Zoeken in deze blog

vrijdag 30 december 2016

ALL THE WOMEN INDEPENDENT




All the women independent, collage, 2016, © Gustaaf Vander Biest











maandag 26 december 2016

NOTES OF A FLÂNEUR / NOTITIES VAN EEN FLANEUR: recente aquarellen van Gustaaf Vander Biest








Gustaaf Vander Biest
Notities van een flaneur
Een verzameling recente aquarellen
2016



De flaneur begeeft zich ‚doelloos’ in de coulissen van de stad, beweegt zich traag langs de achterkant van het decor.
Het woordenboek omschrijft 'flaneren' in essentie als 'wandelen om te kijken en gezien te worden' of nog 'voor zijn genoegen rondslenteren'.

Charles Baudelaire gebruikte het woord 'flaneur' om de kunstenaar te karakteriseren wiens geest onafhankelijk, gepassioneerd en onpartijdig is.

Gustaaf Vander Biest flaneert om te kijken en te absorberen, niet om zelf gezien te worden, althans niet meteen. Natuurlijk wil hij ooit het resultaat van zijn ontdekkingstochten aan een publiek tonen.

De flaneur gaat niet voor de grote historische mo(nu)menten, maar voor het kleine gebaar, het ogenblik dat voor de meeste anderen onopgemerkt blijft.
De flaneur zoekt niet, maar ontdekt. Zijn oog valt op details uit de doorleefde architecturale omgeving in talrijke steden van Aalst, Brussel, Lissabon, … tot het onvermijdelijke Venetië waar heden en verleden in een schijnbaar onontwarbaar kluwen samenvallen.

Tijd en ruimte lopen in zijn aquarellen en collages door elkaar. Terwijl elk van zijn kleine aquarellen als momentopname fungeert, geven de collages dikwijls een beeld van met elkaar converserende of botsende tijdsgeesten . Gedurende zijn wandelingen in Venetië, Lissabon, Aalst, Tenerife, ... ontdekt hij plekken 'achter de schermen', waar verval, invloed van de tijd, menselijke ingrepen of toevallige elementen een soort geschiedenis creëren. Die 'petite histoire' registreert hij als een artistiek archeoloog met zin voor sfeer en detail. Hij koestert l'envers du décor.
Door sterk in te zoomen op zijn onderwerpen laveert hij tussen nauwgezette realistische en abstracte weergave.

In zijn ambachtelijk gemaakte, papieren collages ontstaan nieuwe werelden in een mix van grote en kleine geschiedenis of een portie nostalgie. Hij projecteert er de menselijke angsten en verlangens in een wereld waar Eros en Thanatos elkaar al talloze eeuwen in wankel evenwicht houden. Soms werkt hij met postkaarten uit de eerste wereldoorlog als basis voor doordachte toevoegingen, zoals in 'Eterna Seduccion' en 'War of the birds'. Andere werken worden samengesteld met oude bladen (die al een eigen kleine of persoonlijke geschiedenis meedragen) en nieuwe toevoegingen zoals in 'Les verbes défectifs’. Door die combinatie creëert hij nieuwe werelden, met zin voor esthetiek, poëzie, een vleugje humor en een groot empathisch vermogen.




© Art Spotter / Waterschoenen


vrijdag 23 december 2016

DO NOT TOUCH THE ART #2









Do not touch the art #2
(L'origine du monde)
collage



dinsdag 20 december 2016

dinsdag 13 december 2016

AFFORDABLE ART FAIR 2017 (Brussels)



Betaalbare kunst

Will Ramsay heeft The Affordable Art Fair opgericht in 1996, om kunst voor iedereen toegankelijk te maken. Zijn oorspronkelijke missie : kunst uit haar elitaire omgeving halen, zoveel mogelijk mensen ermee in aanraking brengen, en kunst kunnen aankopen zonder zich blauw te betalen, vormt nog steeds de basis van The Affordable Art Fairs. 
Vandaag worden er 15 beurzen georganiseerd in de hele wereld, van Londen tot New York, over Hong Kong, Seoel, Singapore, Amsterdam, Milaan en Brussel, dat de 9e editie zal verwelkomen van 16 tot 20 februari 2017 in Tour & Taxis. 
Affordable Art Fair, niet te verwarren met andere intiatieven die geinspireerd zijn op onze succesformule, is de oorspronkelijke bezieler van het ontsluiten van kunst.
 



donderdag 8 december 2016

Middelburg (NL) denkt nu reeds aan Façade 2017



Façade 2017: Face your freedom 





Façade 2017 vindt plaats van 14 juli t/m 4 november 2017.



Waar verschuilen we ons achter? Kunnen we nog onszelf zijn? Wat betekent vrijheid? Dit zijn vragen die centraal staan tijdens de internationale kunstmanifestatie Façade 2017: Face your freedom. CBK Zeeland nodigt vijftien kunstenaars uit om een site specific kunstwerk te maken in Middelburg. Deze kunstenaars zijn afkomstig uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en presenteren nieuw werk in de historische binnenstad. Na het grote succes van Façade 2012 is Façade 2017 het hoogtepunt tijdens de viering 800 jaar Middelburg. De kunstmanifestatie opent op 14 juli 2017.


Middelburg is de Nederlandse stad voor vrijheid. Het vertrekpunt voor Façade 2017 is de formulering van de vier vrijheden door de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt (1882-1945). Vijftien kunstenaars krijgen van CBK Zeeland de opdracht om met dit gedachtegoed aan de slag te gaan. Zo reflecteert Folkert de Jong in zijn project op de huidige samenleving door gebruik te maken van de Zeeuwse geschiedenis. Berlinde de Bruyckere toont in haar installatie het lichaam en leven in al hun kwetsbaarheid. De Duitse kunstenaar Birgit Brenner brengt de thema’s ‘ophouden van de schijn’ en ‘de Europese verschuiving naar rechts’ samen. Naast de tentoonstelling organiseert CBK Zeeland een uitgebreid contextprogramma.



Folkert de Jong, my life was here, right in the middle. Voorstel project Façade 2017


Deelnemende kunstenaars: 

Melanie Bonajo (Heerlen, NL,1978), Folkert de Jong (Egmond aan Zee, NL, 1972), Anouk Kruithof (Dordrecht, NL, 1981), Liza May Post (Amsterdam, NL, 1965), Anne-Marie van Sprang (Utrecht, NL, 1960), Anne de Vries (Den Haag, NL, 1977), Guillaume Bijl (Antwerpen, B, 1946), Berlinde De Bruyckere (Gent, B, 1964), Nadia Naveau (Brugge, B, 1975), Dirk Zoete (Roeselare, B, 1969), Birgit Brenner (Ulm, D, 1964), Michael Sailstorfer (Velden, D, 1979) en Ed Fornieles (Londen, UK, 1983).



Tadashi Kawamata, Kawamata Windmill in Middelburg, 2012. 
Foto: Art Spotter


Opvolger van Façade 2012,
die doorging in Aalst (Netwerk), Waregem (Be-Part) (BE) en Middelburg (NL).

WATERSCHOENEN bracht toen verslag uit.

Façade 2012 was een enorm succes. Middelburg ontving tienduizenden bezoekers voor de installaties van onder anderen Marinus Boezem (NL), Karin van Dam (NL), Filip Dujardin (B), Tadashi Kawamata (J), Daan Roosegaarde (NL) en Georges Rousse (F). In 2012 stond de façade van de stad centraal: de invloed van de wederopbouw van de -in de Tweede Wereldoorlog verwoeste- stad op de identiteit van Middelburg. Façade 2017 onderzoekt de façade van het individu, de bewoners van Middelburg.



Renato Nicolodi, De Profundis, 2012. 
Foto: Art Spotter


800 jaar Middelburg

Façade 2017 is het hoogtepunt tijdens de viering 800 jaar Middelburg. In 2017 viert de stad op feestelijke wijze het bezit van 800 jaar stadsrechten. Rondom dit jubileumjaar vinden vele activiteiten plaats. 



zondag 4 december 2016

RIK WOUTERS en het huiselijk Utopia in Modemuseum (Antwerpen)



De expo

Rik Wouters en het huiselijk utopia’


die momenteel in het ModeMuseum provincie Antwerpen loopt, heeft in haar eerste maand reeds 12.511 bezoekers gelokt.

"We vieren dit jaar de 100ste sterfdatum van de schilder Rik Wouters en hij is nog steeds actueel. De combinatie van Rik Wouters met mode, design en hedendaagse kunst maakt van deze expo een gedurfd en verfrissend project. We zijn erg blij dat deze samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen zo succesvol is gestart. We zijn er eens te meer van overtuigd dat samenwerking met andere musea en culturele partners boeiende projecten oplevert. MoMu zal in de toekomst zeker verder gaan op dit ingeslagen pad." - Gedeputeerde Luk Lemmens, Provincie Antwerpen 




         © MoMu Antwerp - Foto's: Stany Dederen



"Tijdens de sluiting van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen kijken we steeds waar en op welke manier we met onze collectie naar buiten kunnen komen. De samenwerking met andere musea is interessant omdat we dan onze schitterende verzameling, in dit geval de werken van Rik Wouters, in een andere context kunnen plaatsen. Op deze manier doen we inspiratie op voor de opstelling in het nieuwe KMSKA en bereiken we daarenboven ook een nieuw publiek. Bij deze vernieuwende tentoonstelling komt de liefhebber van Wouters in contact met de collectie van het MoMu: voor iedereen een win-win situatie waar we erg gelukkig mee zijn." - Elsje Janssen, Wetenschappelijk directeur Collecties, KMSKA 



         © MoMu Antwerp - Foto's: Stany Dederen



‘Rik Wouters en het huiselijk utopia’ brengt de thematiek van het huiselijk geluk bij de schilder Rik Wouters, de intieme sfeer van geborgenheid tussen hemen zijn vrouw Nel, vormt het uitgangspunt voor deze tentoonstelling. Verschillende Belgische modeontwerpers (zoals Dirk Van Saene, Bruno Pieters, Christian Wijnants, Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Veronique Branquinho, Anne Kurris, Jan-Jan Van Essche, Christian Wijnants,…) geven op hun eigen manier vorm aan deze gedachten. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het MoMu en KMSKA Antwerpen en loopt nog tem 26 februari 2017 in het ModeMuseum Antwerpen.



Meer info over de expo
Bekijk de beelden van de expo

PRAKTISCH:
RIK WOUTERS & HET HUISELIJK UTOPIA
17/09/2016 > 26/02/2017
MoMu - ModeMuseum provincie Antwerpen
Nationalestraat 28, 2000 Antwerpen, België
T: +32 3 470 27 70 - info@momu.be - www.momu.be

vrijdag 25 november 2016

Joana Vasconcelos in La Patinière Royale (Brussel)







Joana Vasconcelos

Dripping Springs, 2015

Ceramic washbasin, handmade woolen crochet, ornaments,polyester

120 x 50 x 32 cm


For the fourth exhibition since its opening, La Patinoire Royale gets into the heart of the extroverted and baroque world of sculptor Joana Vasconcelos. This huge retrospective, the first ever organized in Belgium, brings face to face the vastness of the gallery’s space and the work of this protean artist. 



Joana Vasconcelos, a Portuguese born in France, was the first woman – and still the only one – invited in Versailles in 2012 for a magical and festive exhibition. The youngest artist ever presented in Versailles, now moves into all spaces of La Patinoire in Brussels : beneath the nave’s wooden framework, under the gallery’s glass roof, as well as the gallery’s lab and additional spaces on the ground and first floors. 



