Als titel van de groepstentoonstelling bij Galerie TRANSIT werd zeer bewust voor
'ZW-ART'
gekozen.
Die splitsing verwijst naar zwart-wit in de fotografie en uiteraard in de beeldende kunst als geheel. Bovendien "is er ook de tegenstelling tussen zwart en wit in de sociale en politieke spanningen in de VS en het VK, maar ook in Europa. En iemand die zwart-wit denkt wordt vaak een gebrek aan nuancering verweten".
In deze tentoonstellling is zwart in talloze dieptes toch wel de hoofdtint, Zwart is niet enkel een kleur die alle andere kleuren kan verdiepen, maar ook een kluwen van betekenissen die refereren aan macht, autoriteit, elegantie, dood, rebellie,...
Zoveel tinten zwart !
Zwart is sterk symbolisch. Black live matters, Black is Black (I want my baby back...), de zwarte weduwe, het zwarte goud (is het toeval dat op verschillende voormalige steenkoolmijnen kunst- en cultuursites ontstaan zijn? Denk maar aan Grand-Hornu met het MACs of C-Mine...)
In de tentoonstelling bij Transit heerst absoluut geen zwart-wit denkbeeld. Het kader is genuanceerd, alhoewel het zich concentreert rond gevoelige thema's als religie, politiek en maatschappij versus individu.
Bij ons bezoek wordt een warm zonnetje kleurrijk gefilterd via de lange wand van ramen aan de tuinzijde. Je staat hier geenszins in een steriele white box.
© Mehdi)Georges Lahlou
Les Plus Décidés, Ed 1/3
2017, 100 x 100 cm (x6)
geborduurd textiel op spieraam
In de smalle gang die vanuit het woonhuis naar de galerie loopt worden we meteen ondergedompeld in het diepe zwart van Mehdi-Georges LAHLOU. Op zwarte doeken zijn eveneens in het zwart de namen van profeten geborduurd. Voor wie zich geroepen voelt is er nog ruimte om zelf een naam in te vullen.
Het luik 'religie' komt prominent in beeld, maar ook het zwarte vierkant van MALEVICH eist meteen een centrale plaats op. Toen de schilderkunst van Casimir Malevich in 1915 resulteerde in het fameuze 'zwarte vierkant' (zwart op wit) was dat tegelijk het eindpunt en een nieuw begin. Malevich beschouwde het als een nieuw icoon en hing het dan ook als dusdanig op in de hoek tegen het plafond in de historische tentoonstelling in Petrograd (Sint-Petersburg).
'De Laatste Futuristische Tentoonstelling 0,10'
Petrograd, 1915 - 1916
Er is 'licht aan het einde van de tunnel', want we komen zo meteen in de eigenlijke galerie waar het gefilterde (zon)licht vanuit de tuin voor een extra dimensie zorgt.
Meteen rechts vraagt een klein, typisch drieluik van Allart LAKKE onze aandacht. We worden mee opgenomen in zijn 'Zwarte Madonna'.
Met ''The Veil' brengt Daniël BELLON ons 'een niet door mensenhanden gemaakt portret van Jezus Christus' (De Lijkwade van Turijn is dichtbij).
© Allart Lakke
z.t. (nickname Zwarte Madonna)
1999-2000, 33 x 22 x 5 cm
(open: 33 x 44 x 2,5 cm)
Aluminium, Vier stalen scharnieren, Zwarte coating
Van een heel andere aard is het portret van de jonge blanke balletdanser uit de reeks Partners van Sergey BRATKOV. Tegen de zwarte achtergond en in de omkadering van zwart en wit duikt de figuur heel zelfverzekerd op.
© Sergey Bratkov
uit de serie 'Partners'
2002, 39 x 29 cm
foto, ed 5/5, dancers
'De Gier' van Johan CRETEN tekent zich hier sterk af in de ruimte en met het gefilterde licht van de tuin op de achtergrond: een zelfbewuste figuur, onverstoorbaar, klaar voor elke mogelijke uitdaging.
© Johan Creten
De Gier, ed 8/8
2016, 64 x 32 x 15 cm
Patinated bronze, lost-wax casting, black patina
Arne BASTIEN toont een soort zelfportret, een schilderij dat even hoog en breed is als de kunstenaar zelf (180 x 50 cm). Een diagonaal splitst het werk in twee, twee aspecten van het menszijn: een donkere, zwarte kant en een eerder roze, bijna huidskleur. De borstelstreken zijn dynamisch, hevig en leggen de onderliggende energie bloot.
Op de achterste wand van de galerie komen we opnieuw bij Mehdi-Georges LAHLOU in een werk waar wit de hoofdtoon vormt, maar de centrale dialoog toch weer rond 'zwart' gevoerd wordt. In 'The Assembly' zitten vier gesluierde vrouwen (waarin de kunstenaar zelf te herkennen is) rond een tafel, waarop de 'Kaäba' centraal staat...
© Arne Bastien
AKT 7, 2019
185 x 50 cm
oil on canvas
Tot daar enkele werken, maar er is vanzelfsprekend veel meer...
Ontdek in deze tentoonstelling ook:
Virginie BAILLY, Karel BREUGELMANS, Luc DONDEYNE, Wouter FEYAERTS, Joris GHEKIERE, Nikita KADAN, Yazan KHALILI, Jörg MADLENER, Thomas RAAT, Stijn RUYS, Robert SUERMONDT, Christophe TERLINDEN, Bram VAN MEERVELDE, Jenny WATSON.
(De tentoonstelling wordt begeleid met streaming van Black music)
De tentoonstelling loopt tot 28 maart 2021
VRIJDAG, ZATERDAG & ZONDAG
14 - 18 uur
of na afspraak
(art@transit.be)
bij
Galerie Transit
Zandpoortvest 10
2800 MECHELEN
Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.