Met
'PAPER STORIES'
duikt Schönfeld Gallery in Brussel
vol kleurrijke en uitgebalanceerde
ambitie het nieuwe jaar in.
Na de eerdere installatie van de trap naar de verdieping heeft de galerie alweer voor een nieuwe uitbreiding gezorgd.
'Paper Stories' laat met werk van 5 kunstenaars een hele waaier aan onderwerpen, benaderingswijzen en technieken op ons los, maar de gemeenschappelijke noemer is 'PAPIER'.
Nog voor je naar binnen gaat kan je op de lange wand rechts al genieten van de 'klassieke' stillevens die Eliza PEPERMANS (°1988) in een levendig kleurenpalet neerzet.
Sinds we in 2012 haar eveneens kleurrijke, bladvullende, wrange sprookjes op KRASJ (Ninove) ontdekten, heeft ze een hele weg afgelegd. We bespraken haar tentoonstelling 'Make money, not war' in 2013 en bezochten haar in 2015 onder de titel 'Het zachte geweld van Eliza Pepermans'.
Toen was ze in haar illustraties voor kranten en tijdschriften geëvolueerd naar een soort 'podiumsituaties'. Ze creëerde voor haar personages een achtergrond, een scène, waardoor ze acteurs werden in een regie van de illustratrice.
Diezelfde tactiek past natuurlijk ook perfect in het thema 'stilleven'.
Sinds enige tijd is het illustratiewerk naar de achtergrond verschoven en richt ze zich ten volle op de eigen artistieke activiteit, zeg maar de 'vrije' kunst.
Het stilleven krijgt in haar handen een nieuw elan, dankzij een gedegen constructieve kracht en een gedurfd maar weloverwogen kleurenpalet. Ik denk aan een uitgepuurde versie van Matisse of Cézanne met hier en daar een vleugje strakheid van Morandi.
Binnenkort stelt ze ook in Gent tentoon en presenteert er haar boek met tekeningen die ze vorig jaar tijdens een vakantie in Bourgondië maakte: THE BURGUNDIAN SUMMERHOUSE.
Vernissage op 8 februari bij Rufus Gallery.
Wij houden u op de hoogte.
Vernissage op 8 februari bij Rufus Gallery.
Wij houden u op de hoogte.
Eliza Pepermans
Peonies and tomatoes / Bowl of tomatoes / Jug with peonies
48x64 cm, oil on paper, 2018
Vooraan links toont Jesse WILLEMS (°1984) een totaal andere beeldtaal in zijn gebruik van het medium papier. Voor deze geometrisch-abstract uitziende collages gebruikt hij 'gedateerd' papier (vrij van beeld of taal) dat met andere woorden al een geschiedenis in zich draagt.
Zijn keuze voor geometrische abstractie in deze presentatie is blijkbaar een manier om afstand te nemen van 'de' werkelijkheid. Toch gebruikt hij titels die verwijzen naar een realiteit, een verhaal. What's in a name?
Jesse Willems is ook fotograaf.
Jesse Willems
The larks - still bravely singing, 60x48 cm, handcut collage, 2019
Grus Grus, 41x30 cm, handcut collage, 2019
Comédie Sentimentale Américaine, 81x62 cm, handcut collage, 2019
De nieuwe ruimte rechtsachter is het terrein van Albert PEPERMANS (°1947).
Al een hele kunstenaarscarrière lang werkt hij op papier. Het medium heeft voor hem dus geen geheimen. Als een zachte anarchist gaat hij hij op de drager te keer met acryl, inkt, zelf ontworpen stempels en sjablonen, oliestick,...
Elke dag vindt hij zijn kunst weer uit, op groot of klein formaat. Zijn beeldtaal lijkt chaotisch, maar is zeer trefzeker en straalt een grote intensiteit uit.
Naast het grote werk hieronder toont hij twee series kleine werken.
In december 2018 hadden we het in Waterschoenen over zijn tentoonstelling 'Serial Killer - Part 2' in deze galerie. In 2011 keken we in Watou met grote ogen naar zijn samenwerking met Hugo Claus.
Al een hele kunstenaarscarrière lang werkt hij op papier. Het medium heeft voor hem dus geen geheimen. Als een zachte anarchist gaat hij hij op de drager te keer met acryl, inkt, zelf ontworpen stempels en sjablonen, oliestick,...
Elke dag vindt hij zijn kunst weer uit, op groot of klein formaat. Zijn beeldtaal lijkt chaotisch, maar is zeer trefzeker en straalt een grote intensiteit uit.
Naast het grote werk hieronder toont hij twee series kleine werken.
In december 2018 hadden we het in Waterschoenen over zijn tentoonstelling 'Serial Killer - Part 2' in deze galerie. In 2011 keken we in Watou met grote ogen naar zijn samenwerking met Hugo Claus.
Albert Pepermans,
Blue Face, 200x200 cm, acrylic and ink on paper, 2000
Op de bovenverdieping staan we meteen oog in oog met het werk van Manuel GEERINCK (Brussel °1961, woont en werkt in New York).
Hij presenteert hier tekeningen in acryl, potlood of ballpoint. Zijn onderwerpen laten zich slechts raden. Je denkt aan vreemdsoortige objecten en af en toe aan figuren. Geerinck laat je in het ongewisse of geeft je integendeel de ruimte om zelf in te vullen, want hij noemt al zijn tekeningen simpelweg 'Dessin'.
Hij is ook actief als fotograaf.
Manuel Geerinck
Dessin 1719, 67x52 cm, ballpoint pen on paper,
framed museumglass, 2018
Janine VANDEBOSCH (°1967), interieurarchitecte sinds 1989, maakt hier haar debuut als kunstenares in het officiële kunstcircuit. Dat doet ze met verve.
Ik probeer in de drukte van de vernissage haar werk van dichtbij te bekijken, maar geniet in eerste instantie van de speelse, doch doelgerichte installatie. Wervelende lijnen en kleuren op bladen met een verleden banen zich een weg naar mijn netvlies.
© Janine Vandebosch - Detail
Tot 22 februari 2020
donderdag, vrijdag, zaterdag
14 tot 18 uur
in
Schönfeld Gallery
Rivoli Building
690, Chaussée de Waterloo
1180 Brussel
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten