Zoeken in deze blog

vrijdag 31 januari 2014

TIPS van WATERSCHOENEN in telegramstijl

 
 
+++ BELANGRIJK BERICHT VOOR DE VRIENDEN VAN WATERSCHOENEN +++ STOP +++
 
  
+++ STIJN ANK met 'diSTANCES' van 1 februari tot 15 maart 2014 in Galerie Michael Janssen (Berlin) - info: www.galeriemichaeljanssen.com +++ STOP +++ FATA MORGANA in ikob (Eupen) (Museum für Zeitgenössische Kunst) tot 6 april 2014, met o.a. WIM CATRYSSE, KATRIN KAMRAU, KOENRAAD DE DOBBELEER, FREEK WAMBACQ, e. a. - info: www.ikob.be +++ STOP +++ KOEN DE DECKER nog tot 10 februari 2014 in CC. De Ploter (Ternat - Sint-Katharina-Lombeek) - info: www.ccdeploter.be +++ STOP +++ TOM JOORIS in Posthotel, Stationsplein 11(Wetteren) tot 9 februari 2014, vrijdag en zaterdag van 17 tot 01 uur en zondag van 11 tot 24 uur +++ STOP +++ GERMAN STEGMAIER & CAROLE VANDERLINDEN in Galerie Kristof De Clercq (Gent) tot 2 maart 2014 - Info: www.kristofdeclercq.com +++ STOP +++ 'LECOMPTEFELIXDENYZ' in Galerie D'Apostrof (Meigem) met werk van Franziz Denyz, Wannes Lecompte en Benoit Félix - info: www.dapostrof.be +++ STOP +++ ANNIE KEVANS in een tweede galerieruimte van FIFTY ONE gallery net om de hoek van de fotogalerie: FIFTY ONE TOO in Hopstraat 2 (Antwerpen) - info: www.gallery51.com +++ STOP +++ STIEF DESMET in C&H Art Space (Amsterdam) - info: www.ch-artspace.com +++ STOP +++ 'DRAWINGS+' in Light Cube Art Gallery (Ronse) tot 2 maart 2014 met o.a. Stéphanie LEBLON, Koen BROUCKE, Yves BEAUMONT,... - info: www.light-cube.be +++ STOP +++ SANDER VANRAEMDONCK met 'Nooit onweer zonder water' in PRIVATE ROOM (Gent) tot 2 maart 2014 - info: www.private-room.be +++ STOP +++ JULIEN COULOMMIER & MAURICE WYCKAERT in 'Dialoog' bij Galerie De Ziener (Asse) tot 9 maart 2014 - info: www.deziener.be +++ STOP +++ ANNELIEN VERMEIR, MEGGY RUSTAMOVA, JASPER RIGOLLE, JONAS VANSTEENKISTE, e.a. in Croxhapox (Gent) van 2 tot 23 februari 2014 - info: http://croxhapox.org +++ STOP +++ GEERTRUI DAEM bij Galerie LINK (Gent) van 9 februari tot 2 maart 2014 - info: www.galerie-link.be +++ STOP +++
 
+++ UW BEZOEK IS DRINGEND GEWENST +++ STOP.

dinsdag 28 januari 2014

PRINT ART FAIR in het Masereelcentrum (Kasterlee)

Vorig jaar nam WATERSCHOENEN u mee naar het MASEREELCENTRUM in Kasterlee voor het evenement Print Art Fair.
Op 1 februari 2014 gaat de nieuwe editie van dit initiatief door. Zelf kunnen we er helaas niet bij zijn, maar we houden er natuurlijk aan u nu al het programma mee te geven, zodat u zelf de sfeer op deze unieke locatie kan gaan opsnuiven.

Print Art Fair 2014

01.02.2014 — 01.02.2014 Frans Masereel Centrum, Masereeldijk 5, Kasterlee

edities - kunstenaarsboeken - multiples - prints & concert




zaterdag 25 januari 2014

Bert Danckaert en Sean Edwards in Kunstencentrum Netwerk (Aalst)

Sinds 8 december 2013 toont hij in de grote Galerie van Netwerk een mooie selectie uit het project 'Simple Present'.

© Bert Danckaert, Simple Present @ Netwerk Aalst, deels zaalzicht

Bert Danckaert (°1965, Antwerpen) werkt aan een doctoraat in de kunsten. Het onderzoek vindt zijn neerslag in twee publicaties, een met fotowerken als protagonisten en een in de vorm van een roman. In Netwerk brengt hij de publieke presentatie van zijn eindwerk in beeld met een uitgebreide selectie fotowerken en een installatie van twee nieuwe films. Sinds 2007 werkt Danckaert aan de reeks ‘Simple Present’, een fotografisch onderzoek in een geglobaliseerde context en in het (post-) fotografisch digitaal tijdperk waarin een bevreemdende resonantie uitgaat van beelden uit de vertrouwde werkelijkheid. Van Beijing tot Havana licht de fotograaf onooglijk banale plekken uit het dagdagelijkse blikveld en kadreert ze tot uitgebalanceerde composities waarin herkenbare elementen tot abstracties worden herleid met alle logische referenties aan de schilderkunst. Ontdaan van menselijke activiteit en uit de context van de stedelijke leefwereld gehaald, krijgt de doorgedreven gereduceerde “achteloze ruimte” in de beelden een sociaal beladen ondertoon die de formele registratie van het alledaagse ver overstijgt. Een poging van de kunstenaar om grip te krijgen op het gros van problemen dat zich op wereldschaal manifesteert.

-Tekst Netwerk-


© Bert Danckaert, Simple Present @ Netwerk Aalst


De ZAALTEKSTEN bij de tentoonstelling kunt u, ter voorbereiding van uw bezoek aan Netwerk, via onderstaande link raadplegen:

http://www.netwerk-art.be/nl/texts/99/simple-present


*
In de STUDIO op de eerste verdieping is Sean EDWARDS (°1980) aan zet.


© Sean Edwards, Drawn in cursive part ii, 2013 @ Netwerk Aalst


Op een intelligente manier onderzoekt Sean Edwards (°1980) de functionele waarde en het sculpturaal potentieel van alledaagse voorwerpen. Hij maakt minimale sculpturen en installaties, die opgebouwd zijn uit kleine voorwerpen, tekeningen, foto’s, beelden en knipsels die hij verzamelt. Restanten van een vorige artistieke activiteit, een gevonden voorwerp ontdaan van zijn functionaliteit of een object gemaakt in zijn atelier neemt hij als uitgangspunt om een samenhangend archief te construeren. Veel van zijn werken presenteren zich in onafgewerkte staat in de tentoonstellingsruimte. Hij duidt dit als ‘artistieke intuïtie’ en ondergraaft er mee de museale premisse dat de tentoonstellingsruimte enkel gewijd is aan de presentatie van volkomen voltooide kunstwerken. Sean Edwards nodigt de toeschouwer uit een rol op te nemen in de voltooiing van de werken. De tentoonstelling Drawn in Cursive is opgezet als een installatietrilogie, waarbij Sean Edwards in situ dieper ingaat op het DNA van zijn verzameling, het uitbouwen van zijn archief en een dialoog aangaat met het gebouw, de architectuur en de geschiedenis van de drie verschillende locaties. Het eerste deel is deze zomer te zien in Chapter, gehuisvest in een voormalig schoolgebouw in Cardiff. Na Netwerk zal de installatie in een andere vorm verschijnen in galerie Mostyn in Llandudno, Wales.

-Tekst Netwerk-


© Sean Edwards, Drawn in Cursive: part ii (2013) @ Netwerk Aalst


De ZAALTEKSTEN i.v.m. de installatie van Sean Edwards leest u via onderstaande LINK

http://www.netwerk-art.be/nl/texts/98/drawn-in-cursive



Tot 9 maart 2014
in
Kunstencentrum Netwerk
Houtkaai z/n
9300 AALST

dinsdag tot vrijdag: 11 - 18 uur
zaterdag en zondag: 14 - 18 uur


www.netwerk-art.be



woensdag 22 januari 2014

GELINKT: de collectie netwerkt in het Designmuseum (Gent)

 
 Sinds 1 oktober 2013 heeft Lieven Daenens de fakkel als directeur van het Gentse Designmuseum doorgegeven aan Katrien Laporte. De voorbije 40 jaar vormde hij het voormalige Museum voor Sierkunst om van een wat 'stoffige' plek met een gedateerde, streekgebonden collectie tot een modern museum met oog voor internationale hedendaagse tendenzen in meubelkunst en design.

Dat heeft zich zowel vertaald in de collectie als in het museumgebouw, al had hij zich voor dat laatste nog wel wat anders voorgesteld. De achterbouw, waar de tijdelijke tentoonstellingen doorgaan en zich ook de moderne collectie bevindt, werd in 1992 afgewerkt. Dat moest de eerste fase worden in een project dat zich onder andere verder zou vertalen in een nieuwe inkomhal langs de Drabstraat en een overdekte binnenkoer die voor extra tentoonstellingsruimte zou zorgen. Of dit ooit nog gerealiseerd wordt, blijft een open vraag.
Niettemin werd in 2002 de naamsverandering tot DESIGNMUSEUM doorgevoerd.
 
 
Start van de tentoonstelling 'Gelinkt'
De schaduwen komen van de opgehangen kopjes 'Domoor' van Richard Hutten
 
 Ook op het vlak van collectievorming moest hij aanvankelijk optornen tegen verstarde denkpatronen. Zijn allereerste aankoop, het 'Egyptische kastje' van Pieter De Bruyne, stuitte op het verzet van de toenmalige burgemeester, maar werd toch gerealiseerd. Het verdient dan ook een prominente plaats in de huidige tentoonstelling.
(In 2012 nam Waterschoenen u mee naar de retrospectieve tentoonstelling 'Pieter De Bruyne' in het Designmuseum.)
 
Na die eerste aankoop kon Lieven Daenens de collectie stelselmatig uitbreiden met meubels en designstukken van art nouveau tot vandaag.
 
Voor deze 'afscheidstentoonstelling' koos hij een dertigtal stukken uit de verworven collectie. Daar zijn kasten, stoelen, tafels, zetels, luchters, vazen, dienbladen, serviezen,... en zelfs volledige interieurs van Victor Horta, Henry Van de Velde en Paul Hankar bij.
 
 

 Emiel Veranneman, Commode met schuine laden, 1979, hout, lakwerk (coll. Designmuseum Gent)
Maarten Baas, Smoke chair, 2002, hout, polyurethaan, leer (coll. Grand-Hornu Images)
Alessandro Mendini, Poltrona di Proust, 1978, hout, schuim, textiel, verf (coll. Designmuseum Gent)
 
 
 Die stukken worden dan 'gelinkt' aan verwante objecten uit de collectie van het eigen museum of daarbuiten. Daardoor ontstaan kleine clusters van gelijkgezinde of elkaar uitdagende componenten.
 
Het begint al direct met een op de wand getekende suggestie van de art nouveau (voor de eigenlijke interieurs moet u een verdieping hoger zijn) en onder andere een ascetisch meubel van het designerskoppel Muller Van Severen.
 
Even verder staat de kleurrijke 'Poltrona di Proust' van Alessandro Mendini schitterend te contrasteren met de zwarte 'Smoke chair' van Maarten Baas.
 

 Tejo Remy, Chest of drawers, 1991/2002,
hout, textiel (coll. Grand-Hornu Images)
 
Of wat dacht u van een opstelling met ladenkasten, waarin 'Chest of drawers' van Tejo Remy voor het Nederlandse DROOG de perfecte tegenpool vormt voor de 'Commode met schuine laden' die Emiel Veranneman voor De Coene Decor maakte.
 
En zo gaat het thematisch verder via 'kuipzetels' of 'piramides'. In die laatste wordt het reeds eerder genoemde 'Egyptische kastje' van Pieter De Bruyne gelinkt aan de roterende 'Pyramid' kast van Shiro Kuramata en diens banden met Ettore Sottsass (en dus Memphis en Alchemia - ga straks op de hoogste verdieping maar eens naar hun ontwerpen kijken).
 
 

 Pieter De Bruyne, Egyptisch kastje, 1974,
houtn lakwerk, marmer (coll. Designmuseum Gent)
 
 Ettore Sottsass zien we even later terug als industrieel productdesigner met zijn rode draagbare schrijfmachine, meteen gelinkt aan een witte notebook van Apple.
 
Vlakbij staat de grote, kleurrijke 'Boekentafel' van Richard Hutten en de hoek om vind je zijn minuscule 'Postzegelboekje'.
 
Op de tegenoverliggende hoek lijken een 'theewagen' (1931-32) van Gaston Eysselinckx en een 'Bijzettafel Butler' (2013) van (alweer) Richard Hutten voor elkaar geschapen.
 
Natuurlijk kan de 'Barcelona chair' (1929) door Mies van der Rohe hier niet ontbreken, met de gekruiste poten als verwijzing naar de antieke vouwstoelen met 'koninklijke' allure.
 
Maar er is nog veel meer te ontdekken op en onder de stellingen in de centrale ruimte en in de rest van de tentoonstellingszaal.
 

 Mies van der Rohe, Barcelona chair, 1929,
chroomstaal, leer (coll. Designmuseum Gent)
 
 
Bovendien mag u nog naar de hogere verdiepingen voor de art nouveau interieurs en de andere ontwerpen van Memphis, Pieter De Bruyne, Veranneman, en talloze anderen uit de vaste collectie.
 
Een niet te verwaarlozen element voor design is het begrip 'functionaliteit'. Zonder een minimum aan functionaliteit is er sprake van autonome kunst in plaats van design.
 
Deze tentoonstelling is al een tijd aan de gang. Curator Chris Meplon leidt u in DIT FILMPJE al even rond en Lieven Daenens vertelt zijn museumverhaal.
 
De kelderverdieping huisvest een tentoonstelling voor de liefhebbers van glas: Seguso Vetri d'Arte (1932-1973).
 

 Zicht op de binnenkoer en achtergevel voorbouw van het Designmuseum
 
 
GELINKT
 
 tot 2 maart 2014
in
DESIGNMUSEUM
Jan Breydelstraat 5
9000 GENT
 
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN



zaterdag 18 januari 2014

Christophe Malfliet met 'Playground Pleasure' bij Galerie Jan Dhaese (Gent)

 
 Met een titel als 'Playground Pleasure' lijkt de schilder ons uit te nodigen voor een partijtje onbezorgd vertier op zijn "speelplaats'. Met de afbeelding op de uitnodiging - een jongetje staat blijkbaar 'in de hoek' - krijg je echter al meteen de indruk dat het niet altijd allemaal rozengeur en maneschijn is.

Ruim anderhalf jaar geleden stelden we Christophe MALFLIET hier ook al voor. Met 'Mon village au bout du monde' creëerde hij toen al een gelijkaardige wereld, waarin speelsheid en ernst, schuld en onschuld, realiteit en bevreemding elkaar in evenwicht proberen te houden.
 
 
Playground Pleasure © Christophe Malfliet & Galerie Jan Dhaese
 
 
 Het leven zoals het zou kunnen zijn, wordt in kleurrijke en meestal drukke taferelen gepresenteerd in een mix van schijnbaar realistische en stripachtige beeldelementen. Tenslotte is dit alles schilderkunstige fictie, ook al plukt hij zijn personages uit 'een' realiteit.
 
Net als in 2012 presenteert Malfliet al zijn schilderijen onder één overkoepelende titel. In 'Playground Pleasure' is het ene plezier het andere niet!
 
Bij een vernissage vind ik het prettig om een kwartiertje vroeger te komen. Het geeft me de kans om rustig rond te kijken vooraleer de bezoekers toestromen.
De accrochage is minder klassiek dan anders. Zeker in de laatste kamer krijgen de schilderijen een extra dimensie door de boven- en nevenschikkingen waarin ze opgehangen zijn.
Net voor de officiële start hangt de kunstenaar nog een schilderij wat hoger. The final touch! Zo, nu is hij er klaar voor. Niettemin gaat zijn dank expliciet uit naar curator Sven Vanderstichelen voor de opbouw van deze tentoonstelling.
 

Playground Pleasure © Christophe Malfliet & Galerie Jan Dhaese
 
 
De personages in de schilderijen van Malfliet 'spelen' hun leven. Malfliet heeft zijn acteurs bijzonder goed gecast. Joost Van den Vondel wist het eeuwen geleden als: "Het leven is een schouwtoneel. Elk krijgt zijn rol en speelt zijn deel".
 
Het jongetje 'staat in de hoek', het meisje speelt met haar springkoord en dan is er de 'wanhopige' jongen met zijn boek in een duistere omgeving, het oudere paar met de raadselachtige, fijne glimlach, de cowboy te paard, het varkentje, het 'loensende' jongetje met de blauwe pull die vanuit zijn hoekje boven de voordeur alles in het oog houdt, het sober geschilderde meisjeshoofd (à la Rik Wouters) met de witte, gele en oranje spatten,...
 
Maar gaat u toch zelf eens kijken...
 

Playground Pleasure (detail) © Christophe Malfliet & Galerie Jan Dhaese
 
 
Christophe Malfliet
 
'Playground Pleasure'
 
tot 9 februari 2014
bij Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT
 
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 

dinsdag 14 januari 2014

Atelierbezoek bij Ermias Kifleyesus in Brussel: een impressie


Enkele dagen geleden nam Waterschoenen u mee naar Drogenbos voor een bezoek aan de tentoonstelling 'Michel Seuphor' in FeliXart.

Vandaag stappen we bij het Brusselse Zuidstation op tram 82, richting Drogenbos Kasteel, al ligt onze bestemming een heel eind vroeger. We rijden voorbij WIELS (waar nog tot 26 januari Walter Swennen te gast is) en stappen in de Van Volxemlaan uit bij de halte 'Kastanjes'. We wandelen even terug en staan voor de site van 'Rosas / P.A.R.T.S.', de zetel van het dansgezelschap en de dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker.

In het statige gebouw rechts op de site woont en werkt Ermias KIFLEYESUS (°1974, Ethiopië), geen onbekende voor de regelmatige lezer van Waterschoenen.


@ Atelier Ermias Kifleyesus 
 
© Ermias Kifleyesus, deel installatie Netwerk, 2010
 
 
 In december 2010 dook hij hier voor het eerst op, nadat ik vol zalige verbazing zijn werk ontdekte in de tentoonstelling 'Rafa the Magician' in Kunstencentrum Netwerk te Aalst. De installatie die ik toen omschreef als 'ronduit indrukwekkend' komt me meteen voor de geest wanneer hij me binnenleidt in zijn kelderatelier dat eigenlijk meer weg heeft van (en dienst doet als) stapelruimte.
Ik ontdek hier (zie foto hierboven) de verpakkingen in piepschuim, zoals hij die toen voor zijn 'archeologische' installatie gebruikte. Materialen mogen best banaal zijn. Alles hangt er vanaf wat de kunstenaar er mee aanvangt.
Dat Ermias Kifleyesus niet met voor de hand liggende materialen en volgens klassieke methodes te werk gaat, zal verder nog duidelijker worden.
 
Nochtans was hij in zijn geboorteland Ethiopië aanvankelijk opgeleid als 'klassiek' schilder. In zijn presentatie bij Netwerk toonde hij toen overigens ook enkele schitterende schilderijen.
 

 © Ermias Kifleyesus
 
 
 Sinds 1998 woont hij in België, waar hij in 2009 laureaat van het HISK werd. Eerder werd hij reeds (2004) Master in Arts bij de London Art School.
 
Na zijn passage bij Netwerk dook hij in 2011 weer op in 'Ename Actueel Sediment', een krachtige groepstentoonstelling van curator Hans Martens, die als voormalig directeur van het HISK het werk van Kifleyesus als geen ander kende.
 
Ook daar was zijn bijdrage onvergetelijk. Hadden we het naar aanleiding van zijn passage in Netwerk reeds over een 'archeologische' installatie, dan was hij hier op de archeologische site van Ename helemaal op zijn plaats. De prachtige muurschildering (gemaakt volgens de transfertechniek) lag geheel in de lijn van zijn werkmethode waarbij hij 'beelden' verzamelt in telefoonwinkels: toevallige gebruikers van de telefooncabines maken 'onbewust' tekeningen, krabbels, droedels op de door Kifleyesus ter beschikking gestelde bladen of andere materialen. Die haalt hij dan later weer op, brengt ze samen, manipuleert, transfereert of vult aan met bijvoorbeeld architecturale tekeningen zoals in 'Beautiful Seeds' (2011) in Ename.
 
 
 © Ermias Kifleyesus
 
 
 De internationale telefooncentrales in steden als Brussel hebben voor Kifleyesus een grote symbolische waarde in het kader van migratie. Het zijn de plaatsen waar mensen van allerlei nationaliteiten op zoek gaan naar contacten met hun roots, met het thuisfront.
Tijdens hun telefoongesprekken worden ze door de kunstenaar ingeschakeld als onbewuste medewerkers in zijn artistiek project.
Ook de ruimtes waar Kifleyesus zijn 'basismateriaal' verzamelt, maken voor hem dus deel uit van het begrip 'atelier'. Maar uiteraard worden de uiteindelijke werken in zijn kelderatelier of in zijn 'salonatelier' afgewerkt.
 
Leven en werken lopen bij de kunstenaar duidelijk samen. Living-salon en werkruimte vormen een twee-eenheid. Alleen de ruime woonkeuken lijkt aan de artistieke drift te ontsnappen, al heeft het oudste zoontje van het gezin hier al een eigen tekenhoekje verworven.
 

 © Ermias Kifleyesus (detail)
 
 
Tussen al die beeldende activiteiten laat Delphine DUTOIT (Mevrouw Kifleyesus) zich evenmin onbetuigd op het artistieke vlak, al liggen haar prioriteiten in de wereld van woord en theater. Naast haar lesopdracht in de Academie voor Muziek en Woord (Sint-Agatha-Berchem),waar ze toneel en dramatische expressie onderwijst voor een publiek van 8 tot 20 jaar, is ze sterk bezig met theaterproducties voor kinderen en jongeren.
Maar ook de wereld van manlief is daarin blijkbaar nooit ver weg. Zo is er een voorstelling voor kleuters (Geknipt / Sur Mesure) rond abstracte kunst of theater voor pubers waarin het thema 'jongeren en de stad' aan bod komt.
 
Ermias Kifleyesus met Ethiopische en Delphine Dutoit met Westvlaamse roots, wonen en werken bewust in en met de grootstad Brussel, al lijken ze hier in hun huis op een rustig eiland te verblijven (met het stedelijk sociaal weefsel als werkterrein en ervaringsgebied binnen handbereik)
 
Ermias Kifleyesus dook vorig jaar ook nog op in Waterschoenen tijdens tentoonstellingen bij Marion de Cannière in Antwerpen: 'Dreaming of the South' en 'The Gunshot'.
 
 
 
 
 Ermias Kifleyesus vertelt over zijn werk...
 
 
'Geknipt Sur Mesure', een voorstelling van de vzw Magrove/Tentactile...
een impressie
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

 
 
 
 

vrijdag 10 januari 2014

Michel Seuphor in 'FeliXart' (Drogenbos)

Michel SEUPHOR is letterlijk een man van de twintigste eeuw. Geboren in Antwerpen op 10 maart 1901 en overleden in Parijs op 12 februari 1999, maakte hij bijna de hele eeuw mee. Hij werd net geen 98 jaar.

De naam Fernand BERCKELAERS doet wellicht bij de meesten iets minder een belletje rinkelen. Toch zijn Berckelaers en Seuphor één en dezelfde persoon.
In die ene persoon ontwikkelde zich wel een waaier aan activiteiten als dichter, denker en schrijver, publicist en organisator, beeldend kunstenaar, graficus, tekenaar, ontwerper, fotograaf,... tijdens een leven dat in hoofdzaak gewijd was aan de avant-garde en de abstracte kunst.
Michel Seuphor versus Fernand Berckelaers © Vander Biest, 2007,
 potlood, 35 x 11 cm


In het recente project 'Bazaar België' werd hij door Claude BLONDEEL zeer terecht mee opgenomen in de tentoonstelling en het boek met de '100 boeiendste Belgische kunstwerken'.

In het boek 'De nieuwe wereld. De wonderjaren van de Belgische avant-garde (1918-1938)' van An PAENHUYSEN speelt hij een belangrijke rol.


De start van de tentoonstelling

Het FeliXart Museum in Drogenbos dankt zijn ontstaan aan de befaamde kunstenaar Felix De Boeck, die op deze plek woonde en werkte en een enorme collectie kunstwerken aan de gemeente overliet. Het 'Felix De Boeck museum' is de afgelopen jaren geëvolueerd van een eenmansmuseum naar een plek voor confrontaties.
FeliXart
NIEUWE NAAM VOOR EEN VERRUIMDE WERKING
Het Museum Felix De Boeck draagt voortaan  de voornaam van zijn inspirator. De grote X in Felix verwijst naar de twee elkaar kruisende sporen in onze werking: Dat van de kunst en dat van de aandacht voor het heemkundige en ecologische.
Het museum vormt samen met de boomgaard en de hoeve van de schilder een groene oase in een verstedelijkte omgeving. Een unieke setting om zowel de liefhebber van authentieke kunst met een grote K als voor de liefhebber van erfgoed en authentieke ervaringen te behagen en met elkaar in contact te brengen.
Het museum wil deze erfgoedsite uitbouwen tot een volwaardige tweede peiler naast het artistieke luik.
Voor dat artistieke luik wordt bovendien gewerkt op verschillende 'tentoonstellingsplatformen': het werk van Felix De Boeck zelf, een podium voor jonge kunstenaars en confrontaties met tijdgenoten van De Boeck uit de avant-garde.
In die laatste categorie mag de huidige tentoonstelling van Michel Seuphor geplaatst worden.

 Het FeliXart Museum brengt een overzicht van zijn plastisch werk, dat naast tekeningen, collages en assemblages, ook uit toegepaste kunst bestaat. Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met L'indivision Berckelaers en dankzij talrijke bruiklenen in binnen- en buitenland. Naast het Designmuseum Gent, het Letterenhuis en de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen, werkt het Felixart Museum samen met het Gemeentemuseum van Den Haag en het Centre Pompidou van Parijs waar de laatste retrospectieve tentoonstellingen in 1976 en 1977 werden gehouden.

Michel Seuphor en Piet Mondriaan, Tableau-poème,
1928, inkt op papier, Indivision Berckelaers


De tentoonstelling neemt u mee op een tocht door de carrière van Michel Seuphor, met de nadruk op het beeldend werk. Maar in de eerste kamer krijg je eerst een kijk op het prille begin in Antwerpen, waar hij als dichter de eerste stappen zette en reeds in 1921, samen met de abstracte schilder Jozef Peeters, het avant garde tijdschrift 'Het Overzicht' oprichtte.

Hij zocht al snel internationale contacten in Berlijn, Rome, Amsterdam en ook in Parijs, waar hij zich vanaf 1925 definitief vestigde. Daar liet hij de naam Berckelaers achter zich en werd voorgoed SEUPHOR (anagram van Orpheus).
In Parijs stichtte hij enkele jaren later de groep van abstacte kunstenaars: Cercle et carré. Hij leerde al de grote kunstenaars kennen. Hij werkte samen met Piet Mondriaan, met wie hij levenslang bevriend bleef.
In deze tentoonstelling laat de invloed van en de samenwerking met Mondriaan zich meermaals zien. Helemaal achteraan staat overigens een remake van het decor dat Mondriaan voor het toneelstuk 'L'éphémère est éternel' van Seuphor maakte.



 Michel Seuphor, le mur (Menton), 1928, uit Portfolio L'instant et la durée
met reprints vanaf de originele negatieven van Michel Seuphor, gesigneerd
en genummerd, ed 3/50.
Galerie 1900-2000, Paris, zilvergelatinedruk, privécollectie


 Het overgrote deel van het tentoonstellingsparcours is gereserveerd voor de abstracte beeldende kunst die Michel Seuphor zelf gerealiseerd heeft. In de jaren '30 experimenteerde hij nog met speelse tekeningen in één lange tekenbeweging. Toch zou het nog tot rond 1950 duren eer hij een aanvang maakte met de typische lijntekeningen die dan heel snel hun abstracte vormgeving zouden vinden.

In 1934 had hij Parijs verlaten on zich met zijn gezin in de Cévennes terug te trekken. Tot 1948 concentreerde hij zich daar meer op zijn literaire bezigheden.


 Michel Seuphor, Saveurs désuètes, 1953,
inkt op papier, 38 x 28 cm, privécollectie

Vanaf 1951 waren de 'dessins à lacunes' geboren. Met een spel van naast elkaar getekende lijnen en uitgespaarde 'leemtes' of 'lacunes' realiseerde Seuphor een geheel eigen stijl die hij in de jaren '60 en '70' verder perfectioneerde met de inbreng van collage, kleur en taal.

Zijn reputatie als beeldend kunstenaar kon dan wedijveren met zijn activiteiten als 'theoreticus' van de abstracte kunst en zijn werk als auteur van het standaardwerk terzake: 'L'art abstrait, ses origines, ses maitres' (1949). Bovendien was hij de eerste die een monografie over Piet Mondriaan schreef: 'Piet Mondrian, sa vie, son oeuvre' (1957).



Michel Seuphor, Enseigne N° 38, 1979,
65 x 50 cm, Indivision Berckelaers


 Maar Michel Seuphor is zoveel meer, zoals we in het begin reeds meegaven.
Deze tentoonstelling is dan ook een schitterende gelegenheid voor een uitgebreide kennismaking met alle aspecten van het 'fenomeen' Seuphor.
De open structuur van het museum en de lineaire presentatie van zijn werk doorheen de tijd, laten de kijker toe zich in te leven in de 'opbouwende' evolutie van zijn activiteiten.

Dit is geen tentoonstelling voor haastige bezoekers. In de filmzaal kunt u tussendoor even verpozen bij beelden uit de jonge jaren van Seuphor of de 'meester' zelf in woord en beeld zien verschijnen.

Einde januari verschijnt een catalogus naar aanleiding van deze tentoonstelling.



De schaduw van Seuphor op het einde van de lange gang


Michel Seuphor 

tot 9 maart 2014
(één dag voor zijn 113de geboortedag)
in

FeliXart
Kuikenstraat 6
1620 DROGENBOS

donderdag tot zondag: 10.30 - 17 uur

Elke eerste zondag van de maand: brunch gevolgd door een rondleiding (39 euro)
inschrijving: events@felixart.org



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN



maandag 6 januari 2014

VRIENDEN VAN HET SMAK gaan weer op stap ...

 
 Terwijl u tot het einde van januari nog steeds terecht kunt voor de 'Koopjes', staan de Vrienden van het S.M.A.K. alweer klaar voor nieuwe activiteiten en uitstappen.

Op 19 januari 2014 gaat het richting Mons (Bergen) en Waregem voor enkele opmerkelijke tentoonstellingen.
(FRIENDS EXCLUSIVE !)
 
 
Bent U al 'Vriend van het S.M.A.K.' ?
 
 
MAC, Grand-Hornu (Mons)
 
 
Bezoek museum MAC | Tony Oursler

 In het MAC loopt de eerste monografische museumtentoonstelling gewijd aan Tony Oursler in België.
Door het kader af te zweren voor zijn projecties, heeft Tony Oursler een revolutie teweeggebracht in de videokunst, onder meer via zijn concept “sculptuurscherm”. Hij is een van de belangrijkste Amerikaanse plastisch kunstenaars van deze tijd en heeft bijvoorbeeld de videoclip Where are we now? voor David Bowie gedraaid. Zijn kunst dompelt ons onder in onvermoede universums waarin fragmenten van lichamen, spoken en poppen met elkaar worden vermengd.
Aangetrokken door Le Grand-Hornu, heeft de kunstenaar speciaal voor dit evenement twee nieuwe werken bedacht. Voor het ene maakt hij gebruik van het mausoleum van de familie De Gorge, die de site heeft opgericht, het andere is een eerbetoon aan Etienne-Gaspard Robertson, de Luikse geleerde die in de achttiende eeuw de fantasmagorie uitvond. De rest van de tentoonstelling, die hoegenaamd geen retrospectieve wil zijn, is gewijd aan oudere werken die de creatieve wereld van Oursler illustreren.
 
