*
De gedrevenheid van een geïnspireerde, artistieke 'bricoleur'
*
Wanneer ik Johan Gelper (°1980) omschijf als een artistieke 'bricoleur' is dat geenszins denigrerend bedoeld. Wel integendeel!
Het is bijzonder prettig vast te stellen hoe hij met middelen uit de 'brico' een serie uitgebalanceerde, evenwichtige werken weet op te bouwen. Wie de beelden of installaties in detail bekijkt, ontdekt de 'banale' materialen waarmee ze samengesteld zijn: metalen profielen, ijzerdraad, buizen, in stukjes gezaagde afvoerbuizen uit pvc, plastic klemdraden voor electrische installaties, delen van een voormalige tuinserre, een pedaal van een drumstel,...
Maar laat U vooral niet misleiden. Johan Gelper kent ook zijn klassiekers. Aanvankelijk volgde hij een opleiding Schilderkunst (Sint-Lucas Gent 2000-2004), aangevuld met Mixed Media (KASK Gent 2004-2006).
Alles begint bij de tekeningen, in deze tentoonstelling allemaal klein van omvang, maar 'groots' in opbouw. Hier krijgen de ontwerpen al duidelijk een derde dimensie aangemeten.
Hij denkt ruimtelijk!
Als een echte doe-het-zelver gaat de kunstenaar aan de slag met zijn 'povere' materialen. Uit een ordinaire pvc-buis bedoeld voor de afvoer van water, zaagt hij tientallen (honderden) rondjes die hij dan met plastic klemdraden tot een rasterwerk met elkaar verbindt.
Soms leidt dat tot een kleine wandsculptuur (waaraan hij nog wel eens een in het oog springende verftoets durft toe te voegen).
Voor de grote sculpturen gaat hij deze rasters verder weven rond een groeiende structuur van buizen die tegelijk voor stabiliteit en een ruimtelijke omschrijving moeten zorgen.
Met deze onnatuurlijke materialen creërt hij organisch groeiende vormen. Maar er zijn ook de kleine of grote losse objecten, waarin natuur en cultuur elkaar ontmoeten. Dan ontstaat een mogelijke actie: de voet van een drumstel waarmee je blaadjes in beweging kan zetten of een kleine ventilator die met een 'frisse' wind een blad laat waaien,..
Met deze onnatuurlijke materialen creërt hij organisch groeiende vormen. Maar er zijn ook de kleine of grote losse objecten, waarin natuur en cultuur elkaar ontmoeten. Dan ontstaat een mogelijke actie: de voet van een drumstel waarmee je blaadjes in beweging kan zetten of een kleine ventilator die met een 'frisse' wind een blad laat waaien,..
Poëzie, een in toom gehouden techniek en de zuivere sculpturale waarde houden elkaar in evenwicht.
Soms volstaat een gebogen ribbenstructuur als basissculptuur, die dan op haar beurt weer onderdeel wordt van een installatie waarin gespeeld wordt met natuurlijke krachten als evenwicht en zwaartekracht.
Ondersteund door een (wankele) combinatie van houten balken en lege plastic bussen en in evenwicht gehouden door een constructie van sneeuwschoppen en lijmklemmen, neemt deze grote installatie de ene helft van de galerie in.
Daarnaast staat een echte 'groeisculptuur' met een werkbank als basis.
Johan Gelper neemt de ruimte in, maar overlaadt ze niet. Door zijn ruimte-omschrijvende ingrepen blijft het ruimtelijk gevoel niet alleen bewaard, maar wordt het nog versterkt.
Zijn kleine muursculpturen lijken wel planten die op of uit de muur groeien. De toevoeging van fel geel doet me denken aan (uit de hand gelopen) korstmossen.
De kunstenaar zorgt voor een symbiose tussen natuur en techniek, tussen natuurlijke en technische vormen.
*
Johan Gelper werkt met een absolute gedrevenheid, als een artistieke 'bricoleur'.
Op een wijze die even simpel als virtuoos is, bouwt hij aan een 'groeiend' oeuvre.
Nog tot 13 juni 2010
bij Galerie EL
Drieselken 38
9473 WELLE
vr - za - zo: 14 - 18 uur
en na afspraak
Geen opmerkingen:
Een reactie posten