donderdag 31 januari 2019

Nicolas VANDER BIEST in Centro Cultural Minero (Mexico City)




Nicolas VANDER BIEST

Belgisch kunstenaar die woont en werkt in Mexico City

toont een selectie van zijn werk
in een groepsshow
in
Mexico City




Nicolas Vander Biest
There will be no crying in the artworks, 2018

theatre curtain and embroidery, framed
60 x 66 cm



Nicolas Vander Biest
Nothing of any importance, 2018

acrylic paint, paper and golden letters on wood



Nicolas Vander Biest
Es la hora (bad banner)

4 felt flaglines
250 x 250 (size may vary)



Voor meer werk... 
zie website van de kunstenaar 
via LINK bovenaan
en onderstaande artikels in WATERSCHOENEN

http://waterschoenen.blogspot.com/2018/08/nicolas-vander-biest-en-de-onbegrensde.html

http://waterschoenen.blogspot.com/search?q=damme


© Art Spotter / Waterschoenen



maandag 28 januari 2019

Frank VAN HIEL 'Touching the Void' in Galerie DE ZIENER (Asse)



Bij galerie 'De Ziener' houdt Frank VAN HIEL tot 10 maart 2019 een tentoonstelling van zijn recent werk onder de titel 

'TOUCHING THE VOID'
(de leegte aanrakend)




De rode  draad van deze tentoonstelling is het actief laten voelen van de leegte, in dialoog met de vorm en de kleur. Deze leegte is menselijk ; ze is dus niet absoluut maar ze biedt steeds enig houvast. Het statische vlak leidt naar een poëtische driedimensionale diepte, met een wisselwerking tussen de vorm en de leegte in de drager.

Aan elke creatie gaat een doorgedreven denkproces vooraf. Zo vermijdt Van Hiel dat hij tijdens het maken van een werk nog oplossingen moet zoeken of dat het toeval zou tussenkomen. De ene mogelijkheid wordt nauwgezet afgewogen tegenover de andere, alles wordt herleid tot het strikt noodzakelijke. Van Hiel kiest er bewust voor de schriftuur en de sporen van zijn zoektocht slechts beperkt bloot te geven.

Hij heeft het strakke keurslijf van de geometrische abstractie afgeworpen door allerlei vernieuwende en eigenzinnige ingrepen. De vormen wijken vaak af van de geometrische figuren, subtiele toetsen worden aangebracht en uiteenlopende materialen worden gecombineerd.



Zonder titel, 2018
lak, olieverf en houtskool op paneel
62X41 cm



Van Hiel respecteert volledig het karakter van de drager. Hierop past hij uitsluitend enkele weloverwogen, minimale ingrepen toe.

Het metalen wandobject is gecreëerd door uitsnijdingen in de drager, zodat een lijn of een vorm overblijft. Een dergelijk werk bestaat uit het metaal, de vorm en de schaduw.

Bij werken met een houten drager is de ondergrond gebroken wit geschilderd en subtiel, uniform bewerkt. Op een dergelijke drager wordt telkens hetzelfde werkproces toegepast: een vorm en één - matte - kleur worden aan de drager toegevoegd, steeds in combinatie met zwart en/of grijs.



Zonder titel, 2018, lak en olieverf op paneel, 61X41 cm (l)
Zonder titel, 2018, vinylverf, houtskool en potlood op papier, 63X44 cm (r)


In vele werken overstijgt Van Hiel het onderscheid tussen tekening en schilderij, tussen driedimensionaal werk en sculptuur, tussen tekening en collage. Hij brengt de meest geschikte materialen samen, zoals dit zich opdringt om het gewenste resultaat te behalen.

Bij een vluchtige blik komen de vormen als eenvoudig over, maar deze eenvoud is bedrieglijk. De werken zijn zelfs eerder complex. Dit neemt niet weg dat ze een drang naar eenvoud en duidelijkheid in zich dragen.

De beschouwer ervaart het werk als harmonisch en rustgevend. Zo wordt een geveoel van ontspanning en van welbehagen opgewekt.

Tekst door Pascal Mortier
(in samenspraak met Frank Van Hiel)



Frank Van Hiel licht zijn werk toe

Zonder titel, 2018, lakverf en potlood op papier, 146X107 cm


vrijdag, zaterdag, zondag van 15 tot 18 uur





zaterdag 26 januari 2019

Wim DE PAUW bij de 'Vrienden van het S.M.A.K.' (Gent)



‘Vrienden van het S.M.A.K.’ 
De Vereniging 

Wim De Pauw  
'Zwischenzug'

22.12 tot 10.02.2019

S.M.A.K., Jan Hoetplein 1, 9000 GENT





Als schilder afgestudeerd aan Sint-Lucas Gent, maakt hij op de dag van vandaag assemblages. De Pauw verzamelt zijn materiaal vaak op straat waarbij afgedankte meubelstukken, gebruiksvoorwerpen en restanten nieuwe mogelijkheden gaan vormen.

Met deze ‘onbewuste stillevens die getuigen van onze rommelige manier van leven’ vervaardigt de kunstenaar sculpturen, overgoten met verf of met plastiek overtrokken - fungerend als een huid. Deze platformen dienen als vehicle en display om beeldmateriaal uit het archief van de kunstenaar en andere voorwerpen te huisvesten. Vertrekkend vanuit de agency of things bouwt De Pauw associatief aan een potentieel “plot” om zo de statische eigenschap van het object te overwinnen. 

De titel van de tentoonstelling “Zwischenzug” verwijst dan ook naar een term uit het schaakspel, waarbij de speler in plaats van de “verwachte zet” een “tussen zet” uitvoert en zo een wending in het spel provoceert.

(Tekst uit 'Vrienden van het S.M.A.K.')


Openingsuren:

- Weekdagen van dinsdag tot vrijdag (gesloten op maandag): 9:30 tot 17:30.
- Weekends, feestdagen en schoolvakanties: 10:00 -18:00.


Wim De Pauw kwam reeds eerder in WATERSCHOENEN aan bod:





donderdag 24 januari 2019

THE FAST SHOW in LOODS 12 (Wetteren)




LOODS 12
Koophandelstraat 12
9320 WETTEREN

start het nieuwe jaar met 

 THE FAST SHOW

U moet inderdaad SNEL zijn.

Na het voorbije openingsweekend kunt U enkel nog op

zaterdag 26 en zondag 27 januari 2019
van 14 tot 18 uur
gaan kijken 
naar werk van


LEYLA AYDOSLU 
WILLEM BOEL
ERIC DEPREZ 
JOHAN GELPER
RIK MOENS  
TIM ONDERBEKE 
MERLYN PARIDAEN  
BENOÎT VANDENBROUCKE 
P.B. VAN ROSSEM 
TAMARA VAN SAN


Rik Moens, Z.T., acryl in voorverpakt canvasframe, 2006
Rik Moens, Z.T., diverse materialen, 2013
Eric Deprez, Atelier, olieverf, metaal op paneel, 2018
Benoît Vandenbroucke, Odradek (Zorgen van de huisvader), 2018


Merlyn Paridaen, Prinzip, wall-primer on double glass, steel structure (prototype)
Willem Boel, De nieuwe molens #4, 2012


Tim Onderbeke, Industrial Image Processing, 2008
Johan Gelper, Constellation by the rule of three, 2018
P.B. Van Rossem, Z.T, 2019



© Art Spotter / Waterschoenen



maandag 21 januari 2019

BESPREKING: Peggy WAUTERS en Alex DE BRUYCKER bij Galerie Van Caelenberg (Aalst)



In de dubbeltentoonstelling van Alex DE BRUYCKER en Peggy WAUTERS heeft galeriehouder Bruno Van Caelenberg met twee uiteenlopende oeuvres een coherente presentatie gerealiseerd.

Er ontstaat een wonderlijke dialoog tussen de intense verhalenwereld van Peggy WAUTERS en de experimentele, doch gecontroleerde abstractie van Alex DE BRUYCKER.

Noteer meteen dat de tentoonstelling zich zowel in de huiselijke sfeer van het meubel- en designgedeelte afspeelt, als in het ongemeubileerde, achterliggende huis dat je via de binnentuin bereikt. Die kleine binnentuin is overigens een avontuur op zich, als scheidingslijn tussen die twee werelden.
Twee omgevingen zorgen voor twee aparte sferen: warm versus koel. Het werk van de beide kunstenaars komt op de verschillende plekken op een andere manier tot zijn recht.

Het 'poëtisch minimalisme' van Alex DE BRUYCKER is pas einde 2017 ontstaan uit de aanvankelijke drang om zijn fotografisch werk een extra dimensie te geven. Het eerste zelfstandige schilderij was het 'koele' groene werk dat in het 'achterhuis' op de rand van het bad staat (zie foto verder). 

Vanuit zijn achtergrond als textielingenieur begon de kunstenaar te experimenteren met verf en doek. Twee jaar geleden had hij (zoals hij het zelf uitdrukt) nog nooit een doek opgespannen. Maar het traditionele canvas was in geen geval zijn betrachting. Hij greep meteen naar eigen middelen om de dialoog tussen 'ondoorzichtigheid' en 'doorschijnendheid' mogelijk te maken. Zijde bleek de perfecte keuze, al dan niet voorzien van een zelf ontwikkeld medium waarover verdunde lagen acrylverf naast en over elkaar tot het beoogde resultaat leiden: warme of koelere kleuren in combinatie met neutraal of 'gehavend' wit en telkens weer die dialoog met de achterliggende wand en het deels zichtbare spieraam.
Alex De Bruycker creëert werken met een gevoelig tactiel karakter. De huid van zijn schilderijen, in een mix van kleur en doorzichtige zijde evoceert een zeker erotisch effect. 


Peggy WAUTERS heeft de voorbije maanden reeds enkele keren ons pad gekruist. Ook nu weer toont ze een staalkaart van haar uitgebreide oeuvre en de talrijke artistieke disciplines die ze beheerst. De omschrijving 'multidisciplinair' is bij deze kunstenares geenszins overdreven. Welkom in het artistiek laboratorium van deze unieke kunstenares.

Ze maakt sculpturen in keramiek of porselein, toont verrassende assemblages, realiseert collages en gemengde technieken (meestal als studie voor grote schilderijen), maar ze presenteert ook combinaties van 'onooglijke' schilderijen (in absoluut minimale formaten).
Tijdens het Stadsfestival Damme wist ze ons in te palmen met een kamergrote installatie met talloze kleine elementen, waarvan we er ook in galerie Van Caelenberg enkele terug zien (zoals de porseleinen paddestoelen op de glazen salontafel - zie foto verder).
Nog recenter waren we bij Nathalia Tsala Gallery (Rivoli - Brussel) getuige van haar uitgebreide installatie.

Ook nu etaleert ze haar verhalen, verwachtingen, dromen, nachtmerries, haar woeste landschappen uit een onvatbare prehistorie, haar surrealistische collages en schilderijen.
Het lijkt erop dat ze de tijd wil stilzetten, een onmogelijke opdracht in het echt, maar een reële kans in de kunst.

Witte keramieken vogeltjes met gouden snavels en dito poten, liggen alleen of onder glazen stolpen als weerloze wezentjes op hun rug. Zijn ze dood of hebben ze het gevecht gewoon opgegeven... (?) We hebben er het raden naar. Het lijkt zielig, maar tegelijk o zo mooi! 
Let toch ook op dat samengesmolten koppeltje vogels op dat rode kussen.

Ik ben een fan van haar collages, die ik beschouw als volwaardige kunstwerken, los van hun functie als studie voor schilderijen.

Hierna volgen enkele foto's. 
De volledige tentoonstelling verdient een uitgebreid bezoek met oog voor sfeer en detail.


Tot 9 maart 2019
in
Galerie Van Caelenberg
Dendermondsesteenweg 15 - 17
(vlakbij de Zeshoek)
9300 AALST

vrijdag: 13 - 18 uur
zaterdag: 10 - 18 uur

www.galerievancaelenberg.com




Keramiek en een kleine studie van Peggy Wauters 
versus een schilderij van Alex De Bruycker
in de huiselijke warmte van de galerie.


Doorschijnend en ondoorzichtig
bij Alex De Bruycker
in dialoog met de broze, wit-gouden
vogeltjes van Peggy Wauters.



Porseleinen paddestoelen 
in proefbuisjes, een installatie van
Peggy Wauters die we nog kennen van 
het Stadsfestival Damme 2018.




Avondzicht op de galerie vanuit de binnentuin.



Schilderij met groen van Alex De Bruycker 
in de wit betegelde badkamer.
Let op de koele doorkijk in het doek en het spiegeleffect.



Schilderij 'A trip to earth' van Peggy Wauters
en hieronder de collage
'Study for a trip to earth' (2016).





© Art Spotter / Waterschoenen




donderdag 17 januari 2019

DE WERELD DOOR EEN ROZE BRIL bij Sofie Van de Velde & Plus One (Antwerpen)




Sofie Van de Velde & Plus One 
Rose coloured glasses

een project in drie delen op drie locaties
(Plus-One / Brafa / Art Rotterdam)

Vernissage Plus-One
19 januari 2019
14 - 18 uur

Plus-One Gallery nieuw zuid
Léon Stynenstraat 21
2000 Antwerpen






Happy to add an exceptional work from Frida kahlo. Until last month inVictoria and Albert museum London. From the exhibition ‘making herself up’. From next week in our gallery. more than 70 artists. In brafa we show modern art. At the galleries modern meets contemporary art. At art Rotterdam contemporary only. The work from Frida Kahlo is an expeptional highlight. 
Opening January 19th between 14 and 18 o clock.
Brafa from January 26th until februari 3th art Rotterdam from February 10th


(Bron: Instagram 'gallerysofievandevelde')


Museo Estudio Diego Rivera & Frida Kahlo
Mexico City
(Foto: Art Spotter)


MEER INFO

https://www.facebook.com/Gallery-Sofie-Van-de-Velde-205564152978036/


*

En zo worden onze nieuwjaarswensen voor de lezers van WATERSCHOENEN meteen extra bevestigd...

La vida en rosa

Art Spotter / Waterschoenen



maandag 14 januari 2019

'JONG SCHILDERGEWELD' uit LUCA -Gent bij galerie c. de vos (Aalst)




De 15 studenten 
uit het derde jaar SCHILDERKUNST
3BA 
van de 
Gentse 
LUCA - School of Arts 
hebben sinds zaterdag 12 januari 2019  
een 
TOONMOMENT 
in de Aalsterse galerie
c. de vos
oude gentbaan 295-297
9300 aalst

Nog te bezoeken op 
zaterdag 19 en zondag 20 januari
telkens van 14 tot 18 uur


Wij gingen alvast een kijkje nemen...
(maar U ontdekt er nog veel meer)












© Art Spotter / Waterschoenen








zaterdag 12 januari 2019

Geertje VANGENECHTEN bij PINSART (Brugge)




Galerie PINSART
Genthof 21
8000 BRUGGE

presenteert


Geertje Vangenechten

Tentoonstelling & Crowdfunding
voor de realisatie van een uitgave





17-18-19-20 januari 2019

17 januari vanaf 19:30u: Feestelijke opening van de tentoonstelling
op de 1.000.056e Verjaardag van de kunst
met optreden van Tom Theuns & Aurelie 

19 januari om 16u: Pierre Muylle (onafhankelijk curator)
vertelt over het werk van Geertje

17-18-19-20 januari tentoonstelling en crowdfunding telkens van 14-18u



Geertje Vangenechten kwam in 2018 twee keer prominent in beeld bij WATERSCHOENEN. Tijdens de zomer dook ze op in het huisje 'De Rode Hoed' tijdens het Kunstenfestival Watou en nadien was ze zo mogelijk nog uitdrukkelijker en indringender te gast in het Stadsfestival Damme.



Over haar bijdrage in Watou schreven we toen:


'De installatie door Geertje VANGENECHTEN in een klein kamertje grijpt je echt naar de keel. De muren en het meubilair zijn volgetekend en beschilderd in een quasi waanzinnige enscenering, waar je niet op uitgekeken raakt, terwijl je er ook van weg wil.'





Uit de installatie 'A room with a view' in Watou




Over haar bijdrage in Damme kon U bij ons het volgende lezen:

'Een bevreemdend kluwen van een indringende klankachtergrond lokt ons nog een paar treden hoger naar een kamertje vol kasten, waarin Geertje VANGENECHTEN in tekeningen en teksten (net als vorige zomer in Watou) "afdaalt naar het diepste van zichzelf en daar voorbij". Ze schetst hallucinante, diepmenselijke taferelen.'






Uit de installatie in Damme






© Art Spotter / Waterschoenen





donderdag 10 januari 2019

Femke GERESTEIN in galerie EL (Welle)





' SPRONG '



Femke Gerestein

13 januari tot 17 februari 2019

opening : zondag 13 januari vanaf 15u





18.06.07 16.54.49 150 x 200 cm grafiet op papier 2018



Sprong

6.54 uur. Vanmorgen vroeg wakker. Gisteren vanaf eind van de middag tot in de avond fotosessie hier binnen gehouden.

Na(proef)foto's bloot toch snel, voordat het zonlicht weg was, met grafietpoeder ingewreven. Lijkt mij serieuzer te maken, meer gefocust. Het ritueel is belangrijk.

9.45 uur. Onrust tijdens het tekenen. Waar komt dat door? Maakt het springen me onrustig? Is dat niet juist wat ik wilde, steeds weer de sprong wagen. De ervaring van de vrijheid opzoeken, van het nieuwe, het fantastische. En ook van de onzekerheid, van het ongewisse dat alles aan het wankelen kan brengen.

Gedachtes over de link tussen het springen / de fotosessies en het tekenen. Over het spanningsveld tussen beheersen en loslaten dat zichtbaar moet zijn in de sprong, in de foto én de tekening.


-logboek Pompgemaal Den Helder, 8 juli 2018

Het terugkerend element in mijn werk is mijn lichaam. Tijdens mijn residentie in Kaus Australis in Rotterdam in 2016 legde ik de basis voor een nieuwe manier van werken. De tekeningen die daaruit voortkwamen zijn gemaakt door op een directe en dynamische wijze tekens en sporen achter te laten op het papier. Tijdens het werkproces wrijf ik mijzelf in met grafietpoeder en werp ik me op het papier op de vloer van mijn atelier. Jan de Nys( beeldend kunstenaar, curator) noemt dit een "private performance" en zegt hierover : "Op die manier legt zij bewegingen en gestes vast en registreert ze incidentele ophopingen van grafiet. Door haar lichaam als delicate uitbreiding van haar materiaal te gebruiken, 'beleeft' Gerestein de tekeningen op een uiterst suggestieve wijze. " Na de private performances werk ik verder op en met de beelden die voortkomen uit de kortstondige klap van mijn lichaam op het papier.

In juni en juli 2018 was ik gastkunstenaar in het Pompgemaal, het gastatelier van het Mondriaan Fonds in de duinen bij Den Helder. In het werk dat ik voorafgaand aan deze werkperiode maakte, staat mijn houding tijdens het vallen ten dienste van de afdruk op de vloer. Tijdens de residentie heb ik het vallen hieruit losgemaakt en me gefocust op op het kortstondige moment voorafgaand aan de landing: het ogenblik dat mijn lichaam van de grond los is. De foto's die ik tijdens talloze val- en springsessies in en rond Pompgemaal heb gemaakt, vormen de basis voor tekeningen waar ik maanden aan doorwerk.



In Sprong combineer ik grafiettekeningen op verschillende formaten uit verschillende periodes. In de week voorafgaand aan de opening voer ik een private performance uit in de galerie. Het beeld dat daaruit voortkomt wordt onderdeel van de tentoonstelling.

De residenties in Kaus Australis en in Pompgemaal zijn mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds.

Femke Gerestein

Rotterdam, december 2018



Open: vrijdag, zaterdag en zondag van 15u tot 18u en na afspraak



Galerie EL
Drieselken 40 9473 Welle 
 +32(0)53 664382