste instantie het beeld met zijn grote sculptuur 'Puffball'. Daarnaast herkennen we Frank VAN HIEL en worden we verrast door de betoverende 'industriële' aanpak van Elke VAN KERCKVOORDE, die overigens op perfecte wijze de dialoog aangaat met haar buurvrouw Caroline VAN DAMME. Het verschil met Philippe VANDENBERG is uiteraard groot. Patrick LEBRET, die we zowel van De Ziener als van een ophefmakende installatie tijdens 'Over the Edges' in Gent kennen, leidt ons de wereld van de spoken binnen.
Eric De Smet, 2x Double bind, 2016, hardhout
Jo De Smedt, Porky's Porky's Revenge, 2015
grafiet op papier
2x 153x250 cm
Op naar de verdieping, waar we meteen bij het bovenkomen oog in oog staan met twee hardhouten vloersculpturen (Double bind)van Eric DE SMET , die werkt vanuit de basisgedachte (Toeval, Noodzaak en Verlangen) en twee gigantische grafiettekeningen van Jo DE SMEDT, twee kunstenaars van verschillende generaties die we in Waterschoenen meermaals belicht hebben.
Hier herontdekken we ook nog Karel DE MEESTER, Philippe VANDENBERG, nogmaals Frank VAN HIEL en de 'meesterlijke misleiding' van Roeland TWEELINCKX.
Roeland Tweelinckx, Dobbel Beam, 2016
Wood & Paint
244x70x30 cm
De laatste zaal biedt meteen bij het binnenkomen een blik op de achterwand met de ellenlange installatie 'Parallellen' van Werner CUVELIER. Maar de middenruimte is het podium voor de 'lichtvoetige', natuurlijke sculpturen van Jean-Georges MASSART.
Links beginnen we echter bij de strak geregisseerde, toch wat 'duistere' schilderijen van Paul MOREZ, die overigens van zondag 2 oktober tot zondag 6 november 2016 recent werk toont in Galerie De Ziener.
Het boek bij de installatie van Werner CUVELIER vormt de sleutel om binnen te stappen in de strak georganiseerde wereld van deze artistiek-wetenschappelijke 'verzamelaar'.
Met twee grote schilderijen en bijhorende ontwerptekeningen krijgen we inzicht in de wereld van Mario DE BRABANDERE.
Walter SWENNEN mag met twee schilderijtjes en zijn 'Editie 2013 voor De Ziener' de rangen sluiten.
Zaalzicht 1e verdieping zaal 2
Werner Cuvelier, Parallellen 1975-2016, 300 portretten uit diverse disciplines
Mario De brabandere, Zonder titel, acrylverf en olieverf op doek, 2015, 2x 180x80 cm
Jean-Georges Massart, verschilende sculpturen
In het begeleidende boek bij de installatie 'Parallellen' schrijft Werner Cuvelier het volgende:
"Om een bijzonder inzicht te krijgen in duizend jaar Westerse Cultuur heb ik binnen zeven disciplines lijsten aangelegd van, voor mij, onmisbare figuren. Het zijn figuren van wie een werk of wiens volledige oeuvre van groot belang was in de ontwikkeling van onze Westerse Cultuur."
Die disciplines krijgen bij de foto's een kleurencode:
Architectuur (geel), Filosofie (oranje), Letterkunde (blauw),
Muziek (violet), Schilderkunst - Beeldhouwkunst - Film & Fotografie (rood),
Wetenschap (groen)
Detail uit 'Parallellen' van Werner Cuvelier
met Bouslav Martinu, Charlie Chaplin, Fernando Pessoa,
Giorgio Morandi, Martin Heidegger,
Frans Masereel
Tot 9 oktober 2016
dinsdag tot zondag: 12 - 18 uur
donderdag: 12 - 20 uur
maandag gesloten
in
De Markten
Oude Graanmarkt 5
1000 BRUSSEL
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN