Op 3 oktober 2018 mochten we U in deze blog de geboorte en meteen de eerste tentoonstelling aankondigen van het
kunstenplatform _wals_
Sinds vorig weekend zijn ze daar in De Pastorie van Ressegem (Herzele) aan hun tweede tentoonstelling toe, opnieuw met drie kunstenaars.
Dit keer werd gekozen voor drie dames met elk een eigen invalshoek en verhaal:
Jana CORDENIER
Ibrich GEES
Goele DE BRUYN
Elk van hen heeft de voorbije jaren al meer dan eens haar opwachting gemaakt in WATERSCHOENEN.
*
kunstenplatform _wals_
Sinds vorig weekend zijn ze daar in De Pastorie van Ressegem (Herzele) aan hun tweede tentoonstelling toe, opnieuw met drie kunstenaars.
Dit keer werd gekozen voor drie dames met elk een eigen invalshoek en verhaal:
Jana CORDENIER
Ibrich GEES
Goele DE BRUYN
Elk van hen heeft de voorbije jaren al meer dan eens haar opwachting gemaakt in WATERSCHOENEN.
*
Jana Cordenier toont fijnbesnaarde werken ‘op doek', waarbij gelaagdheid en transparantie niet zo zeer van toepassing zijn op de gebruikte materie, maar schuilen in de drager.
Op een licht katoen zwieren agglomeraties van vlekken en vegen vrolijk en
melodieus in het rond. In pure, heldere kleuren tasten ze het oppervlak af en verlenen ongeziene elementen die er altijd al waren, terloopse zichtbaarheid: golvende ribbeltjes, groeven en plooiingen.
(meer op www.wals.online)
© Jana Cordenier, detail
Vorig jaar dook ze op in het Raveelmuseum tijdens de 'Biënnale van de Schilderkunst', waar ze een indrukwekkende dialoog aanging met niemand minder dan James Ensor.
In 2018 was ze hier ook al verschenen naar aanleiding van de dubbeltentoonstelling met Stijn Ank in Marseille: The Beauty I see / The Beauty I feel.
In april noteerden we haar in Berlijn met 'The garden'.
*
*
Goele De Bruyn vertrekt van elementen uit de onmiddellijke huiselijke omgeving. Door haar ingrepen vervreemd ze de objecten van hun referent. Het vertrouwde en het vreemde sluiten vaak naadloos op elkaar aan en bestaan in overlapping of in contradictie. Hierdoor ontstaat een getroebleerde, soms onzichtbare of spookachtige hertaling van het geciteerde object.
(meer op www.wals.online)
© Goele De Bruyn, still uit video
Goele De Bruyn verscheen voor het eerst in WATERSCHOENEN op 1 september 2011 naar aanleiding van Kunst en Zwalm.
In 2013 kwamen we haar twee keer tegen:
28 oktober in Netwerk Aalst voor 'Clean Speech & Soap.
en
6 december voor 'Henry Van de Velde belicht door 4 kunstenaars' bij Francis Denys in Laken.
*
Het werk van Ibrich Gees laat zich kenmerken door enerzijds een vrolijke en kleurrijke, anderzijds een veeleer duistere of monochrome wereld vol ruis. In deze werken heerst een schitterende ordening, die tegelijk ruimte laat voor fantasie of ontsnapping. Laat u echter niet misleiden door het schijnbaar speelse karakter, want naast de nood aan ordening heerst tegelijk de drang om er niet in verst(r)ikt te geraken.
(meer op www.wals.online)
© Ibrich Gees, Z.T., 2018, 21X16 cm,
acryl op mdf
acryl op mdf
De eerste stappen van Ibrich GEES in het tentoonstellingswezen mocht ik in juni 2014 reeds uitvoerig omschrijven in WATERSCHOENEN.
Op 13 maart 2015 zagen we haar ook nog opduiken in een groepstentoonstelling bij Villa De Olmen.
Inmiddels is ze, samen met Eric De Smet (tot 17 maart 2019) ook nog te zien bij Art Gallery/De Wael 15 in Antwerpen.
*
_wals 02_
tot 17 maart 2019
Oude Pastorie Ressegem, Sint-Mauritsplein 9 - 9550 Herzele
Open op zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.00 uur
En op afspraak via wals@herzele.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten