zaterdag 17 maart 2012

'Sympathy for the Devil' bij Vanhaerents Art Collection in Brussel

Please allow me to introduce myself
I'm a man of wealth and taste
(The Rolling Stones, 1968)
 Sympathy for the Devil, niet alleen een beroemde rocksong van The Rolling Stones uit de jaren '60 maar tot 30 november volgend jaar ook een verduiveld sterke tentoonstelling bij Vanhaerents Art Collection in de Dansaert-wijk in Brussel. Eigenaar van een impressionante kunstcollectie, Walter Vanhaerents, is ongetwijfeld een man van standing en goeie smaak. Voor deze tweede groepstentoonstelling werkte de collectioneur samen met curatoren Pierre-Olivier Rollin (B.P.S.22) en Vincent Verbist (Actionfields). Alle uit Vanhaerents' collectie geselecteerde werken in deze tentoonstelling spelen met vuur. Ze tasten de grenzen af van het existentiële en sympathiseren elk op hun manier met het kwade. Liefde en geweld, lust en dood, passie en waanzin zijn nooit veraf.
Hell is around the corner where I shelter
 (Tricky, 1995)
Hamra Abbas, Lessons on Love, 2007
Hamra Abbas' Lessons on Love (2007) toont enkele gewapende koppels in erotische poses die een soort machtsstrijd voeren tussen liefde en geweld. Fragmenten uit een Kamasutra voor gewapende troepen, zeg maar. Duivels en vaak verontrustend zijn ook de zelfportretten van dragqueen Yasumasa Morimura. De kunstenaar kruipt hiervoor in de huid van bekende figuren zoals Marilyn Monroe.
Yasumasa Morimura, Self-Portrait as Actress (Red Marilyn), 1996
Gold and glitter ook in een met bladgoud bezette ruimte van James Lee Byars, restant van een performance tijdens dewelke de kunstenaar zijn eigen dood in scène zette (1994). De gouden kubus, iets tussen meditatieruimte en sarcofaag, glinstert dat het een lieve lust is. Lust voor het leven of voor de dood? Tegenover James Lee Byars' gouden doodskist contrasteert The Black Boudoir, een zwartfluwelen, erotisch getinte pruilkamer met in het midden een rode chaise longue, leeg, maar waarop we ons zo een naakte vrouw voorstellen. Een gewaagde interpretatie van de curatoren van de tentoonstelling van een ongerealiseerd project van Byars. Op de grens tussen kunst en kitsch.

James Lee Byars, The Death of James Lee Byars, 1994
A dirty mind is a joy forever
(Oscar Wilde)
Verduiveld mooi, glamoureus en tegelijk  onheilspellend zijn ook de reusachtige Colossi, spiegelbeelden van David Altmejd die voor de gelegenheid aan de collectie werden toegevoegd.

Verder veel doodskoppen, naakten, skeletten, lichamen en andere restanten van menselijke bezigheden met duivelse trekjes. Lust en gevaar als viering van het leven.
 David Altmejd, Colossi
Sympathy for the Devil, Vanhaerents Art Collection nog tot en met 30 november 2013, te bezoeken elke eerste zaterdag van de maand van 14 tot 17u (na reservatie), Anneessensstraat 29, 1000 Brussel, www.vanhaerentsartcollection.com

(c) Veerle De Saeger voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.