Voor het totaalproject
van
BENOît FELIX
heeft
Eva Steynen
de twee niveaus van lokaal #21
in de Rivoli Building gereserveerd
En dat laat een kunstenaar als Benoît FELIX zich natuurlijk geen twee keer zeggen, want als geen ander weet hij met de voor hem kenmerkende middelen een artistieke speeltuin te creëren.
Ruim 10 jaar geleden werd ik voor het eerst met zijn werk geconfronteerd bij de toenmalige galerie budA in Asse en sindsdien bracht ik hem regelmatig in beeld.
Enkele artikels in WATERSCHOENEN laten U kennis maken met zijn resultaten en zijn werkwijze: 8 november 2011, 3 april 2012, 6 februari 2014, 14 april 2014.
Maar het is duidelijk dat Benoît Felix in het huidige project nog een stap verder gaat. Hij verplaatst als het ware het ontstaansproces van het atelier naar de galerie. Hij deelt een aantal knipogen uit naar de kunstgeschiedenis, de kunsthandel, de rol van de kunstenaar, de vormgeving en de huid van het kunstwerk, de relaties van de mens met zijn natuurlijke en culturele omgeving,...
Elk van deze benaderingen giet hij in een schijnbaar eenvoudige vormgeving, die niettemin van de bezoeker de nodige aandacht vereist om de verschillende onderdelen aan elkaar vast te knopen.
U bent bij deze gewaarschuwd !
Wysiwyg
(What you see is what you get)
is een term uit de computerwereld die, toegepast op het werk van Benoît Felix veeleer dubbel klinkt. Je krijgt wel wat je ziet, maar bij Benoît Felix zitten er ook wel wat angeltjes in het waarnemingsproces en schuilen er bovendien meer relaties en betekenissen in het getoonde.
Hierna enkele beelden uit de tentoonstelling/installatie, die een beperkt idee geven van wat U te wachten staat. Deze tentoonstelling vraagt echter om een ontdekking ter plekke. De 'printcatalogus' die Eva Steynen voor de bezoekers klaar houdt, zal daarbij voor enige verheldering zorgen.
Benoît Felix, Le dessin en herbe (3), 2018,
traits de crayon vert sur Tyvek découpées, 150 x 620 cm
bovenaan in beeld: Compter jusqu'à la barrière, 2019
Dessin découpé, 10 épingles: encre de Chine sur Tyvek, 105 x 182 cm
Benoît Felix
Du cycle Rose peau prose / couperose
(d'ou vient qui'il y ait des lignes), 2015
impression jet d'encre sur fibre de verre, coupure, épingles, boite
23,3 x 102,7 x 5,3 cm
Note de travail 2, 2019
Dessin découpé (2 parties) 4 épingles:
Marker noir et crayon sur Tyvek
3?3 x 36,3 cm
Benoît Felix
Note de travail 3, 2019
(on verra)
Dessin découpé, 2 épingles: Marker noir et crayon graphite sur Tyvek
80 x 1,4 cm
Il y a ce qu'il n'y a pas 3, 2014
Dessin découpé, épingles. Crayon graphite sur Tyvek
88,5 x 150 cm
OPEN donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
TOT 4 MEI 2019
en
Gallery Night Brussel
woensdag 24 april (18 - 21 uur)
Rivoli Building
Chaussée de Waterloo 690
1180 BRUSSEL
***
INTUSSEN LOOPT IN DE ANTWERPSE HUISGALERIE
EVA STEYNEN DEVIATION(S)
Zurenborgstraat 28
2018 ANTWERPEN
TOT 5 MEI 2019
donderdag tot zaterdag
14 - 18 uur
SHINING GROUND
groupshow
Francis Denys, Hi Jac (art & design), 2016
envelopes, fired & unfired clay, metal, glass, 20 x 70 x 15 cm
Fred Michiels, Returning Home from War
(with a Rocky Patel The Edge B52 Maduro Cigar)
2018, oil, avrylic on canvas, 50 x 40 cm
Eliza Pepermans, Still life with grapes, 2018
oil on paper, 47 x 63 cm
Christian Van Haesendonck, Mardi gras painting, 2018
mixed media on canvas, 100 x 120 cm
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.