Toen we in oktober 2008 het werk van Maaike LEYN leerden kennen naar aanleiding van NUCLEO OPEN ATELIERS, werden we meteen geraakt door de bijzondere sterkte van haar geheel eigen medium: tekeningen met houtskool op ruw, ongeprepareerd schildersdoek.
De eerste onderwerpen (de mensen en dieren uit het dorpsleven van Oekraïne) vertonen een zekere vorm van romantisch verlangen naar het 'pastorale' leven. In een volgende fase groeien de honden uit tot een volwaardig thema en wordt de toon letterlijk en figuurlijk donkerder. Een zekere grimmigheid en zelfs verscheurdheid komt soms zelfs tot uiting in de met opzetstukken gerealiseerde doeken of de uitgesneden, geïsoleerde figuren.
Maaike Leyn, FACE, 2011, houtskool, pastel, lijm, verf op linnen (170x144 cm)
Tijdens de tentoonstelling in een voormalige katoenloods in Gent vorig jaar, zien we die evolutie duidelijk in beeld gebracht en aangevuld met een derde fase: de 'free spaces'. We ontdekken tekeningen van 'tenten' of 'tijdelijke ruimtes', door de kunstenares met arme materialen als plastic gecreëerd.
Met de huidige tentoonstelling 'After barking' bij Galerie S&H De Buck zet ze nog een stap verder en toch ziet het er tegelijk naar uit dat de tijd blijft stilstaan. We zijn aangekomen op 'het uur tussen hond en wolf'. De honden zijn gestopt met blaffen. Het onheil is over de wereld geraasd en na de storm is het stiller dan tevoren. Dan blijft de vraag wat er nu te gebeuren staat. Gebouwen zijn ruïnes geworden, de mensen lijken van het toneel verdwenen. Het zijn beelden die ons via de media elke dag overspoelen, voorlopig (bedrieglijk) ver van ons.
Maaike Leyn schotelt ons dergelijke beelden, op haar meesterlijke wijze, in al hun grauwheid voor, plots onontkoombaar vlakbij. Meer dan houtskool, wat witte verf en ruwe doeken heeft ze meestal niet nodig om ons, in een gruwelijk mooie beeldtaal, over de ontegensprekelijke kwetsbaarheid van 'onze' wereld te doen nadenken.
Maaike Leyn, ARAB SPRING, 2011, houtskool, pastel op linnen (125x164 cm)
Met 'Arab spring' focust ze uitdrukkelijk op de actuele evolutie. Op de restanten van een verkoolde boom probeert nieuw leven zich staande te houden. Er is dus toch een boodschap van hoop.
Haar 'Fortress' doet me denken aan de architectuur van het MAS en in haar 'Monuments' lijkt de werkelijkheid als een 'fade out' stilaan te werdwijnen.
Maaike Leyn
'After barking'
tot 24 maart 2012
in Galerie S&H De Buck
Zuidstationstraat 25
9000 GENT
woe, do, vr, zat : 15 - 18 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.