Il était une fois... Er was eens een Frans meisje dat opgroeide in het Bretoense Quimper, waar ze beeldende kunsten studeerde. In het kader van het uitwisselinsproject Erasmus kwam ze ook een jaar in Antwerpen (Karel De Grote Hogeschool) terecht.
En zo kwam het dat ze hier letterlijk en figuurlijk haar hart verloor.
En zo kwam het dat ze hier letterlijk en figuurlijk haar hart verloor.
*
Bij de eerste kennismaking zorgen de tekeningen van Laure FORÊT (°1984) voor vertedering. Je wordt opgenomen in de klare, schijnbaar naïeve lijn van 'tere' vrouwenlichamen.
Een tweede blik zorgt tegelijk voor bevestiging en ontreddering, want deze lichamen (of lichaamsdelen... armen, benen,...) zijn duidelijk op zoek naar houvast. Het zal U opvallen dat haar figuren zich in quasi eindeloze lege omgevingen bevinden.
De kleine potloodtekeningen worden aangevuld met subtiel borduurwerk, zoals in de serie 'Nous avons parfois tant de difficultés à nous digérer' op de bovenverdieping. Hier biedt ze haar figuren een soort aanknopingspunten, maar tegelijk stellen we met haar vast hoe moeilijk het soms is om met onszelf, met elkaar, met de wereld om te gaan.
Op de bendenverdieping kan je in eerste instantie niet naast het grote, centraal opgehangen borduurwerk uit de serie 'Trois soeurs' (zie foto hieronder) kijken, waar de suggestie van een lichaam gecreëerd wordt door een paar armen en het lange geborduurde haar dat deze suggestieve vrouwenfiguur tegelijk bescherming, intimiteit en afstandelijkheid bezorgt.
Bij de eerste kennismaking zorgen de tekeningen van Laure FORÊT (°1984) voor vertedering. Je wordt opgenomen in de klare, schijnbaar naïeve lijn van 'tere' vrouwenlichamen.
Een tweede blik zorgt tegelijk voor bevestiging en ontreddering, want deze lichamen (of lichaamsdelen... armen, benen,...) zijn duidelijk op zoek naar houvast. Het zal U opvallen dat haar figuren zich in quasi eindeloze lege omgevingen bevinden.
De kleine potloodtekeningen worden aangevuld met subtiel borduurwerk, zoals in de serie 'Nous avons parfois tant de difficultés à nous digérer' op de bovenverdieping. Hier biedt ze haar figuren een soort aanknopingspunten, maar tegelijk stellen we met haar vast hoe moeilijk het soms is om met onszelf, met elkaar, met de wereld om te gaan.
Op de bendenverdieping kan je in eerste instantie niet naast het grote, centraal opgehangen borduurwerk uit de serie 'Trois soeurs' (zie foto hieronder) kijken, waar de suggestie van een lichaam gecreëerd wordt door een paar armen en het lange geborduurde haar dat deze suggestieve vrouwenfiguur tegelijk bescherming, intimiteit en afstandelijkheid bezorgt.
Laure Forêt, Untitled, from the series 'Trois soeurs', handmade embroidery, 180 x 100 cm, 2012
Ik kan uiteraard niet nalaten hier de link te leggen met het werk van Berlinde De Bruyckere, een verwijzing die door Laure Forêt overigens in dank aanvaard wordt, gezien haar respect voor deze 'grande dame' die dit jaar het Belgisch paviljoen in de Venetiaanse Giardini zal innemen.
Hetzelfde thema komt voor in andere werken, waaronder de reeks van drie grafische werkjes, die hier trouwens in huis gedrukt zijn (met dank aan de galeriehouder en beeldend kunstenaar Ricky Oudermans).
De drie kleine collages (zie foto hierboven) van expanderende lichamen lijken wel beeldhouwwerken. Voor Lore Forêt zijn collages een soort vingeroefeningen op momenten dat de klare lijn van haar tekeningen een beetje zoek is. Je zou het schetsen kunnen noemen, maar dat doet dan weer afbreuk aan de beeldende kracht die er van uitgaat. Deze experimenten met fotocollages resulteren vroeg of laat in een nieuw elan van verstrengelde lichamen, zoals in de tekening vlakbij.
Laure Forêt, Trois soeurs, drukplaten
Laat U zeker ook 'verleiden' door haar geheel zelf gemaakte boekjes. Het meest recente heet...
'Il faut souffrir pour être belle'
... en bevat 16 recente tekeningen.
Laure Forêt, boekjes
Laure FORÊT
in
Secret Kitchen Gallery
Vrijheidsstraat 152
9140 TEMSE
tot 17 februari 2013
elke zondag van 15 tot 18 uur
en
maandag tot vrijdag NA AFSPRAAK van 18 tot 20 uur
Laure Forêt
© Artspotter voor Waterschoenen
*
Galerie Secret Kitchen organiseert i.s.m. Gemeenschapscentrum Malle
de groepstentoonstelling
'GRATIS - TOEGANG'
van 8 maart tot 7 april 2013
in de Sint-Martinuspastorij te Malle
met werk van: Arpaïs Du Bois, Charlotte Lybeer, Guy Rombouts, Tom Poelmans, Fred Michiels, Roeland Tweelinckx, John Van Oers, Edith Ronse.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.