In de Brusselse Rivoli Building liggen de twee kleine tentoonstellingsruimtes van Galerie Zwart Huis pal tegenover elkaar. Via de grote glazen wand kijken de gepresenteerde oeuvres van Hilde OVERBERGH en Catharina DHAEN elkaar bijna letterlijk in de ogen.
Twee generaties, twee uitgangspunten, maar twee keer staat de onuitputtelijke drang tot creatie voorop.
Bij Hilde OVERBERGH (°1964) gaat de artistieke activiteit niet alleen over de creatie van schilderijen of beschilderde objecten, maar ook over de dragers als dusdanig en bovendien over de verdeling in en de verhouding tot de omringende ruimte.
Ze creëert met andere woorden een totaalconcept, een installatie waarin ze een aantal duidelijke ijkpunten uitzet in diverse vormen en technieken, maar bovendien van de kijker of bezoeker de nodige opmerkzaamheid veronderstelt.
In deze kleine ruimte werkt ze dat systeem op een sobere, maar bijzonder elegante wijze uit.
Twee generaties, twee uitgangspunten, maar twee keer staat de onuitputtelijke drang tot creatie voorop.
Bij Hilde OVERBERGH (°1964) gaat de artistieke activiteit niet alleen over de creatie van schilderijen of beschilderde objecten, maar ook over de dragers als dusdanig en bovendien over de verdeling in en de verhouding tot de omringende ruimte.
Ze creëert met andere woorden een totaalconcept, een installatie waarin ze een aantal duidelijke ijkpunten uitzet in diverse vormen en technieken, maar bovendien van de kijker of bezoeker de nodige opmerkzaamheid veronderstelt.
In deze kleine ruimte werkt ze dat systeem op een sobere, maar bijzonder elegante wijze uit.
Hilde Overbergh, Nip and Tuck, 2019,
oil acrylic and silkscreen on synthetic fabric, 150 x 135 cm
Hilde Overbergh
La couleur bleu pour le repos, 2014,
oil on synthetic fabric, 40 x 30 cm
De Opklaring II, 2019
acrylic and ink on synthetic fabric, 40 x 30 cm
And Before She Knew it, She was disoriented, 2018
acrylic and ink on synthetic fabric / folded, 38 x 27 cm
De dragers van haar werk variëren van synthetisch doek over linnen, hout of zelfs schuimrubber. Olieverf, acryl, zeefdruk en inkt worden als vanzelfsprekend met en door elkaar gebruikt. Kleurrijke textielstroken groeien uit tot gigantische sculpturale ingrepen. Doeken worden gekleurd en geplooid.
Zo doorbreekt ze de vlakke dragers. Door verschillende elementen hoog en laag als driedimensionale objecten in de kamer toe te voegen, schildert ze als het ware in de ruimte.
De abstractie van Hilde Overbergh laat af en toe ruimte voor 'realistische' elementen die de kijker een gevoel van herkenning of zelfs huiselijkheid bezorgen. Het is met andere woorden goed toeven in de artistieke wereld van deze kunstenares.
Kunst mag gerust 'slaan', maar 'zalven' is toch ook een aangename gewaarwording.
Catalogus Hilde Overbergh
Galeriste Elke Helbig heeft bij deze tentoonstelling gezorgd voor een catalogus, die inmiddels al aan een tweede druk toe is.
*
Aan de overkant van de gang heeft Catharina DHAEN (°1992) een plaats gevonden voor haar kleurrijke, zoekende schilderijen.
De keuze voor kleine doeken uit haar oeuvre is perfect in overeenstemming met de ruimte.
In 'WATERSCHOENEN' kon U 5 jaar geleden reeds kennismaken met haar werk. Ze was nog studente van het KASK, maar we konden toen al melden:
"Het valt meteen op hoe complexloos ze omgaat met kleur, vorm en oppervlaktebehandeling. Ze schildert en overschildert, gebruikt matte en glanzende partijen, laat kleurvlakken zacht of streng dialogeren, plaatst egale tegenover 'levende' en doorschijnende vlakken, plooit en schikt, ... tot haar doek als een afgewerkte compositie klaar is voor een confrontatie met de kijker.
Wie behoefte heeft aan onderliggende gedachten of inhoud, mag wat mij betreft zijn of haar gang gaan. Voor mij volstaat wat ik te zien krijg."
Catharina Dhaen,
3 x Untitled, 2019, Spray and acrylics on linen, 24 x 18 cm
De begeleidende tekst die Annelies Vanbelle, co-hoofdredaceur van 'The Art Couch' voor deze tentoonstelling schreef, maakt al meteen bij de titel duidelijk dat er meer aan de hand is: Onder de vrolijkheid wringt het.
Het artikel in The Art Couch zal U alvast een aantal extra lagen duiding bezorgen op en onder de kleurrijke verflagen van Catharina Dhaen.
(De tentoonstelling van Catharine Dhaen loopt in samenwerking met Sofie Van de Velde Gallery.)
Catharina Dhaen
Untitled, 2019, Oil spray, acrylics on linen
2 x 30 x 24 cm / 1 x 50 x 40 cm
Hilde OVERBERGH
en
Catharina DHAEN
tot 4 mei 2019
donderdag, vrijdag, zaterdag
14 tot 18 uur
in
Galerie Zwart Huis
Rivoli Building - lokaal #20 en #31
Chaussée de Waterloo, 690
1180 BRUSSEL
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten