vrijdag 30 augustus 2019

H ERO TICA: laatste weekend in DEN BOUW (Kalken)




ENKEL NOG TE BEZOEKEN OP 
ZATERDAG 31/8 vanaf 14 uur 
en ZONDAG 1/9 vanaf 11 uur


Christine Lorré
'De vruchtzetting'
assemblage


LEES DE BESPREKING:



©Art Spotter / Waterschoenen


dinsdag 27 augustus 2019

KUNST EN ZWALM 2019





Kunst & Zwalm 2019



3 WEEKENDS
31/8-1/9 * 
7/9-8/9
 *14/9-15/9



Kunst & Zwalm is een tweejaarlijkse kunstroute in de Zwalmstreek die georganiseerd wordt door BOEM vzw sinds 1997.

Het project nodigt kunstenaars uit om nieuw in situ werk te maken of interventies uit te voeren in het landschap.

Kunst & Zwalm 2019 vindt plaats tijdens drie opeenvolgende weekends van zaterdag 31 augustus tot en met zondag 15 september.

Voor deze editie werkt BOEM samen met de Brusselse organisatie nadine en nodigt zowel lokale als Brusselse kunstenaars uit om samen een nieuw landschap te verbeelden. Loes Jacobs van nadine vzw is de curator van Kunst & Zwalm 2019.


Hoe een nieuw landschap collectief verbeelden?

Kunst & Zwalm 2019 schetst het Zwalmse landschap als een collectief mentaal idee dat doorheen de tijd en de blik van de bewoners en bezoekers gevormd werd. Alles wat er gebeurt, vormt mee het landschap als een fragmentarisch beeld dat tijdelijk samenvalt.

Op een parcours van 7km verbeelden 16 kunstenaars samen een nieuw landschap. Om hiertoe te komen, dient het parcours gezien te worden als een vrij canvas, of als een tijdelijke kunstenaarsstudio waarin diverse kunstdisciplines samenkomen en met elkaar en het publiek in dialoog gaan.




De deelnemende kunstenaars kregen eind 2018 de uitnodiging om mee in het landschap te ‘wanderen’. Dit betekent zoveel als rondzwerven, verdwalen, afdwalen (zowel fysiek als mentaal), flaneren, of kan verwijzen naar een rivier die doorheen een gebied slingert. ‘Wandering’ werd aangegrepen als een werkmethode, als een manier om samen de tijd te nemen om de streek te verkennen, het verleden ervan te achterhalen en op zoek te gaan naar specifieke plaatsen waar nog ruimte voor interpretatie of ambiguïteit is.

De in situ interventies die hieruit voortkomen, nemen zeer verschillende gedaantes aan. Samen trachten ze een nieuw perspectief op kunst in de publieke ruimte te formuleren. Eén die verder gaat dan het klassiek sculpturale. Eén die relevant is voor de omgeving en de kunstenaars zelf. De nieuwe werken en interventies zijn niet louter receptief en auto-referentieel, maar onderstrepen het belang van collectiviteit en creativiteit in de hedendaagse publieke ruimte.


Het parcours vormt voor alle kunstenaars een inspiratiebron voor nieuw werk, dat binnen diezelfde context opgesteld en gepresenteerd wordt.
Een aantal kunstenaars gebruikt de route als een mobiele werkstudio, waar elk zicht en elke situatie aanleiding kan geven tot een nieuwe tekening (Lies Van Damme), nieuwe concepten (Various Artists), een nieuwe sculpturale aanvulling in het landschap (TAFEL). Tegelijkertijd vormt het traject ook een podium waar de kunstenaars performances brengen (Oracle, Ruben Machtelinckx, Manoeuvre), of waar het publiek uitgenodigd wordt in interactie aan te gaan met de gepresenteerde werken (Hans Andreas R.) of zelfs sterker nog, ze te vervolledigen (Francesca Chiacchio, Shervin Kianersi Haghighi). De ‘wandering’ werkmethode resulteert tevens in een reeks werken die sculpturaal (Johan Tahon, Ella Vandenbussche & Lena Vandenbussche, Jesse Cremers), audiovisueel (Christian Hansen), picturaal (Franky DC) en efemeer (Lotte Van den Audenaeren) zijn.