Inspired by a world full of octopuses and huge sprawling creatures from Jules Vernes Twenty Thou- sand Leagues Under the Sea, this exhibition submerges us into the fairyland of colours, forms, and matters of the artist. 


Juggling with embroideries, laces, crochet-works, patchworks and sparkles directly derived from the Applied Arts and from the traditional Portuguese practice of needlework, Joana Vasconcelos invites the audience to a generous banquet of sculptures and painted textiles, without moderation from the gargantuan artistic avarice which characterizes her artwork. 

If the world of fashion designers working for famous houses of haute couture has been intentionally qualified as a “smile industry” thanks to its ability to bring light, creativity and joy to artwork to which it gives brilliance then it’s also with a broad smile that we broach this exhibition, paying tribute to such a feminine creation, personified into monumental works, as well into more intimate produc- tions. 

Joana Vasconcelos has transformed this needle technique into a pure artistic expression, sometimes monumental, where lavishness meets quirkiness, in an approach not at all refuting eccentricity or excess, without foregoing delicacy and excellence.
Animals and statues modestly covered in lace mantillas, awarding to their forms such familiarity, with an emphasis especially soft and delicate, sometimes troubling, but always refined. 

The exhibition, of which several works have been especially produced by the artist’s studio for this occasion, intentionally titled “De fil(s) en aiguille(s)”, invites the spectator to weave in and out between an octopus’s legs - larger than 25 meters - and then to confront oneself with the artwork ”Douches”, a curious assembly of textiled sculptures and mirrors. Finally, we get sucked in by a textile painting titled “Crochet Painting”, an uncontrolled crochet-work overflowing the frame and breaking off in front of the monumental sculpture “Petit Gâteau”, established with a myriad of little baking pans. 

An exhibition such as this one is an explosion of colours and forms, an eruption of good mood and lack of concern, inviting the spectator to a vast celebration of perception, which is as well a research about art’s vital ideas: forms, colours, lines, surface area, and texture. Taking the visitor into an exuberant pirouette, Joana Vasconcelos brings warmth to your heart as all the tragic creativity of a Portuguese fado does.


Joana Vasconcelos earlier in this artblog...
In 2013 in 'WATERSCHOENEN'





Exhibition from November, 23 2016 to March, 25 2017

La Patinoire Royale
Rue Veydt 15 - 1060 Brussels - Belgium
T +32 (0) 2 533 03 90 -

www.lapatinoireroyale.com 



zondag 20 november 2016

Recente litho's van Hans Vandekerckhove bij NK gallery (Antwerpen)



NK Gallery would like to inform you about the works of Hans Vandekerckhove, which are currently available. 
For the first time, Hans Vandekerckhove has produced litho's of his recent works from 2016.

The original oil on canvas works are inspired by the world famous Barcelona pavilion by the architect Mies Van der Rohe, the iconic masterpiece of minimalist architecture of modernism. Similar to Van der Rohe, who was searching for the perfect balance between material and light to create a shelter which is at the same time open to its surrounding, the essence of construction, emphasising load, cover and membrane, Hans Vandekerckhove as an artist, has sought for the spiritual behind the material.
For him, the creation of one of the most influential architects of the 20th century becomes an embodiment of metaphysical expressed through stone, glass, reflections in the water.


© Hans Vandekerckhove


Litho's are executed on high quality paper 300 gram and framed in a wooden frame under the glass.
Each litho is edition 1 out of 8.



NK GALLERY
Museumstraat 35,
2000 Antwerpen
Belgium
Tel. +32(0) 3 237 98 22



dinsdag 15 november 2016

Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme in Mu.ZEE (Ostende)



29/10/2016 - 5/3/2017
in
Mu.ZEE
Romestraat
OOSTENDE




Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme wil een eerbetoon brengen aan het korte maar intense leven van deze Belgische futurist. In 2017 zal het honderd jaar geleden zijn dat Schmalzigaug het leven liet in Den Haag. Hij was de allereerste Belgische schilder die zich kon manifesteren in de kern van een internationale avant-gardestroming: het Italiaanse futurisme: zijn artistieke hoogtepunt bereikte hij in 1914! 



