woensdag 17 augustus 2011

E.L.T. Mesens retrospectieve in de Verbeke Foundation te Kemzeke

Edouard-Léon-Théodore MESENS is, wat voornamen betreft een hele mond vol. Vandaar dat we hem beter kennen als E.L.T. MESENS (1903-1971), geboren in Brussel uit een Vlaamse vader en een Franstalige moeder.
Via zijn moeder werd hij aanvankelijk in de richting van de muziek gestuurd, maar al snel evolueerde hij naar de beeldende kunsten, ondermeer door zijn kennismaking met René Magritte. Hij werd de vriend en artistieke promotor van Magritte, al werd dat doorheen de tijd een vriendschapsrelatie met vallen en opstaan.
Muziek en beeldende kunsten... steeds was het de avant-garde die hem aantrok: Erik Satie, Tristan Tzara, dadaïsme, surrealisme,...

Ingang van de tentoonstelling

In de evolutie van het Belgische surrealisme speelde hij een belangrijke rol als uitgever van tijdschriften en pamfleten, organistor, galerist, promotor,...
Onder invloed van het dadaïsme van Max Ernst begon hij reeds in de tweede helft van de jaren 1920 met het maken van collages. Toen deze collages in 1954 tijdens de Biënnale van Venetië in het Belgisch Paviljoen tentoongesteld werden, vond hij zijn elan terug en creëerde tijdens de volgende jaren diverse collages, dikwijls in een mengvorm van collage en schilderen. Het uitgesproken kleurgebruik is overigens een opvallende factor in veel van zijn werken.

Veertig jaar na zijn dood wordt E.L.T. Mesens bij de Verbeke Foundation in de schijnwerpers gezet met een, naar vorm en inhoud, museale tentoonstelling.
De verschillende facetten van zijn artistieke carrière worden in uitgepuurde kabinetten met een overzicht van zijn collages gedocumenteerd. Aan de linkerzijde van de collageruimte toont een ellenlange rij vitrinetafels zijn relaties met tal van internationale kunstenaars en persoonlijkheden uit de kunstwereld: van Paul Joostens tot Pablo Picassa of Peggy Guggenheim.
Laat overigens ook de achtergrondmuziek tot U doordringen.

De vitrines en de kabinetten

De kabinetten leiden ons langs zijn activiteiten als musicus, componist, dichter, polemist, galeriehouder, uitgever, fotograaf, collagemaker,...

Een compacte, maar bijzonder verzorgde en democratisch geprijsde catalogus begeleidt deze tentoonstelling.

(In 2007 was E.L.T. Mesens ook aanwezig in de tentoonstelling 'Surrealisme in België: 1924 - 2000, waarmee het Museum voor Schone Kunsten van Mons - BAM - zijn heropening beleefde. In het gelijknamige en begeleidende boek van Xavier Canonne wordt de rol van Mesens overigens ruim gedocumenteerd.)


De VERBEKE FOUNDATION is een privaat kunstinitiatief dat op 1 juni 2007 geopend werd door Geert en Carla Verbeke-Lens op de bedrijfsterreinen van hun voormalige transportfirma. Als verzamelaar hadden ze tevoren reeds een uitgebreide collectie opgebouwd.
Met hun stichting creëerden ze een gigantisch domein met serres, tentoonstellingsruimtes, een restaurant, ruimte voor overnachting en evenementen, plaats voor 'artists in residence',...

Geert Verbeke stelt in zijn uitgangspunten heel duidelijk:
 'Onze tentoonstellingsruimte wil geen oase zijn. Onze presentatie is onaf, in beweging, ongepolijst, contradictorisch, slordig, complex, onharmonieus, levend en onmonumentaal, zoals de wereld buiten de museummuren."

De tentoonstelling 'E.L.T. MESENS' is in haar museale perfectie (de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt) slechts een klein deel van de activiteiten en steeds wisselende tentoonstellingen in dit 'levend museum', waar kunst en cultuur, natuur en ecologie samenkomen.

Voor meer informatie over de stichting en haar activiteiten...


TENTOONSTELLING
E.L.T. MESENS comme nous l'entendons
tot 16 oktober 2011

VERBEKE FOUDATION
Westakker
9190 KEMZEKE

Open van donderdag tot zondag: 11 - 18 uur


Tekst en foto's: Artspotter voor Waterschoenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.