Sinds begin 2013 nemen we U in WATERSCHOENEN regelmatig mee naar HOPSTREET gallery in Brussel, aanvankelijk gevestigd in de Hopstraat (omgeving Dansaert) en nu al geruime tijd in de Rivoli building. Met de opening van een tweede ruimte in hun thuisbasis te DEURLE (vlakbij de ingang van MDD) creëren ze een nieuwe, schitterende plek waar kunst, kunstenaars en kunstliefhebbers ongetwijfeld nog meer ademruimte krijgen.
Art Spotter
‘Johan De Wilde invites’
26.07 – 27.09.2020
Voor deze eerste tentoonstelling in Hopstreet Gallery Deurle nodigt Johan De Wilde vijf collega’s uit met zijn reeks ‘Indoor Impressionismus’ als uitgangspunt. Elke kunstenaar reageert associatief op de beelden waardoor misschien een organisch geheel ontstaat - misschien, want zeker is men nooit. Wél gegarandeerd is de grote concentratie die hun werk kenmerkt en die haar oorsprong vindt in de verfijning en vooral in de wijze waarop zij materialen, werkwijze en kunstenaarschap verenigen tot een ‘perspectief’, een manier van leven en de kunst van het ter discussie stellen.
Wim Bouciqué
Wim Bouciqué (°83 Kortrijk, B) maakt delicate tekeningen van natuurlijke objecten op schaal 1:1. Ondanks het realisme en de fijne detaillering is het in de eerste plaats een stille en breekbare gevoeligheid die aan de basis van het werk ligt. De laatste jaren werden ook enkele nieuwe reeksen opgestart, gaande van abstracte grafiet vlakken en blokken, over bloemstukken en bomen of de Sint-Maartenskerk van Kortrijk, tot een reeks boeken onder de titel 'Fetish trilogy'.
Wim Bouciqué
Large Stone, 2019
Graphite drawing
21.5 x 15 cm
Als je probeert om de functie en het beeld van een afbeelding los te koppelen van elkaar, zou je kunnen ontdekken dat ze is opgebouwd uit eigenaardige vormen. Je zou kunnen vaststellen dat in elke afbeelding een bouwpakket vervat zit. Hoe meer je de onderdelen afzonderlijk zou onderzoeken en onderling verschuiven, hoe minder ze doen herinneren aan het doel en de functie die ze ooit hadden. Zo manifesteren ze zich als nieuwe betekenisinhouden en autonome beelden. Het is dit ‘ontheemden’ dat kenmerkend is voor de artistieke praktijk van Marthe Coolens (°92 Gent, B).
Marthe Coolens
Kerdi Shower Kit, 2020
Lambda print mounted on aluminium + matt foil
108.8 x 90 cm, ed. 5
Rik De Boe
Vooral het venster speelt een rol in het werk van Rik De Boe, (°64 Ninove, B) want het is gelegen tussen de binnen- en buitenruimte en het bundelt een verscheidenheid van visuele bewegingen. Rik De Boe maakt wisselend gebruik van wit of lichtblauw papier, waardoor zijn tekeningen naast hun inherent licht-schaduweffect ook voor verschillende kleurtemperaturen zorgen. Het raam is een grensgebied dat gebroken situaties produceert, uitzicht en inzichten combineert, beeld–en tegenbeelden. Reflecties op het glas, rolluiken en gordijnen, die als filters fungeren tegenover het persoonlijke decor als potplanten op de vensterbank – dit alles zorgt voor een diffuse overgangszone met een dicht atmosferisch effect die filmische scènes of een memory-lane oproept.
In die zin zijn de getekende afbeeldingen vergelijkbaar met een camera obscura, het oorspronkelijke model van alle beeldvormen, die zich richt op de buitenwereld als door een vergrootglas, en zo de opslagplaats wordt van innerlijke mentaal opgeslagen beelden.
