Zoeken in deze blog

vrijdag 6 november 2009

Lore Vanelslande stelt tentoon in Shangai

Mocht U toevallig in Shangai zijn...
Lore Vanelslande stelde onlangs tentoon bij Galerie EL in Welle, maar woont en werkt in Shangai en is nu opgenomen in deze groepstentoonstelling.


Els Vanden Meersch stelt tentoon in Duitsland


the archeologists

Group ExhibitionArtists: Roy Arden / Boris Belay / Mariana Castillo Deball / Daniel Knorr / Susanne Kriemann / Sophie Nys / Zin Taylor / Els Vanden Meersch
Curator: Dieter Roelstraete, Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen
Speech: Michael Hübl, Karlsruhe"begeistert tiefschürfend"
Performance: Zin Taylor, Canada"the flute of sub"
Opening: November 07, 2009 7:00 p.m.Duration: 08.11. - 13.12.2009
In an age marked by youth and the future we are once again witnessing increased attention on artistic positions that focus on history and dealing with the past. We delve into archives, take the time to research, unearth, or retell stories – especially ones that have been neglected in the official versions of history. In an archeological manner the artists in this international group exhibition depart from a detail view, trying each in his or her own way to coax the "truth" out of material artifacts, or attempt to shed new light on things using thousands of fragments.
Ursula Blickle Stiftung
Mühlweg 18D-76703 Kraichtal-Unteröwisheim
Phone +49 (0) 7251-60 91 9Fax +49 (0) 7251-68 68 7
*

donderdag 5 november 2009

De rustgevende rechtlijnigheid van Ria Bosman

'Spinsels' heet de tentoonstelling van Ria BOSMAN (°1956) die op zondag 15 november bij Galerie c. de vos in Aalst geopend wordt. De titel is geenszins verwonderlijk als je weet dat de kunstenares al dertig jaar lang bezig is met textiel- en weefkunst, een artistiek proces dat ze vanaf de eerste schetsen, kleur- en materiaalkeuze en uiteindelijke uitvoering van het (wand)tapijt geheel zelf in de hand heeft, alhoewel ik voor deze titel ook (en vooral) durf verwijzen naar de mentale en emotionele impulsen die leiden tot het ontstaan van deze kunstwerken.

We gingen op bezoek in haar atelier, niet meer of minder dan een grote kamer in haar Gentse burgerwoning. Dit atelier laat je aanvankelijk alleen de activiteiten van een schilder vermoeden: de houten vloer met alle tot een abstract schilderij vergroeide verfresten van jaren activiteit, één muur met al even kleurrijke verfspatten en voorzien van een lattenwerk dat een zelfgemaakte schilderezel laat vermoeden en in de hoek tegenover de deur een aantal netjes opgerolde doeken. Op en naast de schouw hangen heel wat schilderijtjes naast elkaar. Maar één groot wandtapijt in tinten van blauw en zwart is prominent aanwezig.

Het grote raam zorgt voor het sterke, quasi noordelijke licht, dat rijkelijk op de grote tafel valt. In de hoeken links en rechts van het raam staan rekken en kasten met schriften, boeken en mappen die het artistieke gheugen van Ria Bosman bevatten. Al haar ontwerpen van de afgelopen 30 jaar heeft ze netjes bewaard.

Hier heeft Ria Bosman de ruimte geschapen om vanuit de chaos te werken aan een artistieke wereld vol rustgevende rechtlijnigheid. Want haar werk is er een van horizontale en vertikale lijnen en kleurvlakken, waarmee ze ook in haar kleine ontwerpen reeds een stevige monumentaliteit bereikt terwijl (vreemd genoeg) tegelijk het intieme karakter bewaard blijft.
De geschilderde ontwerpen of uitvoeringen op groter formaat op papier of andere dragers geven af en toe een 'wolliger' kleureffect (soms refererend aan Mark Rothko) dan de geweven resultaten. Dat heeft natuurlijk te maken met de technische vereisten van het medium zelf.

Eenmaal gekozen is voor de textieluitvoering van een bepaald ontwerp, begint het ambachtelijk proces. De stoffen (vroeger werkte ze ook met leder) worden handmatig geschilderd, geknipt en uiteindelijk geweven. Steeds worden de grote uitvoeringen (soms tot 3 meter lang) in kleine stukken onderverdeeld en nadien aan elkaar genaaid.
Het reeds beschreven 'lattenwerk' speelt uiteraard een rol voor het opspannen van de stoffen bij het kleuren en weven. Dit eenvoudig-ingenieuze hulpstuk maakte haar grootvader 30 jaar geleden, zodat het zowel vanuit praktisch als emotioneel oogpunt onvervangbaar is.

De ontwerpfase is een zoekende, soms onrustige activiteit. De uitvoering is rustgevend door de toepassing van ambachtelijk-technische kwaliteiten die ze helemaal beheerst. Maar beide fases zijn onmisbaar, zowel voor het artistieke proces als dusdanig als voor het interne 'verwerkingsproces' van de kunstenares.
Eigenlijk is Ria Bosman een schilderes die niet alleen met verf werkt, maar ook met textiel. Tegelijk heeft ze, wellicht vanuit haar opleiding 'Monumentale kunst', de gave om in grote vlakken en vormen te denken, ook al kiest ze in de uitvoering (om praktische redenen) voor assemblage van kleinere onderdelen.
Want, zoals Willem Elsschot het al heel lang geleden zei: "Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren..."

Vernissage op 15 november vanaf 15 uur.
Tentoonstelling van 20 november tot 20 december 2009.
vr-za 14-18 uur en zo 10.30-13.30 uur
en na afspraak
in Galerie c. de vos - Oude Gentbaan 295-297 - 9300 AALST


Tips voor tentoonstellingen in Aalst, Antwerpen, Asse, Brussel, Gent, Welle en Wieze

In november starten weer verschillende tentoonstellingen. Andere, die we reeds eerder besproken hebben, lopen nog een tijdje door.

*
In AALST start op zondag 15 november (15 uur) bij Galerie c. de vos de tentoonstelling 'Spinsels' van Ria Bosman (een apart artikel n.a.v. ons atelierbezoek staat HIER).
Ria Bosman in haar atelier
Op de bovenverdieping is er werk van Dirk BOES.



Eveneens in AALST, bij Galerie In Situ loopt de tentoonstelling 'Blind Spots' met werk van Eric Jan VAN DE GEER en Anne BOSSUROY. Een bespreking staat HIER.


Eric Jan van de Geer en Anne Bossuroy

In ASSE is het al een hele tijd stil bij Galerie budA. Dat heeft alles te maken met wegenwerken in de straat. De eerstvolgende tentoonstelling komt er pas in het voorjaar van 2010. Maar intussen houden ze zich bij budA beschikbaar met collectiestukken uit de vorige tentoonstellingen: kleurrijke houten sculpturen van Franz Absalon, foto's van Michael Chia uit 'Dreams in Dreamland', tekeningen van Benoît Félix en schilderijen van Jacques Fleureaux.
De werken zijn vrijblijvend te bekijken na afspraak.

Nog in ASSE komt Werner CUVELIER vanaf 22 november Galerie De Ziener 'inkleuren'. Ons verslag volgt ongetwijfeld in Waterschoenen.


*


In ANTWERPEN bij Galerie Van De Weghe (Museumstraat 4) stelt Lucas DEVRIENDT nog tot 21 november schilderijen, video's en aquarellen tentoon. Bij Van De Weghe vind je ook een permanente collectie grafisch werk van o.a. Johan TAHON en Philippe VANDENBERG.


Ga in ANTWERPEN dan ook eens naar het Middelheimmuseum voor een bezoek aan de overzichtstentoonstelling Camiel VAN BREEDAM en (indien het weer het toelaat) voor een aansluitende wandeling langs de vaste collectie beelden in het Middelheimpark.

Besprekingen HIER, DAAR en HIER!


In 'De Markten' in BRUSSEL organiseert de Lions Club Brussel Munt de tentoonstelling 'Lionart 2009', een evenement rond hedendaagse en etnische kunst ter ondersteuning van sociale projecten.

Vernissage op vrijdag 13 november om 19 uur i.a.v. Jan HOET.

Open op zaterdag 14 november van 11 t/m 19 uur en op zondag 15 november van 11 t/m 18 uur.

In samenwerking met de galeries De Ziener, Denise Van De Velde, S&H De Buck, Indigo en Petits Papiers.



Met voorstelling van 'Premie Jo DE SMEDT'



Detail uit een tekening van Jo De Smedt

In GENT kan je in het SMAK nog steeds naar de overzichtstentoonstelling van Michel FRANCOIS, het 'Boekproject' van Klaus SCHERUBEL, 'Coming People', Raphaël BUEDTS, Nick ERVINCK,...


*


In WELLE start Galerie EL op zaterdag 7 november om 16 uur met de dubbeltentoonstelling van Jean-Pierre RANSONNET en Albert PEPERMANS


Albert Pepermans

Jean-Pierre Ransonnet
*
Bij 'Villa De Olmen' in WIEZE pakt Christine Callebaut op zondag 8 november om 15 uur uit met Lieve VANDERSCHAEVE, Jan en Elisabeth LEENKNEGT.
Het werk van Lieve Vanderschaeve beweegt zich over en weer tussen schilderkunst en nieuwe media en creëert een wereld die opnieuw lijkt te ontstaan.

Vader en dochter Leenknegt zetten de familietraditie van de glazenierskunst (Michiel Leenknegt was bekend voor zijn glasramen) op een eigen, hedendaagse wijze verder.

Jan en Elisabeth Leenknegt

Jan Leenknegt bouwde het ambacht van zijn vader uit tot een autonoom kunstenaarschap met internationaal gesmaakte glassculturen.
Elisabeth Leenknegt werd op haar beurt gegrepen door de glaskunst, maar werkt als edelsmid en designer ook aan haar juwelencollectie in zilver en (uiteraard) mondgeblazen glas.


dinsdag 3 november 2009

MIDDELHEIMMUSEUM: een wandeling in woord en beeld

Aan de basis van het Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst MIDDELHEIM ligt een internationale tentoonstelling van beeldhouwwerk, die in de zomer van 1950, onder impuls van de toenmalige Antwerpse burgemeester Lode Craeybeckx, in het pas herstelde Middelheimpark gehouden werd.
Londen (Batterseapark) en Arnhem (Park Sonsbeek) hadden in 1948 en 1949 al een gelijkaardige tentoonstelling georganiseerd, maar Antwerpen werd de eerste plaats waar uit dit initiatief meteen daarna een permanente collectie groeide. Aanvankelijk investeerde de stad zelf in de meeste beelden voor de collectie, die bovendien aangevuld werd met bruiklenen (o.a. Ministerie van Cultuur, KMSK Antwerpen), schenkingen,... en vanaf 1965 speelden ook de 'Middelheim Promotors' (de vriendenkring van het museum) een belangrijke rol in de verwerving van nieuwe werken.

Vanaf het prille beging werd gestreefd naar de opbouw van een 'moderne' collectie, met als uitgangspunt het werk van Auguste Rodin.
Voor de permanente collectie werd het park Middelheim-hoog gereserveerd (de kant waar het kasteel, de orangerie en het Braempaviljoen staan). Middelheim-laag aan de overkant van de straat werd tot 1989 voor de biënnales gebruikt.
Vanaf 1993 (toen was Antwerpen Culturele Hoofdstad) werd echter in dit laatste gedeelte ook een permanente collectie hedendaags beeldhouwwerk ondergebracht. De biënnalegedachte heeft bovendien plaatsgemaakt voor tijdelijke tentoonstellingen en het Middelheim ontplooit de laatste jaren ook initiatieven buiten het eigenlijke museum.
Het parkwachterspaviljoentje op Middelheim-laag
Sinds 2000 werd het museumterrein van Middelheim-hoog bovendien flink uitgebreid en o.a. voorzien van een nieuw depot (een ontwerp van de architect Stéphane Beel).
We maken een wandeling in woord en beeld langs enkele hoogtepunten uit de collectie. Tussendoor ontdekt iedereen vast zijn eigen favorieten.


In de verte het werk van Corey McCorkle

Via het grote hek stappen we binnen in de wereld van Middelheim-hoog. In het kasteel zijn plannetjes beschikbaar en kan je eventueel een 'audioguide' huren.

Je kan ook het plannetje via de museumsite afdrukken.

Ga in de site naar 'Bezoeken', kies vervolgens 'Uitleg en gidsen' en vervolgens 'Parkplattegrond'
Meteen rechts voorbij het hek worden we begroet door het assemblageportret van 'Lode Craeybeckx'(1972) door Vic GENTILS. Op de hoek links staat 'Het zotte geweld'(1912) van Rik WOUTERS.

Aanleiding voor 'Het zotte geweld' was een voorstelling van de toen beroemde danseres Isidora Duncan. Rik Wouters liet zijn favoriete model (zijn vrouw Nel) voor dit beeld poseren.

Even verder zie je twee figuren op een bankje zitten. De 'Koning en Koningin'(1952-53) van Henry MOORE beogen de uitbeelding van de begrippen koning en koningin: de met hun kroon vergroeide hoofden, de sobere statigheid van de zittende figuren, de realistisch uitgevoerde voeten die het contact met de echte wereld benadrukken,...

Wat later ontmoeten we de stamvader van de moderne beeldhouwkunst Auguste RODIN, vertegenwoordigd met zijn 'Balzac'(1892-97) (de schrijver Honoré de Balzac).
Rodin kreeg in 1891 de opdracht om een monument voor Balzac te maken, maar toen hij in 1897 eindelijk zijn defintieve versie voorstelde, werd deze door de opdrachtgevers geweigerd. Wat door Rodin gemaakt was als een vernieuwend beeldhouwwerk, was voor hen geen 'monument'.

U herkent hier in de buurt ook vast de goudkleurige 'Oneindige kronkel' '1953-56) van Max BILL, uiteindelijk de beeldhouwkundige verwezenlijking van een wiskundig begrip: de ring van Moebius of het Moebiusprincipe.
Of wat dacht U van een kardinaal door Giacomo MANZU in confrontatie met een vrouw in de zon door Floris JESPERS?
Even verderop staat een andere klassieker. 'Het grote paard'(1914) van Raymond Duchamp-Villon (overigens een broer van Marcel Duchamp) is een combinatie van paard en machine. De geest van het futurisme is hier onmiskenbaar aanwezig.
Breng ook een bezoek aan de containertoren van Luc DELEU. Van daaruit krijgt U overigens een schitterend uitzicht over het terrein met o.a. het depot van Stéphane Beel.

We gaan nu een eind verder in de richting van het Brampaviljoen en komen bij de 'Drie staanden' (hier in het gezelschap van een vierde) van Eugène DODEIGNE.

In het Braempaviljoen zelf gaat momenteel de tentoonstelling 'Camiel Van Breedam' door.
Bespreking in Waterschoenen
De achterkant van het Braempaviljoen
In de richting van de brug ontmoeten we deze zittende 'Roodhuid'(1976) van de Fin Arvo SUKAMAKI.
Eenmaal over de brug staan we meteen bij de Vrouwelijke rots'(1947-48), een taille-directe in kalksteen van Fritz WOTRUBA.



Op het centrale grasveld vragen Charles LEPLAE (met deze twee zwangere vrouwen), Barbara HEPWORTH, Ossip ZADKINE, nogmaals Rik WOUTERS (nu met 'Huiselijke zorgen' - 1913) en Constant PERMEKE onze aandacht. Maar ook 'Miss Televison'(1979) van Olivier STREBELLE toont vanaf de zijkant nog steeds een bijzondere aantrekkingskracht.

Klein en groot laten zich ook graag verleiden door de 'Ijsbeer' (1920-22) van François POMPON.

Tot daar een bijzonder kleine greep uit de collectie op Middelheim-hoog. In het kasteel kunt U nog terecht in de bookshop of voor een 'automatendrankje'. De orangerie herbergt ondermeer een documentatiecentrum/bibliotheek.

Het terras van het kasteel met werk van Henk Visch
Op het terrein van Middelheim-laag aan de overkant van de Middelheimlaan moet U zeker nog op zoek naar het werk van Juan MUNOZ, Bernd LOHAUS, Per KIRKEBY, Charles VANDENHOVE en heel wat anderen. Ook hier zal het museumplan U vast op weg helpen.


Het zuilenpark van architect Charles Vandenhove
U kan hier natuurlijk met een gerust hart even 'verdwalen' in dit parkbos...

MIDDELHEIMMUSEUM
Middelheimlaan 61
2020 ANTWERPEN
Alle info staat op de site waar ook het plannetje beschikbaar is.

Copyright beelden: Middelheimmuseum en kunstenaars


(c) foto's: artspotter