Tot slot zijn een aantal kunstenaars (zoals Nele Fack, Hans Andreas R., en Shervin Kianersi Haghighi) geïnspireerd om ook de sfeer van de streek in een beeld te vatten.

Elke kunstenaar biedt een eigen kijk op het 7km lange parcours. Het publiek kan, bij wijze van spreken, op 16 verschillende manieren naar het gegeven landschap kijken. De werken interageren met elkaar, zoals ook de kunstenaars tijdens het creatieproces in contact stonden. De dialoog die de kunstenaars aan zijn gegaan tijdens hun creatieproces is in deze kunstroute heel direct aanwezig.

Deze editie van Kunst&Zwalm is ervaringsgericht en biedt een inkijk hoe artistiek werk tot stand komt. De eigen praktijk van de kunstenaars werd tijdelijk verplaatst naar een nieuwe context. Vanuit de uitdagingen van het landschap, zijn de nieuwe werken organisch gegroeid.

Wat alle kunstenaars verbindt is hun poëzie, hun eigen kritische en vaak humoristische kijk op de maatschappij, die hier op eenzelfde speelveld een plaats vindt.

De kunstroute is ruraal, maar brengt op dit kleine stukje de wereld binnen. De toeschouwer wordt uitgenodigd om mee te kijken, te reageren, te verbinden, kortom mee te maken.




Het parcours dat de kunstenaars in hun voorbereiding afleggen (letterlijk en figuurlijk), wordt tijdens Kunst & Zwalm toegankelijk voor het publiek. Op deze manier wordt ook het publiek uitgenodigd om mee te ‘wanderen’ doorheen de Zwalmstreek en de blik van de kunstenaars naar het landschap mee te nemen in hun ervaring. Deze dialoog met het publiek is belangrijk, zo maakt ook het publiek deel uit van het hernieuwd landschap dat voor Kunst&Zwalm gecreëerd wordt.



Kunst & Zwalm 2019 praktische informatie



STARTPUNT: Kerk Roborst, Borstekouterstraat 57, 9630 Roborst (Zwalm)





De leegstaande kerk van het dorp Roborst doet dienst als de centrale locatie of het trefpunt van Kunst & Zwalm 2019. Hier kunnen de bezoekers een brochure aanschaffen met info over de route en de kunstenaars en aan de wandeling beginnen.

Het traject is ongeveer 7km lang. De organisatie raadt aan om het parcours te voet af te leggen.

Halverwege het traject (aan de Sint-Antonius kluis) is een tentoonstelling ingericht met werken van alle kunstenaars. Deze kleine expo biedt een inkijk in de artistieke wereld van de kunstenaars. De locatie is tevens als tijdelijk koffiehuis ingericht tijdens weekends van Kunst & Zwalm (adres Sint-Antonius Kluis / Poverello, Knutsegemstraat 57, 9620 Zottegem).

Tickets kunnen gekocht worden via de website of Facebook en aan het startpunt. Elke zaterdagavond is er een avondwandeling gepland met extra interventies van de kunstenaars.

Meer info op de website.




maandag 19 augustus 2019

vrijdag 16 augustus 2019

CHRISTINE LORRÉ met 'H ERO TICA' bij In den Bouw (Kalken)



Onder de enigmatische titel

H ERO TICA

maakt 
Christine LORRÉ 
sinds gisteren haar opwachting in de galerie van
Estaminet IN DEN BOUW


De sobere ruimtes van 'In den Bouw' zijn haar op het lijf geschreven, temeer daar ze sedert 2014 in Ober-Österreich in een oud pand woont dat ze met zachte hand in stand houdt, ingegeven door de principes van de oude, oosterse filosofie 'Feng Shui', gekoppeld aan een verlangen naar soberheid ('Wabi').

Maar denk vooral niet dat ze een 'zwevende' kunstenares is, die ver van het 'echte' leven staat. Wel integendeel !

In een ver verleden stelde ze tentoon in de legendarische Gentse galerie FONCKE (waar ook kunstenaars als Leo Copers, Philippe Vandenberg, Dan Van Severen of Peter Buggenhout passeerden), maar andere beroepsbezigheden hielden haar weg van de vrije kunst.

Van 1973 tot 1989 was ze actief als zelfstandig architect. Nadien gooide ze zich op nieuwe activiteiten, niet uit onvrede met wat voorafging, maar met volle goesting om andere wegen te verkennen. In Italië was ze bijvoorbeeld jarenlang actief in de productie van olijven en olijfolie.

Met het Oostenrijks woonproject als achtergrond was de tijd rijp voor haar oude liefde: de beeldende kunst.

Alles begint bij de talloze voorwerpen die haar onder ogen komen. Ze zoekt niet, maar vindt allerlei attributen die helemaal niets met elkaar te maken hebben tot zich in de geest en op de werktafel van de kunstenares combinaties vormen, die  getuigen van een surrealistische blik en die bij nader inzien verwijzen naar onderliggende gevoelens, een specifieke kijk op de wereld in verleden, heden en toekomst, machtsmisbruik, geweld, oorlog, heroïek, erotiek,... kortom het leven zoals het is op kleine, individuele schaal of binnen mondiale machtsverhoudingen.

Met 12 kleine assemblages maakt Christine Lorré de twee tentoonstellingsruimtes van 'In den Bouw' tot de hare. 


Christine Lorré
Pussycat
mixed media


Met en grote paddestoel,een kleine kooi, een pop en de kop van een plastic kat, creëert ze haar 'Pussycat', een 'sexy stoeipoes' of een gevangene van een opgedrongen imago (?). Sigmund Freud loert mee om de hoek.

De titels van haar werken maken een en ander duidelijk en gaan meestal enige ironie niet uit de weg. De kunstenares mag dan nu pas opnieuw haar hoofd boven het artistieke maaiveld steken, maar ze komt duidelijk niet onvoorbereid en onbeslagen op het veld. Ze draagt de bagage van een heel leven met zich mee. Dat doen trouwens ook de objecten waarmee ze haar assemblages maakt.



Christine Lorré
'Gejongleerd' is oud gedaan
mixed media


Die gevonden objecten hebben reeds een eigen geschiedenis wanneer ze bij Christine Lorré terecht komen. Door ze in nieuwe constellaties te presenteren, krijgen en geven ze nieuwe betekenissen.

Neem nu het plastic speelgoedpistool in bovenstaande compositie, dat er plots uitziet als een olifant met 'toeterende' slurf en oranje oren (van een plastic schelp). Baby olifant kijkt vol bewondering naar de 'jonglerende' mama, terwijl diezelfde mama wijze lessen voor de toekomst wil meegeven.

Symboliek en esthetische compositie zijn bij Christine Lorré onlosmakelijk verbonden.

Wapens , oorlog, ('Monument pour nos héros' - 'De aanhouder wint'), machtige figuren die zich in een dans der dwazen rond een obus schurken ('Iedere gelijkenis met bestaande personen is toevallig')



Christine Lorré
De aanhouder wint
mixed media

'De aanhouder wint' vertelt het verhaal van de blijkbaar eeuwigdurende conflicten, oorlogen, ... met toch weer die ene figuur die probeert de gemoederen te bedaren (een roepende in de woestijn ?).
Vlakbij toont Christine Lorré een 'Monument pour nos héros', haar kleine versie van een oorlogsmonument zoals er talloze op pleinen en straten staan: onze helden, gevallen voor het vaderland (sic).

Ga vooral zelf kijken en genieten van de nieuwe beeldende harmonie die door deze kunstenares geschapen wordt, ook al is de onderliggende verhaallijn dikwijls hard en confronterend.

Christine Lorré poetst en passant ook nog Uw Latijn en biologische kennis op.

Nog een laatste tip voor de heren onder onze lezers. Let toch maar goed op in de buurt van C'est pour le chien.




IN DEN BOUW
Zomerstraat 85
9270 KALKEN

tot en met zondag 1 september 2019

zaterdag vanaf 14 uur
zondag vanaf 11 uur






© Art Spotter / Waterschoenen



maandag 12 augustus 2019

TIPS van WATERSCHOENEN



+++ Werner CUVELIER tot 7 september bij Nadja VILENNE in Luik +++


Werner Cuvelier

*

+++ Christine LORRÉ van 15/8 tot 1/9 ... In den Bouw - Kalken +++



Christine Lorré

*

+++ RENIERE & DEPLA boekvoorstelling 'Mountains and Other Illusions' in Watou op zondag 18/8 om 14 uur +++





*

+++ Nicoline VAN STAPELE e.a. in ART NOCTURNE KNOCKE 10 - 18/8 in CC Scharpoord +++




*

+++ 'WONDERLAND' kunstenfestival Oosterzele 2019 ... zondag 18/8 - 25/8 en 1/9 - Verstrek parcours Moortsele kerk - met Gert Scheerlinck, Rachel Gruyters, Wim Wauman, e.a. +++



Gert Scheerlinck, Cu.pule, 2019


*

+++ Wannes LECOMPTE inhuldiging frescoproject Sint-Agatha-Berchem +++



Wannes Lecompte


*

+++ Karin HANSSEN nog tot 1/9 in De Garage - CC Mechelen ... RETURNING THE GAZE +++





*

+++ Veurne... EMERGENT ... nog tot 15/9 ... Scenarios of Desire II met o.a. Julie Cockburn, Catharina Dhaen, Tatjana Gerhard,... +++



Catharina Dhaen


*







dinsdag 6 augustus 2019

D'UN TEMPS A L'AUTRE: Biënnale ARTour in CENTRUMREGIO (Henegouwen)



De biënnale ARTour (Art Contemporain et Patrimoine) in de Henegouwse Région du Centre is reeds aan de twaalfde editie toe.

Met als thema 
D'un temps à l'autre 
werd het tentoonstellingsprogramma gespreid over 10 locaties in 
La Louvière, Binche, Mariemont, Carnières en Soignies. 

Tijd voor een reis in en om de tijd.

La Louvière neemt 5 van de 10 locaties voor zijn rekening: Centre de la Gravure et de l'image imprimée, Mill (Musée Ianchelevici), Centre Daily-Bul & Co, Château Gilson en Maison du Tourisme.
Verder kan je terecht in Binche (Musée international du Carnaval et du Masque), Mariemont (Musée Royal), Carnières (Musée Alexandre-Louis Martin), Soignies (Collégiale Saint-Vincent) en Bois-du-Luc (Musée de la Mine et Développement durable).

De hele ARTour binnen het bestek van één dag afwerken lijkt me een onmogelijke opdracht. Wie alle sites in het project wil bezoeken kan misschien opteren voor een overnachting. Musée du Tourisme in La Louvière kan U ongetwijfeld wegwijs maken (http://www.parcdescanauxetchateaux.be)

*

De titel 

- D'UN TEMPS À L'AUTRE - 
werd afgeleid van de tentoonstelling 
in Centre de la Gravure et de l'image imprimée

(een tentoonstelling die we reeds bespraken op 14 april 2019 in WATERSCHOENEN: zie LINK hierboven)



Straks trekken we naar La Louvière voor een uitgebreid deel van dit project,

maar we starten onze ARTour in 
Musée de Mariemont

(Chaussée de Mariemont, 100)
Parkeren doe je buiten het domein om dan enkele minuten door het park te wandelen.



ARTour... een wandeling in het park... alhoewel...



Hier worden we opgewacht door Alex VERHAEST, die ons reeds jaren geleden in WATERSCHOENEN wist te verrassen met haar subtiel bewegende beelden. In 2012 kwamen we haar tegen in WATOU en in 2015 bij Galerie Dauwens & Beernaert in Brussel, waar we toen het volgende noteerden:


"Alex VERHAEST is met haar bewegende stillevens en portretten prominent en tegelijk bescheiden aanwezig. Zij opereert niet met toeters en bellen, maar levert pure introspectie in haar subtiele video's. We kennen haar nog van WATOU 2012, waar ze in het huisje De Rode Hoed onder andere indruk maakte met haar 'Character Study - Dolores'."

