De titel 'DESIRE FOR A DREAM' is ontleend aan een performance uit 2019 van D.D. TRANS en ISTVAN IST HUZJAN.
De twee kunstenaars sloegen letterlijk de handen in elkaar.
'DESIRE FOR' stond op de arm van de ene, "A DREAM' bij de andere.
Wisten zij en wij toen veel dat dit gebaar van begroeting in 2020 plots 'verboden' werd door corona. Vandaag staat het beeld en de titel bij galerie Van Caelenberg symbool voor een groepstentoonstelling waarin samenwerking en diversiteit hand in hand gaan.
Zaalzicht vóór de vernissage
De tentoonstelling met 6 kunstenaars is een mix van 'prettig gestoorde' conceptuele ingrepen, ruimte-omschrijvende sculpturen, maritiem getinte herinneringen en kleurrijke schilderijen, waardoor oog en geest van de toeschouwers constant op hun alertheid getest worden.
Rust kan je hier hier als bezoeker wel voldoende inbouwen, enerzijds door de ruimte, verdeeld over de galerie aan de straatkant en het achterhuis met drie verdiepingen. De binnentuin, die de twee verbindt, fungeert als extra rustpunt.
© Catharina Dhaen
Alle deelnemers, jong en iets minder jong, hebben reeds een gedegen artistieke weg afgelegd. Samen presenteren ze hier een parcours vol verrassingen die meestal klaar in beeld komen, maar soms in een klein hoekje verscholen zitten. In de wereld van het conceptuele kan het meest gewone nu eenmaal het meest ongewone worden.
Laat gerust uw ogen dwalen tussen kleur en vorm, gevat in een sculpturaal lijnenspel of een uitgebalanceerde vlakverdeling (zoals bij Johan Gelper of Catharina Dhaen).
Johan Gelper volgen we in WATERSCHOENEN al sinds 2008, in galerie EL, 2010 of later (2014) in Villa De Olmen, waar we toen noteerden:
"In de hal gaat beeldhouwer Johan GELPER meteen op weergaloze wijze met zijn en onze fantasie en ruimtelijk vermogen op de loop in het kader van het dambordprofiel dat vloer en wanden beheerst. Ondanks het statische (hoewel expansief) karakter van zijn sculptuur neemt hij ons mee in een wervelende, vloeiende gedachtengang.
Johan Gelper weet al jaren met 'banale' middelen (hier een stoel, buizen, een bal,...) expanderende 'tekeningen' in de ruimte te maken. Het werk heet niet voor niks 'Spatial drawing'."
Bij Van Caelenberg gaat hij meestal voor het kleinere werk, losstaande of wandsculpturen met de typische Gelper-elementen, met affirmatieve en poëtische kleurtoetsen die de 'leesbaarheid' vergroten.
© Johan Gelper
Van Catharina Dhaen mochten we in 2014, toen ze nog volop studeerde, de allereerste tentoonstelling meemaken. In 2019 brachten we haar in beeld naar aanleiding van Art Rotterdam en even later bij Zwart Huis in Rivoli Brussel.
Catharina Dhaen, dat is schilderen pur sang, het 'gevecht' met de verf, nu eens met het volle geweld, dan weer met zachte hand. Soms bouwt ze op, om dan uiteindelijk weer hele stukken te overschilderen in quasi egale vlakken... ach dat roze bijvoorbeeld... al is ze niet bang voor welke tint dan ook en gaat ze misschien toch weer temperen, bewolken,...
Ze lijkt me verliefd op de verf en het doek.
D.D.Trans is het pseudoniem van Frank Tuytschaever. Met 'banale' materialen en voorwerpen creëert hij een artistieke taal die betekenissen op scherp stelt in meestal kleinschalige, driedimensionale combinaties. Zijn artiestennaam ontleende hij aan een inmiddels ter ziele gegaan transportbedrijf.
Sinds 2014 is hij bezig aan een tweede artistieke carrière, nadat bij in 2005 een rustperiode inbouwde. Zijn benadering is dezelfde gebleven of zoals hij het zelf uitdrukt: "Inspiratie haal ik uit doe-het zelf-winkels of uit de Suprabazaar". Situeer hem gerust in de denkwereld van René Heyvaert.
De Sloveen Istvan ist Huzjan is de meest internationale van het gezelschap: studies in Amsterdam, werking vanuit Brussel met passages langs New-York of Mexico-City voor tentoonstellingen en performances.
'Desire for a dream' met D.D.Trans kende reeds een gelijke in de tentoonstelling bij Proyectos Monclova in Mexico-City, waar de bezoekers met een handdruk begroet werden.
De artistieke praktijk van de kunstenaar gaat steeds uit van de vraag: "Onder welke omstandigheden zijn onze paden in botsing gekomen en waar leiden mijn sporen naartoe?"
Vaar mee in de dikwijls 'ontbrekende' zeilschepen van Tamara Dees, de kunstenares uit Zeeuws-Vlaanderen, voor wie de scheepvaart een onuitputtelijke bron van inspiratie vormt.
statement
The work of Tamara Dees is about experiencing and investigating what it is like to be small in a big world – often the world of shipping.
(uit haar website)
Performance Bas van Wieringen
tijdens de vernissage
Tijdens de vernissage toonde Bas Van Wieringen in een performance hoe hij te werk gaat in de vorming en vervorming van betekenissen.
Bij het binnenkomen zag je op de vloer het woord CAUTION met een potje vaseline erbij. Hij smeerde de vaseline rond de kleefletters die hij nadien voorzichtig losmaakte. In de aldus vrijgekomen ruimte goot hij water...
Ook in zijn andere werken brengt hij wijzigingen aan in het basismateriaal om zo nieuwe betekenissen te genereren.
Een blad uit een atlas wordt een wereldbol. Het resultaat van deze minimale ingreep ziet u in de galerie.
Bruno Van Caelenberg
galeriehouder
Zonder kunstenaars geen kunst !
Zonder enthousiaste galeriehouders geen galerie !
Op 6 september nodigden we u in deze blog reeds uit voor de vernissage van de tentoonstelling en bezorgden we u meteen LINKS naar de websites van de deelnemende kunstenaars. Daar maakt u makkelijk nader kennis met hun werk in de aanloop naar uw bezoek aan galerie Van Caelenberg.
BEZOEK MOGELIJK TOT 6 NOVEMBER 2020
in het kader van de coronamaatregelen
ENKEL NA AFSPRAAK
galerievancaelenberg@outlook.com
of
+32475730777
Galerie Van Caelenberg
Dendermondsesteenweg 17
9300 AALST
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.