(c) Reniere & Depla en Rein Dufait
Paul Reniere en Martine Depla zorgen, na hun bijzonder ge(s)laagde tentoonstelling 'La part des anges' vorig jaar, opnieuw voor subtiel vuurwerk in Villa De Olmen te Wieze. In de rol van curator EN kunstenaar presenteren ze nu de tentoonstelling 'Mais l'aile ne fait pas l'oiseau'.
De tentoonstelling presenteert zich als een soort collage, wat ons meteen herinnert aan de uitspraak van Max Ernst: "Si ce sont les plumes qui font le plumage, ce n'est pas la colle qui fait le collage".
Reniere&Depla weten ons eens te meer te verrassen met een combinatie van kunstenaars wiens werk ons verre van onbekend is, maar waarin zij bepaalde toetsen dermate belichten en met elkaar confronteren dat je tot nieuwe ontdekkingen komt. Natuurlijk speelt ook de speciale sfeer van Villa De Olmen een rol. Op die manier krijgt ook de tijd (of noem het geschiedenis) een rol toebedeeld.
'L'aile ne fait pas l'oiseau' vertelt de verhalen van verschillende kunstenaars, die elk hun eigen vleugels uitslaan. Eigenheden en benaderingen, vormen en kleuren, onderwerpen en technieken ontmoeten elkaar. Zo ontstaat ook één verhaal, dat van de ontmoeting tussen mensen (zowel kunstenaars als toeschouwers) en kunstwerken.
Zo zitten we meteen ook bij de essentie van de kunstblog WATERSCHOENEN: kunstwerken en mensen ontdekken en samenbrengen.
(c) Reniere & Depla en Johan Tahon
In de grote hal eist de witte keramische dwerg van Johan TAHON in eerste instantie de aandacht op. Het lijkt wel een geamputeerde versie van zijn langgerekte beelden. Toch 'werkt' het beeld op een ongelooflijke wijze. De combinatie met het grote schilderij van RENIERE&DEPLA zorgt overigens voor een bevreemdende continuïteit.
Loop hier zeker niet voorbij de vitrinekast met een overvloed aan kleine werken van Rein DUFAIT, Tamara VAN SAN en Johan TAHON.
In de achterliggende salon zorgt een ander spierwit beeld van Tahon voor een even sprekende ontmoeting met het schilderij 'Sunday' van Sven VERHAEGHE.
Op en rond de schouw wedijveren kleine sculpturen om onze aandacht. Het 'Woody Woodpeckermeisje' van Reniere&Depla legt de link naar hun vorige tentoonstelling hier, terwijl Tamara Van San ('Purple Lotus') en Rein Dufait elk op hun manier met het begrip 'ROND' aan de slag gaan.
(c) Tamara Van San, Purple Lotus, 2012
In hun schilderijtjes rechts van de schouw kijken we met Reniere&Depla vanuit enkele wonderlijke standpunten naar min of meer getransformeerde stukjes realiteit.
'Aan Gods zegen is alles gelegen' staat in de schouw van de studiekamer gebeiteld. In een ogenschijnlijk eenvoudige opstelling is hier gegoocheld met vormen, kleuren en ideeën: Tahon en Van San in wit en geel op de klassiek gedrapeerde tafel, Van San in dialoog met Reniere&Depla op en naast de schoorsteenmantel, de schijnbaar toevallige poëzie van Rein Dufait naast de duistere romantiek van Sven Verhaeghe.
Hoog tegen de wand aan de overkant houdt Johan Tahon alles in de gaten.
(c) Reniere & Depla, Tamara Van San en Johan Tahon
De witte kamer (garage rechts) heeft meubels gekregen en is omgebouwd tot een privékabinet voor de tekeningen en een indrukwekkende witte kop van Johan Tahon.
De combinatie met de gele 'Troefpin' van Rein Dufait zorgt voor de kers op de taart.
(c) Rein Dufait, Troefpin, 2012
De speelkamer (garage links) is van een onthutsende, maar o zo perfecte eenvoud. Een schilderijtje van Reniere&Depla, een kruisvenstertje en een grote mal van Tahon spelen drie op een rij. De vierde, een grote wandsculptuur van Tahon, bevolkt de tegenoverliggende hoek. Het schilderijtje van Reniere&Depla voert bovendien een vormelijk gesprek met de ijzeren 'machine' in de tegenoverliggende hoek.
(c) Reniere & Depla en Johan Tahon
Met Sven VERHAEGHE duiken we de kelder in. De accrochage is ook hier bewust sober gehouden. Enkel Tamara VAN SAN houdt Verhaeghe met 'Pia' gezelschap. In de kleine kelders achteraan mag een 'Plaster Study' van Tahon zich verheugen in een uitgekiende belichting en het gelzelschap van Rein Dufait met speelse tekeningen.
(c) Sven Verhaeghe
Op de gang boven worden we begroet door het opmerkelijke sculptuurtje 'Iphigenie/Titus' van Johan Tahon, door de curatoren bewust op een lage tafel gepresenteerd. Je kan als toeschouwer maar best even eerbiedig neerknielen voor een nadere kennismaking.
Even verder vormt een gele bal van Rein Dufait de perfecte voorzet naar het grote schilderij van Reniere&Depla helemaal achteraan.
De groene kamer in het verlengde van de gang, waar de nostalgie ons altijd een beetje te pakken krijgt (het zal aan de TOMADOrekjes liggen, denk ik), is nu het prentenkabinet van Sven Verhaeghe geworden. De weemoed in zijn werk voert de sfeer nog wat op.
(c) Johan Tahon, First Amazon, 2011
Ook in de Spiegelkamer voedt Verhaeghe verder de 'Unheimlichkeit'.
De witte 'First Amazon' van Johan Tahon straalt op haar versleten tapijtje dan weer een ongelooflijke sterkte en waardigheid uit.
(c) Reniere & Depla, Prentenkabinet Pest, 2010
De grote kamer aan de overkant bezorgt ons enkele absolute juweeltjes van Reniere&Depla, met 'Prentenkabinet' of 'Darwin's room'.
Tahon mag het volle licht uit de tuin opvangen met zijn sculptuur op de tafel.
Sven Verhaeghe, Tamara Van San en Rein Dufait delen de badkamer.
*
Laat U bekoren door de variëteit en de interactie. Geef Uw ogen de kost en laat Uw fantasie meespelen. Villa De Olmen verwacht U !
Tot 1 april 2012
Villa De Olmen
Nieuwstraat 83
9280 WIEZE
zaterdag - zondag: 11 - 18 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.