Gustaaf Vander Biest
Notities van een flaneur
Een verzameling recente aquarellen
2016
De flaneur begeeft zich ‚doelloos’ in de coulissen van de stad, beweegt zich traag langs de achterkant van het decor.
Het woordenboek omschrijft 'flaneren' in essentie als 'wandelen om te kijken en gezien te worden' of nog 'voor zijn genoegen rondslenteren'.
Charles Baudelaire gebruikte het woord 'flaneur' om de kunstenaar te karakteriseren wiens geest onafhankelijk, gepassioneerd en onpartijdig is.
Gustaaf Vander Biest flaneert om te kijken en te absorberen, niet om zelf gezien te worden, althans niet meteen. Natuurlijk wil hij ooit het resultaat van zijn ontdekkingstochten aan een publiek tonen.
De flaneur gaat niet voor de grote historische mo(nu)menten, maar voor het kleine gebaar, het ogenblik dat voor de meeste anderen onopgemerkt blijft.
De flaneur zoekt niet, maar ontdekt. Zijn oog valt op details uit de doorleefde architecturale omgeving in talrijke steden van Aalst, Brussel, Lissabon, … tot het onvermijdelijke Venetië waar heden en verleden in een schijnbaar onontwarbaar kluwen samenvallen.
Tijd en ruimte lopen in zijn aquarellen en collages door elkaar. Terwijl elk van zijn kleine aquarellen als momentopname fungeert, geven de collages dikwijls een beeld van met elkaar converserende of botsende tijdsgeesten . Gedurende zijn wandelingen in Venetië, Lissabon, Aalst, Tenerife, ... ontdekt hij plekken 'achter de schermen', waar verval, invloed van de tijd, menselijke ingrepen of toevallige elementen een soort geschiedenis creëren. Die 'petite histoire' registreert hij als een artistiek archeoloog met zin voor sfeer en detail. Hij koestert l'envers du décor.
Door sterk in te zoomen op zijn onderwerpen laveert hij tussen nauwgezette realistische en abstracte weergave.
In zijn ambachtelijk gemaakte, papieren collages ontstaan nieuwe werelden in een mix van grote en kleine geschiedenis of een portie nostalgie. Hij projecteert er de menselijke angsten en verlangens in een wereld waar Eros en Thanatos elkaar al talloze eeuwen in wankel evenwicht houden. Soms werkt hij met postkaarten uit de eerste wereldoorlog als basis voor doordachte toevoegingen, zoals in 'Eterna Seduccion' en 'War of the birds'. Andere werken worden samengesteld met oude bladen (die al een eigen kleine of persoonlijke geschiedenis meedragen) en nieuwe toevoegingen zoals in 'Les verbes défectifs’. Door die combinatie creëert hij nieuwe werelden, met zin voor esthetiek, poëzie, een vleugje humor en een groot empathisch vermogen.
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.