donderdag 30 december 2021

NIEUWJAARSWENSEN voor 2022 van ART SPOTTER / WATERSCHOENEN

 


'Let's keep the good ideas for later'
acrylics on wood, 28 x 40 cm


Laten we van 2022 
ondanks alles
een schitterend jaar maken
met goede (nieuwe) ideeën,
mooie ontdekkingen,
meer rust ...

...en af en toe wat snoep(reisjes)...

© Art Spotter / Waterschoenen




zondag 26 december 2021

WATERSCHOENEN 2021: een overzicht !

 

2021

was alweer een vreemd coronajaar.

'WATERSCHOENEN'

probeerde zich eens te meer aan te passen,

al ging dat bijwijlen bijzonder moeizaam.

*

Waterschoenen publiceerde in 2021 toch de volgende posts:


JANUARI

Lies Caeyers - Kamerstuk 6

Lies Caeyers bij Nationale 8 Gallery (Dilbeek)

Recente collages 

Editie uitgelicht (Gaston Bertrand) bij Vrienden S.M.A.K.

Tips van Waterschoenen

Artsnacks, een project van Gert Scheerlinck

Editie van Shirley Villavicencio Pizango bij Vrienden S.M.A.K.

AMVK over het leven als kunstenaar in HART


FEBRUARI

Artbuttons van Art Spotter / Waterschoenen

Jan De Nys, een laatste passage bij In Situ

Anouk Kruithof met 'Universal Tongue' bij Voo?uit

Artbuttons van Art Spotter / Waterschoenen

Manufacture de la Grande Droguerie Poétique

Kunstenfestival Watou 2021

Notities van een flaneur: aquarellen

Elke Andreas Boon met een editie bij Vrienden S.M.A.K.

Peter Waterschoot met Sunset Memory


MAART

Renée Lorie x De Connectie @ Pastoor
                                                

Tips van Waterschoenen

Renée Lorie x De Connectie  (Aalst)

ZW-ART bij Galerie Transit  (Mechelen)

Jo De Smedt met 'Thuis voor Zwart' in galerie EL (Welle)

_WALS 08_ in De Pastorie  (Ressegem)

Sarah De Vos met 'Slow Club'  (Namur)

Blauwhaus met 'De tuin van Gistern* en Morgen'  (Aalst)

Eindelijk terug naar Rivoli  (Brussel)

Stefaan Vermuyten met 'On the run' bij De Ziener  (Asse)


APRIL

                                        
 Joëlle Dubois @ Diskus Aalst

SHIFT & DRIFT in Diskus Aalst

ARTSPACE LA VALISE: een tentoonstellingsplatform

KUNST-ZETTER, sterk in beeld: LIMBURG

Garage Neven: programma 2021

The Art Couch #7: Kunstcahiers

Start to Collect

Watou 2021

Art on Paper 2021


MEI

                                                 
 Kristel Van Ballaer @ van Caelenberg

Frank Depoorter bij Galerie EL  (Welle)

Atelier in beeld... online

Remi Verstraete bij Garage Neven  (Ninove)

Walking with Marilyn

Een zondagse wandeling in De Pastorie (Ressegem)

Jan De Nys & Maurice Droogh in Du Parc (Aalst)

Test Tube Ladies

Danny Cobbaut en Wouter Bolangier in Kasteel Terlinden (Aalst)

Kristel Van Ballaer bij Galerie van Caelenberg (Aalst)

Karl Mechnig met nieuw werk in zijn atelier (Aalst)

Jan Vindevogel in Gevaertsdreef 01 (Oudenaarde)

Mat & Nikki met 'Hinder' bij Diskus Aalst


JUNI

                                                           
 Whitehouse Gallery

Landschap met zoete aardappel

Bart De Zutter in Galerie De Ziener (Asse)

'Dans le miroir de l'autre' bij Galerie EL (Welle)

SECONDroom Postcard Project

Caroline Le Méhaute, Erwan Mahéo & Caroline Coolen bij Whitehouse Gallery (Lovenjoel)

De verzameling DMDC in Garage Neven (Ninove)

Francis Denys @ SECONDroom Posted

Anne Raphaëlle Vervoenen bij Pastoor (Aalst)

Masters Vrije Kunsten van Luca School of Arts bij Diskus Aalst

Nikolaas Demoen & Zarah Coussement bij SECONDroom Posted

Zomersalon Gentse Kunstenaars: Buy Local

Hans Vandekerckhove & de Private collectie Paul en Marie-Rose De Clercq-Benoot bij Galerie Tatjana Pieters (Gent)


JULI

                                                             
La Randonneuse
collage

Zomertips van Waterschoenen

Kunstenfestival Watou 2021

Kunstenfestival Watou deel 2, naar Poperinge

La Randonneuse

Kunstoevers 2021 (Aalst)

Vernissage Sacha Eckes bij Galerie van Caelenberg (Aalst)

SECONDroom Posted: nieuwe kaarten beschikbaar

Kunstenfestival Watou 2021: het feest gaat verder!


AUGUSTUS

                                                   
Sacha Eckes @ van Caelenberg

Nieuwe collages 

Sacha Eckes met HubbaHubba bij Galerie van Caelenberg (Aalst)

State of mind

Nicolas Vander Biest @ La Pera Projects (New York)

Laddertje voor lichtvoetigen

Toonmoment van Wim Baes (Gent)

Nieuw bij SECONDroom Posted: Nicolas Vander Biest

Afspraak in Gevaertsdreef 01 (Oudenaarde)

Nieuw bij SECONDroom Posted: Gustaaf Vander Biest


SEPTEMBER

                                                   
Stefaan Vermuyten, 'Watershoes'

Tips van Waterschoenen

Limited Editions in Gevaertsdreef 01 (Oudenaarde)

Eric De Smet bij Galerie EL (Welle)

Fleur De Roeck en Celina Vleugels bij Galerie Tatjana Pieters (Gent)

Jacques Charlier bij Galerie Sofie Van den Bussche (Brussel)

Stefaan Vermuyten met 'Stijlisstilstand' in De Markten (Brussel)

_WALS 10_ in De Pastorie (Ressegem)

Progress & Pleasure in Diskus Aalst


OKTOBER

                                           
 Nicolas Vander Biest - The deeper meaning

Frank Van Hiel bij Galerie De Ziener (Asse)

5 jaar Garage Neven: een jubileumtentoonstelling (Ninove)

'The deeper meaning' by Nicolas Vander Biest

Dora Garcia met 'If I could wish for something' in Netwerk Aalst

14 jaar WATERSCHOENEN

'FUCK YOU !' een groepsexpo in Kunstenhuis Harelbeke

Greet Billet met 'The opposite of anything' in Galerie EL (Welle)

'Voetbal is (geen) oorlog'... actueler dan ooit

Tips van Waterschoenen

4 X Samen, 4 X Anders in De Pastorie (Ressegem)

Antoine Wiertz & R.H. Quaytman @ Wiels (Brussel)


NOVEMBER

                                                   
Nicolas Vander Biest - RWONG

'FUCK YOU !'... nog twee weekends in Kunstenhuis Harelbeke

Life is a puzzle

SECONDroom Antwerpen

Cléo Totti in galerie EL

Niets is waar… en zelfs dat niet

Bart Van de Vijvere bij Gallery Sofie Van den Bussche

Een nieuwe kunstblog: DILLETANTES

Kunstproeven in Rivoli Brussel

Ann Decaestecker in CJK (Mariakerke)


DECEMBER

 
Renoir versus Delfts blauw
collage

Kunst proeven in Antwerpen bij Eva Steynen

Roger Raveel en Rein Dufait in het Raveelmuseum

Burano

Buiten speelde het blauw...

Ceci n'est pas un Baselitz

Kindertijd

Renoir versus Delfts blauw



© Art Spotter / Waterschoenen


woensdag 22 december 2021

RENOIR versus DELFTS BLAUW (collage)

 



Gustaaf Vander Biest

Renoir versus Delfts Blauw

collage


© Art Spotter / Waterschoenen


zondag 19 december 2021

KINDERTIJD





Gustaaf Vander Biest

Kindertijd, 1993

collage & olieverf


© Art Spotter / Waterschoenen





 

donderdag 16 december 2021

CECI N’EST PAS UN BASELITZ





Gustaaf Vander Biest

Ceci n'est pas un Baselitz

acryl op hout / speld

Pin, 4,5 x 4,5 cm

Serie Ceci n’est pas

© Art Spotter / Waterschoenen


 

maandag 13 december 2021

BUITEN SPEELDE HET BLAUW...

 



Gustaaf Vander Biest

Buiten speelde het blauw...

olieverf op collage

1993


© Art Spotter / Waterschoenen


vrijdag 10 december 2021

BURANO

 



Gustaaf Vander Biest

Burano, 1993, collage-gaas-olieverf


© Art Spotter / Waterschoenen




dinsdag 7 december 2021

ROGER RAVEEL & REIN DUFAIT in het RAVEELMUSEUM

 

(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante  artistieke initiatieven voorstellen.)


Kom door het venster kijken

Roger Raveel in de jaren 1970 en 1980

Roger Raveel, Kom door het venster kijken (3), 1974

Collectie Roger Raveel Museum / Vlaamse Gemeenschap


In de jaren 1970 en 1980 borduurt Roger Raveel (1921-2013) verder op zijn Nieuwe Visie: een vervlechting van geest en materie, het ‘picturale gebeuren’ van het schilderij dat dichter staat dan ooit bij het leven zelf. De belangrijkste inspiratiebron van de schilder is zijn directe omgeving. De indrukken die hij opdoet in het atelier, thuis en in het dorp vertaalt hij op hoogst eigen wijze in een kleurenpalet dat steeds feller wordt. We herkennen de betonnen paaltjes en muren, de velden, de kat, Raveels echtgenote Zulma en zijn vader Gustaaf die protagonisten zijn in composities die gewaagder en helderder worden; ook de formaten van de schilderijen groeien.


In een poging de grens tussen het geschilderde universum en het de concrete werkelijkheid te dichten, experimenteert Raveel verder met de integratie van voorwerpen in of op het schilderij: stukken hout, kippengaas, zijn schoenen maar ook spiegels waarin de bezoeker zichzelf kan waarnemen als deel van het kunstwerk. Typerend voor de jaren 1970 en 1980 is ook het terugkijken op het eigen oeuvre. Vaak kopieert Raveel zijn eigen werk en herhaalt hij motieven die hij reeds decennia lang aanwendt. Hij combineert doorgaans ook verschillende stijlvormen. Een realisme in het schilderen of tekenen van handen, luchtpartijen en (zelf)portretten staat in contrast met abstractere zones en motieven, expressief en vaak pasteus geschilderd.


Het Karretje om de hemel te vervoeren (1968) vormt een voorafspiegeling van de jaren 1970 en 1980 waarin het kunstwerk zelf de realiteit zal betreden. In 1971 laat Raveel een vlot met schilderij over de Leie trekken in een poging het dempen van de oude Leiearmen te voorkomen. In datzelfde jaar installeert hij beschilderde houten zwanen in de Brugse reien in het kader van de Triënnale, wat onvoorzien maar terecht de aandacht vestigt op het sterk vervuilde water. Raveel wil aantonen dat kunst een waardevolle plaats inneemt binnen de maatschappij en een rol vervult. In diezelfde periode start hij met de productie van grafiek, een medium dat mogelijk maakt dat zijn werk op bredere schaal verspreid kan worden.

De tentoonstelling Kom door het venster kijken omvat schilderijen, objecten en tekeningen uit de collectie van het Roger Raveel Museum, aangevuld met enkele langdurige bruiklenen, waaronder ook grafisch werk, uit private collecties.


Strompelvast

Rein Dufait

Rein Dufait, Zeedeur, 2021


Het Roger Raveel Museum nodigde Rein Dufait (1990, Oostende) uit tot een solotentoonstelling in de nieuwe vleugel van het gebouw. Het werk van deze kunstenaar laat zich typeren door een uitgesproken procesmatige werkwijze waarbij het ene werk een volgende voortbrengt. Elk kunstwerk vormt een schakel in de poëtische keten van vormelijke en praktische ‘problemen’ waar Dufait een ‘oplossing’ voor verzint.
Dufait creëert kunstwerken die het midden houden tussen sculpturen, assemblagen, installaties en schilderijen. Hij gaat aan de slag met de meest uiteenlopende materialen, van karton en zand tot planken, metaaldraad, plexiglas en acrylverf. Volgens een hoogst eigen logica assembleert en combineert hij deze bouwstenen op intuïtieve wijze. De kunstenaar laat zich hierbij inspireren door structuren, materialen, kleuren en constructies die hij in zijn directe omgeving aantreft.
Strompelvast brengt een reeks werken samen die grotendeels in 2021 gecreëerd werden en om die reden ook op subtiele of minder subtiele wijze met elkaar verbonden zijn. De hoeksteen van deze tentoonstelling vormt Marine, een werk uit 2020 dat een synthese biedt van een aantal belangrijke kunstwerken uit het oeuvre van Dufait. Ook in Strompelvast kijkt de kunstenaar terug op zijn eigen creaties en praktijk en daagt hij zichzelf uit nieuwe proporties en combinaties uit te proberen.

Eind november verscheen een publicatie naar aanleiding van deze tentoonstelling waarin de kunstenaar in gesprek gaat met Anny De Decker en Melanie Deboutte over de Marine en de voorbereidingen van de nieuwe tentoonstelling. Het boek kan via e-mail besteld worden.


MEER INFO VIA

Roger Raveel, het Raveelmuseum en Rein Dufait verschenen de voorbije jaren meermaals in WATERSCHOENEN. Tik de naam in de ZOEKBALK van Waterschoenen voor meer informatie.



Art Spotter / Waterschoenen



donderdag 2 december 2021

WANNES LECOMPTE bij EVA STEYNEN DEVIATIONS (Antwerpen)

 

(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante   artistieke initiatieven voorstellen.)




WANNES LECOMPTE, °1979 (B), lives and works in Brussels

The painting wants to be a painting! For almost twenty years this is Wannes Lecompte's credo, celebrating the act of painting itself. And how he does! His oil on canvas is more than compositions of color, texture and rhythm. Lecompte waits in front of empty canvas, convoking and provoking chance, in voluntary slow process, until the painting presents itself. His interlacing brushstrokes, mingle, one color over the other, are packed together and surrounded by the white emptiness of the canvas.

© Wannes Lecompte

Without trying to present a figure, Lecompte his scriptural paintings reveal slowly their poetic composition. They invite us to feel their unique rhythm. The painter is a musician. He plays the drums, composing playful and colorful notes.
Lecompte's works show an intensity of the instant, that one unique moment, simultaneously slowing down and revealing the 'drums' of our times.
The visual compositions of Wannes Lecompte, presented for the first time at the gallery, arrangements of density enlarged by the emptiness, of sonorities as it is of silences.

TOT 18 DECEMBER 2021

Wannes LECOMPTE verscheen reeds meermaals in WATERSCHOENEN. 
Tik zijn naam in de zoekbalk bovenaan de blog voor alle vermeldingen.

***




maandag 29 november 2021

Ann DECAESTECKER in CJK (Mariakerke)

 

(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante   artistieke initiatieven voorstellen.)



CONTRAILS
Ann Decaestecker
curator Marianne Stevens

Tot 19 december 2021

zaterdag - zondag
14 - 18 uur





Ann Decaestecker is performer en beeldend kunstenaar, woont en werkt in Gent. Zij genoot ervaringen en opleidingen binnen diverse kunstdisciplines. Zij studeerde o.a. beeldhouwen en mixed media in het Kask te Gent, theater en moderne dans in Brussel en New York, film en videokunst in het Kask Antwerpen. Vandaag is zij docent aan de Academie van Mechelen.

Binnen haar werk onderzoekt zij steeds de beweging en de tijd of het tijdsverloop. Deze zoektocht, die als het ware als een rode draad door haar oeuvre loopt, brengt haar bij diverse en interdisciplinaire kunstwerken.

Natuurlandschappen voorzien haar van inspiratie, steeds weer keert zij terug naar basis elementen van het leven. Reflecties in het water van rivieren, dansende takken van hoge bomen, wind die het strand beroert, het vluchtige ogenblik van fonkelend licht.

Met haar werk creërt zij ruimte voor ervaring, interpretatie en verbinding. Zij heeft een grote interesse in het concept van het sediment, de afzetting die een stroom achterlaat. Het sediment is in beweging en wordt gevoed door alles en ieder die erlangs vloeit. Het lijkt iets oneindig, laag per laag, plooi per plooi sculpteert het de tijd.

Ann Decaestecker werkt momenteel met installatie-performances, video en tekeningen. Voor haar recente en actuele werken stelde zij zichzelf de vraag wat een breuk kan betekenen in de continuïteit van een beweging. Dit wanneer die beweging zich concreet manifesteert, binnen gekozen materialen of texturen, en of wanneer de beweging meer abstracte tijdslijnen omvat.


P.S.: Ann Decaestecker verscheen in maart 2011 voor het eerst in Waterschoenen n.a.v. een atelierbezoek en werd nadien nog vermeld in verschillende tentoonstellingen.

*

donderdag 25 november 2021

KUNST PROEVEN in RIVOLI (Brussel): MICHÈLE SCHOONJANS - SCHÖNFELD - HOPSTREET - ZWART HUIS

 

(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante  artistieke initiatieven voorstellen.)



Samuel LEVY

Artificial Nature : Landscapes

11.11 - 18.12.2021

donderdag-vrijdag-zaterdag
11 - 18 uur


© Samuel Levy & Michèle Schoonjans Gallery


Michèle Schoonjans Gallery is delighted to present Samuel Levy's solo exhibition; "Artificial Nature: Landscapes”; gathering an overview of recent works on canvas and mock-ups illustrating feasible projects (tailor-made and in situ). 

For his comeback on the Brussels scene, the artist invites the spectator to discover his work based on the investigation of a light marked/filled by vibrant and radiant energies.

For the past twenty years, Samuel Levy has been developing his artwork around drawing, experimenting first with a ballpoint pen, then with a pencil, and now with acrylic. 

To achieve his own style, Samuel Levy has explored different themes. The concept of “Artificial Nature” is the result of various nature’s investigations  in all its forms.  A thematic that he creates either on the canvas (or paper) with the painter's palette, or in the form of sculptures and installations which he then creates from recycled materials such as wood, glass, cardboard and/or plastic. 

With an unpredictable and spontaneous gesture, Samuel Levy projects a first layer of colour onto the canvas, the essential basis for the emergence of his subject. He pursues the creative process by laying down different impressions which will bring out the reliefs. These shapes are extended, transform themselves into three dimensions and eventually spread over the entire surface. He finally treats the background to bring out various forms. By proceeding in such a way, the marks are shifted and give the illusion of a floating appearance. 

Through the construction and overlapping of multiple layers of paint, vast abstract landscapes emerge to reveal an unusual and mysterious universe.Our attention is captivated by this oneiric and vegetal world. 

Each work makes us think of a fragment, a tiny part of a larger organism. Through this visual game, the artist refers us to what we are, i.e., a multitude of different cells, linked to each other, to recompose a larger body. 

