zaterdag 29 februari 2020

BINNENKORT VERNISSAGE 'PG - IDV - FVDB' bij Galerie VAN CAELENBERG




GALERIE VAN CAELENBERG

DONDERDAG 5 MAART 2020

18 - 23 UUR

VERNISSAGE

'PG IDV FVDB'

Curator: Catharina De Vos


Paul GEES
combineert hout, metaal en steen 
in evenwichtige, sculpturale assemblages



Ignace DE VOS
maakt gelaagde, abstracte schilderijen 
op basis van reële, driedimensionale
elementen uit de wereld rondom hem




Frank VAN DEN BERGHE
onderzoekt de artistieke basiswoordenschat
  van vorm en oppervlak tot op het bot




Dendermondsesteenweg 17
9300 AALST

galerievancaelenberg@outlook.com


Uitgebreide bespreking volgt op
waterschoenen.blogspot.com







woensdag 26 februari 2020

Patrick KEULEMANS bij Eva Steynen Deviation(s) (Antwerpen)



Onder de titel 'PING PONG' presenteert Patrick KEULEMANS (°1958) een speelse, veelzijdige, sobere, uitgekiende tentoonstelling bij Eva Steynen Deviation(s) in Antwerpen.

We waren er op de vernissage als eerste bij en het was de omweg naar Antwerpen meer dan waard.

'Veelzijdigheid' is alvast een eerste woord dat het oeuvre van Patrick Keulemans typeert, maar ook 'soberheid' speelt een evenwaardige rol. Die twee begrippen lijken misschien enigszins in tegenspraak, maar bij Patrick Keulemans vormen ze een versterkend duo.

Taal en communicatie zijn onafscheidelijke uitgangspunten, ernst wordt op tijd en stond gekruid met een vleugje humor, de homo ludens sluit de denkende, beschouwende mens in geen geval uit.

Ik durf Patrick Keulemans omschrijven als een 'rationele romanticus', die zijn bekommernissen over de verdwijnende talen, de tijd en andere fenomenen op een beredeneerde, esthetische en functionele manier in beeld brengt



Patrick Keulemans, Ping Pong, 2020,
MDF, multiplex, acrylic paint, 
consists of 2 pieces 25x15,4x2 cm


Bij Eva Steynen gebruikt hij de centrale ruimte voor twee installaties.
In het achterste deel situeert zich de tafel met de verschillende elementen uit 'Ping Pong', waarbij hij een vorm- en taalspel met gelijklopende betekenissen ontwikkelt. Beeld en taal zijn trouwens bij Patrick Keulemans gelijkwaardige elementen.

Hij leidt je blik van 'Ping Pong' naar 'Pong Pong', 'Ping Ping', Sing Song', 'Pang Pang',... en laat je eindigen in een rustpunt van 'Mindset'. Hier toont hij volop zijn kwaliteiten als beeldend vertaler.
Taal, vorm en klank spelen een spel, dat zich vlakbij ook vertaalt in het klik/klak en plok/plok van tot sculptuur verbouwde schoenhielen.



Patrick Keulemans
Every fouteen days a language dies, 2020
Divers materials, various dimensions


Vooraan heeft hij een lang en laag podium gebouwd voor de installatie 'Every fourteen days a language dies'. Tientallen tongen uit verschillende soorten steen heeft hij geslepen als symbool voor evenveel verdwenen talen.

Zelf omschrijft hij zijn bekommernis voor dit fenomeen als volgt:

"Door de globalisering en digitalisering verliezen heel wat talen van kleine gemeenschappen de slag met wereldtalen als Engels, Spaans, Chinees en Hindi. Deze evolutie is onomkeerbaar waardoor kennis, cultuur en identiteit verloren gaan. Door de wisselende grootte, vorm, kleur en materiaalgebruik wordt de eigenheid van elke taal verbeeld."


Patrick Keulemans, Another brick in the wall, 2019,
Concrete, synthetic material, plaster
Multiple of 32, 11x8x8 cm, unique


In de hoek vooraan hangt een aangepaste versie van de installatie 'Another brick in the wall' die hij vorig jaar presenteerde in de bibliotheek van LUCA Hogeschool, waar hij na 30 jaar zijn lesopdracht grafische vormgeving stopzette.
Betonnen kubussen met een laag gips van wisselende dikte staan symbool voor de talrijke studenten die hij tijdens zijn carrière zag passeren en waarmee hij via het kleine 'tuitje' in het midden de dialoog kon aangaan door ze een stuk artistieke voeding te verstrekken en op enige respons te rekenen.

In de tegenoverliggende hoek creëert hij met de stukken van een ontplofte, kartonnen vuurwerkbol een eigen (weliswaar kleine) versie van de Big Bang, die hij dan ook in alle bescheidenheid 'Bang' noemt.

Patrick Keulemans is geen harde roeper. 'Van hard roepen wordt je stem schors' (2020) stelt hij met de leesbare installatie hoog tegen het plafond. Hier valt het gebruikte materiaal (inner bark = binnenste schors) en het taalgebruik perfect samen.



Patrick Keulemans,
A la recherche du temps perdu, 2019,
Book 'A la recherche du temps perdu' (Marcel Proust),
multiplex poplar, acrylic glass, electronic device,
32x19x14 cm


De installatie 'A la recherche du temps perdu' is een technologisch buitenbeentje in de tentoonstelling. Toch bevat het al de bekommernissen en methodische benaderingen van de kunstenaar, zoals ik hem omschreef met de term 'rationele romanticus'.


De verteller in dit iconische werk van Marcel Proust wil schrijver worden, maar wordt daar door het leven in zijn mondaine milieu van weerhouden. Pas later zal hij die drang laten primeren en volop reflecteren over de verloren tijd.
De installatie van Patrick Keulemans meet de verloren tijd op meticuleuze manier via een wijzer die per seconde van het ene gouden streepje naar het andere op de rug van het boek springt.

Ik zie dit werk als zeer belangrijk in het oeuvre van de kunstenaar. Zelf was hij een leven lang bijzonder actief op heel wat terreinen tegelijk: een fulltime lesopdracht, actief in de reclamewereld,... een druk bestaan.
Toch begon hij zich als vrij kunstenaar pas in 2009 te manifesteren. Maar inmiddels heeft hij de 'verloren tijd' (als die er al was) ook op dat punt allang ingehaald.

Tot daar een onvolledige blik op de tentoonstelling. 

Nu is het uw beurt...


Patrick Keulemans
'PING PONG'

tot 21 maart 2020

EVA STEYENEN.DEVIATION(S)
Zurenborgstraat 28
2018 ANTWERPEN

donderdag t.e.m. zaterdag
14 - 18 uur

Finissage: zondag 22 maart 15 - 17 uur

www.deviations.be





© Art Spotter / Waterschoenen




vrijdag 21 februari 2020

CARNAVAL AALST versus WATERSCHOENEN





CARNAVAL AALST

versus

WATERSCHOENEN


een ongelijke strijd




Dus verdwijnen we even, maar 
we komen binnenkort terug !
Meteen tijd om ook eens gek te doen...

© Art Spotter / Waterschoenen





maandag 17 februari 2020

THE BURGUNDIAN SUMMERHOUSE van Eliza PEPERMANS in Rufus Gallery (Gent)




Galerie RUFUS bestaat pas sinds 19 oktober 2019, maar is nu al aan de derde tentoonstelling toe. Jens Versprille mikt met zijn programmatie op lokale en internationale artiesten wiens oeuvre een sterk grafische inslag heeft, of zoals het op de website staat: 'GRAPHIC ARTS AND BEYOND'.

Met de komst van Eliza PEPERMANS zit hij vanzelfsprekend op het juiste spoor.




Vorige maand namen we u nog mee naar de tentoonstelling 'Paper Stories' in de Schönfeld Gallery (Brussel), waar Eliza Pepermans met haar kleurrijke stillevens een stevig statement neerzette. Ze is dan ook een vat vol picturale energie. Dat mochten we reeds eerder ervaren.
Met de huidige presentatie in Galerie Rufus stelt ze dat beeld minstens even scherp.


Eliza Pepermans, Lounger, 2019
Tekening


Aan de basis van 'The Burgundian Summerhouse' ligt een week zomerse vakantie in een huis in het Bourgondische dorpje Chalmoux.
Nu krijgt het begrip 'vakantie' al snel een dubbele betekenis als je de tekeningen ziet die Eliza tijdens die week gemaakt heeft. Ze hangen in de galerie en zijn gebundeld in het boek 'Bourgondisch zomerhuis', waarvoor haar vriend Bart Hebben  niet alleen de vormgeving verzorgde, maar bovendien een begeleidende tekst realiseerde.
In die tekst beschrijft hij haar artistieke activiteiten, haar werkmethode, haar inzet ter plekke van aankomst tot terugkeer: een werkvakantie.


Eliza Pepermans, Lounger I, 2019
100 x 132 cm, oil on paper


Het is een mix van stillevens met vazen, planten, een kandelaar, een theepot, borstels, een hark, stoelen en ... schaduwen (want de zon scheen genadeloos).

Later lagen heel wat van die tekeningen aan de basis van grote werken in een mix van tekening en olieverf op papier, die nu in de galerie getoond worden.



De gebundelde tekeningen 
in 150 genummerde boeken


Het boek met de Bourgondische tekeningen is beschikbaar in de galerie.

De volgende citaten uit de tekst van Bart Hebben zullen een en ander verduidelijken.

Al tijdens de eerste dag blijkt...

"Plots zit het luieren erop. Ze wil iets doen..."

Dat resulteert onvermijdelijk in tekenen.

"Van een afstand sla ik de tekenende vrouw gade. Na een tweetal schetsen begint het haar klaarblijkelijk te dagen dat deze bezigheid wel eens de mode de vie van deze reis zou kunnen worden."

"Maar omdat op de duur alle oppervlakken in het huis bedekt raken met tekeningen... wordt het maar eens tijd dat we naar huis gaan."

Het weekje vakantie is voorbij...



Eliza Pepermans, Dinner for friends, 2019
96 x 64 cm, oil on paper


P.S.: Let ook op de grote muurschildering die Eliza achteraan in de tuin van de galerie gemaakt heeft.
Het is (spijtig genoeg ?) de bedoeling dat die na de tentoonstelling overschilderd wordt om plaats te maken voor de volgende kunstenaar.


The Burgundian Summerhouse
tot 15 maart 2020
in
Galerie RUFUS
Land van Waaslaan 58
9040 GENT

Open van woensdag tot zondag
14 tot 17 uur



© Art Spotter / Waterschoenen




donderdag 13 februari 2020

Maurice WYCKAERT, 'A - TYPISCH' bij Galerie De Ziener (Asse)



Wie regelmatig op stap gaat in de wereld van de beeldende kunsten herkent het werk van heel wat kunstenaars aan hun 'typische' stijl, een combinatie van kleur, lijnvoering, compositie, onderwerp...

Je zou bijna vergeten dat de meeste kunstenaars een lange, soms grillige weg afgelegd hebben alvorens tot die eigen stijl te komen.

Ook Maurice WYCKAERT (Brussel °1923 - +1996) heeft diverse paden bewandeld, uit verschillende kunstrichtingen geput en met een aantal vrienden samengewerkt om uiteindelijk met zijn zo herkenbare, zwierige, kleurrijke abstracte landschappen een specifieke, eigen richting in te slaan.




Maurice WYCKAERT was, ook bij leven altijd al een graag geziene gast in Galerie De Ziener. Maar doorheen de jaren bleef zijn werk opduiken in de tentoonstellingen van de galerie.

Vorig jaar nog (Waterschoenen, 6 juni 2019) verscheen hij in de groepstentoonstelling, waar we zijn artistieke visie op het landschap (Tender is the night) confronteerden met de sculpturale kijk op de de natuur (Het boompje 'Gevleugeld, Cornus') van Bart De Zutter.

Of herinner u de tenoonstelling in De Markten (Brussel) waar Galerie De Ziener de dertigste verjaardag vierde en Maurice Wyckaert met een zeer kleurrijk 'Verbokkeld landschap' (1983) de tentoonstelling mocht openen.

Tot daar twee voorbeelden van de 'typische' Wyckaert.


(l) acryl op papier, inkt, 78,5 x 74 cm
(r) Mineral, 1953, olieverf op doek, 80 x 152 cm


Om het beeld van de kunstenaar ruimer open te trekken, zoals in het begin van dit artikel aangegeven, deed Jan De Smedt van De Ziener voornamelijk een beroep op de familie Wyckaert, die kon putten uit de eigen collectie. Aangevuld met enkele werken uit andere private collecties ontstond een tentoonstelling die de periode van 1953 tot 1996 overbrugt.

Voor de uiteindelijke presentatie deed Jan De Smedt bovendien een beroep op de zorgzame medewerking van Dirk D'herde, die vorig jaar ook al zijn sporen verdiende met de tentoonstelling van Werner Cuvelier bij Nadja Vilenne in Luik.

Het duistere schilderij 'Mineral' is het oudste (1953) uit de tentoonstelling. Qua contrast met de kleurenexplosie van het latere 'typische' werk kan het tellen. 



olieverf op doek, 88 x 113 cm
Wyckaert en de lyrische abstractie


Na aanvankelijke invloeden van Brusselmans of het Vlaamse expressionisme ging hij vanaf 1951 meer de abstracte toer op (duister getint). Vanaf 1955 ontdekte hij het licht in de werken van Ensor en Turner. In de jaren '60 groeide het levendige en kleurrijke werk stilaan uit tot het 'typische' Wyckaert-oeuvre: echte of 'gedroomde' landschappen.

In 1955 lag Wyckaert mee aan de basis van 'TAPTOE', een onafhankelijk kunstenaarshuis in Brussel. Een hele schare aan nationale en internationale kunstenaars passeerden er de revue: Karel Appel, Pierre Alechinsky, Roger Raveel, Asger Jorn, Serge Vandercam, Roel & Reinhoud D'Haese,... 

De kennismaking met Asger Jorn was voor Wyckaert het begin van een stevige vriendschap en een verdere stap in zijn werk en carrière.



Keramiek uit Albisola


Albisola is een Ligurische kustplaats (Italië), bekend om haar talloze keramiekateliers. Sinds jaar dag trekken talrijke kunstenaars naar Albisola. Ook Maurice Wyckaert ging er aan de slag. Zijn vriend Asger Jorn was er kind aan huis.



Galerie De Ziener


In de 'winkel' naast de galerie treft u, naast een serie boeken over de kunstenaar en zijn werk, ook de ontwerptekeningen aan die Wyckaert maakte voor de gigantische muurschildering 'Coming up for air' (1982) in het metrostation Jacques Brel (Brussel).

'Coming up for air' (detail)


(l) pastel, gouache op papier, 21 x 24 cm
(r) pastel, gouache op papier, 21 x 24 cm
Op weg naar de 'typische' Wyckaert



GALERIE DE ZIENER
Stationsstraat 55
1730 ASSE

tot 23 februari 2020
vrijdag tot zondag: 15 - 18 uur



© Art Spotter / Waterschoenen













maandag 10 februari 2020

TIPS van WATERSCHOENEN




*** MEXICO CITY / Galeria Marabunta & Transitorio / Los Rechazados - 10 International Artists met o.a. Nicolas Vander Biest / tot 15 februari 2020 / www.galeriamarabunta.com ***


© Nicolas Vander Biest

=====


*** GENT / Galerie RUFUS / Eliza PEPERMANS met 'The Burgundian Summerhouse' / tot 15 maart 2020 / www.rufus.gallery ***

BESPREKING VOLGT 17/2 op waterschoenen.blogspot.com




=====

*** ANTWERPEN / Annie Gentils Gallery / Rik Moens - Limbic Dialectical Residue / tot 15 maart 2020 / anniegentilsgallery.com ***


