Terwijl de tentoonstelling van Trees De Mits in Loods 12 (Wetteren) de laatste uren inging, trok haar partner Marnix HOYS (°1943) zijn presentatie in Huize St. Bonaventura (Gent) op gang.
Na enkele jaren artistieke stilte, een periode waarin hij vooral bleef tekenen, ging hij vorig jaar opnieuw voluit en toonde zich met een opmerkelijke passage in 'Le Fil Rouge' (Roubaix - FR) onder de titel 'Rien que l'essentiel'.
Sinds vorige zondag staan en hangen zijn tot de essentie gereduceerde menselijke figuren met hun verborgen of zichtbare toevoegingen en betekenissen ook in de kleine tentoonstellingsruimte van Huize St. Bonaventura in het voormalige begijnhof Sint-Elisabeth.
Voor Christine Adam, die hier woont en al 11 jaar telkens 4 kunstenaars uitnodigt, betekent deze eerste tentoonstelling van het twaalfde seizoen een absolute ommekeer. Voorheen was abstractie hier de regel. U hoeft er de website maar op na te slaan om door de rijke geschiedenis van dit kunsthuis te bladeren.
De figuren van Marnix HOYS hebben geen of te korte armpjes, staan op stevige benen met veel te kleine voetjes, hebben insnijdingen of 'vervormingen' in hun intens zwarte huid, hebben dikwijls geen ogen of slechts rudimentaire aanduidingen van een aangezicht. Ze dragen bellen, 'rugzakken' of. andere toevoegingen. Letterlijke en symbolische beladenheid gaan hand in hand.
Sinds vorige zondag staan en hangen zijn tot de essentie gereduceerde menselijke figuren met hun verborgen of zichtbare toevoegingen en betekenissen ook in de kleine tentoonstellingsruimte van Huize St. Bonaventura in het voormalige begijnhof Sint-Elisabeth.
Voor Christine Adam, die hier woont en al 11 jaar telkens 4 kunstenaars uitnodigt, betekent deze eerste tentoonstelling van het twaalfde seizoen een absolute ommekeer. Voorheen was abstractie hier de regel. U hoeft er de website maar op na te slaan om door de rijke geschiedenis van dit kunsthuis te bladeren.
De figuren van Marnix HOYS hebben geen of te korte armpjes, staan op stevige benen met veel te kleine voetjes, hebben insnijdingen of 'vervormingen' in hun intens zwarte huid, hebben dikwijls geen ogen of slechts rudimentaire aanduidingen van een aangezicht. Ze dragen bellen, 'rugzakken' of. andere toevoegingen. Letterlijke en symbolische beladenheid gaan hand in hand.
© Marnix Hoys
Het leven van Marnix HOYS is doordrenkt van keramiek. Een carrière lang was hij de bezieler van het keramiekatelier in Sint-Lucas Gent, waar hij in de jaren '60 zelf studeerde. Daarnaast bepaalde hij als kunstenaar mee de moderne geschiedenis van de sculpturale keramiek in onze contreien.
Zijn passie voor de menselijke figuur en de relatie met de natuur zijn niet weg te denken uit zijn oeuvre. Medebepalend is ongetwijfeld zijn intense interesse voor de technische kant van het vak, waarvoor hij zich ook nu nog regelmatig gaat bekwamen in Japan. Uit de Japanse cultuur filtert hij bovendien de talrijke symbolen die zijn werk zo uniek maken.
De presentatie in Huize St. Bonaventura vormt een perfect degustatiemenu.
'A room with a view'
@
Huize St. Bonaventura
Marnix HOYS
Recent keramisch werk
25 maart - 9 april 2017
zaterdag: 15 - 19 uur
zondag: 11 - 19 uur
Huize St. Bonaventura
Provenierstersstraat 51
9000 GENT
www.huizebonaventura.be
Recent keramisch werk
25 maart - 9 april 2017
zaterdag: 15 - 19 uur
zondag: 11 - 19 uur
Huize St. Bonaventura
Provenierstersstraat 51
9000 GENT
www.huizebonaventura.be
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.