zondag 31 maart 2019

Sculpturen van Clemence VAN LUNEN bij Alice Mogabgab (Rivoli Brussel)




Welkom in de keramische plantentuin van Clémence VAN LUNEN (°1959). Met 'Les Succulentes' (de 'succulenten' of vetplanten, met cactussen in de hoofdrol) begeeft ze zich in haar sculpturaal werk niet voor het eerst in de wereld van de planten. Ze presenteerde vroeger reeds series als 'Bouquets', 'Bricks and flowers' of 'Wicked flowers'. Een wandeling door haar website zal een ander verduidelijken.

In tegenstelling tot vorige series past ze voor 'Les Succulentes' een aparte techniek toe. Ze gebruikt holle bakstenen van industriële makelij. De (nog vochtige) bakstenen worden gesneden, verdraaid, gelijmd, gebakken, geëmailleerd, opnieuw gebakken en vervolgens gemonteerd tot ze hun vorm van planten met vlezige delen bereiken: de succulenten.



Welkom in de keramische wereld van
Clémence van LUNEN bij
Alice Mogabgab Gallery


Bij de eerste kennismaking met deze sculpturen zie je onvermijdelijk de plantaardige vorm van cactussen opduiken, maar net zo goed refereren ze aan figuren, waarvan de voorbeelden hierna misschien wel aan geharnaste ridders doen denken of zijn het toch karkassen van gebouwen uit oorlogsgebied... (?)
Talloze andere vergelijkingen zullen zich ongetwijfeld in de hoofden van de kijkers manifesteren. 

Gallery Alice Mogabgab heeft sinds begin 2019 een vestiging in de Rivoli Building (lokaal #28), maar is al sinds 1994 actief in Beiroet (Libanon)


Bij deze tentoonstelling hoort ook een boek in vier talen:

Clémence van Lunen: jubilation
Texts by Yves Michaud
French, English, Dutch and Arabic
March, 2019
Publisher : Alice Mogabgab
40 pages
230 x 165 mm



Clémence van LUNEN, Les Succulentes


Clémence van Lunen
'Les Succulentes'
tot 27 april 2019
donderdag tot zaterdag
14 - 18 uur

***OOK OPEN OP ZONDAG 31 MAART***

bij
Alice Mogabgab Gallery
Waterloosesteenweg 690
1180 BRUSSEL



© Art Spotter / Waterschoenen



vrijdag 29 maart 2019

Hilde OVERBERGH en Catharina DHAEN bij Galerie Zwart Huis (Rivoli Brussel)



In de Brusselse Rivoli Building liggen de twee kleine tentoonstellingsruimtes van Galerie Zwart Huis pal tegenover elkaar. Via de grote glazen wand kijken de gepresenteerde oeuvres van Hilde OVERBERGH en Catharina DHAEN elkaar bijna letterlijk in de ogen. 
Twee generaties, twee uitgangspunten, maar twee keer staat de onuitputtelijke drang tot creatie voorop.


Bij Hilde OVERBERGH (°1964) gaat de artistieke activiteit niet alleen over de creatie van schilderijen  of beschilderde objecten, maar ook over de dragers als dusdanig en bovendien over de verdeling in en de verhouding tot de omringende ruimte.
Ze creëert met andere woorden een totaalconcept, een installatie waarin ze een aantal duidelijke ijkpunten uitzet in diverse vormen en technieken, maar bovendien van de kijker of bezoeker de nodige opmerkzaamheid veronderstelt.

In deze kleine ruimte werkt ze dat systeem op een sobere, maar bijzonder elegante wijze uit.


Hilde Overbergh, Nip and Tuck, 2019,
oil acrylic and silkscreen on synthetic fabric, 150 x 135 cm

Hilde Overbergh
La couleur bleu pour le repos, 2014,
oil on synthetic fabric, 40 x 30 cm

De Opklaring II, 2019
acrylic and ink on synthetic fabric, 40 x 30 cm

And Before She Knew it, She was disoriented, 2018
acrylic and ink on synthetic fabric / folded, 38 x 27 cm


De dragers van haar werk variëren van synthetisch doek over linnen, hout of zelfs schuimrubber. Olieverf, acryl, zeefdruk en inkt worden als vanzelfsprekend met en door elkaar gebruikt. Kleurrijke textielstroken groeien uit tot gigantische sculpturale ingrepen. Doeken worden gekleurd en geplooid.
Zo doorbreekt ze de vlakke dragers. Door verschillende elementen hoog en laag als driedimensionale objecten in de kamer toe te voegen, schildert ze als het ware in de ruimte.

De abstractie van Hilde Overbergh laat af en toe ruimte voor 'realistische' elementen die de kijker een gevoel van herkenning of zelfs huiselijkheid bezorgen. Het is met andere woorden goed toeven in de artistieke wereld van deze kunstenares.
Kunst mag gerust 'slaan', maar 'zalven' is toch ook een aangename gewaarwording.


Catalogus Hilde Overbergh


Galeriste Elke Helbig heeft bij deze tentoonstelling gezorgd voor een catalogus, die inmiddels al aan een tweede druk toe is.

*

Aan de overkant van de gang heeft Catharina DHAEN (°1992) een plaats gevonden voor haar kleurrijke, zoekende schilderijen.
De keuze voor kleine doeken uit haar oeuvre is perfect in overeenstemming met de ruimte.

In 'WATERSCHOENEN' kon U 5 jaar geleden reeds kennismaken met haar werk. Ze was nog studente van het KASK, maar we konden toen al melden:


"Het valt meteen op hoe complexloos ze omgaat met kleur, vorm en oppervlaktebehandeling. Ze schildert en overschildert, gebruikt matte en glanzende partijen, laat kleurvlakken zacht of streng dialogeren, plaatst egale tegenover 'levende' en doorschijnende vlakken, plooit en schikt, ... tot haar doek als een afgewerkte compositie klaar is voor een confrontatie met de kijker.



Wie behoefte heeft aan onderliggende gedachten of inhoud, mag wat mij betreft zijn of haar gang gaan. Voor mij volstaat wat ik te zien krijg."



Catharina Dhaen,
3 x Untitled, 2019, Spray and acrylics on linen, 24 x 18 cm


De begeleidende tekst die Annelies Vanbelle, co-hoofdredaceur van 'The Art Couch' voor deze tentoonstelling schreef, maakt al meteen bij de titel duidelijk dat er meer aan de hand is: Onder de vrolijkheid wringt het.
Het artikel in The Art Couch zal U alvast een aantal extra lagen duiding bezorgen  op en onder de kleurrijke verflagen van Catharina Dhaen.

(De tentoonstelling van Catharine Dhaen loopt in samenwerking met Sofie Van de Velde Gallery.)


Catharina Dhaen
Untitled, 2019, Oil spray, acrylics on linen
2 x 30 x 24 cm / 1 x 50 x 40 cm


Hilde OVERBERGH
en
Catharina DHAEN

tot 4 mei 2019
donderdag, vrijdag, zaterdag
14 tot 18 uur
in
Galerie Zwart Huis
Rivoli Building - lokaal #20 en #31
Chaussée de Waterloo, 690
1180 BRUSSEL



© Art Spotter / Waterschoenen



woensdag 27 maart 2019

Erwin OLAF bij SCHÖNFELD GALLERY (Rivoli Brussel)



Erwin OLAF, Nederlands fotograaf met internationale faam, is binnenkort 60 en dat wordt in Nederland uitgebreid gevierd met een reeds lopende dubbeltentoonstelling (tot 12 mei 2019) in het Gemeentemusuem en het Fotomuseum van Den Haag. 
In juli is dan het Rijksmuseum in Amsterdam aan de beurt. Vorig jaar jaar schonk de kunstenaar 500 sleutelwerken aan dat museum. Zijn werk zal er getoetst worden aan dat van ondermeer Rembrandt en Vermeer.

Waar hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw debuteerde met provocatief, seksueel en gewelddadig getint werk, evolueerde hij later naar ensceneringen van maatschappelijke of historische aard.



Erwin Olaf, Keyhole 5 N° AP1
45 x 60 cm, Edition of 10 + 2AP


Met een kleine, krachtige hommage sluit de Brusselse Schönfeld Gallery (voorheen Artelli Gallery) in de Rivoli Building zich aan bij de verjaardag van een kunstenaar die reeds 40 jaar aan de weg timmert met een bijzonder doordacht en esthetisch uitgebalanceerd oeuvre.
Zoals de titel het reeds aangeeft komen de meeste werken in deze presentatie uit privécollecties.

Kunstrecensente Christine Vuegen geeft U in een ter plekke beschikbare tekst meer uitleg bij de oorsprong, thematiek en uitwerking van de verschillende werken.



Erwin Olaf, Dusk & Dawn - The mother / Dawn,
148 x 100 cm, Private Collection


In 2012 namen we U in WATERSCHOENEN (13 juni 2012) mee naar het Kasteel van Gaasbeek, waar Erwin OLAF zijn minutieus geënsceneerd project toonde:  'Exquisite Corpses' rond de onthoofding van de graven Egmond en Hoorn op bevel van de Spaanse hertog Alva. De fotografische reconstructie van het schilderij van Louis Gallait en de portretten van een aantal figuren uit de entourage getuigden van een absoluut perfectionisme.



Erwin Olaf, Paradise Portraits - Matt,
75 x 100 cm, Private Collection


Erwin OLAF
The Collectors' Selection
in
Schönfeld Gallery
tot 4 mei 2019
vrijdag en zaterdag
14 - 18 uur

Rivoli Building
Chaussée de Waterloo 690
1180 BRUSSEL




Het programma 2019 van de galerie voorziet verder tentoonstellingen met werk van Tina BERNING (12/5 - 06/7), Bart BAELE (5/9 - 26/10), Philippe LARDY (10/11 - 21/12)


© Art Spotter / Waterschoenen



maandag 25 maart 2019

Karl MECHNIG in de Ridderzaal van het Belfort (Aalst)



Gisteren lieten we U weten dat onze WATERSCHOENEN weer klaarstonden voor nieuwe bezoeken aan tentoonstellingen.

Waar konden we beter beginnen dan in het centrum van onze eigen stad AALST, waar Karl MECHNIG tot en met 31 maart 2019 zijn kleurrijke 'beeldenstorm' toont in de Ridderzaal van het Belfort.

Karl MECHNIG dook reeds eerder op in WATERSCHOENEN. Zo vonden we hem in 2011 terug bij de groepstentoonstelling 'La part des anges' in Villa De Olmen (bespreking 4 mei 2011), met de solo 'Bewogen beeld' in Galerie S&H De Buck (bespreking 16 oktober 2012) of in de bespreking van 19 april 2015 'Karl Mechnig bekent kleur'.


Karl Mechnig, Cartoon

Karl MECHNIG blijft zich in zijn werk verbazen over de 'condition humaine'. Hij tekent en schildert de menselijke 'gekte' of 'comedie' met een mengeling van onbevangenheid en begrip. Woord en beeld vullen elkaar aan in de mix van 'verhalen' of 'situatieschetsen' die hij op papier of doek realiseert.

Tekenen en compositie vormen de basis van zijn werk. Het schijnbaar oncontroleerbare wereldbeeld dat hij op ons loslaat, lijkt in flarden uit een droomwereld ontsnapt en in een roes op feilloze wijze neergezet in een mix van quasi-abstractie, geschilderde collagetechniek en uiterst realistische elementen.



Karl Mechnig, Show

We kunnen eventueel refereren naar verschillende grote namen uit de kunstgeschiedenis om zijn werkwijze te definiëren, maar uiteindelijk is het resultaat telkens onmiskenbaar KARL MECHNIG.

MECHNIG denkt in beelden, die hij dankzij een enorme technische beheersing van verschillende media feilloos (maar meestal als een 'beeldenstorm') weergeeft.


Karl Mechnig, Potloodtekeningen


Net zoals Félicien Rops zijn serie 'Cent légers croquis sans prétention pour réjouir les honnêtes gens' maakt, creëert Karl Mechnig zijn tekeningen. Bevreemdend en uitdagend zetten ze de kijker aan het denken.

'A drawing a day keeps the doctor away'.

De kunstenaar bezweert de waanzin van de mensheid in zijn tekeningen (en schilderijen). 



Karl Mechnig, Ja


We tonen U hier enkele tekeningen en schilderijen van Mechnig.
Ga in de tentoonstelling zeker ook op zoek naar het schilderij 'Odysseus droomt van Ithaka'.

De 'Ilias' en de 'Odysea' zijn zowat het lijfboek van Karl Mechnig, als symbool voor de de tocht van het menselijk bestaan.



Karl Mechnig, Looking


Karl MECHNIG
tot zondag 31 maart 20019
elke dag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur
in de Ridderzaal van het Belfort
GROTE MARKT
AALST

U kunt er ook het boek 'Tekeningen KARL MECHNIG' kopen, met of zonder originele tekening.


© Schilderijen en tekeningen: Karl Mechnig
© Tekst: Art Spotter / Waterschoenen

zondag 24 maart 2019

WATERSCHOENEN: the beat goes on !







WATERSCHOENEN

het embleem van


(gebaseerd op een schilderij van Art Spotter)

We zijn weer klaar voor tentoonstellingen, 
museumbezoeken, besprekingen...


© Art Spotter / Waterschoenen



donderdag 21 maart 2019

OOSTERSE BEWEGING






Art Spotter
'Oosterse beweging'
collage


© Art Spotter / Waterschoenen



maandag 18 maart 2019

ZIEN WAT JE NIET KUNT ZIEN







Art Spotter
'Zien wat je niet kunt zien'
collage

© Art Spotter / Waterschoenen




vrijdag 15 maart 2019

ART IS OBSESSION








Art Spotter
'Art is obsession'
collage



© Art Spotter / Waterschoenen


dinsdag 12 maart 2019

GOLDRUSH








Art Spotter
'Goldrush'
collage


© Art Spotter / Waterschoenen



zaterdag 9 maart 2019

A LA GARE COMME A LA GARE (La Louvière)






Art Spotter
'A la gare comme à la gare'
(La Louvière)
aquarel / watercolor
Notities van een flaneur / Notes of a flâneur


© Art Spotter / Waterschoenen



woensdag 6 maart 2019

ATELIERBEZOEK bij Frida KAHLO & Diego RIVERA in MEXICO-CITY




Museo Estudio 
Diego Rivera y Frida Kahlo




Av. Altavista esq. Diego Rivera

Col. San Ángel Inn

Del. Álvaro Obregón

México, D.F.

C.P. 01060






© Art Spotter / Waterschoenen




zondag 3 maart 2019

AT THE BAR WITH PESSOA IN LISBOA








Art Spotter
'The bar with Pessoa in Lisboa'
aquarel / watercolor
Notities van een flaneur / Notes of a flâneur


© Art Spotter / Waterschoenen