In Mariemont (open van dinsdag tot zondag: 10 - 18) gaat Alex VERHAEST met haar composites de dialoog aan met de eeuwenoude kunstgeschiedenis en met de Dood. In dialoog met principes van de renaissanceschilderkunst ontwikkelt ze met hoogtechnologische technieken inzake fotografie, animatie en computergrafiek haar figuren en stillevens rond het thema van de 'Ars Moriendi' of 'De kunst van het sterven'. 

Herinner u de bevreemdende elementen zoals monsters, vliegende vissen en uitvergrote fauna en flora bij Jeroen Bosch en kijk naar de bewegende mieren, wormen of vlinderachtige insecten bij Alex Verhaest.

In een sobere, uitgekiende opstelling trekt ze zich terug in een donkere, afgesloten hoek van het museum. Toch gaat ze daar tot op het bot van de menselijke ziel. In twee bedrijven, achter evenveel 'gordijntjes' brengt ze de dood en het daarmee gepaard gaande verdriet van de nabestaanden tot leven op de voor haar typische manier.



Hélène
© Alex Verhaest

Haar uitgepuurde personages zijn getraumatiseerd, kijken verward maar intens geconcentreerd. Ze zitten dan ook in weinig benijdenswaardige situaties. De dood is manifest aanwezig.
'De interactieve film Temps mort / Idle Times (2011-2015) stelt een familieportret voor waarin de afwezigheid van de vader (de zelfmoord van de pater familias) enkel voelbaar is in de uitdrukkingen van de verwanten.'

Op het einde wacht u de mogelijkheid tot interactie. Uw telefonische oproep (het nummer krijgt u mee bij de balie) activeert dan een reeks korte monologen tussen de familieleden. Let dan intensief op de tussenkomsten van de verschillende actoren.

De link met het museum ligt in het boek waarmee de tentoonstelling opent en die uit de 'Réserve Précieuse' van Musée Mariemont komt: 'Les douces pensées de la Mort' (Bruxelles, Balthazar Vivien, 1666) van Jean Puget De La Serre.



Jean Puget De La Serre
Les douces pensées de la Mort'



En er is meer van Alex Verhaest... een installatie met een telefoon op de muur (rechts van bovenstaande dubbele glazen deur)  en een witte 'Buste van Grete' in de 'réserve précieuse'. Met een druk op de knop links van de glazen deur kunt u het borstbeeld verlichten.
Deze installatie 'À la folie / To insanity' is een interpretatie van 'De gedaanteverwisseling' of 'De metamorfose' van Kafka via de onmogelijke dialoog van twee minnaars (Georg en Grete), wiens relatie ten einde loopt: "I love you passionately' - "I love you to insanity' - "I love you not" - ...



En nu u toch in Mariemont bent... ook in de bijzonder uitgebreide en perfect gepresenteerde collectie van het museum met o.a. Oosterse, Romeinse, Griekse, ... artefacten wacht u nog een verrassende ontdekkingstocht.

U bent hier nog wel even bezig.



Raoul Warocqué (1870 - 1917)
'vader' van het museum
(Borstbeeld door Godefroid Devreese)







Meer weten over de talrijke activiteiten van dit museum? http://www.musee-mariemont.be



*

Op amper 10 minuten van Musée de Mariemont ligt het dorpsplein van Carnières.
In het Musée Alexandre Louis Martin (open dinsdag en donderdag: 9 - 12 / 12.30 - 16.30 / woensdag: 9 - 12 / zondag: 14 - 18) wacht u nog een heel ander beeldend gesprek tussen de schilderijen van  Alexandre-Louis Martin (1887 - 1954) en de collages van Emelyne DUVAL (°1987). Tegenover de romantische portretten van Alexandre Louis Martin stelt Emelyne DUVAL een en ander op scherp.

Ze heeft zich eerst ondergedompeld in de sfeer van het museum en het werk van Alexandre-Louis Martin om nadien met haar antwoorden op de proppen te komen. In een mix van oude en nieuwe materialen creëert ze haar collages die, in een sfeer van nostalgie en humor klaar zijn om verleden, heden en toekomst te verbinden.





Spijtig genoeg konden we er bij ons bezoek (vrijdag 2 augustus) niet terecht.


Deze combinatie willen we u alvast  meegeven om uw artistieke eetlust nog wat aan te scherpen...

'Les jours se suivent et (ne) se ressemblent (pas)'



Alexandre-Louis Martin, Les joueurs de cartes


Emelyne Duval, Les joueuses de cartes


*

We gaan nu verder naar La Louvière.

Onderweg genieten we op de autoradio van 
Georges Moustaki 'Le temps de vivre' ,

een verademing na al het gemijmer over de dood...

*

Onze eerste stopplaats is Château Gilson (rue de Bouvy, 11), een klassiek kasteel (1912) (open zaterdag en zondag: 14 - 18, maar wij hebben vandaag afspraak met Philippe Franck, directeur van Transcultures en Helga Dejaegher, die mee in het project zit). In de voortuin missen we de imposante fontein-sculptuur van Pol BURY, maar na renovatie zou die hier terugkeren.




Binnen heeft de ploeg van 'Transcultures' (Centre des cultures numériques et sonores) voor een totaal andere benadering van de tijd gezorgd. 
Binnen het thema - D'un temps à l'autre - was het voor deze groep een logische stap naar - d'un media à l'autre -.

Vier kunstenaars werden uitgenodigd om met oude media (het analoge tijdperk) nieuwe installaties te creëren en dat hebben ze elk op hun manier met verve gedaan in MEDIA MEMORIES.

In de centrale hall zorgt Colin PONTHOT voor een kolossale (maar vederlichte) hangende sculptuur van geluidsbandjes uit honderden anonieme cassettes. Met de 'leeskopjes' kan de bezoeker zelf audiosignalen oproepen.



Colin Ponthot, Happy Monster Tapes


In de zaal daarachter vertrekt ook Helga DEJAEGHER van een (versleten) geluidsband, maar zij creëert via video een visueel beeld van de geluidsband, wat resulteert in de illusie van een snel voorbijtrekkend (abstract) landschap. Dit werk maakt deel uit van haar serie 'Paysage magnétique'.

Maïa BLONDEAU geeft de uitgerangeerde toestellen een nieuwe bestemming in haar sculpturale installatie 'Le ghetto de lab'. Met chirugische precisie legt ze de toestellen open om ze van nieuwe organische verbindingen te voorzien.

Begrippen als de relatie tussen mens en machine, recyclage en creatie, de onstopbare evolutie van de technologie,... worden hier behandeld.



Maïa Blondeau, Le ghetto du Lab


Tenslotte is er de installatie 'Mermedia' van VALKIRI. Hij nodigt ons uit om plaats te nemen in de strandstoelen en te genieten van beeld en klank in zijn landschap bevolkt met oud electronisch speelgoed, radio's en andere oude toestellen, een computer uit de oude doos (minitel), een parasol, ... 

Even tot rust komen in deze hectische tijden... mijmerend over hier en nu en of het vroeger al dan niet beter was.

Graag, maar er wacht ons toch nog een wandeling D'UN TEMPS À L'AUTRE.


*

In de straat tegenover het kasteel (rue des Amours, 10) vinden we het 'Centre de la Gravure et de l'image imprimée' (open van dinsdag tot zondag: 10 - 18), waar een uitzonderlijke, ruime, internationale collectie grafische kunst bewaard wordt (13.500 werken van zowat 1650 kunstenaars) en die zich in de loop der jaren eveneens een stevige reputatie opgebouwd heeft met haar tentoonstellingsbeleid en ateliers voor alle leeftijdscategorieën.

Verschillende tentoonstellingen hebben we in WATERSCHOENEN besproken: 

* De la pierre à l'écran: atelier Franck Bordas *

* Luc Tuymans: Suspended (25 jaar grafisch werk) *

* Pierre Alechinsky: Les Palimpsestes *


Pierre Alechinsky, Mort d'un ressort, 1990
Estampage & acrylique


* Atelier Michael Woolworth *


Nu loopt daar de reeds vermelde tentoonstelling 'Bientôt déjà hier' met als uitgangspunt 50 zelfportretten van Roman OPALKA, gemaakt tussen 1965 en zijn dood in 2011.  De bespreking in WATERSCHOENEN zal u zeker een eind op weg helpen, maar een bezoek is een absolute must.

Ik ga toch even kijken of alles er nog hangt zoals enkele maanden geleden.

 


Roman Opalka



Bientôt déjà hier



*

Onze volgende halte ligt slechts even verder om de hoek.

'Maison du Tourisme des Canaux et Chateaux'
(place Jules Mansart, 21)

Via de trap (de lift laat het vandaag afweten) worden we begeleid naar de tweede verdieping, waar we vergast worden op een uitgepuurde, museale presentatie van Marco DE SANCTIS.

Met slechts 4 werken zet hij de ruimte naar zijn hand.





De kunstenaar put uit de (soms verre) kunstgeschiedenis en eigent zich een aantal artefacten toe die hij dan op zijn beurt opnieuw maakt en aan de huidige en toekomstige tijd toevoegt. Marco DE SANCTIS speelt daardoor een meervoudige rol als archivaris, archeoloog, kunsthistoricus en kunstenaar.
Hij zoekt zijn inspiratie bijvoorbeeld in de antieke beeldhouwkunst of de graveerkunst uit de 18e eeuw.

De gegraveerde blauwe steen meteen links tegen de muur bevat een detail uit een gravure van G. B. PIRANESE (To share #15, 2016, 140x120 cm).

De gipsen vleugel op de vloer is een detail op ware grootte, gemodelleerd naar de linker vleugel van de 'Nikè van Samotrake' uit het Louvre. 


Marco De Sanctis
Neo-archéologie, 2017, 125x40x80 cm
gips



*

MiLL
(Musée Ianchelevici)
(Pace communale 21)
(ma - vr: 11 - 17 / za - zo: 14 - 18)




MiLL

Jaren geleden waren we met 'WATERSCHOENEN' al eens op bezoek in 'Musée Ianchelevici' ( toen gekoppeld aan 'Centre Daily-Bul & Co' net om de hoek en 'Centre de la Gravure').

Idel IANCHELEVICI (1909-1994), geboren in Roemenië, kwam als twintigjarige studeren in de Luikse academie en verwierf in 1945 de Belgische nationaliteit. In 1950 verhuisde hij naar Frankrijk, waar hij tot zijn dood bleef wonen.





Tussen de klassieke beeldhouwwerken van Ianchelevici heeft Laurent QUILLET naar aanleiding van ARTour een aantal videowerken geplaatst.

Hij zal het mij hopelijk niet kwalijk nemen als ik hem een huis-, tuin- en keukenkunstenaar noem. Ik zeg dat met name niet geringschattend, maar vanuit de vaststelling dat hij zijn werk maakt vanuit het dagdagelijkse, de omgang met familie, het 'banale' bestaan,...
Het dagdagelijkse wordt bij Quillet pure poëzie.

Op ACTV maakt hij zelf een en ander duidelijk:




Péplum


*

Enkele tientallen meters verder ligt

Centre Dail-Bul & Co
(rue de la Loi 14)




In het kader van ARTour loopt hier de tentoonstelling 'Les Belges Images' van het Zwitsers collectief 'Plonk & Replonk', die met hun prenten en taalkundige ingrepen geheel in de geest van de Daily Bul zitten. Deze presentatie mag u geenszins missen.

Daily-Bul, dat is 'la folie (dés)organisée', maar ook bittere ernst in al zijn gekheid.



Aan de basis van dit Centrum ligt de 'Daily Bul' gedachte die door Pol BURY en André BALTHAZAR in 1955 in het leven geroepen werd. Een precieze omschrijving van 'Daily Bul' is moeilijk te geven, temeer daar de stichters zelf het hadden over...'per definitie ondefineerbaar'. Laten we het houden bij artistieke, maatschappelijke, desoriënterende,... ingrepen via taal en beeld.

Maar 'what you see is not always what you get', want Marcel HAVRENNE stelde het zelfs zo: "De Bul-gedachte is niet altijd wat men denkt dat ze is. Ze is in bepaalde gevallen zelfs het tegengestelde."



Kijk nu, in Maison du Tourisme moesten we 
daarstraks met de trap omdat de lift het niet deed...
Plonk & Replonk heeft de geest van Daily Bul
perfect begrepen.


© Plonk & Replonk


Daily Bul kreeg in de loop der jaren de medewerking van zowat achthonderd kunstenaars, dichters, filosofen, waaronder Alechinsky (het logo van de slak is overigens van hem), Arman, Bury, Calder, Christo, Roel D'Haese, Folon, Mariën, Miro, Paik, Tapiès,...

Enkele Bul-gedachten kunnen misschien toch een idee geven van de toon tussen ernst en luim, gevoed door een milde anarchie.

"En avant, y a pas d'avance!" 

(Pierre Alechinsky)




"Quoi que vous fassiez, vous êtes ridicule." 

(André François)

"Il ne s'agit pas de gouverner et moins encore de l'être." 

(Marcel Havrenne)





© Plonk & Replonk



© Plonk & Replonk



© Plonk & Replonk



*

Zoals gevreesd moesten we hier afhaken.
De resterende sites laten we u graag zelf ontdekken.
Toch nog deze tips voor u op stap gaat...

BINCHE
(rue Saint-Moustier 10)
Musée International du Carnaval et du Masque
(ma - vr: 9.30 - 17 / za - zo: 10.30 - 17)

Een ontmoeting tussen de werken van het kunstenaarsduo 'Benoit + Bo' en de collecties van het museum in verband met Chinese rituelen brengt traditie en evolutie, verleden en heden met elkaar in contact




*

HOUDENG - AIMERIES
(rue Saint-Patrice 2b)
BOIS-DU-LUC
Musée de la Mine et du Développement Durable
(ma - vr: 10 - 17 / za - zo: 10 - 18)

Maëlle DUFOUR zoekt zich met haar sculpturale installaties een plek in de geschiedenis en de nasleep van de mijnbouw op deze plek.

© Maëlle Dufour


Jean-Philippe TROMME presenteert zijn bronzen herbarium: 'Le jardin de mon père'

Stéphanie ROLAND verzamelt en creëert afbeeldingen met als rode draad 'De voorstelling van de toekomst'. De afbeeldingen worden bewerkt en afgedrukt op stukken Carrara marmer uit een afgebroken huis. 'Eon' is een archeologische installatie waar verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten.

In 'MIGR'ACTIONS' bespreken verschillende kunstenaars de oorzaken van migratie en de toekomstige belangen, een actueel onderwerp dat ook in de geschiedenis van deze streek op meer regionaal vlak een belangrijk gegeven is. Let maar eens op de talrijke Vlaamse namen die je hier zit opduiken.



*


SOIGNIES
(Grand-Place)
COLLÉGIALE SAINT-VINCENT
(za - zo: 14 - 18)

De Heilige Graal, de kelk als bron van mysterie en devotie in het christelijk geloof: bloed, wijn en brood in de H. Communie.

Etienne COLAS, Pierre Jean FOULON en Philippe DUBIT nemen u in beeld en woord mee in deze 'bovenaardse' wereld.




Étienne Colas
CRUOR ou Le grand verre Graal


ACTV (Antenne Centre Television)
maakte de volgende, verhelderende bijdrage:

https://www.antennecentre.tv/article/artour-la-quete-du-graal-st-vincent-soignies


Voor alle informatie over het hele project:


artour.be



© Art Spotter / Waterschoenen