Op 11 juli 2011 nam WATERSCHOENEN U mee naar een overzichtstentoonstelling van de 'Collectie Tony Herbert' in het Museum Dhondt Dhaenens (MDD - Deurle).
Tony Herbert (1902 - 1959) verzamelde bij uitstek Vlaamse expressionisten.
Zijn zoon Anton Herbert kreeg eveneens het 'verzamelaarsvirus' te pakken. Het echtpaar Anton en Annick Herbert zou de lijn van de bestaande collectie echter niet doortrekken, maar aansluiten bij hun tijd en de veranderende artistieke inzichten en realisaties. Hun verzameling strekt zich uit over de periode tussen 1964 en 1989.
Mei '68 was zonder twijfel een belangrijk gegeven en een keerpunt in de recente geschiedenis en had ook rechtstreekse gevolgen voor het artistieke gebeuren.
Wat vandaag in de Herbert Foundation ondergebracht is, vond daar zijn oorsprong.
Aanvankelijk zochten ze hun plek ten opzichte van die veranderde wereld en vanaf 1973 begonnen ze aan de uitbouw van een collectie die zich in wezen zou richten op de conceptuele en minimalistische kunst, naast de arte povera.
Ze verzamelden kunst, maar ook kunstenaars. Dat laatste klinkt misschien wat oneerbiedig, maar het betekent dat ze niet zomaar in het wilde weg kochten, maar vooral op zoek gingen naar een persoonlijke band met de betrokken kunstenaars.
In 2011 werden een aantal werken uit hun collectie door veilinghuis Christie's in New York verkocht, met de bedoeling de opbrengst te investeren in de 'Herbert Foundation'. Dat het geld goed besteed is, kan sinds 2013 door alle bezoekers vastgesteld worden.
De restauratie van de oude industriële gebouwen is gebeurd met dezelfde zin voor 'minimal' perfectie als waarmee de collectie opgebouwd werd.
De Herbert Foundation wil duidelijk meer zijn dan een schitterende verzameling kunstwerken, maar tevens een onderzoekscentrum met internationale uitstraling.
In de website omschrijven de initiatiefnemers van de Herbert Foundation een en ander als volgt:
"Aan de oprichting van Herbert Foundation gaat een vijfjarig proces vooraf.
Sinds september 2008 werd de Collectie en het Archief in verschillende fasen in de Stichting ondergebracht waarna in 2011 werd aangevangen met de bouw en renovatie van de ontvangst- en tentoonstellingsruimte aan de Coupure in Gent.
Op 20 juni 2013 opende de Stichting haar deuren voor bezoekers met de tentoonstelling As if it Could.
Sinds september 2008 werd de Collectie en het Archief in verschillende fasen in de Stichting ondergebracht waarna in 2011 werd aangevangen met de bouw en renovatie van de ontvangst- en tentoonstellingsruimte aan de Coupure in Gent.
Op 20 juni 2013 opende de Stichting haar deuren voor bezoekers met de tentoonstelling As if it Could.
Zowel binnen de tijdelijke tentoonstellingen met werken uit de eigen Verzameling als binnen de evenementen die plaatsvinden (zoals Master Classes, lezingen, speciale rondleidingen), nemen de Collectie en het Archief een evenwaardige positie in. Vanuit een symbiose tussen beiden wenst Herbert Foundation een voedingsbodem te bieden voor onderzoek naar het artistieke gebeuren van de tweede helft van de twintigste eeuw."
Herbert Foudation
Coupure Links 627 A
9000 GENT (B)
+32 9 269 03 00
*
Hierna enkele beelden uit de huidige tentoonstelling die nog loopt tot 2 juni 2019:
Time Extended / 1964 - 1978.
Works and Documents from
the Herbert Foundation. Part III
Met een gids door de tentoonstelling
Times Extended / 1964 - 1978.
Works and Documents from
the Herbert Foundation. Part III
Marcel Broodthaers, Fig? 1 Programme, 1972
Two palm trees, lamp, poster, table with four piles of offset printed paper
Overall: 200 x 400 x 150 cm
Daniel Buren, Tissu rayé de bandes blanches et bleues,
1969, Acrylic on canvas, 188 x 284 cm
&
Du vélum au volume, 1974-1992
Published by Yves Gevaert, Brussels, 1992
4 tomes in 8 volumes, Each volume 51,5 x 50 x 5 cm
Ian Wilson,
There was a Dicussion in New York City, in 1968 on the Idea of Time,
Typed text on paper, signed, 27,8 x 21,7 cm
On Kawara
12 Jan. 1973, 1973
July 6, 1973, 1973
Liquitex on canvas
(2x) 25,6 x 33 x 4,5 cm
Carl Andre
64 Lead Square, 1969, Lead
0,95 x 162,5 x 162,5 cm
Richard Long
Driftwood Line, 1977
1972 pieces of driftwood
10 x 1265 x 114 cm
Collection S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Ghent
A room with a view
op het werk van Lawrence Weiner
'Many Colored Objects Placed Side by Side to Form a Row of Many Colored Objects'
Daniel Buren,
Le Décor et son double,
Raas van Gaverestraat, Gent 1986
Chambres d'Amis
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.