Nog
tot eind september presenteert afscheidnemend kunstrecensent Claude
Blondeel Baza(a)r
Belg(i)ë, een
selectie van 100 Belgische kunstwerken uit publieke en
privécollecties in België. Een op en top Belgische tentoonstelling
die zich niets aantrekt van taalgevoeligheden of andere communautaire
grenzen. Integendeel. Blondeel kreeg carte blanche en maakte een
typisch Belgische overzichtstentoonstelling van en met typisch
Belgische kunstenaars en kunstwerken. Un peu de tout. Van James
Ensor, Félicien Rops en Léon Spilliaert tot Fred Bervoets, Joëlle
Tuerlinckx en Hans Op de Beeck. En Arno natuurlijk ook. Een ware
Belgitude.
Van Noord tot Zuid.
beeld uit de tentoonstelling, van links naar rechts:
Raoul De Keyzer, Kantlijnen hoek,1970
Pierre Alechinsky, Cobra de transmission, 1968
Jan Fabre, Bic-Dweilen, 1979-2000
© foto Veerle DS
Raoul De Keyzer, Kantlijnen hoek,1970
Pierre Alechinsky, Cobra de transmission, 1968
Jan Fabre, Bic-Dweilen, 1979-2000
© foto Veerle DS
"Het
boek en de tentoonstelling kijken naar Brussel,
maar
in één en dezelfde beweging naar Vlaanderen en Wallonië."
(Claude
Blondeel)
beeld uit de tentoonstelling, met links Jean Brusselmans, Naakt met wit laken, 1941
© foto Veerle DS
© foto Veerle DS
Het
bonte, eclectische museum van Claude Blondeel illustreert de vele
ontmoetingen uit zijn carrière als journalist, zijn nieuwsgierigheid
en zijn passie voor alles wat kunst en cultuur is. Un bazar bizarre.
Maar stuk voor stuk kunstwerken met een verhaal. Zoals L'ambitieuse
(1958)
van Léo Dohmen, een regelrecht schandaal in de jaren zestig dat ook
anno 2013 nog steeds voor opschudding zorgt en Fred Bervoets' Eenzaam
café (1991),
een uit de hand gelopen hommage aan Van Gogh.
Bazar
Belge/Bazaar België
schetst een opmerkelijk overzicht van 100 jaar Belgische kunst. Een
geschiedenis van rebellie en verzet, surrealisme en de nodige
vulgariteiten. L'art
merde,
volgens Marcel Mariën.
beeld uit de tentoonstelling:
Fred Bervoets, Eenzaam café, 1991
Panamarenko, Flying Wing, 1977
© foto Veerle DS
Fred Bervoets, Eenzaam café, 1991
Panamarenko, Flying Wing, 1977
© foto Veerle DS
"Le
brol, c'est du brol, et l'art c'est de l'art."
(Wilchar)
Baza(a)r
Belg(i)ë, het bouquet final van Claude Blondeel. Een aanstekelijke
tentoonstelling die leest als een chanson
des vieux amants (Jacques
Brel).
Tentoonstelling
Baza(a)r
Belg(i)ë,
nog tot
en met
29
september
in Centrale
for Contemporary Art,
Sint-Katelijneplein 44, 1000 Brussel (dinsdag tot zondag 10u30 tot
18u, op donderdag tot 22u) www.centrale-art.be
© Veerle De Saeger voor Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.