 

BaM, Mons
 
 
Bezoek museum BAM | Andy Warhol. 'Life, Death and Beauty' 

 "De tentoonstelling is gewoon grandioos. Echt waar. Ik heb heel veel Warhol –tentoonstellingen gezien. Ik ben een Warholcollectioneur. Deze tentoonstelling is heel goed omdat ze komt uit het Andy Warholmuserum in Pittsburgh. Er is heel veel werk bij dat je zelden ziet."
 
Claude Blondeel

 Deze tentoonstelling verkent een aspect van de kunst van Warhol dat slechts weinig bekend is en bijdraagt om de menselijke complexiteit van de artiest te herdefiniëren. Zijn verband tussen spiritualiteit en religie leidt tot een esthetiek die schommelt tussen leven, kunst en dood. De tentoonstelling is samengesteld uit een honderdtal grote werken, de meeste in groot formaat en zelden voorgesteld in Europa. Ze omvat ook een paar werken van enkele Belgische privéverzamelaars.
Een zoveelste Andy Warholtentoonstelling? Neen, Bergen heeft meer te bieden. Er zijn werken te zien die zelfs Warhol -fans nog niet zagen.
Het BAM, Beaux Arts Mons, is helemaal vernieuwd en deze tentoonstelling is de generale repetitie voor Mons 2015, wanneer de stad culturele hoofdstad van Europa is.
 
 

Be-Part, Waregem
 
 
Bezoek aan B-Part | Ruben Bellinkx
(in aanwezigheid van de kunstenaar)

 Ruben Bellinkx toont veelal situaties waar gebruiksvoorwerpen, attributen en dagelijkse leefruimtes hun vanzelfsprekende rol verliezen. Bepaalde voorwerpen krijgen door specifieke combinaties en manipulaties een andere functie en/of context.
De verwondering die dit bij de toeschouwer kan oproepen wil hij versterken door een compositie of setting te creëren die een verstild poëtisch beeld achterlaat dat balanceert op de rand van herkenning en vervreemding.
Ruben Bellinkx maakt gebruik van de media tekenen, film, video, fotografie en installaties. Het ontwikkelen van een idee gebeurt meestal al tekenend, pas in een later stadium kijkt hij in welk medium een idee het beste tot uitdrukking komt. Het accent ligt daarbij vooral op film en video.
 
 
 
 
Reservatie tot 8 januari 2014
via
of
09/240.76.25
 
 Alweer een goede reden om 'Vriend van het S.M.A.K.' te zijn ! (of dringend te worden)
 
 


donderdag 2 januari 2014

'KOOPJES' bij de LIMITED EDITIONS in het S.M.A.K.

 
 Een paar maanden geleden presenteerden we u in WATERSCHOENEN een artikel met als titel: Bent u al Vriend van het S.M.A.K.. ?

http://waterschoenen.blogspot.be/2013/11/bent-u-al-vriend-van-het-smak.html

Hierin kon u kennis maken met de vereniging in de marge van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent, die haar leden talrijke activiteiten en voordelen presenteert.
 
 
 
 
Sinds 10 december 2013 organiseren de Vrienden van het S.M.A.K. de actie
 
'Doe eens een Art Print kadoo!'

De eindejaarsactie ART PRINTS loopt nog de hele maand januari 2014.
U kunt dus probleemloos uzelf of iemand anders een artistiek cadeau bezorgen.

De Vrienden v/h S.M.A.K. geven tijdens deze actie aanzienlijke kortingen (tot 70%) op heel wat Art Prints (excl. op uitgaven 2012-2013).

© Johan Grimonprez, Mickey-T, 2001, plexi


 Grijp uw kans kans om kunstverzamelaar te worden, uw verzameling uit te breiden of iemand anders op het kunstspoor te zetten.



 
BOVENDIEN: Bij aankoop van een editie vanaf € 74 | GRATIS LIDMAATSCHAP bij de Vrienden v/h S.M.A.K.
 
 
© Tina Gillen, Birdcage, 2011
 
 
Raadpleeg DEZE LIJST om uw keuze te maken. 


 
© Adrian Ghenie, Study for a Devil Three, 2010



 De werken zijn te bestellen via vmhk@scarlet.be of 092407625. Reserveer tijdig zodat het werk kan worden klaargelegd ter ophaling!
 
(Hou er rekening mee dat sommige edities al uitgeput kunnen zijn)