Rik De Boe
Commonplace window view 2020
Charcoal and oil stick on paper
152.5 x 112 cm
De inmiddels bekende tekenstijl van Johan De Wilde (°64 Zele, B) lijkt nog intenser te worden. Ironisch genoeg enige tijd vóór de ophokplicht begon hij, in het kielzog van zijn herinterpretatie van de Fra Angelico-fresco’s, aan een reeks onder de titel ‘Indoor Impressionismus’, een verzameling impressies en interpretaties op postkaartformaat van situaties, observaties en landschappen die het atelier en zijn context gewenst en ongewenst binnendringen. Opnieuw heeft Johan De Wilde het in verticale en horizontale lijnen over de tijd en zijn tekenen: gelaagdheid, onontkoombaarheid, de onverschilligheid van de natuur.
Johan De Wilde
Pi-Fugue pour les survivants - 007, 2019
Colour pencil on archival cardboard
21 x 29.7 cm
Marc Nagtzaam
Marc Nagtzaam (°68 Helmond, NL) heeft een heel oeuvre opgebouwd rond één hoofdthema : de idee van patroon, herhaling. Hij tekent lijnen, rasters, cirkels, woorden of zinnen, in een soort eindeloos streven om stukjes informatie bijeen te brengen. De herhaling en de grafische structuur van zijn werken doen denken aan minimal art en conceptuele kunst. De meeste van Marc Nagtzaam’s tekeningen bestaan uit kleurloze, donker ingevulde grafietoppervlakken. Elk van zijn reeksen vertrekt vanuit een gelijkaardig uitgangspunt : geabstraheerde elementen uit de architectuur, grafische vormgeving, details uit gevonden foto’s of fragmenten uit eerdere tekeningen. Dit bronmateriaal wordt gereduceerd, met uiterst eenvoudige, elementaire middelen : stippen, lijnen en platte vlakken, om een soort structuur te construeren. Zoals Nagtzaam zelf aangeeft : “Ik zoek naar voorstellingen van een (schijnbaar) concrete werkelijkheid, en tegelijk ga ik op zoek naar beelden die enkel als tekening kunnen bestaan.”
Naast zijn tekeningen maakt Nagtzaam geregeld kunstenaarsboeken. Zijn boek (SOME), gemaakt in samenwerking met ontwerper Roger Willems, werd in 1998 de startuitgave van Roma Publications, waarmee hij vandaag nog steeds samenwerkt.
Meer recentelijk begon Nagtzaam te experimenteren met digitale collages. In 2015 leidde dit tot de publicatie Zeichnungen, een kunstenaarsboek dat een compilatie biedt van zijn tekeningen – of beter gezegd, van zijn “schetsen van tekeningen”. Hij combineerde dit materiaal door het in verschillende lagen af te drukken met behulp van een Riso duplicator in het Charles Nypels Lab in Maastricht. Het resultaat is een zorgvuldige compositie van eerder ongepubliceerde tekeningen, die samen een nieuw werk op zich zijn geworden.
Marc Nagtzaam
18 Happenings in Six Parts - mailart edition, 2017-2020
28 x 21 cm, ed. 10
Fabrice Souvereyns
Fabrice Souvereyns (°95 Tongeren, B) ontwerpt zijn eigen beeldtaal die het midden houdt tussen concrete herkenningspunten en een graad van abstractie. Wie echter de tijd neemt om ze aandachtig te bekijken, te lezen ontdekt doorheen hun gelaagdheid een zich langzaam prijsgevende figuratie waarbij iedere millimeter van het papier wordt opgevuld met een ééntonige potloodtint (hardheid) die de nieuwsgierigheid van de toeschouwer prikkelt. In zijn autonome tekeningen vult Fabrice veelvuldig én maniakaal zijn blad met vreemdsoortige figuren, en soms gomt hij ze vervolgens even maniakaal terug uit, waardoor een huid van obsessieve sporen overblijft en detekeningen er als getatoeëerde vellen gaan uitzien.
Fabrice Souvereyns
The journey, 2020
Pencil and eraser on paper
26.2 x 36 cm
HOPSTREET Gallery
Museumlaan 16, 9831 Deurle, Belgium
- www.hopstreet.be -
hop@hopstreet.be
+32 (0)496 54 44 54
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.