Deze retrospectieve blikt terug op de korte, maar zeer krachtige futuristische periode die Schmalzigaug in Italië en later als vluchteling in Den Haag heeft doorgemaakt. 



Geënt op de artistieke inspiratie van de Italiaanse futuristen Filippo Tommaso Marinetti, Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrà en Gino Severini, genoot zijn authentieke stijl veel respect: zij beschouwden hem als talentvolle zielsverwant en vriend. 


Deze tentoonstelling brengt het futurisme van Schmalzigaug in dialoog met dat van zijn Italiaanse deelgenoten én met werk van andere Belgische avant-gardekunstenaars, zoals Paul Joostens, Pierre-Louis Flouquet, Prosper De Troyer, Edmond Van Dooren en enkele anderen… die na 1917 kortstondig de invloed van het futurisme ondergingen. 




© Jules Schmalzigaug & Mu.ZEE



Info, workshops jongeren tijdens de schoolvakanties, leerkrachtenmap en opdrachtenblaadjes voor lager en secundair onderwijs, reservering rondleidingen… :



32 (0)59 24 21 91 of info@muzee.be



zondag 13 november 2016

P.R.E.S.T.I.G.E. IV - NO COMMENT in Gent



PRESTIGE IV NO COMMENT



De tentoonstelling NO COMMENT wil een venster op de wereld van kunstenaars openen die zich bezig houden met, occasioneel of veelvuldig, de wisselwerking tussen woord en beeld. In deze tijden van voortdurende razendsnelle digitale communicatie, waar waarheid en verdichting regelmatig onontwarbare kluwens vormen waar recht noch rede aan te breien valt, hier vinden kunstenaars voedsel om woord en beeld te laten spreken.

Kan dit aspect in het oeuvre van kunstenaars gezien worden als een poging om de dagelijkse onstuitbare informatiestroom tot verteerbare hapklare brokken te herleiden? NO COMMENT, een sprekende tentoonstelling in een achttiende eeuws salon en bij de kapper in het centrum van Gent, opent in de herfst van 2016 voor het eerst zijn deuren.


van 17 november tot 18 december 2016 in Gent


Alle info, deelnemers en links naar besprekingen van vorige edities op




donderdag 10 november 2016

BROCK'N'ROLL Factory in Centre Keramis (La Louvière)


Vandaag heb ik in La Louvière een bezoek gebracht aan de

'Marché pour créateurs autour de l'image imprimée'

onder de overkoepelende noemer


BROCK'n'ROLL FACTORY


Het was de eerste dag van een driedaagse.  

Dus ook vrijdag 11 en zondag 12 november 2016 
kunt u er telkens van 10 tot 18 uur terecht.

Centre Keramis ligt schuin tegenover het station van La Louvière Centre op de terreinen van de voormalige porseleinfabriek BOCH.



Centre Kéramis (La Louvière)



Marché des créateurs in de White Box (ingang)


Tussen de tientallen deelnemers ontdekten we onder andere Luc Fierens, 'networked collagist / visual poet' en al 30 jaar adept van Mailart.


Nieuwste uitgave van © Luc Fierens



Marché des créateurs in de White Box (achterkant zaal)


Ook Camille TSERING van 'Pli Pli Collectif' wist ons bijzonder te bekoren.


© Camille Tsering


Noteer ook


Sandrine Péron

Eve Vaucheret

Solo ma non troppo

Adley

TomB

en heel veel anderen...



Er zijn bovendien standen van 'Centre de la Gravure' (waar momenteel verschillende interessante tentoonstellingen lope, - Shakespeare à la folie  & Prix de la Gravure 2016 met bovendien een overzicht van de laureaten van de voorbije 25 jaar) en ook 'Centre Daily-Bul',...

