De Londense kunstenares Julie COCKBURN (°1966) verzamelt al jaren 'banale' vintage foto's. Mensen, landschappen en stillevens vormen de hoofdmoot van haar onderzoek.
Haar passage bij Hopstreet is meteen haar eerste solotentoonstelling in België en een bijzonder aangename kennismaking.
Onder de titel 'Ma', een Japans woord dat zich laat vertalen als 'leeg', 'ruimte', 'leemte', 'pauze' of 'ruimte tussen twee structurele delen' combineert zij het gevonden fotomateriaal met ambachtelijke technieken als borduren, collage, zeefdruk of flocken.
De foto's die ze als basis, als drager gebruikt zijn 'weesfoto's'. De mensen op de beelden zijn uit hun context gehaald, hun familiegeschiedenis is niet bekend. Ik probeer het tijdsgewricht van sommige figuren te duiden en gok op de jaren '60 van de vorige eeuw.
Met die figuren gaat Julie Cockburn aan de slag. Ze vult de 'leemte' in de geschiedenis op met een specifiek verhaal, waarvoor ze dan een eigen titel verzint. Maar haar belangrijkste ingreep is natuurlijk de picturale.
Haar passage bij Hopstreet is meteen haar eerste solotentoonstelling in België en een bijzonder aangename kennismaking.
Onder de titel 'Ma', een Japans woord dat zich laat vertalen als 'leeg', 'ruimte', 'leemte', 'pauze' of 'ruimte tussen twee structurele delen' combineert zij het gevonden fotomateriaal met ambachtelijke technieken als borduren, collage, zeefdruk of flocken.
De foto's die ze als basis, als drager gebruikt zijn 'weesfoto's'. De mensen op de beelden zijn uit hun context gehaald, hun familiegeschiedenis is niet bekend. Ik probeer het tijdsgewricht van sommige figuren te duiden en gok op de jaren '60 van de vorige eeuw.
Met die figuren gaat Julie Cockburn aan de slag. Ze vult de 'leemte' in de geschiedenis op met een specifiek verhaal, waarvoor ze dan een eigen titel verzint. Maar haar belangrijkste ingreep is natuurlijk de picturale.
Julie Cockburn
(l) Yellow, 2018, Game board, inlaid with counters,
mounted on wood,
frame 20,3 x 27 cm
(r) Nirvana 1, 2018 (see below)
Julie Cockburn, Nirvana 1, 2018
Screen print on Giclée print on Hahnemühle Photo Rag
138 x 90 cm, frame 141,5 x 92,5 cm
De individuele foto's van mensen krijgen een veelkleurige, levendige aankleding in een uiterst verfijnde borduurtechniek.
Neem nu de jongeman hierna. De veelkleurige vormen rond zijn hoofd voeren een driedimensionale dans uit. Dat suggereert de kunstenares des te meer door de schaduwen die via inkjet aangebracht zijn.
Je krijgt het gevoel dat de jongeman iets wil vertellen. Het ligt 'on the tip of his tongue', maar dat wordt bemoeilijkt door het tijdsgewricht waarin hij zich bevindt.
Haar composities zijn uitgepuurde esthetische oefeningen.
Julie Cockburn, On The Tip Of His Tongue, 2018
Hand embroidery and inkjet on found photograph
25,3 x 20,3 cm, frame 44,5 x 39,5 cm
Bloemen en planten zijn evenzeer een bron van inspiratie, met in de verwerking een stevige Japanse invloed.
De meditatieve aard van haar artistieke praktijk uit zich perfect in haar rustige, maar streng geconcentreerde toepassing van het borduurwerk (en andere ingrepen) in het verlengde van een uitgekiende compositorische voorbereiding. De kunstenares creëert en volgt een weg, los van de drukte en de onvoorspelbaarheid van het gewone leven.
Julie Cockburn, Cyclamen Ma DIY, 2018
Poster print, self adhesive vinyl, 118.9 x 84,1 cm
edition 9
Julie COCKBURN
'Ma'
tot 4 mei 2019
donderdag tot zaterdag
13 - 18 uur
in
Hopstreet Gallery
(Rivoli Building)
Sint-Jorisstraat 109
1050 BRUSSEL
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.