© Rik Moens

=====

*** RONSE / CC De Ververij / Come in - Stay out met Inge De cuypere, Isa D'Hondt en Jo Michiels / tot 8 maart 2020 / www.ccdeververij.be ***


@ cc deververij

=====

*** BRUSSEL / Vander Borght Building / Collectible (design) / 5 - 8 maart 2020 / www.collectible.design ***


@ Collectible

=====

*** BRUSSEL / Wiels / Boekvoorstelling Wannes Lecompte / 22 februari 2020 (16 uur) / www.wanneslecompte.com ***


Wannes Lecompte

=====

*** ANTWERPEN / DMW Gallery / Caroline Van den Eynden / tot 7 maart 2020 / dmwgallery.be ***


© Caroline Van den Eynden

=====

*** OOSTENDE / Salon Blanc / ZINTUIN - Alice Vanderschoot @ Hilde Overbergh / 15 februari 2020 / www.salonblanc.be ***



Salon Blanc




15 februari is ook NACHT VAN DE MUSEA EN DE GALERIJEN in Oostende met o.a. bij CAS werk van Karen Vermeren en anderen..


© Karen Vermeren, Transparent Stones (detail), Acrylic on doors & glass, 2020

=====

*** GENT / Barbé Urbain Gallery / Middernacht & Alexander / tot 8 maart 2020 / barbe-urbain.com ***


© Middernacht & Alexander

=====

*** GENT / Tatjana Pieters Gallery / The 4 Gate Connection / tot 1 maart 2020 / www.tatjanapieters.com ***


Zaaloverzicht @ Tatjana Pieters

=====

*** GENT / KIOSK / Philippe Van Snick - Territorium / 15 februari - 12 april 2020 / kiosk.art ***


© Philippe Van Snick

=====

*** ANTWERPEN / Art Gallery DE WAEL 15 / Charlie De Voet / tot 16 februari 2020 / www.dewael15.art


© Charlie De Voet

=====

*** BRUSSEL / Galerie Nathalie Obadia / Sophie Kuijken / tot 22 februari 2020 / www.nathalieobadia.com ***



Sophie Kuijken, V.L.K.L., 2019.

Olie en acryl op multiplex plaat, 100 x 240 cm (39 3/8 x 94 1/2 in.)




=====

*** MECHELEN / Galerie Transit / Nikita Kadan met 'The Beautiful Colonizer' / tot 15 maart 2020 / www.transit.be ***


© Nikita Kazan




Art Spotter / Waterschoenen








dinsdag 4 februari 2020

KARL MECHNIG bij ARTSPACE_LAVALISE



In samenwerking met 
WATERSCHOENEN 
presenteert 
het online-kunstplatform


 een kleine tentoonstelling
met 4 schilderijen en 6 tekeningen 
van

KARL MECHNIG

(Bekijk de werken via de LINK hierboven)





De voorbije jaren dook Aalstenaar KARL MECHNIG (°1959) meermaals op in 'WATERSCHOENEN', naar aanleiding van individuele of groepstentoonstellingen. Uiteraard konden we niet al zijn passages in het kunstenlandschap volgen, maar we bezorgden u sinds 2011 wel een beeld van zijn specifieke teken- en schilderstijl.

Het 'speelse' gemak waarmee hij zijn ritmische 'verhalen' aan het papier of het doek toevertrouwt, blijft voor verwondering en bewondering zorgen.

'Speels' en 'verhalen' zijn twee woorden die je spontaan te binnen schieten bij het zien van zijn tekeningen en schilderijen. De potloodtekeningen maakt hij op A4-formaat, terwijl hij voor de schilderijen graag grote doeken kiest. Voor de dagelijkse tekeningen installeert hij zich thuis in de zetel, tekenplank op de knieën. De grote schilderijen vragen uiteraard meer ruimtelijke omkadering. Daarvoor heeft hij zijn atelier in een oud fabriekspand langs de Dender. 

Karl MECHNIG blijft zich in zijn werk verbazen over de 'condition humaine'. Hij tekent en schildert de menselijke 'gekte' of 'comedie' met een mengeling van onbevangenheid en begrip. Woord en beeld vullen elkaar aan in die ongeëvenaarde 'situatieschetsen' die hij op papier of doek realiseert.


Tekenen en compositie vormen de basis van zijn werk. Het schijnbaar oncontroleerbare wereldbeeld dat hij op ons loslaat, lijkt in flarden uit een droomwereld ontsnapt en in een roes op feilloze wijze neergezet in een mix van quasi-abstractie, geschilderde collagetechniek en uiterst realistische elementen.



Net zoals Félicien Rops zijn serie 'Cent légers croquis sans prétention pour réjouir les honnêtes gens' maakt, creëert Karl Mechnig zijn tekeningen. Bevreemdend en uitdagend zetten ze de kijker aan het denken.



© Karl Mechnig


De taferelen van Mechnig zijn (gezien de aard van het medium) momentopnamen of stilgezette tijd. Nochtans getuigen al die tekeningen en schilderijen van een bruisende activiteit. Door de tijd even stil te zetten krijgt ook de toeschouwer de kans om een en ander op te nemen, te laten doordringen, te interpreteren.

Het beeldenarsenaal van Karl Mechnig lijkt onuitputtelijk.


Net als de reeds genoemde Félicien Rops is hij een chroniqueur van zijn tijd. Zijn taferelen combineren historische met stripmatige en filmische elementen, bewegen zich tussen popart en barok, tussen realisme en surrealisme. 



Mechnig schildert de wereld als een 'schouwtoneel', waarin ieder de hem of haar toebedeelde rol speelt en waarin voor- en achtergrond dikwijls in elkaar overlopen. Zelf slaagt hij er in zijn eigen rol te regisseren, de gulden regels van zijn vakmanschap steeds verder verschuivend om te komen tot een uniek, gedurfd oeuvre.

Op zijn zwierige manier tekent en schildert Karl Mechnig de plezierige en minder plezierige zottigheid van de wereld: Le monde tel qu'il est.
De kunstenaar weet hoe het in elkaar zit. Hij heeft het allemaal gezien, verbaast zich niet zo gauw, maar registreert en laat het eventuele oordeel aan de anderen over.




© Karl Mechnig


Karl Mechnig maakt ook deel uit van 'The Syndicate of Belgian Painters'.

Onder die overkoepelende titel stellen (op initiatief van Peter Weidenbaum) een aantal kunstenaars tot 23 februari 2020 tentoon op verschillende locaties in Limburg (zie link hierboven).





Van 22 maart tot 5 april 2020 neemt hij deel aan 'Drawing Rooms #3', een initiatief van PAK in Oostende.




Naar aanleiding van de tentoonstelling 'Behind closed doors' (2018), maakte de initiatiefnemer van het PAK in Gistel (Frank Demarest) een keuze uit de tekeningen van Karl Mechnig. Daaruit ontstond onderstaand boek. (uitgeverij Matador ISBN 978 94 6266 322 0 - 20 Euro)




Om te besluiten laten we graag kunstcriticus Hugo Brutin aan het woord:

"Karl Mechnig bezit een uitmuntend métier als schilder en als tekenaar en geeft daarnaast blijk van een rijke verbeelding en van de gave om aan de hand van meerdere bedenkingen een boeiende en intrigerende structuur op te bouwen waarin verbanden worden gesuggereerd , golven van sensibiliteit tekens worden, betekenissen verschijnen die de kijker met aandacht moet vatten vooraleer ze weer verdwijnen. Zo is ieder werk een speels en tevens indringend raadsel dat om een persoonlijke interpretatie vraagt en dat iedere afzonderlijke kijker een beklijvend antwoord biedt, een samenhang formuleert, een moment van emotie en van binnentreden in een tuin van lusten. Dat wordt in de hand gewerkt door het ritme van wezens en dingen, door een spanning die groeit naarmate men kijkt, door de beeldende kracht van de maker en bedenker... Karl Mechnig."
                                                                                                                                                                 Hugo Brutin

Voor meer informatie:







© Art Spotter / Waterschoenen