Met de duotentoonstelling van Paul BOURGEOIS (°1941) en Fabrice SOUVEREYNS (°1995) bouwt Hopstreet Gallery vanuit heel uiteenlopende generaties een zeer consistente presentatie met werk dat zowel minimale technieken als uiterst geconcentreerde werkwijzen combineert.
Twee kunstenaars met een leeftijdsverschil van ruim een halve eeuw gaan elk op hun manier hun dragers te lijf met een ongekende, maar bijzonder geduldige intensiteit.
Allebei hanteren ze een abstracte beeldtaal, maar onderhuids zoeken de verhalen zich een weg.
'Onderhuids' is zeker bij Paul BOURGEOIS een belangrijk element, gezien de manier waarop hij zijn tweedimensionale werken op papier, zink, lood en andere dragers concipieert. Hij plukt zijn basismaterialen uit het alledaags archeologisch erfgoed. Hij verzamelt, bewaart, combineert en geeft ze een nieuw leven door ze puntje per puntje, lijn per lijn te bewerken in een soort artistiek brailleschrift. Perforaties is dan ook een passende titel voor zijn tentoonstelling.
De systematische bewerking van de dragers lijkt zich te voltrekken als een soort mantra of een therapeutische herhaling.
PB 726, 2014,
Stacking of boxes in various materials,
h28 x b12 x b11 cm
Paul BOURGEOIS is geen onbekende voor de lezers van WATERSCHOENEN.
In december 2018 bezochten we hem tijdens zijn duoshow met Camiel Van Breedam bij Geukens & De Vil in Antwerpen (waar hij naast kleine ingrepen vooral uitpakte met monumentale werken).
Het kleinere werk leerden we reeds in januari 2012 kennen bij Huize St. Bonaventura (Gent). We hadden het toen al over 'Poëtische Perforaties'.
Bij Hopstreet krijgt ook zijn stapeling van vintage dozen en kistjes een centrale plaats als een monument voor een ter ziele gegane periode: A la recherche du temps perdu.
Paul Bourgeois weet de 'verloren' tijd telkens een nieuw elan te geven.
PB 1072, 2010,
perforated paper,
28 x 28 cm
Onder de titel 'Dancing with pencils' laat Hopstreet Gallery de werken van Fabrice SOUVEREYNS het gesprek aangaan met de 'Perforaties' van Paul BOURGEOIS.
Simili Japon zuurvrij papier, potlood, gom en breekmes zijn de ingrediënten waarmee Fabrice SOUVEREYNS zijn tekeningen realiseert. Misschien meer nog dan bij Paul Bourgeois vragen ze, rekening houdend met hun complexe ontstaansgeschiedenis, om de intense aandacht van de toeschouwer.
Binnen de grenzen van telkens één blad ontplooit zich een grijs-witte wereld met af en toe een rode toets, die dikwijls als een getande rand ter bescherming tegen de buitenwereld lijkt te dienen.
Eén enkele keer wordt dat rood een overheersende draaikolk die uit het blad tracht te ontsnappen (of heeft die zich veeleer naar binnen gewerkt?) (Red, untitled, 2019, pencil and collage on paper, 19 x 14 cm)
De tekeningen van Fabrice Souvereyns vormen uiteindelijk een soort speeltuin, een wereld van duizend-en-één nacht, ontstaan uit een samengaan van abstracte patronen en waarnemingselementen uit de echte wereld, met vegetale en andere organische vormen.
FS 9.19,
Red patterns and form/half moon,
pencil and eraser on paper,
36 x 27 cm
Tot 21 december 2019
donderdag/vrijdag/zaterdag
van 13 tot 18 uur
in
HOPSTREET GALLERY
Sint-Jorisstraat 109
(Rivoli Building)
1050 BRUSSEL
Voor een overzicht van alle werken
in de tentoonstelling...
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.