maandag 4 januari 2021

LIES CAEYERS bij NATIONALE 8 GALLERY (Dilbeek)


Sinds 16 december 2020 stelt Lies CAEYERS tentoon bij Nationale 8 Gallery.
Wat in normale tijden gestart was met een druk bijgewoonde vernissage, 
opende nu in alle stilte en loopt tot 27 februari 2021.

Open op wo - do - vr - za van 11 tot 18 uur
na afspraak 0475/84.66.80

Voor WATERSCHOENEN is Lies CAEYERS al lang geen onbekende.
We lieten U de voorbije jaren meermaals kennis maken met haar werk.

In maart 2020, een paar dagen voor de eerste lockdown, gingen we nog op bezoek in haar Gents atelier en haar tentoonstelling (met Kris Martin en Sophie Kuijken) in de Sint-Baafskathedraal. In ons artikel van 6 april 2020 kon U uitgebreid kennis maken met Lies Caeyers en de evolutie van haar werk.

In de huidige tentoonstelling toont ze, op vraag van Nationale 8 Gallery, een overzicht van haar oeuvre, wat dus perfect aansluit bij ons eerder artikel in Waterschoenen.


Origanum Syriacum (Syrian oregano),2019
oil on wood, 40 x 50 cm


Nationale 8 Gallery omschrijft haar passage als volgt:


Daar waar het conceptuele, technologische en ambachtelijke elkaar ontmoeten, 
vindt Caeyers’ werk een plaats.

"Het werk van Lies Caeyers kenmerkt zich door de gespletenheid. Elke reeks is totaal anders doordat ze kiest voor uiteenlopende materialen en technieken. Als rode draad kan je er steeds enkele tegenstrijdige elementen in herkennen. Zo combineert de kunstenaar dikwijls hoogstaande technologische toepassingen en traditionele ambachtelijke technieken. Ze laveert tussen vroeger en nu. Net als een fotograaf zet ze de tijd stil door het moment vast te leggen in een werk, hetzij louter digitaal, hetzij met olieverf, gips, kunststof, objets trouvés of materialen uit de medische wetenschappen."

"Lies is geen doorsnee kunstenaar. Het unieke is dat ze niet in één hokje past, maar op verschillende manieren haar verhaal vertelt. Wel steeds vertrekt ze vanuit onderzoek en analyse om te komen tot totaal verschillende beeldvormen. Ook herdefinieert ze het idee van ‘de editie’ door reproducties te maken van haar eigen originele werken, die dankzij kleine aanpassingen een eigen identiteit krijgen."



Stucwerk


Kamerstuk 6


In ons artikel van 6 april 2020 verwezen we naar het volgende:

"Het begon allemaal letterlijk en figuurlijk bij de (her)ontdekking van zichzelf.
In 2006 liet Lies Caeyers een 3D-bodyscan van haar eigen lichaam maken in samenwerking met een spin-off van de Leuvense universiteit. Hieruit resulteerde ORIGIN (een verzamelnaam voor haar eerste digitale zelfportretten), dat het uitgangspunt zou worden voor een verder artistiek discours met vragen over reproductie, materiaalkeuze, technische mogelijkheden, ambachtelijke versus hoogtechnologische middelen en werkwijzen."


"De 3D-print, het ‘poppetje', dat afgeleid werd uit de bodyscan van Lies Caeyers zelf, is een object geworden dat de kunstenares oneindig reproduceert en in combinatie met verschillende andere objecten of in andere constellaties presenteert."


Le jeu des nains jaunes


We noteerden toen ook:

"Het ziet er naar uit dat Lies Caeyers, flanerend door haar schijnbaar uiteenlopende artistieke ervaringen en verwezenlijkingen uiteindelijk een tussenstation bereikt heeft waarin een en ander samenvalt en dat op zijn beurt de uitvalsbasis vormt voor nieuwe stappen die resulteren in een verder groeiend 'oeuvre'."

"Of hoe je het toeval ook een handje kan helpen door constant te focussen op alle gekende en ongekende middelen en mogelijkheden en dan ook de stappen te zetten om steeds weer bij te leren. Nieuwe technieken, nieuwe invalshoeken, nieuwe mogelijkheden."

Maar lees vooral het hele artikel van 6 april 2020 in WATERSCHOENEN. Het zal U een duidelijke kijk verschaffen op de evolutie en de samenhang van het oeuvre in deze tentoonstelling.


Lies Caeyers @ Nationale8gallery

Nationale 8 Gallery

Ninoofsesteenweg 252

1700 DILBEEK

www.nationale8gallery.be


© Art Spotter / Waterschoenen




 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.