'TOEWIJDING'
is de titel van de meest recente tentoonstelling met werk
van Mario DE BRABANDERE in Galerie DE ZIENER.
In woordenboeken zoek ik een aantal verklaringen en synoniemen voor het woord 'toewijding': ijver, overgave, bezieling, aandacht, inzet, liefde, zorg, ... en ook het wat archaïsche maar daarom niet minder mooie 'verknochtheid'.
Het woord 'toewijding' is wel het minste dat we kunnen gebruiken in verband met Mario De Brabandere en zijn werk. Meer dan ooit durf ik daaraan de begrippen 'intensiteit' en 'integriteit' toevoegen.
De voorbije 10 jaar hebben we hem in 'WATERSCHOENEN' besproken naar aanleiding van verschillende tentoonstellingen.
(Vul zijn naam in de zoekbalk bovenaan in voor een volledig overzicht)
is de titel van de meest recente tentoonstelling met werk
van Mario DE BRABANDERE in Galerie DE ZIENER.
In woordenboeken zoek ik een aantal verklaringen en synoniemen voor het woord 'toewijding': ijver, overgave, bezieling, aandacht, inzet, liefde, zorg, ... en ook het wat archaïsche maar daarom niet minder mooie 'verknochtheid'.
Het woord 'toewijding' is wel het minste dat we kunnen gebruiken in verband met Mario De Brabandere en zijn werk. Meer dan ooit durf ik daaraan de begrippen 'intensiteit' en 'integriteit' toevoegen.
De voorbije 10 jaar hebben we hem in 'WATERSCHOENEN' besproken naar aanleiding van verschillende tentoonstellingen.
(Vul zijn naam in de zoekbalk bovenaan in voor een volledig overzicht)
De sobere, maar (zoals steeds) bijzonder efficiënte accrochage bij Galerie De Ziener loodst ons meteen binnen in een strak afgelijnde geometrische beeldtaal, waarin Mario De Brabandere er niettemin in slaagt een zekere weerbarstigheid te etaleren.
Hoeken, scherpe punten of zachte rondingen worden geenszins in symmetrische composities gedwongen, maar krijgen de kans om zich (weliswaar door de kunstenaar afgewogen) in verschillende richtingen te ontwikkelen.
We mochten reeds eerder vaststellen dat deze kunstenaar voor elk werk rekening houdt met de perfecte verhouding tussen vorm, kleur en compositie. We zagen hem die afwegingen reeds maken in afbeeldingen gebaseerd op gebruiksvoorwerpen, maar evenzeer in geometrisch-abstracte voorstellingen zoals nu.
© Mario De Brabandere & Galerie De Ziener
Het werk vindt zijn weg in alle kamers van de galerie. In de tuinkamer weet Mario DB ons nog eens extra te verrassen met twee grote werken op papier.
Ik durf te vermoeden dat die ontstaan zijn in zijn Nucleo-atelier, waar de beschikbare ruimte meer openheid biedt dan de intieme woon- en werkruimte van zijn huis. In het boek 'ARTISTS AT HOME/WORK' (uitgeverij Luster, 2016) krijgt U een schitterend beeld van de omgeving waar zijn werk ontstaat. Dan zullen de begrippen 'toewijding' en 'integriteit' die we hier reeds aanhaalden ongetwijfeld een nog diepere dimensie krijgen.
© Mario De Brabandere & Galerie De Ziener
Bij de tentoonstelling hoort een kleine catalogus, al dan niet met bijhorende tekening van de kunstenaar.
Deze tentoonstelling is alvast een mooie introductie met het oog op de overzichtstentoonstelling (met werk van de laatste 10 jaar) die binnenkort in het Raveelmuseum zal doorgaan.
(Wij volgen het voor U op de voet)
(Wij volgen het voor U op de voet)
In dat verband zullen ook de artikels van diezelfde periode in 'WATERSCHOENEN' U een heel eind op weg helpen.
Mario De Brabandere
'Toewijding'
in
Galerie De Ziener
tot 21 oktober 2018
elke vrijdag, zaterdag en zondag van 15 tot 18 uur
Nog even verpozen in de tuin van Galerie De Ziener
(detail sculptuur Norman Dilworth)
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.