Mario DE BRABANDERE is al 10 jaar een graag geziene gast in onze kunstblog WATERSCHOENEN. We volgden hem in talrijke tentoonstellingen in verschillende galeries of initiatieven (De Ziener, d'Apostrof, Kristof De Clercq, Villa De Olmen, Van Stof tot Asse, De Connectie/Prestige Gent, ...)
Toen het Raveelmuseum een overzichtstentoonstelling van Mario DE BRABANDERE rond het thema 'Stilleven' aankondigde, wilden we die kans dus geenszins missen. Door een samenloop van omstandigheden konden we er niet meteen bij zijn, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. En bovendien hebben we ruim de kans om verslag uit te brengen en U op weg te zetten, aangezien de tentoonstelling nog tot 24 februari 2019 loopt.
Het museum formuleerde de doelstellingen als volgt:
"Het thema STILLEVEN dat hij doorheen zijn hele loopbaan behandelt is het uitgangspunt dat toelaat om zijn diverse wijzen van schilderen en tekenen aan bod te laten komen, zodat de toeschouwer inzicht krijgt in het proces waarmee zijn beeldend werk tot stand komt.
Dat wordt nog uitgediept door de presentatie van een aantal werken van andere kunstenaars die Mario DB verzamelde en waarmee hij dagelijks leeft."
In 2014 en 2015 beschreven we reeds de passage van Mario De Brabandere in het Raveelmuseum, respectievelijk naar aanleiding van de 'Biënnale van de Schilderkunst' (toen vertegenwoordigd met totaal ander werk dan wat we nu kennen) en de presentatie van zijn boek (Posture Editions) en de begeleidende tentoonstelling 'Werken op papier'.
Stilleven met bloemen geworden appels
1995 - 2009
Privéverzameling Affligem - Ressegem
De huidige tentoonstelling dient zich aan onder de enigmatische titel:
V.F.D.B.
Voor een verklaring van deze titel keren we even terug naar een artikel van 6 november 2008 in WATERSCHOENEN. We bezochten toen Rein Ergo van Ergo Pers,(*) een uitgeverij van gelimiteerde kunstenaarsboeken.
Daarin noteerden we 'V.F.D.B.' als één van zijn lievelingsuitgaven:
"Het boek dat hij in 2001 met Mario De Brabandere realiseerde heeft een grote indruk nagelaten. Op basis van dagboekteksten van Mario DB, aangevuld met houtsneden van diezelfde kunstenaar ontstond het boek 'V.F.D.B.' = Voor Frans De Brabandere (de vader van de kunstenaar die in 1981 in dramatische omstandigheden om het leven kwam)."
V. F. D .B .verscheen in een oplage van 54 gesigneerde exemplaren, gedrukt op Hahnemühle en genummerd van 1 tot 54. Bij alle exemplaren hoort een suite van vier houtsneden die genummerd en gesigneerd werden door de kunstenaar.
(*) In 2015 bestond Ergo Pers 20 jaar en had toen zelf een tentoonstelling in het Raveelmuseum en in het Gemeentemuseum (Den Haag).
In september 2008 streek Mario De Brabandere voor het eerst neer in Galerie De Ziener, met een eerbetoon aan zijn vader en zijn overleden vriend, in een overzicht van stillevens.
Twee jaar later was hij er terug met een overtuigende mix van stillevens en architecturale abstractie, wat mij in de bespreking (30/09/2010) ondermeer tot de volgende omschrijving inspireerde:
"Mario De Brabandere is ongetwijfeld één van de figuren die ons geloof in de kunst alleen maar kunnen verstevigen. Zijn werk behoeft geen grote theoretische verklaringen of ingewikkelde zinnen ter ondersteuning. Het is wat het is in zijn niet te verbeteren eigenheid, gemaakt met respect voor de middelen waarmee het gerealiseerd is."
Jan HOET besloot toen zijn inleidend woord als volgt:
"Zijn werk is even contemplatief als complex, even gecontroleerd en afgewogen als spontaan. Dit werk intrigeert vooral door zijn eenvoud, een onschuldige klaarheid die de geheimen bevat van zijn noodzakelijkheid ons de schoonheid van zijn omgeving te openbaren."
Op 10 september 2018 bespraken we in Waterschoenen zijn tentoonstelling 'Toewijding', waar hij in tegenstelling tot vandaag in het Raveelmuseum een zuiver abstracte beeldtaal presenteerde. Maar wie straks de overzichtstentoonstelling 'VFDB' bezoekt, zal vaststellen dat die strakke beeldtaal absoluut niet 'uit het niets' te voorschijn komt.
De grote sterkte van Mario De Brabandere is zijn artistieke wendbaarheid, die hem tegelijk in staat stelt om onverstoorbaar verder te gaan.
In de bespreking van 'Toewijding' koppelde ik daaraan het 'archaïsche' woord verknochtheid. Dat lijkt mij Mario De Brabandere op het lijf geschreven.
Jan Hoet in De Ziener (2010)
Jan HOET besloot toen zijn inleidend woord als volgt:
"Zijn werk is even contemplatief als complex, even gecontroleerd en afgewogen als spontaan. Dit werk intrigeert vooral door zijn eenvoud, een onschuldige klaarheid die de geheimen bevat van zijn noodzakelijkheid ons de schoonheid van zijn omgeving te openbaren."
Op 10 september 2018 bespraken we in Waterschoenen zijn tentoonstelling 'Toewijding', waar hij in tegenstelling tot vandaag in het Raveelmuseum een zuiver abstracte beeldtaal presenteerde. Maar wie straks de overzichtstentoonstelling 'VFDB' bezoekt, zal vaststellen dat die strakke beeldtaal absoluut niet 'uit het niets' te voorschijn komt.
De grote sterkte van Mario De Brabandere is zijn artistieke wendbaarheid, die hem tegelijk in staat stelt om onverstoorbaar verder te gaan.
In de bespreking van 'Toewijding' koppelde ik daaraan het 'archaïsche' woord verknochtheid. Dat lijkt mij Mario De Brabandere op het lijf geschreven.
Het is de hoogste tijd om de huidige tentoonstelling te verkennen.
Mario De Brabandere
VFDB
De presentatie concentreert zich in hoofdzaak op meer dan 50 stillevens in verschillende technieken, maar gunt ons in de verst gelegen kamer ook een blik op kunstwerken van andere nationale en internationale artiesten uit de persoonlijke collectie van Mario De Brabandere. Die collectie geeft ons meteen een idee van zijn connecties, vriendschappen, interesses en invloedssferen.
We nemen U via een aantal foto's mee langs enkele aandachtspunten en laten U straks op eigen tempo de hele collectie ontdekken.
De werken van Mario De Brabandere komen, op twee na, allemaal uit private collecties en zijn ontstaan tussen 1995 en 2012, al zult U vaststellen dat de periode tussen 2002 en 2008 een blinde vlek is.
De werken uit 2008 (annex 2009) vormen de absolute hoofdmoot, maar ook de andere periodes bieden heuse pareltjes, zoals het 'Stilleven met fles en koffietas' uit 1999 in geel, bruin en groen (zie foto 2 hierna).
En wat te denken van zijn composities met houten blokken uit 2011/2012 ?
Strakke of vloeiende lijnen, kleurrijke of zwarte knipsels, getekend en/of geschilderd,... altijd is het een zoektocht naar de essentie.
We wensen U een aangename kennismaking of een prettig weerzien.
(Meer artikels over Mario DB in Waterschoenen? Tik zijn naam in op de zoekbalk van deze blog.)
Stilleven met rode, witte en zwarte melkkanvormen
2008 - 2009
Privéverzameling
Compositie met petroleumkan en trechter
2008
Privéverzameling Herenthout
Stilleven met fles en koffietas
1999
WW Galerie Oosteeklo
*
Een aantal werken van collega-kunstenaars die Mario in de loop der jaren verzameld heeft, zijn samengebracht in de uiterste kamer van de voormalige pastorie: Amédéé Cortier, Frank Van Hiel, Willem Cole, Blinky Palermo, Hans Arp, Dan Van Severen, Marc Angeli, Werner Cuvelier, Frank Van den Berghe, René Heyvaert, Vincent De Roder, Philippe Vandenberg, Elsworth Kelly, Alan Smith, Bert Van Rossem, Joseph Beuys.
Amédée Cortier
verzameling Mario De Brabandere
Dan Van Severen (detail uit tekening)
verzameling Mario De Brabandere
Philippe Vandenberg (detail)
verzameling Mario De Brabandere
*
We keren terug naar de werken van Mario DB zelf.
Kelk
2010
VIIVII collectie
Lichaam en bloed
2010
Privéverzameling
Compositie met laatste avondmaal objecten nr. 2
2010
Privéverzameling
Frank Van Hiel en Mario De Brabandere in 2010 bij
Compositie met laatste avondmaal objecten nr. 2
Compositie met houten bouwblokken, nr. 19
2012
Privéverzameling Denderwindeke
Tentoonstelling tot en met 24 februari 2019
Roger Raveelmuseum, Gildestraat 2-8, 9870 Machelen - Zulte
Open: woensdag t/m zondag van 11 tot 17 uur
gesloten op maandag en dinsdag
*
Bezoek aansluitend ook de tentoonstelling van Laura Van ... 'Sex met verf', gekoppeld aan de uitgave van het gelijknamige boek door Posture Editions.
Laura Van, Stilleven met doos en vaas, olieverf, 2018
*
En natuurlijk kunt U hier niet vertrekken zonder een bezoek aan
de collectie van
het
Museum
Roger Raveel
Roger Raveel
Herinnering aan het sterfbed van mijn moeder
Zaalzicht Raveelmuseum
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.