Enkele weken geleden mochten we in 'WATERSCHOENEN' al een private verzameling presenteren (DMDC in Garage Neven - Ninove).
Het huidige project bij Galerie Tatjana Pieters combineert evenwel een keuze uit de privécollectie van Paul en Marie-Rose DECLERCQ - BENOOT met de tentoonstelling van Hans VANDEKERCKHOVE, die overigens de selectie uit de privécollectie zelf mocht maken.
De imposante galerie van Tatjana Pieters biedt voldoende ademruimte voor de confrontatie tussen de twee 'versmolten' onderdelen en maakt het gesprek tussen individuele werken perfect mogelijk. Hierbij speelt de uitgebalanceerde accrochage uiteraard een belangrijke rol.
Deze 'Private Collection Selected by...' is intussen de derde in de reeks (na Anneke Eussen met de collectie Tanguy en Bieke Van Quickenborne en Derek Sullivan met de collectie Anny De Decker.
Kunstenaars, galeries en verzamelaars zijn drie pijlers in de actuele beeldende kunsten, die elkaar ondersteunen. Zonder kunstenaars geen kunst, zonder galeries geen promotie, zonder verzamelaars geen financieel evenwicht. Het klinkt wellicht simpel, maar de samenwerking tussen die drie actoren is onmisbaar voor de levensvatbaarheid van de actuele beeldende kunst.
@endroitdenicolas
Paul en Marie-Rose Declercq - Benoot hebben inmiddels wel meer dan twee schilderijen en concentreren zich al geruime tijd op het werk van actuele Belgische kunstenaars.
Toch begon het wellicht allemaal met hun ontdekking van het stadje Gargilesse Dampierre in het Franse departement Indre (midden Frankrijk) waar ze het werk van de post-impressionistische schilder Paul MADELINE (1863 - 1920) leerden kennen.
Vooraan in de galerie mag Paul Madeline dan ook de honneurs waarnemen (L'obus, huile sur toile, 1917, 38x46 cm).
Maar later drong het contact met de levende kunst en de kunstenaars zich op. Ze richtten zich op de actuele kunstmarkt en meer bepaald ter ondersteuning van Belgische kunstenaars.
Vermits het hen niet zozeer om de grote namen te doen is, duiken naast een aantal gevestigde waarden ook heel wat jonge, veelbelovende kunstenaars op.
Carole Vanderlinden
Farces et attrapes, 2018, oil on canvas, 84x67 cm
Collection Declercq-Benoot
Robbert&Frank Frank&Robbert houden met hun 'Mask Totem Pole Suitcase' (2020) helemaal vooraan de wacht.
Roger Raveel verschijnt een paar keer met gouaches (1967 & 1968) in zijn zo specifieke beeldtaal.
De kleurrijke, grillige vormentaal van Carole Vanderlinden (2018) weet ons telkens weer te bekoren.
Panamarenko, Rinus Van De Velde en Anne-Mie Van Kerckhoven zijn met stevig werk vertegenwoordigd.
Rinus van de Velde
After Having Done, 2015, charcoal on canvas, 200x190 cm
Collection Declercq-Benoot
De uitgebalanceerde combinatie op de middenwand achteraan bekoort ondermeer met een inktblauw logogram van Christian Dotremont uit zijn laatste levensjaar: 'Il y a des lointains qui sont très proches"... hij overleed op 20 augustus 1979.
Noteer ook het kleine, maar schitterende 'Blue Bird' (2016) van Bendt Eyckermans of Fleur De Roeck met 'Billboard' (2018). De 'Red Cloud' (2019) van Tim Volckaert of het verrassende lijnenspel van Charline Tyberghein in 'Key me' (2020) mag u geenszins missen.
In de gepresenteerde collectie zit ook nog werk van Rob Buelens, Lisse Declercq, Karin Hanssen, Anne Marie Laureys, Karl Philips, Reniere&Depla, Floris Van Look, Tinus Vermeersch, Lisa Vaminck en Hans Vandekerckhove.
Maar het is zoals steeds de bedoeling dat u het zelf gaat ontdekken.
Bendt Eyckermans
Blue bird, 2016, oil on paper, mounted on wood
29,5x21 cm
Collection Declercq-Benoot
Daarnaast presenteert Hans Vandekerckhove een overzicht met een aantal zeer recente schilderijen, waarin ondermeer de indrukwekkende serie 'The Mountain and the Rainbow' (2021), maar ook zijn typische parklandschappen, serres (in de bergen nog wel), 'verstoorde' landschappen zoals 'Brexit Trees' (2016) dat we meteen bij het binnenkomen te zien krijgen. Hier heeft zich blijkbaar een (natuur)ramp voltrokken.
Hans Vandekerckhove
Peter's Park 1, 2021, oil on canvas, wooden frame
150x120 cm
De landschappen van Hans Vandekerckhove herbergen dikwijls een kleurrijk vleugje David Hockney, een verre glimp Valerius De Saedeleer, een flard Ludwig Mies van der Rohe in de interpretatie van architecturale elementen, een brok Caspar David Friedrich in de mystieke vergezichten.
Een volleerd kunsthistoricus als Hans Vandekerckhove kent zijn klassiekers, maar weet zijn voorbeelden bovendien als geen ander naar zijn hand te zetten.
Naast de landschappen zijn er de veeleer koele interieurs met schijnbaar in zichzelf gekeerde mensen die niettemin geconnecteerd zijn: de kunstenaar en zijn vrouw of dochter, de kunstenaar in relatie tot de kosmos.
Hans Vandekerckhove
The Mountain and the Rainbow 3, 2021
oil on canvas, wooden frame, 142x190 cm
In 'The Mountain and th Rainbow' creëert hij landschappelijke mythes die niet zomaar toegankelijk zijn. Hij vraagt concentratie, maar ook onthechting. Hij toont ons een futuristisch aandoend, maar tegelijk nostalgisch wereldbeeld. Hij zet de wereld stil, maar introduceert gigantische ruimteschepen die zo meteen razendsnelle draaibewegingen kunnen ontwikkelen.
Hans Vandkerckhove woont in zijn schilderijen, rustig zittend in een strak afgelijnd interieur of van buitenaf in landschappen met een ongezien ruimtelijk karakter, ja zelfs 'ruimtekarakter' en duikt in zijn 'Liquid City Blues' (2018) blijkbaar onder water.
Hans Vandekerckhove
Liquid City Blues 2, 2018
oil on canvas, wooden frame, 80x80 cm
Galerie Tatjana Pieters
Nieuwevaart 124/001
9000 GENT
tot 28 augustus 2021
(gesloten van19 juli tot 8 augustus)
woensdag tot zondag
14 tot 18 uur
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.