A real vitamin cure in the middle of winter, a graphic journey with a healing power … to be discovered until 18 December 2021 at the Rivoli at Michèle Schoonjans Gallery.


https://micheleschoonjansgallery.be



© Samuel Levy & Michèle Schoonjans Gallery
 
***

Eliza Pepermans 
stelt tentoon bij 
Schönfeld Gallery


Schönfeld Gallery presenteert een solotentoonstelling van de Belgische kunstenares Eliza Pepermans - meteen de eerste solo van de galerie met de kunstenaar.

De tentoonstelling, getiteld Dinner is served, presenteert een nieuwe reeks stillevens waarin fruit, kreeften, zonnebloemen en boeken afgebeeld worden.

Met uitbundige kleuren en levendige beelden voelen de schilderijen van Pepermans luchtig en speels aan. Maar achter de schijnbare naïeve directheid en flamboyante energie schuilt een consistente zoektocht naar compositie, vorm en kleurgebruik. Ze bekijkt en analyseert haar omgeving langdurig om haar impressies vervolgens naar een picturale weergave te vertalen; de ogenschijnlijke grijze objecten en omgevingen worden tot leven gebracht in een fantasierijk universum, balancerend op de rand van de herkenbaarheid.

© Eliza Pepermans & Schönfeld Gallery


Voor deze nieuwe reeks schilderijen besloot Pepermans om via haar verbeelding te reizen, wat haar toeliet om Monet, Picasso, Van Gogh en Léger te ontmoeten, met hen te tafelen, en van hun warme kleurenpalet te proeven. Tegelijk puurt de kunstenares haar werk uit. Het verhaal wordt secundair, de techniek primeert. Zo daagt ze haar toeschouwer meer dan ooit uit om stil te staan en aandachtig te kijken naar het alledaagse.

Als kunstenaar houdt Pepermans ervan de kijker op het verkeerde been te zetten en te spelen met perspectief, betekenis en stilering. Zoals een speelveld bakent ze haar kader af om binnen deze beperking te goochelen met onvoorspelbare bewegingen en onvoorziene dynamieken. 

Eliza Pepermans
'Dinner is served'
11.11 - 19.12.2021


***


HOPSTREET GALLERY



'CAST IN ETERNITY'

11.11 - 18.12.2021


in samenwerking met Yolande De Bontridder 
met het werk van acht kunstenaars :

Sara Bjarland, Thorsten Brinkmann, Michel François, 
atelier lachaert dhanis, Nicolás Lamas, Lucie Lanzini,
Mostafa Saifi Rahmouni en Tinus Vermeersch.



Thorsten Brinkmann
Lifti, 2021
Bronze, 35 x 30 x 12 cm, ed. 6+ 2AP
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery © Thorsten Brinkmann


Brons... een verbazingwekkend materiaal waarvan de eerste voorwerpen dateren van meer dan tweeduizend achthonderd jaar voor onze jaarrekening. Sinds de ontdekking ervan heeft het kunstenaars gefascineerd door de schoonheid van zijn textuur en zijn patina’s, en vooral door de verrassende manier waarop het tegelijk hard en teder is, duplicatie toelaat en toch uniciteit weet te bewaren, onaangetast blijft maar ook kan oxyderen. Ook vandaag nog wekt dit raadselachtige composietmateriaal van koper en tin een levendige belangstelling op. Daarvan getuigen de acht kunstenaars, sommigen nog jong, anderen al gevestigd, die Hopstreet Gallery, in samenwerking met Yolande De Bontridder, heeft bijeengebracht voor de nieuwe tentoonstelling Cast in Eternity.



Sara Bjarland
Untitled (drought 1), 2021
Bronze, 75 x 17 x 10 cm, unique
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery


Sara Bjarland, Thorsten Brinkmann, Michel François, atelier lachaert dhanis, Nicolás Lamas, Lucie Lanzini, Mostafa Saifi Rahmouni en Tinus Vermeersch delen een gezamenlijke fascinatie voor het ambacht van materialen en voor de manier waarop een materiaal ook aan het meest onbeduidende object een grote schoonheid kan verlenen. Behalve Michel François en Tinus Vermeersch, die eerder steunen op het idee van het object, werken ze allemaal op een intense manier met gerecupereerde materialen, van dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen tot dingen uit de natuur, - het soort zaken waar we niet meer naar omkijken of die we vergeten, achterlaten of weggooien. En allemaal delen ze, met iets meer of iets minder rechtlijnigheid, een visie op onze samenleving en op de relatie tussen mens en natuur, die doorspekt is met humor en spot. 

Door de objecten om te vormen tot een poëtische, en vaak absurde, visie op onze wereld, trachten deze kunstenaars de pijn van onze tijd bloot te leggen, maar zonder daarbij een beschuldigende vinger op te steken. De pinda's van Michel François of de fijne takken van Sara Bjarland, de hompen brood van Mostafa Saifi Rahmouni of de haarballen van Tinus Vermeersch, de stukken uit het atelier van Thorsten Brinkmann en Lucie Lanzini of de plankresten van Lachaert en Dhanis: al die - vaak nederige - sporen van ons leven veranderen, dankzij de verbeeldingskracht van de kunstenaars en hun vertaling in brons, in werken met een grote suggestieve kracht, mooi, teder en ironisch.



Tinus Vermeersch
S1.21, untitled, 2021
Bronze,17.5 x 12.5 x 11.4 cm, ed. 3 + 2AP 
Courtesy the artist & Hopstreet Gallery © We Document Art


Wanneer we wat aandachtiger kijken, ervaren we echter een vreemde ambivalentie. Blijven we glimlachen of zijn we eerder overstuur? Het lijkt wel alsof deze banale voorwerpen, deze prullen, plotseling, door toedoen van het brons, een bijzondere kracht krijgen, nu eens zachtaardig, dan weer wrang van aard, een kracht die ons overhoop haalt, die ons ontroert, en die ons ertoe beweegt onze kijk op het leven, op onze toekomst opnieuw te overdenken.

Isabelle Pouget


Yolande De Bontridder is sinds 1993 actief op het gebied van hedendaagse kunst als artistiek adviseur, tentoon - stellingscurator en verzamelaar.
Yolande had 12 jaar de Archetype galerie. In 2018 nam ze als verzamelaar deel aan de tentoonstelling Private Choices in La Centrale for Contemporary Art in Brussel. In 2020 was ze curator van de tentoonstelling van hedendaagse sculpturen in de Villa Carpentier van architect Victor Horta en zijn park in Ronse. In 2021 wordt ze voorzitter van de Cercle des Amis de La Cambre.


Sint-Jorisstraat 109 rue Saint Georges, 1050 Brussels - www.hopstreet.be - hop@hopstreet.be +32 496 54 44 54



Window by Johan De Wilde

Last part - Johan De Wilde
11.11 - 18.12.2021


istory 442 - Barneville-Carteret, 2021
Colour pencil on archival cardboard, 29.7 x 21 cm


***

ZWART HUIS



Ruth van Haren Noman

bo—he—mi



© Ruth van Haren Noman

"Ruth van Haren Noman staat graag aan de zijlijn van de kunstwereld en duikt dan af en toe eens op met een tentoonstelling van haar werk. Ze voelt zich goed op die manier. Steeds weet ze te verrassen... "

Lees de volledige tekst van Daan Rau op de website van de galerie. 



Herr Seele

Cowboy Henk




© Herr Seele

"Peter Van Heirseele, bekend als Herr Seele, is een schilder pur sang met een grote bewondering voor de Vlaamse primitieven, maar ook met een hang naar de barok. Oude meesters intrigeren hem. Maar net zo wel is hij een fan van Joseph Beuys en de conceptuele kunst. Deze kunstenaar heeft een jaar lang elke dag een zelfportret gemaakt dat dan telkens via Facebook werd gepubliceerd. Dat was geen uiting van narcisme maar voor hem eerder een boeiend leerproces. Samen met kompaan Kamagurka werd de figuur van Cowboy Henk geschapen..."

Lees de volledige tekst van Daan Rau op de website van de galerie.


***

info over openingsuren op de website van de verschillende galeries