Een jaar geleden startte Eva STEYNEN op de benedenverdieping van haar voormalig ouderlijk huis in de Antwerpse Zurenborgstraat een eigen tentoonstellingsproject:
'Eva Steynen.Deviation(s)'
Graag wou er ik meteen bij de eerste tentoonstelling bij zijn, maar om allerlei redenen is het pas nu, bij de vierde activiteit gelukt.
De voldoening is er dan ook niet minder om. Met de Michelingids in het achterhoofd zeg ik meteen: Cette 'Déviation' vaut le détour !
Voor Eva STEYNEN (°1967) is deze kunstruimte het logische gevolg van haar activiteiten in de wereld van theater, film, beeldende kunst. Sinds 2008 realiseerde ze als onafhankelijk curator verschillende tentoonstellingen. Met een eigen stek creëert ze nu nieuwe en ruimere mogelijkheden.
Ze heeft meteen ook aansluiting gevonden bij het gemeenschappelijk initiatief van verschillende galeries in Borgerhout, Antwerpen Noord en Berchem onder de noemer 'BORGER'. De gezamenlijke nocturnes en vernissages willen het publiek een ruim aanbod bieden.
Eva Steynen . Deviation(s)
Met de tentoonstelling 'NOT ALL I SEE IS THERE' ligt de nadruk op het KIJKEN: wat we zien, wat we denken te zien, want we niet zien, wat we willen zien, wat zich buiten ons blikveld afspeelt. De titel is gebaseerd op een schilderij van Sam FRANCIS (1923-1994) uit 1969.
Eva Steynen heeft drie kunstenaars samengebracht die elkaar niet kenden, maar die in WATERSCHOENEN elk apart reeds verschillende keren aan bod kwamen.
Benoît FELIX ontdekten we al in 2008 en solo in april 2012 bij galerie budA (Asse). Christian VAN HAESENDONCK kruiste ons pad bij galerie EL (Welle), waar we hem begin 2011 omschreven als 'een flaneur in de marge' en keerde er in maart 2012 en juni 2013 terug. Roeland TWEELINCKX merkten we vorig jaar op in Villa De Olmen (Wieze), maar ook bij galerie De Ziener (Asse).
Nu hebben ze elkaar gevonden in een ruimte die nog wat sporen draagt van de vroegere bewoning, maar toch ook een allure van neutraliteit bezit. In en met dat decor gaan ze elk op hun manier aan de slag.
Benoît Félix, PAS LE DESSIN D'UNE CHOSE, LA CHOSE D'UN DESSIN (INCARNATION)
Uitgeknipte tekening aan de muur bevestigd met naalden, potlood op tyvek, 2014 (detail)
Van Benoît FELIX (°1969) springt allereerst een werk in het oog dat er uitziet als een grote wandtekening. Wie dichterbij komt ontdekt echter een uitgeknipte potloodtekening op 'tyvek', die met spelden op enige afstand van de muur hangt, waardoor ook het spel van licht en schaduw een rol speelt. 'Pas le dessin d'une chose. La chose d'un dessin (Incarnation)' heet deze 'wandsculptuur'. Wie eerder gelijkaardige werken van Benoît Félix gezien heeft, staat ook hier vol bewondering voor zijn precieuze, ambachtelijke techniek van uitsnijden en de perfecte spanning.
Er tegenover presenteert hij de 'onmogelijke' video 'Dessine ce par quoi tu passes/passe pa ce que tu dessines', een onmiskenbare ode aan de fantasie en de ontsnappingsmogelijkheden daaraan verbonden.
Maar er zijn ook de onverwachte objecten en het resultaat van zijn performance tijdens de vernissage (of hoe tellen een wel heel aparte dimensie kan krijgen).
Roeland Tweelinckx, COMPOSITION WITH FOLDED PAPER,
C-print op Hahnemühle Photo Rag Brite White, 40 x 50 cm,
editie van 3, genummerd 1/3, 2013
Roeland TWEELINCKX (°1970) stelt het kijkvermogen van de bezoekers op scherp met zijn onverwachte ingrepen. Hij gaat letterlijk aan de slag met de ruimte, zaagt en recupereert, toont zich als een soort goochelaar die een 'Cardboard Box' in schijnbaar onmogelijk evenwicht houdt en neemt ons flink te grazen met zijn 'Composition with folded paper'.
What you see is what you get ... of toch maar niet ... (?). Minimale middelen zorgen voor subtiele effecten.
Christian Van Haesendonck, DRAWING ARCHIVE "C",
2 dozen van 32 + 48 tekeningen, viltstift, bic op papier, 11,5 x 12 x 24 cm, 2013
De achterste ruimte is grotendeels het terrein van Christian VAN HAESENDONCK (°1957), wiens speelse tekeningen meestal letterlijk in de marge ontstaan, als nevenactiviteit tijdens andere bezigheden. (Ik moet hier plots denken aan de 'telefoonkribbels' die Ermias Kiflyesus verzamelt en verwerkt)
Maar Van Haesendonck maakt zelf zijn 'kribbels' op de rand van een blad, een map of een bierkaartje. Die onderbewuste of onbewuste gedachten krijgen een autonoom beeldend karakter. De kunstenaar toont zich ook als archivaris van zijn eigen werk zoals in 'Drawing Archive "C" '.
KIJKEN IS DE BOODSCHAP !
Not All I See is There
Benoît Félix - Christian Van Haesendonck - Roeland Tweelinckx
tot 25 mei 2014
bij
Eva Steynen.Deviation(s)
Zurenborgstraat 28
2018 ANTWERPEN
zaterdag en zondag: 14 - 18 uur
Nocturne BORGER vrijdag 2 mei: 18 - 22 uur
Tijdens de finissage op 25 mei 2014 (15 - 20 uur) zal de nieuwe editie van deze tentoonstelling gepresenteerd worden.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten