maandag 15 maart 2010

Valéro-Kim bij Galerie budA in Asse

Het is een hele tijd stil geweest bij Galerie budA. Door wegenwerken was de galerie letterlijk van de buitenwereld afgesloten. Maar nu komen de artistieke activiteiten weer tot volle bloei.
Op 4 maart werd de aftrap gegeven met een fel gesmaakt huisconcert door het Brits-Nederlandse gitaarduo Jason Carter en Ruben Bekx.
Nu is tot 25 april de Frans-Koreaanse kunstenares Valéro-Kim (°1964) present met een eerste grote overzichtstentoonstelling in België.

Kunst 'uit het hart'
(c) Valéro-Kim & budA
Net zoals we onlangs de Finse kunstenares Anu Tuominen (bij Verzameld Werk in Gent) moeilijk in het vakje textielkunst konden onderbrengen, zou het ook in dit geval een beperkende benaming inhouden.
Met een artistiek diploma (1987) op zak kwam Valéro-Kim vanuit Zuid-Korea naar Frankrijk, waar ze verder studeerde in Lyon en Aix-en-Provence. Ze woont en werkt nu in de buurt van Parijs.
Boursouflure / Patchwork
(c) Valéro-Kim & budA
De werken van Valéro-Kim bewegen zich tussen twee en drie dimensies, maar vertrekken in wezen steeds vanuit het platte vlak.
'Patchwork' en 'Boursouflure' zijn de termen waarmee ze zelf haar werk en haar methode omschrijft. De twee technieken worden dikwijls gecombineerd.
'Patchwork' is overigens een term die we kennen, al was het maar in associatie met de kledingontwerpen in de hippietijden uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Misschien herinnert U zich ook nog 'Holly Hobbie' ?
'Boursouflure' heeft dan weer verschillende betekenissen in diverse domeinen. Letterlijk komt het hoe dan ook neer op een soort opzwelling, een uitdijing of toename in omvang.
Toegepast op de kunstwerken van Valéro-Kim krijg je een 'gecontroleerde wildgroei' van meestal felgekleurde nylondraden tot een volume dat vanuit het platte vlak (de drager) lijkt te groeien, soms als een gekrulde wirwar of een andere keer in lange strengen die naar beneden hangen.

Galeriehoudster en kunsthistorica Veerle De Saeger geeft uitleg
(c) Valéro-Kim & budA
'Boursouflure' heeft ook een figuurlijke betekenis: grootspraak, hoogdravendheid, pompeuze taal. Maar deze overdrachtelijke betekenis is bij Valéro-Kim geenszins van toepassing. Ze houdt wel van een grote uitbundigheid. Het plezier dat ze beleeft aan het maken van dit werk, straalt letterlijk van de muren af.
Ondanks de wirwar aan draden en het vivante kleurgebruik legt ze zichzelf ook een aantal elementaire beperkingen op die veeleer leiden tot een meditatieve kunst. Het zich terugplooien binnen de rust van de vierkantsvorm en het uitbundig ontsnappen horen in dit werk bij elkaar zoals in het leven zelf.


Echt 'kunst in huis'

In haar patchwork vormt het vierkant het uitgangspunt. Kleine vierkante doekjes (ramie = een fijn, transparant, Koreaans textiel) worden aan elkaar genaaid tot grotere, meestal ook vierkante vormen. Op deze basis worden dan weer, meestal heel subtiel, nylondraden toegevoegd. Hierdoor ontstaat een soort ingehouden mengvorm tussen 'patchwork' en 'boursouflure'. Voor de zuivere boursouflures durft ze ook afwijken van het vierkant als basisvorm. Soms creëert ze haar werken dan ook letterlijke 'vanuit het hart'...

De kunst van Valéro-Kim overstijgt het decoratieve en toont ons een wereld tussen meditatieve rust en een kleurrijke, speelse zoektocht.


Toeschouwers als kunstwerken

De tentoonstelling loopt tot 25 april 2010
bij galerie budA
Buda 14
1730 ASSE

za - zo: 14 - 18 uur

www.budart.be



Valéro-Kim geeft uitleg

Galerie 'budA' is een 'huisgalerie' in de ware betekenis van het woord. De hele woning fungeert als galerie. Hier kan je echt spreken van 'kunst in huis'. Dat geeft een extra 'boost'!

(c) artspotter voor Waterschoenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.