Midden 2010 stond ik in Brussel (De Markten) oog in oog met het werk van Stefaan VERMUYTEN (°1959).
Die verrassende ervaring raakte me meteen diep en leidde toen tot dit inleidend commentaar:
"Stefaan VERMUYTEN is een kritische, maar met milde humor gezegende schilder 'die door zijn werk het onzichtbare zichtbaar maakt', terwijl hij toch hard zijn best doet om het geschilderde onherkenbaar te houden."
Toen al concludeerde ik als volgt:
"Je stopt hem als schilder niet zomaar in een vakje. Stefaan Vermuyten is een schilderkunstige omnivoor die zijn artistieke vrijheid met hand en tand lijkt te verdedigen, wars van trends, modes en artistieke circuits."
Begin 2011 wilden we zijn tentoonstelling bij Galerie De Ziener dan ook geenszins missen en onze vaststellingen van toen klonken als volgt:
"Dat we de kunstenaar eerder omschreven als een 'schilderkunstige omnivoor' blijkt ook hier meteen in de vormelijke en stilistische verscheidenheid. Hier lijken bij een eerste blik verschillende schilders tentoon te stellen. Je krijgt geen uniform beeld van de kunstenaar. Voor een aantal mensen zal dat misschien een teleurstelling zijn, want het is zo gemakkelijk als je een kunstenaar in een bepaald hokje kunt stoppen. Laat dat nu precies zijn wat Vermuyten niet wil."
Sindsdien volgden we hem talloze keren (zie 'Stefaan Vermuyten' via de zoekbalk van Waterschoenen of via BIO - PRESS in de WEBSITE van de kunstenaar).
Zowat 10 jaar later is hij meer dan ooit 'ON THE RUN' in een tentoonstelling die alweer bruist van weerbarstigheid.
Stefaan Vermuyten, On the run, 2020,
acryl op doek, 80 x 100 cm
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan het gelijknamige schilderij vooraan in de galerie. Is het een soort zelfportret waarin de kunstenaar 'de vlucht vooruit neemt'? Zoals we reeds aanhaalden wil hij geenszins in een hokje gestopt worden, vandaar zijn schijnbaar ongeremd heen en weer geloop tussen verschillende beeldvormen.
Tien jaar geleden drukte hij zijn beweegredenen reeds als volgt uit: "Een eigen stijl vind ik veel te beperkend en saai en... kunstmatig."
Hij wil steeds ontsnappingsmogelijkheden bij de hand hebben. Hij stelt zich op als 'the fugitive'. Telkens als je denkt dat je hem te pakken hebt, glipt hij weer door je vingers. En uiteindelijk is ook voor hemzelf elk nieuw schilderij een sprong in het ongewisse.
Stefaan Vermuyten presenteert een wereld tussen onschuld en wanhoop, van tristesse en kwetsbaarheid, een zoektocht naar houvast in de chaos.
Nu eens zie je hem opduiken als de bloedernstige, soms angstige mens die een en ander van zich af schildert zoals sommige onderwerpen en hun titels doen vermoeden. Denk maar aan 'How not to be seen', 'Into the cold', 'Murder' of 'Doctor Blood'.
Maar tegelijk is hij ook de speelse, onvatbare mens, gezegend met een groot relativeringsvermogen en een eigen(zinnig) gevoel voor humor. Humor is een uitstekend wapen tegen de alledaagsheid van het leven. Soms is dat leven wat minder mild of ronduit tegendraads en dan dringt zich een scherpere benadering op.
Stefaan Vermuyten, Aardappelen te koop, 2019,
acryl op doek, 50 x 40 cm
In het Paviljoen hangt bovenstaand schilderij rechts achteraan. 'Aardappelen te koop' poneert een boodschap die je niet meteen in een kunstgalerie verwacht, maar die je tegelijk ook wel met Walter Swennen zou associëren. Vlakbij hangt dan 'Portrait of an ancestor', waarin ik een ode aan Mondriaan durf vermoeden. Maar Vermuyten zou Vermuyten niet zijn indien hij er niet ongegeneerd een eigen 'Schwung' aan gaf.
Op de verdieping wacht u nog een mooie collectie waarin de grote levensvragen niet geschuwd worden... (getuige ondermeer dit schilderij...)
Stefaan Vermuyten,
Nose pick or thumb suck... what will it be?, 2021,
acryl op doek, 60 x 50 cm
In september van dit jaar brengt curator Luk Lambrecht in De Markten (Brussel) een overzicht van het werk van Stefaan VERMUYTEN in een scenografie van Guy Rombouts.
Tegelijk geeft MER de oeuvrecatalogus
'STIJL IS STILSTAND - De schilderkunst van Stefaan Vermuyten'
uit, vormgeving Luc Derycke, bijdragen van Bart Janssen, Luk Lambrecht, Koen Peeters, Jef Van Eynde.
Steun: galerie De Ziener, 1730 ASSE
Organisatie: De Markten, Brussel
De oeuvrecatalogus kan nu al in gewone of luxeversie (met origineel schilderij op boekkaft) gereserveerd worden:
En zo zijn we over enkele maanden terug in De Markten, waar we elf jaar geleden begonnen zijn.
MAAR EERST IS ER TOT 2 MEI DE TENTOONSTELLING IN GALERIE DE ZIENER.
De galerie blijft open op vrijdag, zaterdag en zondag van 15 tot 18 uur. Geef een seintje als je langskomt. Dit kan via mail, telefoon of Facebook. Info@deziener.be of +32 472 55 25 70
Alle veiligheidsmaatregelen zijn voorzien.
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.