vrijdag 24 mei 2019

WALS-03 in de Pastorie (Ressegem): Vincent DE RODER, Frederic GEURTS & John VAN OERS



Met

_wals03_

is de vereniging 
_wals_ 
aan de derde tentoonstelling toe 
in 
'De Pastorie' 
Mauritsplein
Ressegem
(deelgemeente van Herzele)

'Waterschoenen' nam U eerder reeds mee naar _wals01_ en _wals02_ . 

Door omstandigheden konden we pas afgelopen zondag naar de huidige tentoonstelling.

Zelf rest U enkel nog het weekend van 25 en 26 mei (14 - 18 uur) 
om te gaan kijken. 
De finissage op zondag zorgt vast nog wel voor een extra dimensie.


Ook nu weer zijn drie kunstenaars vertegenwoordigd:


Vincent DE RODER

Frederic GEURTS

John VAN OERS



Frederic Geurts, Hazard, 2019


Vincent DE RODER is in Waterschoenen wellicht al meer vernoemd in zijn hoedanigheid als oprichter van en inspirerende kracht achter LOODS 12 in Wetteren, waar artistieke experimenten niet geschuwd worden. Toch is ook zijn activiteit als abstract schilder sterk onderbouwd. Vorig jaar mochten we hem nog met een uitstekende presentatie verwelkomen in KRASJ 04 (Ninove). 
De doordachte presentatie in samenspraak met de omgeving zorgde daar voor enkele hoogtepunten. Ook in de huidige tentoonstelling krijgen we een paar mooie voorbeelden van deze dialoog.

In zijn schilderijen gaat De Roder tot op het bot, zonder daarbij de compositie, de lijnvoering en kleur uit het oog te verliezen. Op die manier creëert hij een schijnbare eenvoud met een mix van 'artistieke' (olieverf) en 'industriële' (lakverf) middelen.

Evenwicht en gelaagdheid, precisie en kwetsbaarheid, kleur en vorm gaan hand in hand. 



Vincent De Roder, In the north going east, 2019
olieverf/lakverf, 60 x 40 cm


*

John VAN OERS wist in 2014 onze zintuigen op scherp te zetten met een kamerbrede installatie tijdens 'Van Stof tot Asse'. Een jaar later dook hij op in Galerie EL.
Zijn discours speelt zich nog steeds af op het snijpunt van architectuur en sculptuur. De beelden die hij creëert bewegen zich tussen 'down to earth' in gegoten vormen en flinterdunne draadsculpturen. Hij ontmantelt architecturale elementen om ze in een nieuwe orde te groeperen en bouwt minuscule objecten, meestal met architecturale referenties.

Op weg naar de verdieping stuit ik vlak bij het hek op zijn 'Whistle', een (als dusdanig onbruikbaar) fluitje in metaaldraad. Is het een 'bel' om als bezoeker binnen te komen, of is het veeleer een noodsignaal voor het geval je opgesloten geraakt (de draad is alvast lang genoeg) of... ?

Op de hoogste verdieping presenteert hij met 'The Foundry' (zie foto verder) een boeiende installatie van gegoten vormen en op de zolder daarnaast houdt hij met de constant draaiende, minimale installatie 'Zero' onze aandacht gevangen. 

Door het raam in de zijgevel zie je de kerk en de grote toren van Frederic GEURTS. Die toren is een illustratie van hoe hij zijn werk in de openbare ruimte integreert of er mee confronteert: een toren die naar de hemel groeit, in samenspraak met of als uitdager van de kerktoren vlakbij, een toren met bovenaan een wit vierkant, dat kan staan voor absolute leegte of een kans tot eigen invulling? Die Gedanken sind frei..  ! En welke van de twee torens is de meest solide?



John Van Oers, Whistle, 2019



Een eenvoudige, maar bijzonder efficiënte dialoog...

Vincent De Roder, Z.T., 2019
lakverf/olieverf, 70 x 50 cm


Frederic GEURTS en John VAN OERS tonen hier in een kamer op de verdieping hoezeer hun werken verwant zijn. Hun 'F&J Wall' telt talloze kleine werkjes door elkaar. Het is overigens niet hun eerste samenwerking. Vorig jaar toonden ze tijdens KRASJ 04 (Ninove) een groot gezamenlijk project.

Monumentaal in al zijn kleinheid staat dit ontwerp 'White square' voor de grote toren op het grasveld. Ook Frederic Geurts beweegt zich op de grens tussen architectuur en sculptuur, maar bij hem ligt de uiteindelijke focus meer op het echt monumentale in relatie tot de buitenwereld, terwijl John Van Oers zich vooral lijkt te concentreren op het ontmantelen en herschikken van architecturale elementen. Wanneer ik de eerste als poëtisch ingenieur-architect zou omschrijven, lijkt de tweede mij veeleer een al even poëtische archeoloog.



Frederic Geurts, White square, 2019


John Van Oers, The Foundry, 2018-2019


Snel nog naar Ressegem tijdens het weekend van 25 en 26 mei 2019. De gegevens vindt U boven in dit artikel.



© Art Spotter / Waterschoenen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.