Gregory VERHEECKE (°1981) is inzake opleiding blijkbaar niet over één nacht ijs gegaan. Naast architectuur en schilderkunst, combineerde hij een masteropleiding in kunstgeschiedenis met een vrije studie illustratie om tenslotte in die laatste discipline aan de slag te gaan. Als freelance illustrator volgde hij zijn passie voor het tekenen, met uiteraard een ruime kunsthistorische en artistiek-technische achtergrond als extra bagage.
© Gregory Verheecke
Een illustrator tekent meestal rond een tekst die door anderen geleverd wordt. In die zin werkte Gregory Verheecke mee aan talrijke boekprojecten. Maar zijn tekeningen kunnen ook perfect een eigen leven leiden.
Met een tentoonstellingstitel als 'Animalistic' kan je moeilijk anders dan tekeningen met dieren verwachten. Verheecke tekent beestjes, allemaal beestjes. Daarmee grijpt hij terug naar de prehistorische oorsprong van de tekenkunst en hanteert daarbij een stijl die sterke banden toont met kunstenaars verwant aan 'COBRA', zoals Karel Appel of Pierre Alechinsky.
© Gregory Verheecke
De lijnvoering van Verheecke draait vloeiende, maar nerveuze rondjes, danst over en weer op het papier (zoals bij Alechinsky) en laat op die manier dierenfiguren ontstaan die zich ophouden in (meestal) kleurrijke omgevingen.
In vergelijking met de 'woeste' benadering van Karel Appel (zoals o.a. in de lithografieën die hij einde jaren '50 en begin jaren '60 in het Parijse Atelier Pons maakte) gaat het er bij Gregory Verheecke weliswaar zwierig, maar soms ook wat gestileerder aan toe. Dat heeft wellicht met zijn illustratieve achtergrond te maken. Maar wanneer hij zich echt laat gaan, zie je de tekeningen in lijn en kleur van het papier 'spatten'.
© Gregory Verheecke
Bij Verheecke groeit uit het schijnbaar ongeremde spel van lijnen en kleuren een wereld van planten en dieren, met konijnen, vogels, honden, katten, walvissen,...
Dat worden dan soms schattige figuren met menselijke trekjes, zoals we die uit strips of tekenfilms kennen. Maar meestal lijken ze zich een beetje verscholen te houden, beschutting zoekend in een natuurlijk decor of bij soortgenoten. Niets menselijks is hen vreemd...
De eenvoud van de gebruikte middelen ( papier, potlood, kleurpotlood,...) staat in schril contrast tot de picturale en symbolische kracht van dit werk.
© Gregory Verheecke, kaft dichtbundel 'Verandering'
van Joke Debaere
Let ook op de blauwe tekeningen die Gregory Verheecke maakte bij de dichtbundel 'Verandering' van Joke Debaere (boekje beschikbaar in de galerie).
Ik citeer slechts de openingszin van één gedicht:
"Er waren eens twee mensen
die niet geloofden in sprookjes"
Al de anderen kan ik alleen maar aanraden om deze tentoonstelling te gaan bekijken.
© Gregory Verheecke
Galerie budA
Buda 14/16
1730 ASSE
tot 1 december 2013
zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN