Zoeken in deze blog

dinsdag 28 augustus 2018

NICOLAS VANDER BIEST en de ONBEGRENSDE BEELDTAAL



Een wandeling door de beeldende kunst van Nicolas VANDER BIEST maakt duidelijk dat hij zich nooit heeft laten leiden door heersende tendenzen of artistieke indoctrinatie. Hij is steeds heel bewust zijn eigen weg gegaan, ontwikkelde een specifieke beeldtaal die ongetwijfeld beïnvloed werd door zijn andere beroepsactiviteit.

Gedurende 22 jaar was hij als decorbouwer en art director actief in de wereld van televisie, film en reclame, waar fictie en realiteit een soms onontwarbare mix vormen. Mede vanuit die relatie tot film en televisie is hij doordrongen van beeldvorming, verhalen (storytelling) en decor.
Het artistieke werk van de voorbije jaren bulkt dan ook van fictie en ‘augmented reality’.
Toch worden zijn beelden nooit theatraal, maar getuigen veeleer van een intimistische benadering.

In verschillende disciplines en technieken kan hij zijn verhalen kwijt. Zijn oorspronkelijke studies in driedimensionale vormgeving, gekoppeld aan zijn filmische ervaring uit zich in kleine ‘kijkkasten’ zoals een kleurrijke camping in de bergen of de crime-scenes zoals ‘Motel Room’, waar de kijker de kans krijgt om met de geboden aanwijzingen als (artistieke) detective het verhaal te vervolledigen.


Nicolas Vander Biest, Camping, 2011


In twee dimensies noteren we bijvoorbeeld ‘1. Everything under control / Int / Day’, een mix van print en collage met quasi surrealistische inslag. Het is een levendige realisatie van de specifieke woordenschat en de spelregels van opnameprocedures in de filmwereld.


Nicolas Vander Biest, Everything under control, 2010


In zijn carrière als art director en decorbouwer werkte hij binnen de bestaande scenario’s volgens een praktische logica, rekening houdend met ambachtelijke en technische vereisten en bekwaamheden. De verhalen die hij nu in zijn beeldend werk creëert volgens eigen scenario’s zijn niet noodzakelijk lineaire vertellingen, maar veeleer collages van herinneringen, wensen, verlangens,…

Als kind van zijn tijd verzamelt hij al jaren foto’s of ander beeldmateriaal uit het immense digitale aanbod. Uit die bestanden worden vroeg of laat elementen ‘gesampled’ in digitale collages. Op deze manier ontstond bijvoorbeeld de reeks ‘FUSK’. (Fusking is simply using a program to extract file names from a website that would seem obvious. Like 1.jpg, 2.jpg, etc. - Source: Urban Dictionary)


Nicolas Vander Biest, Fusk,

Daarnaast zagen ook andere thematische reeksen het licht zoals ‘A Salvation Army’, waarin gewapende vrouwen de hoofdrol spelen. De idee groeide vanuit de vraagstelling in hoeverre ‘Salvation’ en ‘Army’ combineerbaar zijn. Onder het mom van ‘redding’ werden en worden talloze oorlogen gevoerd. Maar, zijn wapens werkelijk een middel om redding te brengen?

De serie ‘Remind this’ is het logische vervolg op de vierdelige reeks ‘Der Anfang des Endes’ uit 2011, over het einde van de beschaving, beelden in mixed media met een flinke toets Hitchcock-sfeer. De nieuwe reeks toont herinneringen aan die beschaving in een abstractere beeldtaal.


Nicolas Vander Biest
Der Anfang des Endes
2011


En dan zijn er nog die schijnbaar apart staande objecten die de voorbije jaren in zijn oeuvre opdoken: een luxe reddingsvest of een handleiding voor het aantrekken van poppenlaarsjes.


Nicolas Vander Biest
Dolls boots
2010

Sinds enige tijd staat de kunstenaar op een keerpunt. Hij zegde de film- en televisiewereld vaarwel, woont en werkt in Mexico aan zijn artistieke carrière.

Reeds tijdens een eerste verblijf (2017) dompelt hij zich onder in de nieuwe omgeving. Na ruim 20 jaar in televisie, reclame en film is de artistieke drang nog dwingender geworden.
Al wandelend in zijn nieuwe thuisbasis ontdekt hij een verrassende leefwereld en ontpopt zich al snel als een chroniqueur van de dagelijkse ontdekkingen (in woord en beeld).
Een tijdelijke terugkeer naar het Europese thuisland stelt hem in staat de lopende contracten af te werken. Een Frans filmproject is meteen zijn laatste wapenfeit als artdirector op Europese bodem.

Terug in Mexico City zet hij zijn zoektocht verder. Als een onvermoeibare flaneur neemt hij het straatbeeld in zich op, baant zich een weg in een andere cultuur.
Dat resulteert al snel in nieuwe artistieke resultaten. Series kleine schilderijen (acryl op hout) zien het licht. De ‘verhalen’ van de voorbije jaren maken plaats voor momentopnamen, zoals bijvoorbeeld verpakkingen van medicamenten (hij ontdekt hier heuse apotheek-supermarkten) of slapende straathonden.


Nicolas Vander Biest, Dog of the day (not dead), 2017


De kunstenaar krijgt een nieuw arsenaal indrukken, beelden, kortom inspiratie.
De artistieke activiteit is nu hoofdzaak. Mexico dient zich aan als bevrijding en opdracht. 
Hij zit niet stil, tekent, schildert, assembleert of bedenkt en visualiseert quotes. Die quotes of teksten zet hij meestal in witte letters op een zwarte achtergrond: zwart op wit, maar dan omgekeerd. Zo stelt hij: ‘I wonder how it feels to be you’ of ‘Eternal is the new temporary / Temporary is the new eternal’.
Sommige teksten (met de nodige zin voor ironie) verwerkt hij ook in een schilderij: 

ART BUYERS LIVE LONGER.


Nicolas Vander Biest, Art Buyers Live Longer, 2018


De kunstenaar laat zich nu zelfs verleiden tot geabstraheerde landschappen en stillevens of zelfs pure abstractie. Die laatste benadering lijkt hij dan weer in twijfel te trekken. Nochtans zijn de werken waarbij hij zich geheel laat gaan in vorm, kleur en compositie van een ongeziene sterkte. In een recent werk trekt hij de lijn echter tot het uiterste door: ‘In order to preserve my artistic credibility this abstract painting has been painted over in white’.
Maar laten we vooral de verhaallijnen achter zijn vroegere werken geenszins in twijfel trekken.
De kunstenaar put verder uit verleden en heden.

Een bijzonder belangrijke nieuwe serie is ‘The Books that changed my life’, waarbij de samenwerking tussen kunstenaar en ambachtsman tot een sterke presentatie leidt.

Met zijn ‘Fountain in honour of the television industry’ brengt hij een laatste groet aan zijn verleden: IT’S FICTION JIM, BUT NOT AS WE KNOW IT.

Nicolas VANDER BIEST toont werk waarin verleden en heden, fictie en realiteit, ernst en humor, woord en beeld met elkaar aan de slag gaan. Dat doet hij CON MUCHO GUSTO…



Info en meer foto’s:


ook zeer recent werk:



© Art Spotter / Waterschoenen


Geen opmerkingen: