(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante artistieke initiatieven voorstellen.)
Samuel LEVY
Artificial Nature : Landscapes
11.11 - 18.12.2021
donderdag-vrijdag-zaterdag
11 - 18 uur
© Samuel Levy & Michèle Schoonjans Gallery
Michèle Schoonjans Gallery is delighted to present Samuel Levy's solo exhibition; "Artificial Nature: Landscapes”; gathering an overview of recent works on canvas and mock-ups illustrating feasible projects (tailor-made and in situ).
For his comeback on the Brussels scene, the artist invites the spectator to discover his work based on the investigation of a light marked/filled by vibrant and radiant energies.
For the past twenty years, Samuel Levy has been developing his artwork around drawing, experimenting first with a ballpoint pen, then with a pencil, and now with acrylic.
To achieve his own style, Samuel Levy has explored different themes. The concept of “Artificial Nature” is the result of various nature’s investigations in all its forms. A thematic that he creates either on the canvas (or paper) with the painter's palette, or in the form of sculptures and installations which he then creates from recycled materials such as wood, glass, cardboard and/or plastic.
With an unpredictable and spontaneous gesture, Samuel Levy projects a first layer of colour onto the canvas, the essential basis for the emergence of his subject. He pursues the creative process by laying down different impressions which will bring out the reliefs. These shapes are extended, transform themselves into three dimensions and eventually spread over the entire surface. He finally treats the background to bring out various forms. By proceeding in such a way, the marks are shifted and give the illusion of a floating appearance.
Through the construction and overlapping of multiple layers of paint, vast abstract landscapes emerge to reveal an unusual and mysterious universe.Our attention is captivated by this oneiric and vegetal world.
Each work makes us think of a fragment, a tiny part of a larger organism. Through this visual game, the artist refers us to what we are, i.e., a multitude of different cells, linked to each other, to recompose a larger body.
A real vitamin cure in the middle of winter, a graphic journey with a healing power … to be discovered until 18 December 2021 at the Rivoli at Michèle Schoonjans Gallery.
https://micheleschoonjansgallery.be
© Samuel Levy & Michèle Schoonjans Gallery
***
Eliza Pepermans
stelt tentoon bij
Schönfeld Gallery
Schönfeld Gallery presenteert een solotentoonstelling van de Belgische kunstenares Eliza Pepermans - meteen de eerste solo van de galerie met de kunstenaar.
De tentoonstelling, getiteld Dinner is served, presenteert een nieuwe reeks stillevens waarin fruit, kreeften, zonnebloemen en boeken afgebeeld worden.
Met uitbundige kleuren en levendige beelden voelen de schilderijen van Pepermans luchtig en speels aan. Maar achter de schijnbare naïeve directheid en flamboyante energie schuilt een consistente zoektocht naar compositie, vorm en kleurgebruik. Ze bekijkt en analyseert haar omgeving langdurig om haar impressies vervolgens naar een picturale weergave te vertalen; de ogenschijnlijke grijze objecten en omgevingen worden tot leven gebracht in een fantasierijk universum, balancerend op de rand van de herkenbaarheid.
© Eliza Pepermans & Schönfeld Gallery
Voor deze nieuwe reeks schilderijen besloot Pepermans om via haar verbeelding te reizen, wat haar toeliet om Monet, Picasso, Van Gogh en Léger te ontmoeten, met hen te tafelen, en van hun warme kleurenpalet te proeven. Tegelijk puurt de kunstenares haar werk uit. Het verhaal wordt secundair, de techniek primeert. Zo daagt ze haar toeschouwer meer dan ooit uit om stil te staan en aandachtig te kijken naar het alledaagse.
Als kunstenaar houdt Pepermans ervan de kijker op het verkeerde been te zetten en te spelen met perspectief, betekenis en stilering. Zoals een speelveld bakent ze haar kader af om binnen deze beperking te goochelen met onvoorspelbare bewegingen en onvoorziene dynamieken.
Eliza Pepermans
'Dinner is served'
11.11 - 19.12.2021
***
HOPSTREET GALLERY
'CAST IN ETERNITY'
11.11 - 18.12.2021
in samenwerking met Yolande De Bontridder
met het werk van acht kunstenaars :
Sara Bjarland, Thorsten Brinkmann, Michel François,
atelier lachaert dhanis, Nicolás Lamas, Lucie Lanzini,
Mostafa Saifi Rahmouni en Tinus Vermeersch.
Thorsten Brinkmann
Lifti, 2021
Bronze, 35 x 30 x 12 cm, ed. 6+ 2AP
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery © Thorsten Brinkmann
Brons... een verbazingwekkend materiaal waarvan de eerste voorwerpen dateren van meer dan tweeduizend achthonderd jaar voor onze jaarrekening. Sinds de ontdekking ervan heeft het kunstenaars gefascineerd door de schoonheid van zijn textuur en zijn patina’s, en vooral door de verrassende manier waarop het tegelijk hard en teder is, duplicatie toelaat en toch uniciteit weet te bewaren, onaangetast blijft maar ook kan oxyderen. Ook vandaag nog wekt dit raadselachtige composietmateriaal van koper en tin een levendige belangstelling op. Daarvan getuigen de acht kunstenaars, sommigen nog jong, anderen al gevestigd, die Hopstreet Gallery, in samenwerking met Yolande De Bontridder, heeft bijeengebracht voor de nieuwe tentoonstelling Cast in Eternity.
Sara Bjarland
Untitled (drought 1), 2021
Bronze, 75 x 17 x 10 cm, unique
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery
Sara Bjarland, Thorsten Brinkmann, Michel François, atelier lachaert dhanis, Nicolás Lamas, Lucie Lanzini, Mostafa Saifi Rahmouni en Tinus Vermeersch delen een gezamenlijke fascinatie voor het ambacht van materialen en voor de manier waarop een materiaal ook aan het meest onbeduidende object een grote schoonheid kan verlenen. Behalve Michel François en Tinus Vermeersch, die eerder steunen op het idee van het object, werken ze allemaal op een intense manier met gerecupereerde materialen, van dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen tot dingen uit de natuur, - het soort zaken waar we niet meer naar omkijken of die we vergeten, achterlaten of weggooien. En allemaal delen ze, met iets meer of iets minder rechtlijnigheid, een visie op onze samenleving en op de relatie tussen mens en natuur, die doorspekt is met humor en spot.
Door de objecten om te vormen tot een poëtische, en vaak absurde, visie op onze wereld, trachten deze kunstenaars de pijn van onze tijd bloot te leggen, maar zonder daarbij een beschuldigende vinger op te steken. De pinda's van Michel François of de fijne takken van Sara Bjarland, de hompen brood van Mostafa Saifi Rahmouni of de haarballen van Tinus Vermeersch, de stukken uit het atelier van Thorsten Brinkmann en Lucie Lanzini of de plankresten van Lachaert en Dhanis: al die - vaak nederige - sporen van ons leven veranderen, dankzij de verbeeldingskracht van de kunstenaars en hun vertaling in brons, in werken met een grote suggestieve kracht, mooi, teder en ironisch.
Tinus Vermeersch
S1.21, untitled, 2021
Bronze,17.5 x 12.5 x 11.4 cm, ed. 3 + 2AP
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery © We Document Art
Wanneer we wat aandachtiger kijken, ervaren we echter een vreemde ambivalentie. Blijven we glimlachen of zijn we eerder overstuur? Het lijkt wel alsof deze banale voorwerpen, deze prullen, plotseling, door toedoen van het brons, een bijzondere kracht krijgen, nu eens zachtaardig, dan weer wrang van aard, een kracht die ons overhoop haalt, die ons ontroert, en die ons ertoe beweegt onze kijk op het leven, op onze toekomst opnieuw te overdenken.
Isabelle Pouget
Yolande De Bontridder is sinds 1993 actief op het gebied van hedendaagse kunst als artistiek adviseur, tentoon - stellingscurator en verzamelaar.
Yolande had 12 jaar de Archetype galerie. In 2018 nam ze als verzamelaar deel aan de tentoonstelling Private Choices in La Centrale for Contemporary Art in Brussel. In 2020 was ze curator van de tentoonstelling van hedendaagse sculpturen in de Villa Carpentier van architect Victor Horta en zijn park in Ronse. In 2021 wordt ze voorzitter van de Cercle des Amis de La Cambre.
Sint-Jorisstraat 109 rue Saint Georges, 1050 Brussels - www.hopstreet.be - hop@hopstreet.be +32 496 54 44 54
Window by Johan De Wilde
Last part - Johan De Wilde
11.11 - 18.12.2021
istory 442 - Barneville-Carteret, 2021Colour pencil on archival cardboard, 29.7 x 21 cm
***
ZWART HUIS
Ruth van Haren Noman
bo—he—mi
© Ruth van Haren Noman
"Ruth van Haren Noman staat graag aan de zijlijn van de kunstwereld en duikt dan af en toe eens op met een tentoonstelling van haar werk. Ze voelt zich goed op die manier. Steeds weet ze te verrassen... "
Lees de volledige tekst van Daan Rau op de website van de galerie.
Herr Seele
Cowboy Henk
© Herr Seele
"Peter Van Heirseele, bekend als Herr Seele, is een schilder pur sang met een grote bewondering voor de Vlaamse primitieven, maar ook met een hang naar de barok. Oude meesters intrigeren hem. Maar net zo wel is hij een fan van Joseph Beuys en de conceptuele kunst. Deze kunstenaar heeft een jaar lang elke dag een zelfportret gemaakt dat dan telkens via Facebook werd gepubliceerd. Dat was geen uiting van narcisme maar voor hem eerder een boeiend leerproces. Samen met kompaan Kamagurka werd de figuur van Cowboy Henk geschapen..."
Lees de volledige tekst van Daan Rau op de website van de galerie.
***
info over openingsuren op de website van de verschillende galeries
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.