vrijdag 9 augustus 2013

Baza(a)r Belg(i)ë in de Centrale for Contemporary Art (Brussel)

 
Nog tot eind september presenteert afscheidnemend kunstrecensent Claude Blondeel Baza(a)r Belg(i)ë, een selectie van 100 Belgische kunstwerken uit publieke en privécollecties in België. Een op en top Belgische tentoonstelling die zich niets aantrekt van taalgevoeligheden of andere communautaire grenzen. Integendeel. Blondeel kreeg carte blanche en maakte een typisch Belgische overzichtstentoonstelling van en met typisch Belgische kunstenaars en kunstwerken. Un peu de tout. Van James Ensor, Félicien Rops en Léon Spilliaert tot Fred Bervoets, Joëlle Tuerlinckx en Hans Op de Beeck. En Arno natuurlijk ook. Een ware Belgitude. Van Noord tot Zuid.
beeld uit de tentoonstelling, van links naar rechts:
Raoul De Keyzer, Kantlijnen hoek,1970
Pierre Alechinsky, Cobra de transmission, 1968
Jan Fabre, Bic-Dweilen, 1979-2000
© foto Veerle DS

 
"Het boek en de tentoonstelling kijken naar Brussel,
maar in één en dezelfde beweging naar Vlaanderen en Wallonië."
(Claude Blondeel)


 
beeld uit de tentoonstelling, met links Jean Brusselmans, Naakt met wit laken, 1941
© foto Veerle DS


Het bonte, eclectische museum van Claude Blondeel illustreert de vele ontmoetingen uit zijn carrière als journalist, zijn nieuwsgierigheid en zijn passie voor alles wat kunst en cultuur is. Un bazar bizarre. Maar stuk voor stuk kunstwerken met een verhaal. Zoals L'ambitieuse (1958) van Léo Dohmen, een regelrecht schandaal in de jaren zestig dat ook anno 2013 nog steeds voor opschudding zorgt en Fred Bervoets' Eenzaam café (1991), een uit de hand gelopen hommage aan Van Gogh. Bazar Belge/Bazaar België schetst een opmerkelijk overzicht van 100 jaar Belgische kunst. Een geschiedenis van rebellie en verzet, surrealisme en de nodige vulgariteiten. L'art merde, volgens Marcel Mariën.
 
beeld uit de tentoonstelling:
Fred Bervoets, Eenzaam café, 1991
Panamarenko, Flying Wing, 1977
© foto Veerle DS

"Le brol, c'est du brol, et l'art c'est de l'art."
(Wilchar)


 
beeld uit de tentoosntelling: Philippe Vandenberg, Het zevende zegel, 1994
© foto Veerle DS

Baza(a)r Belg(i)ë, het bouquet final van Claude Blondeel. Een aanstekelijke tentoonstelling die leest als een chanson des vieux amants (Jacques Brel).
Tentoonstelling Baza(a)r Belg(i)ë, nog tot en met 29 september in Centrale for Contemporary Art, Sint-Katelijneplein 44, 1000 Brussel (dinsdag tot zondag 10u30 tot 18u, op donderdag tot 22u) www.centrale-art.be
 
 
© Veerle De Saeger voor Waterschoenen
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.