Wie dezer dagen bij Galerie De Ziener in Asse binnenstapt, staat meteen oog in oog met een jager. Het schilderij toont een wat zielige figuur, weliswaar het geweer in de hand, maar nogal clownesk door de knieën buigend en fel afgetekend tegen het licht van de volle maan. Ik ervaar hem meer als prooi dan als jager. Het vogeltje bij zijn hoofd is hoegenaamd niet bang en zit hem waarschijnlijk ongegeneerd uit te lachen. Het lijkt wel of de jager horens draagt, waarin het vogeltje zich genesteld heeft.
Met dit schilderij 'Full Moon Hunting' geeft de kunstenaar meteen ook een titel aan de complete tentoonstelling. Vermuyten gaat de volle maan achterna, niet als jager in de strikte zin van het woord, maar als commentator en 'zinzoeker' (al durft hij het met zijn eigen gevoel voor humor wel eens als 'onzin' verpakken). Hij probeert de waanzin van de wereld dichtbij en ver weg te duiden.
De kunst van Stefaan Vermuyten, dat is 'Ter Zake' en De Afspraak' van de televisie, maar dan zonder het grote gelijk van de verschillende actoren.
Jaren geleden noemden we Stefaan VERMUYTEN reeds "een kritische, maar met milde humor gezegende schilder". Humor is een uitstekend wapen tegen de alledaagsheid van het leven. Soms is dat leven wat minder mild of ronduit tegendraads en dan dringt zich een scherpere benadering op.
Stefaan Vermuyten, Full Moon Hunting, 2017,
acryl op doek, 70 X 50 cm
Stefaan Vermuyten schildert met de onbevangenheid van een kind, zonder restricties en 'to the point'. Hij toont ons 'stills' uit zijn 'sprookjeswereld'. Sprookjes hebben per definitie een mooie en een minder aangename kant. De schilder gaat geen van beide uit de weg. Zeemzoet zal je bij Vermuyten niet terugvinden. Meestal laat hij de dubbele bodems botsen, nu eens onderhuids, dan weer volop vibrerend aan de oppervlakte.
Neem nu de warme intensiteit van zijn 'Full Moon Hunting' hierboven of de schijnbare koelte van zijn 'Living Doll' hieronder.
Een kunstenaar doe je natuurlijk niet kiezen tussen al zijn 'kinderen', maar deze 'Living Doll' ligt hem wel heel nauw aan het hart.
Stefaan Vermuyten, Living Doll, 2018
acryl op doek, 60 X 50 cm
Ik zou Stefaan Vermuyten wel een cartoonist durven noemen. Dat is geenszins oneerbiedig bedoeld, maar ingegeven door de zuivere vaststelling dat hij met schijnbaar eenvoudige picturale middelen een zo duidelijke taal spreekt.
Dat die beeldtaal bovendien divers is, zal U doorheen deze tentoonstelling duidelijk worden. Er ligt een wereld van verschil tussen zijn 'Full Moon Hunting' en bijvoorbeeld 'Tank Dance' of 'Separatism'.
Met slechts 15 schilderijen verdeeld over de galerieruimte vooraan en het tuinpaviljoen krijgt elk werk voldoende ademruimte, maar tegelijk ook mogelijkheid tot interactie.
Een kleurrijke, vrolijke dame tussen werk van Stefaan Vermuyten
(L) Home, 2016, acryl op doek, 40 X 50 cm
(R) In the Woods, 2018, acryl op doek, 60 X 70 cm
'Home' en 'In the woods', of zijn atelier en een plek waar hij vreemde voorwerpen vindt. Voor dat laatste moet U zijn pagina op Facebook maar eens raadplegen. Dan maakt U meteen ook kennis met zijn taalkundige zin voor (absurde) humor.
We nemen U intussen mee naar het bos voor de 'The Teddy Bear's Picnic'.
Zing gerust mee...
*
Neem bij Uw bezoek ook een kijkje op de verdieping van de galerie. In de 'Permanentie' wacht werk van verschillende kunstenaars: Jean-Georges Massart, Julien Coulommier, Eric De Smet, Jo De Smedt, ...
In de permanentie op de verdieping o.a.:
Jean-Georges Massart, Japanse Duizendknoop
Julien Coulommier, Warm Koud
Info
Tot 23 december 2013
vrijdag, zaterdag en zondag van 15 tot 18 uur
STATIONSSTRAAT 55 - 1730 ASSE
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.