donderdag 13 december 2018

Paul BOURGEOIS en Camiel VAN BREEDAM bij Geukens & De Vil (Antwerpen)



10 jaar geleden nam 'Waterschoenen' U mee naar het Antwerpse Middelheimmuseum, waar Camiel VAN BREEDAM (°1936) in het Braempaviljoen een overzicht van zijn assemblages toonde (Waterschoenen 27 oktober 2009).

Op 11 januari 2012 bracht 'Waterschoenen' verslag uit van een intieme tentoonstelling in Huize St. Bonaventura (Gent), waar Paul BOURGEOIS (°1941) zijn 'poëtische perforaties' presenteerde. In dat artikel legden we de link met het werk van Camiel VAN BREEDAM, die enkele jaren later zelf in Huize Bonaventura opdook (Waterschoenen 27 maart 2015). Afgelopen zomer kruiste Paul Bourgeois opnieuw ons pad in de marge van het Kunstenfestival Watou, bij Galerie 'Kasteelstraat 1'.

Dat de beide heren nu onder de titel 'Papier & karton, zink & lood' samen bij Geukens & De Vil in Antwerpen opduiken, verwondert ons geenszins, al is de aanleiding nog wat 'toevalliger'.
Toen de dames Geukens & De Vil op atelierbezoek gingen bij Camiel Van Breedam (die reeds eerder - 2016 - in hun galerie in Knokke aan bod kwam) ontdekten ze daar ook een paar verrassende werkjes van Paul Bourgeois. Een dubbeltentoonstelling was geboren.


© Paul Bourgeois
Courtesy Geukens&DeVil


Wie dus nu in de galerie binnenkomt, staat meteen oog in oog met het grote werk 'Ja, (de) kerstman bestaat'. Voor wie enkel de kleine werken van Paul BOURGEOIS kent, is het een verrassing. Toch is de essentie identiek: het gebruik van 'banale', verweerde materialen die 'al minstens een paar levens achter de rug hebben vooraleer de kunstenaar ze als grondstof gebruikt'.
In het bovenstaande werk construeert hij een mix die refereert aan schilderkunstige en sculpturale benaderingen. Wie in detail gaat kijken ontdekt het 'spijkerschrift' van een geduldige monnik die in zijn scriptorium een poëtische boodschap aan de verweerde drager toevertrouwd heeft. Met puntjes en gaatjes schrijft Paul Bourgeois zijn strak uitgelijnde 'verhalen'.
Wie ze wil lezen zal ongetwijfeld een zesde zintuig nodig hebben. Maar laat dat nu net een essentiële kwaliteit in de beeldende kunst zijn.

Paul Bourgeois laat zich ook in zijn andere grote en kleine werken van zijn beste kant zien. Zijn 'poëtische perforaties' blijven ons fascineren.



© Paul Bourgeois
Courtesy Geukens&De Vil


000



© Camiel Van Breedam
Courtesy Geukens&De Vil


Qua materiaalkeuze zit Camiel VAN BREEDAM helemaal in de lijn van zijn collega Paul Bourgeois. Ook hij kiest voor doorleefde materialen.

In tegenstelling tot de kleine assemblages die we van hem kennen, pakt hij hier uit met enkele (letterlijk loodzware) sculpturale installaties die uitblinken in de 'doodgewoonheid' van het gebruikte materiaal. Je brengt ze onvermijdelijk onder in een 'arte povera' gedachtengoed.  Let ook op een bas-reliëf met zink en enkele donkere, onvoorstelbaar broos uitziende wandobjecten die je verkoold hout of verbrand papier doen vermoeden. Dit is artistieke recyclage, hergebruik dat het materiaal een nieuwe dimensie bezorgt in een ander denkkader.

Op zijn 82ste blijft de kunstenaar jonge ideeën op ons loslaten. In zijn rode outfit is hij een niet te missen baken in het kunstgebeuren.



© Camiel Van Breedam
Courtesy Geukens&De Vil


Camiel VAN BREEDAM - Paul BOURGEOIS

'Papier & karton, zink & lood

tot 6 januari 2019
donderdag, vrijdag, zaterdag
van 13 tot 18 uur
bij
Leopoldplaats 12
1ste verdieping
2000 ANTWERPEN


© Art Spotter / Waterschoenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.