zondag 28 juni 2020

Tien jaar geleden in het S.M.A.K.: Ed TEMPLETON



Tien jaar geleden stelde Ed TEMPLETON tentoon in het S.M.A.K. en WATERSCHOENEN was erbij om samen met de kunstenaar op stap te gaan door de collectie, getuige ons verslag van 10 april 2010.


Ed Templeton in het S.M.A.K., 2010


Een fragment uit de bespreking op WATERSCHOENEN

"Op reis als skater spendeerde hij heel wat van zijn vrije tijd aan de ontdekking van de kunst in musea en kerken. Figuren als Egon Schiele, Balthus en David Hockney intrigeerden en inspireerden hem het meest voor zijn eigen artistieke werk. Heel wat van zijn schilderijen zijn dan ook in pure Hockney-stijl, terwijl je de sfeer van Balthus ook wel proeft in de ambiguïteit van zijn documentair-fotografisch werk.
Eigenlijk is Templeton 'geen schilder en geen fotograaf', maar toch creëert hij hier een beklijvend beeld. Hij is een voyeur en een (ingehouden) exhibitionist, een verbeelder van zijn eigen leven en vooral dat van de mensen rondom hem. Hij kan zich 'als één van hen' vrij bewegen in de skaterswereld. De subcultuur van de skaters is ook de zijne.
Maar in feite houdt hij zichzelf meestal buiten het beeld. Zijn vrouw Deanna is zijn grote muze en model."


Tentoonstellingsbeeld




De kunstenaar stelde in 2010 solo tentoon in S.M.A.K., onder de titel 'The Cemetery of Reason'. Vrij vertaald ‘de laatste rustplaats voor de Rede’. De tentoonstelling bracht het verhaal van een pro-skateboarder, een fotograaf, een tekenaar, een schilder... Een verhaal dat – hoewel gefocust op zijn eigen leven en dat van de mensen die hem omringen – het ‘autobiografische’ overstijgt en sociaal-maatschappelijke fenomenen zonder schroom noch vingerwijzing blootlegt.





Het werk van Ed Templeton (°1972, Garden Grove Californië) is niet zomaar onder één noemer te vatten. Grootgebracht in Orange County, een suburb van Los Angeles, bracht hij zijn jeugd door in een wereld van skateboarding en punkmuziek. Al van jongs af aan was Templeton een gedreven tekenaar en schilder, maar het contact met kunstenaars als Egon Schiele, Balthus en David Hockney gaf hem een enorme stimulans.



Fotografie is daarnaast altijd een constante geweest. Van meet af aan hanteerde hij een analoge camera en ontwikkelde hij zijn beelden op traditionele wijze.



Net zoals Ed Templeton nooit zou kunnen kiezen tussen het skateboarden en het kunstenaarschap – beide voeden elkaar – zou hij zich nooit tot één bepaald medium kunnen beperken. Foto’s, schilderijen en sculpturen vullen elkaar aan, ze staan op één lijn, vrij van hiërarchie.



Dikwijls 'beschrijft' Templeton de tekeningen, foto’s en schilderijen met anekdotes, gevoelens en gedachten die de beelden een nieuwe, verdiepende ‘lezing’ aanreiken. Dromen, hoop, zorgen, identiteitsvorming en zelfprofilering staan centraal.



Ed Templeton | Dad Drowning Me, 2005
acrylverf op doek, h. 91 cm x b. 91 cm
In S.M.A.K. collectie.


Ed Templeton | The Sleepers, 2008 
zeefdruk op fotopapier (12x) h. 87 cm x b. 125 cm 
In 2009 aangekocht door S.M.A.K.




De 'Vrienden van het S.M.A.K.' bieden onderstaande editie aan:


Ed Templeton | Untitled, 2010
100 ex.
69 x 49 cm offset print

Prijs: €250,00 | €125,00 (leden)
Reserveer uw exemplaar: info@vriendensmak.be.


*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.