Wanneer bij Galerie c. de vos twee kunstenaars tentoonstellen, wordt de galerieruimte in principe verdeeld in gelijkvloerse en eerste verdieping.
Laat het begrip 'ruimte' nu net het centrale gegeven zijn in het werk van de twee Nederlandse kunstenaars. Terwijl Stijn KRIELE (°1972) zijn blik op het landschap richt, concentreert Desiree DE BAAR (°1972) zich op de binnenruimte.
Twee roze, gebreide kranen op de muur maken deel uit van een grotere 'Keukeninstallatie' (2007), net zoals het bad een onderdeel is van een complete badkamer met onder andere een gebreid zeepbakje, deur,...
(c) Desiree De Baar
Het gaat hier om 'mockups', modellen op ware grootte. Door ze in gebreide vorm weer te geven, creëert Desiree De Baar een vervreemdingseffect. Het nuttigheidsprincipe wordt tenietgedaan, maar mede daardoor wordt de poëtisch-artistieke kracht ten top gedreven. (Denk maar aan het werk van Panamarenko)
In de publicatie 'Ruimte voor vervreemding - Desiree De baar' (eigen uitgave van de kunstenares, Rotterdam, 2010) stelt Rob Perrée: "Desiree De Baar heeft een fascinatie voor ruimtes... ook specifieke, stoere, mannelijke ruimtes zoals een gevangeniscel of observatiepost. Ze wil zich die ruimte toeëigenen."
(c) Desiree De Baar
Desiree De Baar zet de ruimte en de voorwerpen die daar deel van uitmaken naar haar hand. Het is dan ook vanzelfsprekend dat ze zich hier in de galerie niet kon beperken tot de bovenverdieping, waar ze met haar installaties overigens naar een (weliswaar) gecontroleerde 'Merzbau' evolueert.
Recuperatie van de aanwezige ruimte is nu eenmaal één van haar uitgangspunten.
De manier waarop ze haar werk beneden geïntegreerd heeft, is subtiel en bijna minimalistisch, maar zorgt voor een rechtstreekse dialoog met het werk van haar collega Stijn Kriele.
(c) Desiree De Baar
Dat begint al meteen in de ruimte aan de straatkant. Met haar donkergrijs, gebreid bad links in de hoek (let op de douchekraan en de potloodtekening op de muur) en het grote schilderij ('Void') van Stijn Kriele op de tegenoverstaande muur, is de vormelijke en thematisch toon meteen gezet.
'Void' is ook de tentoonstellingstitel van Kriele: leeg, lege ruimte!
Stijn Kriele, die in Tilburg woont en werkt, zoekt heel wat van zijn beelden in zijn geboortestreek Zeeland, waar het landschap gemarkeerd wordt door de overgang tussen land en water. Maar ook bevreemdende architecturale elementen als ijkpunten in het landschap intrigeren hem.
Hij legt ze fotografisch vast en presenteert ze apart of zoals in onderstaande imposante serie.
(c) Stijn Kriele
Sommige elementen uit deze onvervalste waarnemingen neemt hij ook als schilder onder de loupe: de achteruitkijkspiegel met de grote leegte, het langgerekte desolate landschap. In die langgerekte landschappen herken ik het thema en de vormgevingen van de Finse kunstenaar
Mikko Paakkola (ook aan deze galerie verbonden), maar met een kleurenpalet waarin grijs en groen primeren.
(c) Stijn Kriele
Tot 28 maart 2010
bij Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9000 AALST
vr - za: 14 - 18 uur
zo: 10.30 - 13.30 uur
www.galcdevos.be
(c) Desiree De Baar
Desiree De Baar zet de ruimte en de voorwerpen die daar deel van uitmaken naar haar hand. Het is dan ook vanzelfsprekend dat ze zich hier in de galerie niet kon beperken tot de bovenverdieping, waar ze met haar installaties overigens naar een (weliswaar) gecontroleerde 'Merzbau' evolueert.
Recuperatie van de aanwezige ruimte is nu eenmaal één van haar uitgangspunten.
De manier waarop ze haar werk beneden geïntegreerd heeft, is subtiel en bijna minimalistisch, maar zorgt voor een rechtstreekse dialoog met het werk van haar collega Stijn Kriele.
(c) Desiree De Baar
Dat begint al meteen in de ruimte aan de straatkant. Met haar donkergrijs, gebreid bad links in de hoek (let op de douchekraan en de potloodtekening op de muur) en het grote schilderij ('Void') van Stijn Kriele op de tegenoverstaande muur, is de vormelijke en thematisch toon meteen gezet.
'Void' is ook de tentoonstellingstitel van Kriele: leeg, lege ruimte!
Stijn Kriele, die in Tilburg woont en werkt, zoekt heel wat van zijn beelden in zijn geboortestreek Zeeland, waar het landschap gemarkeerd wordt door de overgang tussen land en water. Maar ook bevreemdende architecturale elementen als ijkpunten in het landschap intrigeren hem.
Hij legt ze fotografisch vast en presenteert ze apart of zoals in onderstaande imposante serie.
(c) Stijn Kriele
Sommige elementen uit deze onvervalste waarnemingen neemt hij ook als schilder onder de loupe: de achteruitkijkspiegel met de grote leegte, het langgerekte desolate landschap. In die langgerekte landschappen herken ik het thema en de vormgevingen van de Finse kunstenaar
Mikko Paakkola (ook aan deze galerie verbonden), maar met een kleurenpalet waarin grijs en groen primeren.
(c) Stijn Kriele
Tot 28 maart 2010
bij Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9000 AALST
vr - za: 14 - 18 uur
zo: 10.30 - 13.30 uur
www.galcdevos.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.