Reken daarbij een aantal ateliers en de collecties keramiek van het vroegere BOCH en dit is zeker de omweg naar La Louvière waard.



© Gustaaf Vander Biest / Waterschoenen






woensdag 9 november 2016

NIEUWE EDITIE bij Vrienden van het S.M.A.K.



New Limited Editions | Sine Van Menxel







Sine Van Menxel (°1988) werkt met analoge fotografie. Ze toont in haar beelden telkens weer kleine visueel interessante situaties en zoekt naar manieren om de fotografische technologie in het beeld zelf te materialiseren. Daardoor gebeurt een ogenschijnlijk tegenstrijdige beweging: Van Menxel ontdoet het fotografisch procédé van haar magisch effect, en tegelijkertijd worden alledaagse herkenbare dingen onherkenbaar gemaakt waardoor de magie opnieuw haar intrede doet. Sine Van Menxel wordt geïnspireerd door dingen die zich in het dagelijks leven in haar directe omgeving bevinden. En deze dingen zijn ook voor de toeschouwer zeer vertrouwd en herkenbaar. In die zin is het unieke dat zich in haar werk afspeelt niet datgene wat ze toont, maar hoe ze het toont. Licht maakt objecten en situaties zichtbaar, maar heeft ook de kracht om ze te vervormen. Door de aandacht die ze besteedt aan schaduwen en zwart-wit contrasten, worden haar foto’s geen registratie van de realiteit, maar wel een heel persoonlijke interpretatie ervan.




Sine Van Menxel, ‘Raam’

Aantal ex.: 10 + 2 a.p.'s

Formaat: 19 x 24 cm

Jaar: 2016

• niet-leden: €195 (kader: €150.00)

• leden: €150 (kader: €150.00)


Edities reserveren kan via mail of 09 2407625.




maandag 7 november 2016

TIPS van WATERSCHOENEN voor Aalst, Berlare, Brussel, Gent, Steenokkerzeel en Welle





Frank Van den Berghe, Untitled, 2016

P.B. Van Rossem, Untitled, 2016, oil on book cover


Frank Van den Berghe 
P.B. Van Rossem

galerie c. de vos
oude gentiaan 295-297
9300 AALST

tot 17 december 2016

vrijdag en zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 15 uur


*


Chistophe Malfliet

Retrospective Christophe Malfliet

25 years of punk rodeo artistry

Boekvoorstelling "life is very busy"

Opening 20 november 14.00u
Tentoonstelling loopt tot 18 december 2016

in
'QUARTIER A'
Burgemeestersplein 10
9300 AALST


*




Inge Decuypere

Van 13 NOVEMBER 2016
tot 8 JANUARI 2017
in
CC STROMING - Berlare


*

Jo De Smedt

in
Brussel



Jo De Smedt

van 11 november 2016
tot 7 januari 2017

ROSSI CONTEMPORARY
Rivoli Building ground floor #17
690, chaussée de Waterloo
BE-1180 Brussels
Belgium
rossi[at]rossicontemporary.be
+32 486 31 00 92

OPENING HOURS
Thursday, Friday 1 - 6 PM
Saturday 2-6 PM
or by appointment

*


*



Jo DEBLIECK (ere-directeur Anderlecht)

In het atelier beleef ik, in combinatie met het geliefde marmer en steenstof het wonderbaarlijke gevoel van eeuwigheid. Uitdagend om een dergelijke beleving in de ruimte te brengen: in de beelden krijgt de materie een ziel en wordt de ziel van de kunstenaar gematerialiseerd en daardoor aanraakbaar.

Lijnen omvatten de ruimte en de beweging, de materie bezit het idee. Het nooit aflatend zoeken naar licht en ruimte opvangende improvisatievormen, met precisie gepolijst, verfijnen de gewaarwording van de emotie.

*



Stefaan Dheedene
& Freddy Van Parijs

Van 13 november tot 18 december 2016

in
 Galerie EL
Driesleken 40
9473 WELLE




*

Art Spotter voor Waterschoenen